Men jag förstår inte varför du skulle behöva ytterligare 2-3 laddstopp a 30min? Så mycket behöver ju ingen elbil laddas över 470km? Eller tänker du att du ska stå vid en 11kW AC-laddare? Jag förstår verkligen inte vad du menar?martinot skrev:Japp. 1 lunch på 30 min är helt Ok (om det passar in på resan). Det köper jag, och har gjort så hela tiden. Absolut.HelectriC skrev:3-4 luncher? Ett sådant stopp kan man väl räkna minst 30min. Med vilken elbil behöver du ladda 90-120min för att köra Sthlm-Gbg? Det är ca 470km.martinot skrev:Jodå, på ett av stoppen kanske det passar in.HelectriC skrev:Gå på toa, dricka en kaffe eller gud förbjude äta lunch/middag är ju inte på tapeten och oacceptabelt?
Men jag kan inte äta 3-4 luncher/middagar under en så kort tur som Sthlm-Gbg.
Däri ligger problemet när jag väljer elbil över diesel (i dag).
Men de övriga 2-3 laddstoppen vill jag skall gå så snabbt som bara möjligt, och helst gå på under fem minuter. Önskar alltså inga ytterligare fler luncher på samma resa!
Förutom att det är svårt att få ner så extremt många luncher i magen på en sådan kort resa, så skulle jag bli superfet att resa med elbil då!
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Åkte mellan städerna i december, och behövde med vår M3 stanna på 2-3 laddstopp i varje riktning.HelectriC skrev:Men jag förstår inte varför du skulle behöva ytterligare 2-3 laddstopp a 30min? Så mycket behöver ju ingen elbil laddas över 470km? Eller tänker du att du ska stå vid en 11kW AC-laddare? Jag förstår verkligen inte vad du menar?martinot skrev:Japp. 1 lunch på 30 min är helt Ok (om det passar in på resan). Det köper jag, och har gjort så hela tiden. Absolut.HelectriC skrev:3-4 luncher? Ett sådant stopp kan man väl räkna minst 30min. Med vilken elbil behöver du ladda 90-120min för att köra Sthlm-Gbg? Det är ca 470km.martinot skrev:Jodå, på ett av stoppen kanske det passar in.HelectriC skrev:Gå på toa, dricka en kaffe eller gud förbjude äta lunch/middag är ju inte på tapeten och oacceptabelt?
Men jag kan inte äta 3-4 luncher/middagar under en så kort tur som Sthlm-Gbg.
Däri ligger problemet när jag väljer elbil över diesel (i dag).
Men de övriga 2-3 laddstoppen vill jag skall gå så snabbt som bara möjligt, och helst gå på under fem minuter. Önskar alltså inga ytterligare fler luncher på samma resa!
Förutom att det är svårt att få ner så extremt många luncher i magen på en sådan kort resa, så skulle jag bli superfet att resa med elbil då!
Hade jag istället tagit vår diesel-Merca så hade jag inte behövt stanna alls i någon riktning. Vilket jag kommer göra nästa gång.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Intressant. Kör Stockholm-Skåne regelbundet (längre sträcka på nästan 57 mil med Model 3) med 1 laddstopp ca 40min (även vintertid)
MVH
MVH

Har vi flyttat över till BU 2.0 här eller? 470km med Model 3 och du behöver ladda 30min x 3. Det tror jag inte på!
Model 3-24/Polestar 3-24
- Off Grid Byggaren
Jag ställde in vinter med -10 grader, motvind och snöväder för E-tron 55:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Även i vinterväder neråt - 15 ° C har jag aldrig kommit under 30 mils räckvidd på motorväg med min M3LR.
Du måste ju ha stannat var tionde mil ungefär. Det kan verkligen inte vara representativt.
Du måste ju ha stannat var tionde mil ungefär. Det kan verkligen inte vara representativt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Behöver du ladda 3x 30 min så låg din förbrukning på typ över 400 Wh/km, det är mer eller mindre omöjligt att uppnå...martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.
Lägg till att jag hälsade på och bodde över hos syrran där jag inte kunde ladda elbilen. Så där tillkommer ytterligare en SuC-laddning för att fylla batteriet. I ovan kalkyler så räknas det att man startar med 100% och kommer fram med 10%, vilket inte håller i mitt fall.

