Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Att räckvidden blir betydligt lägre i höga farter är inget nytt. Du skriver att du marschade 150 km/h. Det är betydligt högre än vad långt över 90 % av alla bilister gör på motorväg. Det är helt OK för mig, men när du kombinerar det med att säga att din körstil är tämligen normal så tycker jag det är rimligt att invända mot det du skriver.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Den kanske inte representerar snittfart hos alla bilister kan jag hålla med om (även om den inte heller är extremt ovanlig), men å andra sidan så är det inte heller ovanligt med längre resor än Sthlm-GBG som i mitt exempel.Niklas Z skrev:Att räckvidden blir betydligt lägre i höga farter är inget nytt. Du skriver att du marschade 150 km/h. Det är betydligt högre än vad långt över 90 % av alla bilister gör på motorväg. Det är helt OK för mig, men när du kombinerar det med att säga att din körstil är tämligen normal så tycker jag det är rimligt att invända mot det du skriver.
Så obekvämligheten med fler laddstopp än tankstopp skulle jag säga kvarstår för många "svenssons" på långresor om de (idag) bytte från ICE till elbil.
Det är detta som måste adresseras framgent om gapet mellan att köra ICE och elbil skall minskas i framtiden, vilket vi måste se till (om vill värna miljön, och få majoriteten att acceptera elbil, vilket jag tror vi flesta här är ense om).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
Tyvärr blev det inga långresor 2020 pga pandemin, men av allt jag kört hittills kan jag se att abetterroutplanner stämmer väldigt bra vad gäller förbrukning, laddning, m m.martinot skrev:Det är detta som måste adresseras framgent om gapet mellan att köra ICE och elbil skall minskas i framtiden, vilket vi måste se till (om vill värna miljön, och få majoriteten att acceptera elbil, vilket jag tror vi flesta här är ense om).
Planerar jag en resa från Uppsala, där jag bor, till Malmö med start på morgonen så blir det ett laddstopp vid Ödeshög där jag går på toaletten samt tar eventuellt en fika, samt ett lunchstopp vid Toftaholm eller Markaryd. Jag kan inte se det som ett nämnvärt problem och inte heller som någon dramatisk skillnad mot när jag gjort samma resa i ICE-bil.
Stockholm - Göteborg kräver ett laddstopp i vardera riktningen, samt ett extra om du inte kan ladda på destinationen. Din erfarenhet är inte alls representativ för folk i allmänhet. Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
martinot skrev:Den kanske inte representerar snittfart hos alla bilister kan jag hålla med om (även om den inte heller är extremt ovanlig), men å andra sidan så är det inte heller ovanligt med längre resor än Sthlm-GBG som i mitt exempel.Niklas Z skrev:Att räckvidden blir betydligt lägre i höga farter är inget nytt. Du skriver att du marschade 150 km/h. Det är betydligt högre än vad långt över 90 % av alla bilister gör på motorväg. Det är helt OK för mig, men när du kombinerar det med att säga att din körstil är tämligen normal så tycker jag det är rimligt att invända mot det du skriver.
Så obekvämligheten med fler laddstopp än tankstopp skulle jag säga kvarstår för många "svenssons" på långresor om de (idag) bytte från ICE till elbil.
Det är detta som måste adresseras framgent om gapet mellan att köra ICE och elbil skall minskas i framtiden, vilket vi måste se till (om vill värna miljön, och få majoriteten att acceptera elbil, vilket jag tror vi flesta här är ense om).
Nej, antalet tankstopp kanske är färre. Men det är ju inte enda anledningen till att stanna. Våra kompisar (barnfamilj med tre barn) orkade inte ens köra ner till Ystad (68 mil) på en dag utan tog en övernattning i Jönköping. Så kan det också se ut. Trots dieselbil. Och mina föräldrar stannar alltid en gång för att fika eller äta när de kör hit (27 mil). Alla kör inte >100 mil om dagen utan att stanna mer än nödvändigt. En del rör sig aldrig längre bort från hemmet än 10 mil öht. Om man flyger när man ska på semester och inte har släktingar eller fritidshus så långt bort så blir antalet långkörningar väldigt få.
- Niklas Z
- Teslaägare
Om man hävdar att majoriteten kör som du beskriver så bör du styrka att det inte bara är ett tyckande.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.

Här är en körning jag gjorde från Uppsala ner till Ödeshög. Stoppet från ca 10.00 till 10.05 är för att vi fick stanna för att de skulle spränga för Förbifart Stockholm vid Häggvik-avfarten norr om Stockholm.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
Annars körde jag så fort trafiken tillät upp till körkortsgränsen. Mot slutet var det lite köer också ser man. "Taket" på kurvan är 140 km/h för det mesta men toppade på 156 km/h efter att jag började bli kissnödig på slutet och drog på lite extra.

