Re: Senaste version 2021.44
Postat: 18 dec 2021 20:26
Hade gärna önskat att de öppnar upp fler kameror, speciellt de som är i sidostolparna riktade framåt. Hade underlättat rejält när man behöver köra in i trånga passager.
Äntligen en juluppdatering värd namnetfrippan skrev:Spoiler alert
20121.44.25
Massa nytt i juluppdateringen
Nytt UI i alla fall till M3
Blind sport camera
editera way points
Möjlighet att slå på värmen i bilen med <20% batteri
och en massa spel och en del annat smått och gott
https://imgur.com/a/CjGmmAt
Automatisk sätesvärme och live-kamera när man drar på blinkers. Det ska bli intressant! Och kul med ett fräscht UITellus skrev:
Jag tycker det funkar bra med en orange signal i eller nära backspegeln, det tycker tydligen inte Elon.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?
Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?
Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Funkar ju i Model S och X, men i 3 och Y blir det svårt.martinot skrev:Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?
Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Varför då?dd88 skrev:Funkar ju i Model S och X, men i 3 och Y blir det svårt.martinot skrev:Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.dd88 skrev:Hur ska blind spot camera funka?
Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Är ju bara att visa på M3/MY på den vanliga mittmonterade skärmen. Vad är problemet?dd88 skrev:Vill minnas att Ioniq 5 visar döda vinkeln i skärmen bakom ratten på samma sätt som EV6, vilket blir svårt för 3 och Y som inte har någon skärm där.
I M3M/MY är det alltid naturligt att titta på skärmen i mitten. Man vänjer sig extremt snabbt. Prova!dd88 skrev:Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.
Då är det bättre att kolla backspegel och sen över axeln.
Vad menar du med det? Hade du aldrig kört bil hade det inte varit intuitivt att kolla i en liten spegel framför dig för att se vad som händer bakom dig heller men det lärde man sig på 5 minuter. Inget med bilkörning är intuitivt för oss människor utan det är ett inlärt beteende, har man en Tesla är användandet av skärmen helt klart ett inlärt beteende så det blir rätt vettigt att titta på den.dd88 skrev:Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.
Då är det bättre att kolla backspegel och sen över axeln.
Nej det är det inte, det finns inget rätt svar för det är som sagt ingenting som är naturligt för oss människor till att börja med. Hur “intuitivt” vi upplever saker kommer också vara väldigt beroende av våra referensramar i allmänhet så det finns garanterat generationella skillnader. Tycker också att fördelarna med en kamera jämfört med t.ex. lampor i speglarna är stora när det gäller sådana här saker.dd88 skrev:Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Nä, man skulle nog vänja sig med gaspedalen till vänster och bromsen till höger också. Eller att bilen svänger åt höger när man vrider ratten åt vänster. Vi får väl se vad nästa uppdatering kommer med.OfarligTesla skrev:Nej det är det inte, det finns inget rätt svar för det är som sagt ingenting som är naturligt för oss människor till att börja med. Hur “intuitivt” vi upplever saker kommer också vara väldigt beroende av våra referensramar i allmänhet så det finns garanterat generationella skillnader.dd88 skrev:Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Du menar som på MS/MX?dd88 skrev:Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.