Så vilken räckvidd har du ca på bilen, borde bli max 150km då? Du bör kontakta SC, för något är fel på din bil.martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Laddade mer typ 3x20 min.OfarligTesla skrev:Behöver du ladda 3x 30 min så låg din förbrukning på typ över 400 Wh/km, det är mer eller mindre omöjligt att uppnå...martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.
Startade med min vanliga SoC på runt 80-90%, och behövde ha liknande SoC när jag parkerade framme på syrrans tomt (kunde som sagt inte ladda hos henne på ett smidigt sätt).

På sommaren i bra väder när jag ligger i 150-155 så brukar jag ha en räckvidd på ungefär 220 km (räknat från ca 90% SoC till ca 15% SoC).HelectriC skrev:Så vilken räckvidd har du ca på bilen, borde bli max 150km då? Du bör kontakta SC, för något är fel på din bil.martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.

- Niklas Z
- Teslaägare
Jag tror tvärtom att dina krav ligger långt från majoriteten. Väldigt få kör 140-150 km/h på motorvägen. Din biltur verkar allt annat än representativ.martinot skrev:Grejen är att jag tror inte att jag är ensam. Skulle inte bli förvånad om mina krav är närmare majoriteten av alla svenskars, medans entusiaster är som oftast mer förlåtande och mindre krävande (närmare dina krav).
Det kanske den är, men detta var på 120-väg, och jag körde den sträckan många gånger (så har väldigt tillförlitlig statistik), och kan säga att jag var långt ifrån ensam att ligga i de farterna.Niklas Z skrev:Jag tror tvärtom att dina krav ligger långt från majoriteten. Väldigt få kör 140-150 km/h på motorvägen. Din biltur verkar allt annat än representativ.

Jag kör Sthlm-Båstad någorlunda regelbundet främst med våran 3P. Brukar starta med 97-100%, ladda under lunch alt middag i Ödeshög och sedan komma fram med 5-10%. Dvs 1 stopp. Senast för några veckor sedan med rätt mycket snö på vägarna.
Brukar undvika att ladda 100% SoC, utan normalt starta med runt 90% SoC. Sedan vill jag inte heller komma fram med så lite som 10% SoC. Vill gärna ha marginal för oförutsedda händelser och inte planera för att vara framme med mindre än 15-20% SoC.
Ovanpå det så har jag märkt att energiförbrukningen ökar mer än 50% om jag ökar från 100 km/h till 150 km/h (även fast hastigheten bara ökar 50%).
Ovanpå det så har jag märkt att energiförbrukningen ökar mer än 50% om jag ökar från 100 km/h till 150 km/h (även fast hastigheten bara ökar 50%).