Det där är april 2019 och 13,9 grader utomhus. Dock med 19" hjul tror jag, köpte nog 21" efter det där.
Räknar man bort de där 5 minuterna vi fick vänta vid Häggvik-avfarten så snittade jag 114 km/h trots att jag först skulle ta mig ut på E4:an och så köbildningen mot slutet. Fortare än så var det i princip inte möjligt att köra utan att riskera körkortet (möjligen att jag låg i 140 som max även på 120-sträckorna). Den som hävdar att de har en SNITTFART på uppåt 140-150 km/h måste köra rejält fort under långa stunder. Alltså 180-200 nånting under stor del av sträckan. Är lätt att tappa snittfart och inte lika lätt att få upp den igen.
Nu var det här visserligen inte på vintern och visserligen var det mycket trafik ut som hindrade (påsk) men ändå. Använde bara 80% av mitt batteri också så hade nog klarat en ännu högre snittfart utan problem.
Låt oss säga så här; även Elon och Tesla har samma mål som jag att man i framtiden skall kunna snabbladda dagens storlek på batteri från 0-80% på mellan 5-10 minuter. Även Alrik på auto motor & sport och andra motorjournalister som är väl insatta och känner marknaden i stort är inne på exakt samma sak som måste adresseras.Niklas Z skrev:Om man hävdar att majoriteten kör som du beskriver så bör du styrka att det inte bara är ett tyckande.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
Man måste förstå att du, och andra entusiaster på forumet, inte representerar befolkningen och bilister i stort.

Jag tror sanningen ligger nånstans där emellan. Du är extrem. Jag kör upp till körkortsgränsen när trafiken så tillåter och jag kör om 10 ggr fler bilar än som kör om mig. De allra flesta håller sig runt skyltad hastighet numera. Och de flesta kör långt vääääldigt sällan.martinot skrev:Låt oss säga så här; även Elon och Tesla har samma mål som jag att man i framtiden skall kunna snabbladda dagens storlek på batteri från 0-80% på mellan 5-10 minuter. Även Alrik på auto motor & sport och andra motorjournalister som är väl insatta och känner marknaden i stort är inne på exakt samma sak som måste adresseras.Niklas Z skrev:Om man hävdar att majoriteten kör som du beskriver så bör du styrka att det inte bara är ett tyckande.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
Man måste förstå att du, och andra entusiaster på forumet, inte representerar befolkningen och bilister i stort.
- TobbeTesla
- Teslaägare
Håller med helt, samma för mig. En övervägande majoritet respekterar hastighetsgränsen eller iaf körkortsgränsen. Men som sagt, martinot hör nog till den majoritet män som överskattar sina körförmågor.MWall skrev:Jag tror sanningen ligger nånstans där emellan. Du är extrem. Jag kör upp till körkortsgränsen när trafiken så tillåter och jag kör om 10 ggr fler bilar än som kör om mig. De allra flesta håller sig runt skyltad hastighet numera. Och de flesta kör långt vääääldigt sällan.martinot skrev:Låt oss säga så här; även Elon och Tesla har samma mål som jag att man i framtiden skall kunna snabbladda dagens storlek på batteri från 0-80% på mellan 5-10 minuter. Även Alrik på auto motor & sport och andra motorjournalister som är väl insatta och känner marknaden i stort är inne på exakt samma sak som måste adresseras.Niklas Z skrev:Om man hävdar att majoriteten kör som du beskriver så bör du styrka att det inte bara är ett tyckande.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag vore också glad om det gick att ladda 0-80 % på 5-10 minuter, men det är en helt annan sak att säga att det är nödvändigt. Man måste inte vara entusiast för att köra en M3LR. Hade det varit så att den bild av laddstopp som du förmedlar vore korrekt så bör man vara entusiast. Det håller jag med om. Men det du beskriver har inget att göra med vanligt folks sätt att använda bilen. Jag klarar den färden (Uppsala - Malmö) som jag beskrev med en kisspaus och en lunchpaus. Det är inte så att jag kör sakta, eller ligger och slipstreamar bakom lastbilar. Jag hör till de 10 % som kör fortast. Ändå räcker det. Den som håller fartgränserna (vilket är majoriteten) skulle ha ännu lättare att klara avstånden.martinot skrev:Låt oss säga så här; även Elon och Tesla har samma mål som jag att man i framtiden skall kunna snabbladda dagens storlek på batteri från 0-80% på mellan 5-10 minuter. Även Alrik på auto motor & sport och andra motorjournalister som är väl insatta och känner marknaden i stort är inne på exakt samma sak som måste adresseras.Niklas Z skrev:Om man hävdar att majoriteten kör som du beskriver så bör du styrka att det inte bara är ett tyckande.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
