Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Som jag förstått det så får du wifi via telefonenens simkort om du har phoneboxen.
Ytterligare en grej som man som Audiköpare måste ha koll på när man bygger bilen. Kostar 6000kr men det har man igen på kostnaden för ett extra simkort.
Givetvis trycker ju inte Audi på, då de vill sälja surf själv. ;)
Phonebox? Det är nog en bockruta jag har missat. Troligen ingenting hag behöver heller. Som sagt, jag har ett SIM-kort som jag ändå hade över eftersom det ingår ett "gratis" tvillingkort i mitt företags-mobilabonnemang. Innan jag hade e-tron låg SIM-kortet bara i skrivbordslådan och gjorde ingen nytta. Och utan det kortet hade jag inte haft internet i bilen eftersom jag inte hade velat betala extra för det. Mervärdet är så litet att jag inte tycker att det är värt det. Appen och navigatorn fungerar ju ändå. Det enda man får extra är internetradio.
Automatiskt laddning och delning är gött när man har två tonåringar i bilen. Extra simkort kostar 89kr/mån på mitt familjeabbonemang. Kommer lätt kryssa i phoneboxen på nästa bil. Dock redan standard på e-tron GT.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Som jag förstått det så får du wifi via telefonenens simkort om du har phoneboxen.
Ytterligare en grej som man som Audiköpare måste ha koll på när man bygger bilen. Kostar 6000kr men det har man igen på kostnaden för ett extra simkort.
Phonebox? Det är nog en bockruta jag har missat. Troligen ingenting hag behöver heller. Som sagt, jag har ett SIM-kort som jag ändå hade över eftersom det ingår ett "gratis" tvillingkort i mitt företags-mobilabonnemang. Innan jag hade e-tron låg SIM-kortet bara i skrivbordslådan och gjorde ingen nytta. Och utan det kortet hade jag inte haft internet i bilen eftersom jag inte hade velat betala extra för det. Mervärdet är så litet att jag inte tycker att det är värt det. Appen och navigatorn fungerar ju ändå. Det enda man får extra är internetradio.
Automatiskt laddning och delning är gött när man har två tonåringar i bilen. Extra simkort kostar 89kr/mån på mitt familjeabbonemang. Kommer lätt kryssa i phoneboxen på nästa bil. Dock redan standard på e-tron GT.
inte standard på GT i Norge iaf
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Robertrimmevik
elbilist

macky skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Phoneboxen har inte jag (ger väl endast möjlighet till induktiv laddning) men jag har plats för extra simkort ändå. Vill man dela ut från telefonen kan man ju bara köra på internetdelning från telefonen ändå.
Det är phonebox lite som bara har induktiv laddning. Den dyrare har även delning och du behöver ej betala för extra simkort. Man får även bättre täckning när man delar via bilens antenn tror jag.
Robertrimmevik
elbilist

HelectriC skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
På svenska sidan är den det. Även smartphone interface. Hittar dock inte 22kW ombordladdare eller dragkrok.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Robertrimmevik skrev:
HelectriC skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
På svenska sidan är den det. Även smartphone interface. Hittar dock inte 22kW ombordladdare eller dragkrok.
dragkroken får du leta länge efter på GT ;) 22kW finns dock som option.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

HelectriC skrev:
Var hittar du valet för 22kW-ombordladdare för GT E-tron i Sverige? Kan inte hitta den.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
macky

Inlägg av macky »

Krill skrev:
Då är även jag snart med i klubben. Beställde min 55:a igår med leverans i maj... Känns riktigt gött!
Grattis, vad blev det för spec?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fnystrom skrev:
HelectriC skrev:
Var hittar du valet för 22kW-ombordladdare för GT E-tron i Sverige? Kan inte hitta den.
har inte kollat svenska konfig men i den norska ligger den under "laddutrustning" tillsammans med laddsladdar etc
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Bättre än andra? Ja, absolut (skulle, idag, inte köpa annat än Tesla pga. effektivaste elbilar och bättre laddnät). .