- Niklas Z
- Teslaägare
Har du statistik? Sitter du och noterar i bilen hur många du kör om respektive blir omkörd av?martinot skrev:Det kanske den är, men detta var på 120-väg, och jag körde den sträckan många gånger (så har väldigt tillförlitlig statistik), och kan säga att jag var långt ifrån ensam att ligga i de farterna.Niklas Z skrev:Jag tror tvärtom att dina krav ligger långt från majoriteten. Väldigt få kör 140-150 km/h på motorvägen. Din biltur verkar allt annat än representativ.
Det var länge sedan jag körde Jönköping - Göteborg, men sträckan Jönköping - Stockholm har jag kört många gånger och ligger jag i 130 - 140 km/h är et väldigt många fler jag kör om än som jag blir omkörd av – och då räknar jag inte med lastbilar, husvagnsekipage m m.
Jag tror inte ett skvatt på att det du beskriver skulle vara representativt.
Denna höst och vinter har jag kört mycket på motorvägen mellan Uppsala och Gävle, där en betydande del är skyltad 120 km/h. Det är fler där som kör under 120 km/h än över.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Nu är ju detta en e-tron tråd och inte en M3 LR tråd, bara som en påminnelse. Jag tycker inte det låter orimligt att behöva ladda 2-3 gånger på en sträcka på 50 mil. Det är absolut realistiskt, oavsett väder, framförallt när man inte kan ladda på destinationen och när man vill köra lite fortare än lastbilarna.
Jag körde sträckan Götene-Södertälje förra vintern. Det är 60 mil t o r, det var lite snöigt, och jag laddade fyra gånger! Tre gånger hos Ionity, Örebro, Södertälje, Örebro, (fortfarande för 80kr/laddning då) och så fick jag toppa ytterligare en gång med 50kW i Mariestad. Det kändes som en evighet varje gång. Och nej, det var inte kul alls. En snålare bil hade varit toppen i det sammanhanget. Och ett större batteri, visst, det hade underlättat.
Jag körde sträckan Götene-Södertälje förra vintern. Det är 60 mil t o r, det var lite snöigt, och jag laddade fyra gånger! Tre gånger hos Ionity, Örebro, Södertälje, Örebro, (fortfarande för 80kr/laddning då) och så fick jag toppa ytterligare en gång med 50kW i Mariestad. Det kändes som en evighet varje gång. Och nej, det var inte kul alls. En snålare bil hade varit toppen i det sammanhanget. Och ett större batteri, visst, det hade underlättat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
men hur kan du behöva så många och långa laddstopp med 220km räckvidd på en sträcka av 470km? Dessutom är 220km riktigt dåligt i de hastigheterna, nästan vad jag hade när jag körde 200 på autobahnmartinot skrev:På sommaren i bra väder när jag ligger i 150-155 så brukar jag ha en räckvidd på ungefär 220 km (räknat från ca 90% SoC till ca 15% SoC).HelectriC skrev:Så vilken räckvidd har du ca på bilen, borde bli max 150km då? Du bör kontakta SC, för något är fel på din bil.martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.

Model 3-24/Polestar 3-24
- KnightRider
- Teslaägare
Ja det är inte särskilt bra räckvidd det där. Jag har en Model S som jag körde på Autobahn i höstas. Vi körde två pers och låg mest i 150-160 hela tiden. Var uppe och nosade i 230 ett tag.HelectriC skrev:men hur kan du behöva så många och långa laddstopp med 220km räckvidd på en sträcka av 470km? Dessutom är 220km riktigt dåligt i de hastigheterna, nästan vad jag hade när jag körde 200 på autobahnmartinot skrev:
På sommaren i bra väder när jag ligger i 150-155 så brukar jag ha en räckvidd på ungefär 220 km (räknat från ca 90% SoC till ca 15% SoC).
HelectriC skrev:men hur kan du behöva så många och långa laddstopp med 220km räckvidd på en sträcka av 470km? Dessutom är 220km riktigt dåligt i de hastigheterna, nästan vad jag hade när jag körde 200 på autobahnmartinot skrev:På sommaren i bra väder när jag ligger i 150-155 så brukar jag ha en räckvidd på ungefär 220 km (räknat från ca 90% SoC till ca 15% SoC).HelectriC skrev:Så vilken räckvidd har du ca på bilen, borde bli max 150km då? Du bör kontakta SC, för något är fel på din bil.martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.
martinot är nog lite av en provocateur också.

Jag säger att om man nu åker långt så ofta så att man hellre tar straffet och tuffar runt med en dieseltraktor i vardagen så är det nog faktiskt bättre med diesel i just det fallet. Upp till var och en.

Om jag ska åka t ex 100 mil på en dag och räknar med 3-5 laddstopp så kanske två är i "onödan". Resan tar då kanske 1-2 timmar längre tid än den annars hade tagit. Men då har jag sparat 1000-1500 spänn på bränslet (fri SuC!) och inser att jag får väldigt hög timpenning. Är ju skattefritt!