Allt beror på hur man definierar "entusiast".Niklas Z skrev:Jag vore också glad om det gick att ladda 0-80 % på 5-10 minuter, men det är en helt annan sak att säga att det är nödvändigt. Man måste inte vara entusiast för att köra en M3LR. Hade det varit så att den bild av laddstopp som du förmedlar vore korrekt så bör man vara entusiast. Det håller jag med om. Men det du beskriver har inget att göra med vanligt folks sätt att använda bilen. Jag klarar den färden (Uppsala - Malmö) som jag beskrev med en kisspaus och en lunchpaus. Det är inte så att jag kör sakta, eller ligger och slipstreamar bakom lastbilar. Jag hör till de 10 % som kör fortast. Ändå räcker det. Den som håller fartgränserna (vilket är majoriteten) skulle ha ännu lättare att klara avstånden.martinot skrev:Låt oss säga så här; även Elon och Tesla har samma mål som jag att man i framtiden skall kunna snabbladda dagens storlek på batteri från 0-80% på mellan 5-10 minuter. Även Alrik på auto motor & sport och andra motorjournalister som är väl insatta och känner marknaden i stort är inne på exakt samma sak som måste adresseras.Niklas Z skrev:Om man hävdar att majoriteten kör som du beskriver så bör du styrka att det inte bara är ett tyckande.martinot skrev:Det får du gärna ha rätten att tycka, även om jag inte alls håller med.Niklas Z skrev:Pratar vi om att få majoriteten att acceptera elbil så är det du beskriver ovidkommande.
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.

- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).martinot skrev:
Allt beror på hur man definierar "entusiast".
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.
- Niklas Z
- Teslaägare
Sen martinot ska jag ge dig lite rätt i ett avseende. Tråden handlar ju om Audi E-tron och den är mer elslukande än Tesla M3. Då kan man behöva stanna oftare på långfärd och därmed ha starkare önskan efter snabb laddning, eftersom det relevanta är hur många km man kommer per minut laddningen pågår, inte hur många kWh man får per minut. Det verkar dessutom som att många vill ha SUV:ar. För mig är det ingen uppoffring alls att köra en sedan, men många bilköpare skulle nog se det som en uppoffring.
Men varför är laddnätverket viktigt för dig om din elbil ändå inte ska köras långt? Du skriver ju att ni tar dieselbilen då?martinot skrev:Bättre än andra? Ja, absolut (skulle, idag, inte köpa annat än Tesla pga. effektivaste elbilar och bättre laddnät). .
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ikväll skrapade jag i höger framfälg mot en trottoarkant, det hade inte om jag kört SUV.Niklas Z skrev:Sen martinot ska jag ge dig lite rätt i ett avseende. Tråden handlar ju om Audi E-tron och den är mer elslukande än Tesla M3. Då kan man behöva stanna oftare på långfärd och därmed ha starkare önskan efter snabb laddning, eftersom det relevanta är hur många km man kommer per minut laddningen pågår, inte hur många kWh man får per minut. Det verkar dessutom som att många vill ha SUV:ar. För mig är det ingen uppoffring alls att köra en sedan, men många bilköpare skulle nog se det som en uppoffring.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Surt men man får tänka att det finns värre saker i livet även om man blir trött på sig själv. Det är bara pengar brukar jag tänka...mikebike skrev:Ikväll skrapade jag i höger framfälg mot en trottoarkant, det hade inte om jag kört SUV.Niklas Z skrev:Sen martinot ska jag ge dig lite rätt i ett avseende. Tråden handlar ju om Audi E-tron och den är mer elslukande än Tesla M3. Då kan man behöva stanna oftare på långfärd och därmed ha starkare önskan efter snabb laddning, eftersom det relevanta är hur många km man kommer per minut laddningen pågår, inte hur många kWh man får per minut. Det verkar dessutom som att många vill ha SUV:ar. För mig är det ingen uppoffring alls att köra en sedan, men många bilköpare skulle nog se det som en uppoffring.
Tips: Förarstolen är på vänster sida så om du alltid parkerar så du inte behöver komma från andra hållet så behöver du inte se det.

Varför inte det? Sist jag kollade hade min bil fyra fälgar, trots att det är en SUV. Och det går utmärkt att skrapa dem mot allt möjligt.mikebike skrev:Ikväll skrapade jag i höger framfälg mot en trottoarkant, det hade inte om jag kört SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Högre däcksidor.mati skrev:Varför inte det? Sist jag kollade hade min bil fyra fälgar, trots att det är en SUV. Och det går utmärkt att skrapa dem mot allt möjligt.mikebike skrev:Ikväll skrapade jag i höger framfälg mot en trottoarkant, det hade inte om jag kört SUV.
Gamla bilen med 20" fälgar hade längre avstånd mellan mark och fälgkant än min Model 3 med 18".