Men varför är laddnätverket viktigt för dig om din elbil ändå inte ska köras långt? Du skriver ju att ni tar dieselbilen då?
[ varning för längre och mycket personligt inlägg som förmodligen är av 0% intresse för många ]

Utmärkt fråga, och helt berättigad (iaf. för er som är så intresserade av mig personligen och min M3 i en e-tron-tråd):

1. Skaffade den för ett kundjobb där jag behöver pendla. Då har det varit kanon att kunna ladda på SuC vid behov.

2. Ibland så har jag och min fru behövt att resa samtidigt i jobbet och privat. Är det så märkligt att förstå om man är två vuxna?

Skall vi åka gemensamt med hela familjen på längre resor så blir det givet dieselmercan (inget snack om det).

Vi har tidigare haft två stora ICE-kombi var. Det var väl väldigt kompromisslöst. Vi kunde alltid ta en stor bekväm bil med väldigt bekymmersfria resor (mackar finns över allt) Resor behöver inte planeras eller begränsas av laddstopp. Tidigare så tog vi ibland varsin bil till sommarfastighet vid västkusten när vi behövd komma dit för lite olika semestermöjligheter/jobbsituation, eller andra orsaker.

När jag 2019 skulle skaffa en ny bil så var jag inne på att man kunde kompromissa lite i kapacitet, och skippa att ha två stora tunga kombibilar. Var då inne på kompromissen/mixen att ha en kombibil och en mindre lite sportigare sedan. Först så var jag inne på att köpa en BMW M3 som jag tror hade passat väldigt fint som komplement till vår andra Mercedes E-klass-kombi.

Sedan kom Tesla M3 upp som alternativ, och var nyfiken på tekniken. Fann att det inte skulle bli mycket dyrare på min egna firma jämfört om jag tagit en fullsmetad BMW M3 (som bas är de rätt uselt utrustade). När jag kommit in på elbilar som en möjlighet till en ny ICE-bil (BMW M3) så kikade jag även på e-tron och i-pace, men det föll till Tesla M3 av ett par orsaker. En var att effektiviteten och räckvidden var bra för det jag behövde då (runt 22-25 mil för jobbpendling, och ibland lite halvlånga resor). En annan var att jag upplevde att Teslan var betydligt sportigare och roligare att köra, även om den var lite "plåtig" och av klart sämre byggvkalitet än Audin och Jaggan. Men det som följde avgörandet att jag ens vågade byta en av vår bilar till en fullt elektrisk var just Tesla SuC. Något som gjorde både i-Pace och e-tron till en icke-fråga för mig.

Till slut stod det hela behovet för familjen och jobbet mellan Mercedes E-klass + BMW M3 eller Mercedes E-klass + Tesla M3.

Tvekade lite, men när jag kikade på SuC-kartorna, och fått provkört en Tesla M3 Performance så bestämde jag mig rätt snabbt för en Telsa M3 istället för en BMW M3. Även frugan var med på det och var beredd på att chansa på en ren elbil för första gången. Vi visste att det skulle bli en del begränsningar och kompromisser, men vi kom fram till att det var ändå något vi kunde leva med och var beredda att testa.

Är det fortfarande en kompromiss för oss? Ja, det är det, men då vi har vår E-klass ICE kvar som förstabil så är det en kompromiss att at ha vår lilla andrabil som elbil Ok. Den är perfekt att pendla med (även 22-25 mil när man blåser på för full hastighet utan att behöva snåla), och de gånger som jag kört längre turer med den så har SuC räddat mig. Visst har det tagit lite längre tid, och lite mer kompromisser med planering, men det hoppas jag att kommer bli bättre med framtiden och utbyggnaden av infrastrukturen (inklusive Tesla SuC).

Den stora besvikelsen för mig har nog varit Ionity som inte utvecklats som det komplement till SuC som jag hoppades på när vi skaffade M3:an (Teslan istället för BMW). Men det är som det är.

Är det som sagt möjligt på långa turer så tar vi alltid ICE-mercan som klarar det galant. Kan normalt köra ToR till fjällstugan i Trysil utan att tanka. Magiskt!