Ja, det där är ganska normala förbrukningssiffror för en Model S i dessa hastigheter. Jag har ungefär samma förbrukning på min e-tron, fast då håller jag ganska så exakt bara halva din medelhastighet.KnightRider skrev:Ja det är inte särskilt bra räckvidd det där. Jag har en Model S som jag körde på Autobahn i höstas. Vi körde två pers och låg mest i 150-160 hela tiden. Var uppe och nosade i 230 ett tag.

intressant att vi nu har kommit fram till att Model 3 och etron har ungefär samma förbrukning. DET trodde jag intemati skrev:Ja, det där är ganska normala förbrukningssiffror för en Model S i dessa hastigheter. Jag har ungefär samma förbrukning på min e-tron, fast då håller jag ganska så exakt bara halva din medelhastighet.KnightRider skrev:Ja det är inte särskilt bra räckvidd det där. Jag har en Model S som jag körde på Autobahn i höstas. Vi körde två pers och låg mest i 150-160 hela tiden. Var uppe och nosade i 230 ett tag.

Model 3-24/Polestar 3-24
Det går säkert att åstadkomma. Men då måste man köra typ mer än dubbelt så fort med Model 3.HelectriC skrev:intressant att vi nu har kommit fram till att Model 3 och etron har ungefär samma förbrukning. DET trodde jag inte

Nu verkar det ha blivit lite sammanblandning av saker. Jag talar om två olika sträckor resor som referens gällande förbrukning:HelectriC skrev:men hur kan du behöva så många och långa laddstopp med 220km räckvidd på en sträcka av 470km? Dessutom är 220km riktigt dåligt i de hastigheterna, nästan vad jag hade när jag körde 200 på autobahnmartinot skrev:På sommaren i bra väder när jag ligger i 150-155 så brukar jag ha en räckvidd på ungefär 220 km (räknat från ca 90% SoC till ca 15% SoC).HelectriC skrev:Så vilken räckvidd har du ca på bilen, borde bli max 150km då? Du bör kontakta SC, för något är fel på din bil.martinot skrev:Lägger man ovanpå dåligt vinterväder, delvis kalla batterier och att man som jag även gärna ligger i 140-150 (när det är möjligt) så märker man skillnad. Då klarar man sig inte alltid med 1-2 stopp.
1. En nu i vintras på E4 mellan Sthlm-GBG på 515 km. Denna krävde 2-3 laddstopp, och kunde inte ladda på destination.
2. En på 220 km på E6 på sommarhalvåret. Denna krävde inga laddstopp, men kom fram med 20% kvar och kunde ladda på destination utan problem.
I bägge fallen startade jag med ca 90% SoC, och i bägge fallen så låg jag på en marschfart på ca. 150 km/h i snitt (kanske bitvis närmare 140 km/h på E4).
Men detta är bara ett personligt exempel. Denna tråd skall egentligen inte handla om mig, eller TM3 + SuC.
(Jag är inte sur eller missnöjd, utan konstaterar bara simpelt att jag nästa gång på en liknande tur kommer välja vår långfärdsbil, som är vår Merca E-klass diesel, som lätt kan köra Sthlm-GBG ToR utan att tanka en enda gång. Vår M3 är främst för kortare resor som vi köpt. Där passar den utmärkt och är fantastiskt kul att köra! Men på längre turer; inte lika mycket.)
Ville bara visa på att det är inte bara andra elbilar som e-tron och laddnät som Ionity som har stora infrastrukturproblem idag, utan de problemen finns även hos Tesla och SuC som anses vara lite av "golden reference" av många på området.
SuC och Tesla är långt ifrån någon "utopi" som vissa Tesla-användare hävdar.
Bättre än andra? Ja, absolut (skulle, idag, inte köpa annat än Tesla pga. effektivaste elbilar och bättre laddnät).
Bättre eller lika bekymmersfritt på resa som ICE/diesel? Nej, anser jag efter 1,5-2 års egen erfarenhet (och speciellt inte på vinterhalvåret).
Däremot är jag övertygad att vi kommer dit, eller tillräckligt nära, i framtiden. Behövs bara tid och resurser så kommer vi dit.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.