Jag har inte lyckats skrapa någon fälg på mina XC60, däremot på V60:n jag hade.
På Teslan verkar dessutom fälgen vara bredare än däcket...
Volvo PV 544 Special 1963
Förstår vad du menar. Tyvärr går ju trenden alltmer mot jättestora fälgar med en tunn remsa eltejp runtom istället för ett rejält lager med gummi. Det gäller ju både SUV:ar och vanliga bilar. Man ska helst rulla på fälgen liksom. En helt idiotisk trend som enbart bygger på fåfänga. Det finns ju inga som helst tekniska fördelar med detta.mikebike skrev:Högre däcksidor.
Gamla bilen med 20" fälgar hade längre avstånd mellan mark och fälgkant än min Model 3 med 18".
Jag valde avsiktligt bort de stora fälgarna på min e-tron och tog de mindre 19" istället. Fast priset var samma. Jag har hittills lyckats undvika fälgskrap, billen rullar mjukare och snålare, och den dagen jag behöver byta däck kostar det mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo, det finns andra argument för att inte köra runt på ballongdäck. Det ger säkrare körning, bättre sidledskontroll, kortare bromssträcka. Bilar blir tyngre och tyngre, speciellt elbilar och då är det bättre med lägre profil. Jag kan enkelt jämföra med min gamla Model S där jag först hade 19” på både sommar och vinter för att senare byta till 21” på sommar och vinter. Det var verkligen natt och dag i körkänsla och kontroll i kniviga situationer.mati skrev:Förstår vad du menar. Tyvärr går ju trenden alltmer mot jättestora fälgar med en tunn remsa eltejp runtom istället för ett rejält lager med gummi. Det gäller ju både SUV:ar och vanliga bilar. Man ska helst rulla på fälgen liksom. En helt idiotisk trend som enbart bygger på fåfänga. Det finns ju inga som helst tekniska fördelar med detta.mikebike skrev:Högre däcksidor.
Jag valde avsiktligt bort de stora fälgarna på min e-tron och tog de mindre 19" istället. Fast priset var samma. Jag har hittills lyckats undvika fälgskrap, billen rullar mjukare och snålare, och den dagen jag behöver byta däck kostar det mindre.
Men visst jag håller med om att det ibland går till överdrift, dock inte så extremt som en del vill ha det till att det tex är helt otroligt fel med 20” på Model 3 eller 21” på etron.
Model 3-24/Polestar 3-24
För mig är det en kompromiss mellan estetik, komfort och förbrukning. 21” på en e-tron är snyggast men jag har 20” på vintern för att få ner förbrukningen något. Inget jag ångrar med 21” på sommaren då det i mina ögon är så mycket snyggare. Sen är det så att däcksidan på 21” på e-tron är rätt hög jämfört med en icke-suv och således blir heller inte komforten lidande. Luftfjädringen gör dessutom sitt och bilen är så bra ljudisolerad. Haft 20” på A6 och 19” på A5 och då är det lågprofil på riktigt. Antar samma med en 19” på M3.HelectriC skrev:Jo, det finns andra argument för att inte köra runt på ballongdäck. Det ger säkrare körning, bättre sidledskontroll, kortare bromssträcka. Bilar blir tyngre och tyngre, speciellt elbilar och då är det bättre med lägre profil. Jag kan enkelt jämföra med min gamla Model S där jag först hade 19” på både sommar och vinter för att senare byta till 21” på sommar och vinter. Det var verkligen natt och dag i körkänsla och kontroll i kniviga situationer.mati skrev:Förstår vad du menar. Tyvärr går ju trenden alltmer mot jättestora fälgar med en tunn remsa eltejp runtom istället för ett rejält lager med gummi. Det gäller ju både SUV:ar och vanliga bilar. Man ska helst rulla på fälgen liksom. En helt idiotisk trend som enbart bygger på fåfänga. Det finns ju inga som helst tekniska fördelar med detta.mikebike skrev:Högre däcksidor.
Men visst jag håller med om att det ibland går till överdrift, dock inte så extremt som en del vill ha det till att det tex är helt otroligt fel med 20” på Model 3 eller 21” på etron.
Gällande repor så går det ju alltid om man tar i men 20” har jag varit emot med och då har gummit tagit hela stöten utan skada på fälgen.
- Off Grid Byggaren
Jag kan ha lite besvärligt väglag på skogsbilvägen til min stuga, nu när plogtraktorn är trasig.
Då funkar det bättre med 19 tums vinterfälgarna, som har mycket gummi, för min del.
Då funkar det bättre med 19 tums vinterfälgarna, som har mycket gummi, för min del.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Då är även jag snart med i klubben. Beställde min 55:a igår med leverans i maj... Känns riktigt gött!
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Model 3 - Reserverad 2016-03-31