Skulle jag och min fru behöva resa i tjänsten (vi har i bägge jobben ibland behov för resor), eller privat (ibland så har vi olika tennistävlingar, och lite olika fritidsintressen som att jag dyker och fiskar, vilket min fru inte gör, ibland kör en av dottern på tävlingar som är längre bort, ibland hälsar en av oss på någons släktingen, medans den andra är ute på annan resa; nu i julas så pga. Cv19 åkte frun och firade jul med hennes pappa, och jag reste och firade jul med min pappa, etc. etc.), så får en ta bekymmersfri diesel (ofta frun) och en Tesla och ta besväret att ladda på SuC etc. (oftast jag). Så det fungerar och vi kan leva med det i de speciella tillfällena, då Teslan är så utmärkt i vardagen när man inte reser.

Men utan SuC?

Nej. Inte en chans (så som konkurrenterna till SuC ser ut idag, vilket är eländigt).

Byta bägge bilar till BEVS?

Nej. Vi har funderat på det nyligen då Mercans 3-årsleasing går ut nu i år (därför jag är så inne på det i trådarna), men kommit fram att med dagens laddnät (inklusive klassledande Tesal SuC), så är det inte en kompromiss som fungerar för oss.

Kommer det bli bättre i framtiden?

Garanterat! Tvekar inte om det. :)

Ju förr desto bättre.

Kanske att vi om 3 år igen byter även vår förstabil (ICE) till BEVS, men inte denna gången som sagt.

Jag hoppas att det då även finns alternativ till Tesla och SuC, då byggkvaliteten på Mercedes, BMW och Volvo som vi gillar och kört mycket genom åren slår Teslas med hästlängder. Hoppas även Audi kan vara ett alternativ då (älskar både interiör och bilstolar hos Audi, och gillar byggkvalitet).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag tycker du borde byta Teslan mot en fossil, det hade gjort er liv betydligt enklare och det verkar inte som en elbil är helt grejen för er.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
jag tycker du borde byta Teslan mot en fossil, det hade gjort er liv betydligt enklare och det verkar inte som en elbil är helt grejen för er.
Det är inte det jag läser i det martinot skriver. Däremot så vill de ha en fossilbil kvar i familjen, främst för långresor, och det tycker jag är ett ytterst befogat argument. Jag hade iofs inte skaffat en ny fossilbil i dag, när den man redan har ändå bara är 3 år gammal.
Vi gjorde ju lite tvärtom, vi bytte förstabilen mot en Tesla, och därefter kändes det konstigt att lilla andrabilen, den som främst användes för pendling, skulle fortfarande gå på bensin. Så vi bytte bort den också och skaffade e-Golfen. Och det var ett perfekt val. Aldrig skulle jag komma på tanken att byta den mot en fossilbil. Det var faktiskt Teslas fel att vi har två elbilar idag. Även om ingen av dem är en Tesla nu.
Men om vi hade börjat elbilslivet med e-Golfen och haft stora fossilbilen kvar som långfärdsbil så är jag ganska säker på att vi inte hade bytt den mot en elbil på ett bra tag. Anledningen till att vi har två elbilar nu är att jag är så jäkla envis och principfast. Jag kan helt enkelt inte med och byta tillbaka till en traktor, trots att det skulle vara bättre på väldigt många plan. Förutom körglädjen och miljön.
Jag förstår absolut resonemanget kring martinots bilinnehav. Jag sitter själv och våndas om jag ska byta bort min e-tron mot en äldre fossilbil eller inte. Jag vet ju att det alltid skulle kännas som ett nederlag. Jag skulle aldrig trivas med den bilen. Det skulle i så fall bara bli någon form av förnuft-köp för att minska trycket på plånboken och för att kunna ta lite längre resor med husvagnen på sommarn. Men som sagt. Hade vi inte redan haft två elbilar så hade frågan aldrig ställts.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Det är inte det jag läser i det martinot skriver. Däremot så vill de ha en fossilbil kvar i familjen, främst för långresor, och det tycker jag är ett ytterst befogat argument. Jag hade iofs inte skaffat en ny fossilbil i dag, när den man redan har ändå bara är 3 år gammal.
Vi gjorde ju lite tvärtom, vi bytte förstabilen mot en Tesla, och därefter kändes det konstigt att lilla andrabilen, den som främst användes för pendling, skulle fortfarande gå på bensin. Så vi bytte bort den också och skaffade e-Golfen. Och det var ett perfekt val. Aldrig skulle jag komma på tanken att byta den mot en fossilbil. Det var faktiskt Teslas fel att vi har två elbilar idag. Även om ingen av dem är en Tesla nu.
Men om vi hade börjat elbilslivet med e-Golfen och haft stora fossilbilen kvar som långfärdsbil så är jag ganska säker på att vi inte hade bytt den mot en elbil på ett bra tag. Anledningen till att vi har två elbilar nu är att jag är så jäkla envis och principfast. Jag kan helt enkelt inte med och byta tillbaka till en traktor, trots att det skulle vara bättre på väldigt många plan. Förutom körglädjen och miljön.
Jag förstår absolut resonemanget kring martinots bilinnehav. Jag sitter själv och våndas om jag ska byta bort min e-tron mot en äldre fossilbil eller inte. Jag vet ju att det alltid skulle kännas som ett nederlag. Jag skulle aldrig trivas med den bilen. Det skulle i så fall bara bli någon form av förnuft-köp för att minska trycket på plånboken och för att kunna ta lite längre resor med husvagnen på sommarn. Men som sagt. Hade vi inte redan haft två elbilar så hade frågan aldrig ställts.
Köper du en 3 år gammal fossilbil nu så har du ju en sommarbil för husvagnen för många år framåt tills det finns en elbil som fixar hela jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Inte alls! Tvärt om; älskar att köra Teslan! :)

