Re: Artikel i media
Postat: 01 maj 2019 17:08



Jaja, så kan man ju också göra. Smart drag av Tesla. Anpassa affärsmodellen till hur incitamenten fungerar. Alla kommer ju att köpa mjukvaruupplåsningen ändå.
Nja, om det är någon som verkligen inte behöver mer än 15 mil räckvidd så är det ju en sjukt bra deal.Jeppe_E skrev:
![]()
![]()
![]()
Jaja, så kan man ju också göra. Smart drag av Tesla. Anpassa affärsmodellen till hur incitamenten fungerar. Alla kommer ju att köpa mjukvaruupplåsningen ändå.
evilirish skrev:Nja, om det är någon som verkligen inte behöver mer än 15 mil räckvidd så är det ju en sjukt bra deal.Jeppe_E skrev:
![]()
![]()
![]()
Jaja, så kan man ju också göra. Smart drag av Tesla. Anpassa affärsmodellen till hur incitamenten fungerar. Alla kommer ju att köpa mjukvaruupplåsningen ändå.
Snyggt. Den lär man kunna använda rakt av!Jeppe_E skrev:Nu har en Tysk forskare dissekerat rapporten om att dieselbilar är bättre för miljön än elbilar
https://innovationorigins.com/no-diesel ... _btBgusjCw
Jag tror han blir lite ledsen om du kallar honom för tysk, han är faktiskt från Holland.Jeppe_E skrev:Nu har en Tysk forskare dissekerat rapporten om att dieselbilar är bättre för miljön än elbilar
https://innovationorigins.com/no-diesel ... _btBgusjCw
uj.. jefvlar...helix skrev:Nackdelen med två drivlinor som ska underhållas
"Överraskningen i laddhybriden: Motorolja för 10 kronor milen"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... f2kW2JkTfY
Holy crap! Hybrider är ju verkligen det sämsta av två världar, det är bara att hoppas att dom dör ut med övriga fossiler så fort som möjligt.helix skrev:Nackdelen med två drivlinor som ska underhållas
"Överraskningen i laddhybriden: Motorolja för 10 kronor milen"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... f2kW2JkTfY
Jag lättdrogade i nästan 2 år med Outlander PHEVNicke Nyfiken skrev:Många hävdar att laddhybrider är inkörsporten till tyngre beroende.
Det beror nog på vilken laddhybrid man har erfarenhet från.
Själv tycker jag som James May, att hybrider är bara för fegisar.
Jo, men samtidigt var den reella körsträckan 1500 mil, varav förbränningsmotorn varit igång 240 mil. Det ger ändå en ganska rejäl miljövinst, och utslaget per körd mil blir inte oljan så dyr. Betydligt billigare än vad bensinen varit om alla 1500 mil körts på bensin.fth skrev:Holy crap! Hybrider är ju verkligen det sämsta av två världar, det är bara att hoppas att dom dör ut med övriga fossiler så fort som möjligt.helix skrev:Nackdelen med två drivlinor som ska underhållas
"Överraskningen i laddhybriden: Motorolja för 10 kronor milen"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... f2kW2JkTfY
/fth
Kevork skrev:Effektbristen i Sverige uppmäksammas av Bloomberg.
"Sweden's lack of electricity capacity is threatening growth"
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-growth
Toppen! Tyvärr hjälper det föga när vissa ändå tycker att man kan bortse från felaktigheterna och istället använda den för att banka in sitt politiska budskap. Felaktigheterna i ”rapporten” letade sig ikväll in i den svenska politiska debatten, mitt på bästa sändningstid dessutom. Sorgligt att se:Jeppe_E skrev:Nu har en Tysk forskare dissekerat rapporten om att dieselbilar är bättre för miljön än elbilar
https://innovationorigins.com/no-diesel ... _btBgusjCw
Ja denna genomgång av VW är ytligt sett (jag har inte förmåga att gå på djupet) den mest väl genomarbetade studien som verkar ta hänsyn till hela livscykeln för såväl elbil som ICE.Kevork skrev:Kul med lite nyansering från Teknikensvärld. Hade dock gärna sett att man även pratat om NOx och partiklar.
"Elbil renare än dieselbil i europa"
https://teknikensvarld.se/elbil-renare- ... l-i-europa
Hertsh skrev:Ja denna genomgång av VW är ytligt sett (jag har inte förmåga att gå på djupet) den mest väl genomarbetade studien som verkar ta hänsyn till hela livscykeln för såväl elbil som ICE.Kevork skrev:Kul med lite nyansering från Teknikensvärld. Hade dock gärna sett att man även pratat om NOx och partiklar.
"Elbil renare än dieselbil i europa"
https://teknikensvarld.se/elbil-renare- ... l-i-europa
Extra bra, som Jerker skrev ovan via sin länk till Expressen, att VW gör detta och visar att de är seriösa. Att de sen försöker visa på hur bra de själva är och kommer med lite framtidslöften får man ta som en del av paketet.
Påminner lite om det här med vegan. Men proteinet då? Måste du inte äta massa vitaminer? Men du äter väl fisk? Får du inte järnbrist? Hur kul är det att äta sallad varje dag? Sen slutar det med öppna landskap och att alla djur skulle dö om man släppte ut dom. Börjar bli lika trött på att förklara både veganism och elbilar vid det här laget.Jeppe_E skrev:Samtidigt, efter att ha läst en hel del kommentarer på facebook på inlägg från biltillverkarna när de gör reklam för sina elbilar, så blir man mörkrädd över den syn som gemene man har på elbilar. Det är därför som omställningen kommer att ta lång tid. Allt ifrån att elen inte räcker, till kolkraft, batteritillverkning osv. Man sväljer snabbt rapporterna över att elbilar är dåliga utan att själv göra efterforskningar.