Den är inte optimal som en bil för långresor, men den är underbart grymt trevlig som en pendlarbil! Där tycker jag en elbil är mycket bättre än en ICE-bil, redan nu idag.

Vi kan ju ladda elbilen mycket enkelt hemma, och då är det bara en fördel med el. Det är dels mycket lägre drivmedelskostnad, men även mycket bekvämare att kunna ladda enkelt hemma istället för att åka till macken för att behöva slabba med att fylla på tanken i tid och otid.

Skall försöka sammanfatta detta (tydligen för komplext för vissa, eller så anser vissa att man automatiskt måste tillhöra ytterligheterna elbilsextremist/miljömupp, eller ICE-extremist/redneck, och att man absolut inte får befinna sig i mitten någonstans där man kan se både + och - gällande olika aspekter):

Långfärdsresor: Kraftigt diesellok med stor tank helt överlägset bekvämast, mest bekymmerslöst och enklast!

Pendlingsresor: Elbil helt överlägset bekvämast, enklast att fylla på och inte minst absolut roligast att köra!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ja, du är modig som skriver att elbil inte funkar på långresa på detta forum :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Då har du återigen läst fel. Säger inte att det inte fungerar (det beror på var man skall resa, och hur lång tid det får ta).

Säger bara att det ibland på längre resor med elbil idag kan kräva mer planerande, längre total restid, mer (icke önskade) stopp på vägen, och andra oönskade obekvämligheter/begränsnigar (speciellt nu på vinterhalvåret).

Sedan får var och en välja själva hur de vill göra (har inget problem att andra väljer annorlunda än oss, det är helt fint och OK).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Ja, tycker personligen att det är just på långresorna man är så glad att man kör elbil. Slippa timmar av drönande transmissionsljud i bakgrunden mm gör under för resan.

Har personligen endast behövt vänta på att bilen laddar en gång på 3 år och det var på första vinterresan mitt i en snöstorm i vår S75D där jag ville vara lite extra säker då jag inte lärt mig än.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Ja, tycker personligen att det är just på långresorna man är så glad att man kör elbil. Slippa timmar av drönande transmissionsljud i bakgrunden mm gör under för resan.
Varierar säkert från bil till bil, men upplever vår Mercedes E-klass som klart tystare än vår Model 3 (som har mer vägoljud och mer vindbrus).
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Har personligen endast behövt vänta på att bilen laddar en gång på 3 år och det var på första vinterresan mitt i en snöstorm i vår S75D där jag ville vara lite extra säker då jag inte lärt mig än.
Håller verkligen med, jag var aldrig så utvilad när jag kom fram med fossilbil som med elbil. Mindre vibrationer i kombination med pauser gör totalupplevelsen så mycket bättre med elbil speciellt på långresor! Att komma fram 1 timme tidigare, men att då vara helt slutkörd både i huvud och kropp är inget alternativ för mig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Varierar säkert från bil till bil, men upplever vår Mercedes E-klass som klart tystare än vår Model 3 (som har mer vägoljud och mer vindbrus).

Det är nog inte väg- och vindljud som är den största orsaken till att det upplevs jobbigt, det är nog mer motorvibrationer som man kanske inte hör direkt, men de ligger där i bakgrunden och påverkar kroppen negativt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Ja det varierar från bil till bil, eller snarare vissa är. Inte helt täta kring dörrarna. Däremot kan jag ju säga att Model 3an inte är världens bästa på vägljudsfronten och en E-klass är klart tystare, däremot gör det ändå mycket att slippa ljud från transmission en och vibrationer från motorn just på långresor.

Hoppar man sen in i en Model S, E-Tron, Taycan eller annan tystare elbil än Model 3 är det markant mycket bättre än i E-klass en totalt sett. En av anledningarna till att jag går tillbaka till en Model S t.ex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, e-tron, som denna tråden ju handlar om, är faktiskt en grym långfärdsbil. Den är tyst som få och man åker verkligen kungligt i den. Den slår nog samtliga fossilbilar i den punkten. Och så länge man har tillgång till riktiga snabbladdare är laddningen inget större problem, rent tidsmässigt. Den laddar ju snabbt i teorin. Problemet är bl a att bilen är törstigare än vad den borde vara. Det gör att man behöver ladda lite för ofta, framförallt på vintern. Och laddning med 50kW ger inte många kilometer per minut. Som sagt, laddnätverket är helt enkelt inte tillräckligt bra i Sverige ännu. Detta medför att en elbil som e-tron inte fungerar för alla. Om man nu bortser från priset.
En bil som laddar lite långsammare, men som samtidigt är snålare, skulle faktiskt vara ett bättre val eftersom man har större nytta av 50kW-laddarna som ju finns överallt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

E-klass är väl en av de tystaste bilarna överlag.
Men.... är vägoljud värre än vägljud? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
E-klass är väl en av de tystaste bilarna överlag.
Men.... är vägoljud värre än vägljud? :lol:
*LOL*

Så jag uppfattar det - Sorry! :D
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ja, e-tron, som denna tråden ju handlar om, är faktiskt en grym långfärdsbil. Den är tyst som få och man åker verkligen kungligt i den. Den slår nog samtliga fossilbilar i den punkten. Och så länge man har tillgång till riktiga snabbladdare är laddningen inget större problem, rent tidsmässigt. Den laddar ju snabbt i teorin. Problemet är bl a att bilen är törstigare än vad den borde vara. Det gör att man behöver ladda lite för ofta, framförallt på vintern. Och laddning med 50kW ger inte många kilometer per minut. Som sagt, laddnätverket är helt enkelt inte tillräckligt bra i Sverige ännu. Detta medför att en elbil som e-tron inte fungerar för alla. Om man nu bortser från priset.
En bil som laddar lite långsammare, men som samtidigt är snålare, skulle faktiskt vara ett bättre val eftersom man har större nytta av 50kW-laddarna som ju finns överallt.
Jo, det var törsten och bristen på laddnät som gjorde att e-tron föll bort för oss när vi kikade på en lämplig elbil som alternativ att överväga till en klassisk ICE. Verkar ju annars vara en fin landsvägskryssare (även om jag inte är i grunden SUV-fantast gillar jag den på många sätt).

Helst skulle man ju vilja ha en Teslabilarnas effektivitet, deras laddnät kombinerat med bygg- och ljudkvaliteten hos tyskarna (Audi/Mercedes/BMW).

Kanske svårt att få till helt i verkligheten (med tanke på vikt, etc.), men hade ju varit trevligt om det gick att kombinera! :)
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Helst skulle man ju vilja ha en Teslabilarnas effektivitet, deras laddnät kombinerat med bygg- och ljudkvaliteten hos tyskarna (Audi/Mercedes/BMW).

Kanske svårt att få till helt i verkligheten (med tanke på vikt, etc.), men hade ju varit trevligt om det gick att kombinera! :)
Med lite tur blir Model Y det du efterfrågar. Det blir ju en "tysk" bil. Den byggs i en helt ny fabrik. Och den sätts ihop av människor som växte upp i ett land där spaltmått är viktigare än allt annat.
Tyvärr ligger den på helt fel prisnivå för att vara intressant.
Skriv svar