Sida 242 av 421

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 18 dec 2021 20:26
av Hedman
Hade gärna önskat att de öppnar upp fler kameror, speciellt de som är i sidostolparna riktade framåt. Hade underlättat rejält när man behöver köra in i trånga passager.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 06:58
av frippan
Spoiler alert

20121.44.25

Massa nytt i juluppdateringen

Nytt UI i alla fall till M3
Blind sport camera
editera way points
Möjlighet att slå på värmen i bilen med <20% batteri

och en massa spel och en del annat smått och gott

https://imgur.com/a/CjGmmAt

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 07:30
av Coolio
Laddade 2021.44.6 igår. Har dock inte hunnit testa. Någon som har provat de nya funktionerna?

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 10:11
av SALVETA
frippan skrev:
Spoiler alert

20121.44.25

Massa nytt i juluppdateringen

Nytt UI i alla fall till M3
Blind sport camera
editera way points
Möjlighet att slå på värmen i bilen med <20% batteri

och en massa spel och en del annat smått och gott

https://imgur.com/a/CjGmmAt
Äntligen en juluppdatering värd namnet Bild

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 10:23
av jpetters
Efter någon av de senaste uppdateringarna (efter 2021.4x.x) så går inte någon av mina bilar (S och X) ner i Sleep mode lika snabbt som tidigare. Någon annan som upplevt samma förändring?

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 10:31
av rockard
Undrar om vi med MCU1 någonsin kommer få något nytt. Delmål och kontroll över klimatet har jag önskat länge, trist att inte få nu när de äntligen fixat det.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 11:13
av Tellus
Lite mer info här om jul uppdateringen

https://electrek.co/2021/12/20/tesla-re ... i-changes/

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 12:34
av Jontez
Tellus skrev:
Lite mer info här om jul uppdateringen

https://electrek.co/2021/12/20/tesla-re ... i-changes/
Automatisk sätesvärme och live-kamera när man drar på blinkers. Det ska bli intressant! Och kul med ett fräscht UI :)

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 14:13
av dd88
Hur ska blind spot camera funka?

Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 15:32
av mikebike
dd88 skrev:
Hur ska blind spot camera funka?

Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Jag tycker det funkar bra med en orange signal i eller nära backspegeln, det tycker tydligen inte Elon.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 15:55
av martinot
dd88 skrev:
Hur ska blind spot camera funka?

Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 16:30
av dd88
martinot skrev:
dd88 skrev:
Hur ska blind spot camera funka?

Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.
Funkar ju i Model S och X, men i 3 och Y blir det svårt.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 16:33
av martinot
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Hur ska blind spot camera funka?

Ska man titta ner till höger för att se om en bil ligger i döda vinkeln till vänster?
Jag hoppas på något liknande system som Ioniq 5 har. Riktigt bra och smart system.
Funkar ju i Model S och X, men i 3 och Y blir det svårt.
Varför då?

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 16:47
av dd88
Vill minnas att Ioniq 5 visar döda vinkeln i skärmen bakom ratten på samma sätt som EV6, vilket blir svårt för 3 och Y som inte har någon skärm där.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 16:48
av martinot
dd88 skrev:
Vill minnas att Ioniq 5 visar döda vinkeln i skärmen bakom ratten på samma sätt som EV6, vilket blir svårt för 3 och Y som inte har någon skärm där.
Är ju bara att visa på M3/MY på den vanliga mittmonterade skärmen. Vad är problemet?

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 16:52
av dd88
Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.

Då är det bättre att kolla backspegel och sen över axeln.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 16:56
av martinot
dd88 skrev:
Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.

Då är det bättre att kolla backspegel och sen över axeln.
I M3M/MY är det alltid naturligt att titta på skärmen i mitten. Man vänjer sig extremt snabbt. Prova!

Sedan; om man skall kolla kolla döda vinkeln åt höger så blir det ju bättre placering?

Så jämnar ju ut sig. Eller byter du enbart fil till vänster?

Med skärmen i mitten så blir det lika jämt och naturlig placering av skärmen, precis mitt emellan höger/vänster. Kan inte bli mer balanserat. Kan inte bli bättre med en enda skärm.

(Enda sättet att göra det bättre är att göra som Honda E och sätta varsin skärm på både vänster och höger sida för detta, men det blir ju troligen en helt annan kostnad.)

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:02
av dd88
Jag har testat och tycker att det är lika konstigt nu som då, säkert en annan sak om man måste leva med det.

För min del så har jag absolut mest nytt av döda vinkel-varnare till vänster då bilar till vänster i regel passerar medan man i regel kör om bilar till höger. Betydligt enklare att veta var en bil är som man passerat än en som passerar.

Synd att Tesla snålade in på skärmen.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:14
av OfarligTesla
dd88 skrev:
Problemet är att det inte är intuitivt att titta ner höger för att kolla döda vinkeln åt vänster.

Då är det bättre att kolla backspegel och sen över axeln.
Vad menar du med det? Hade du aldrig kört bil hade det inte varit intuitivt att kolla i en liten spegel framför dig för att se vad som händer bakom dig heller men det lärde man sig på 5 minuter. Inget med bilkörning är intuitivt för oss människor utan det är ett inlärt beteende, har man en Tesla är användandet av skärmen helt klart ett inlärt beteende så det blir rätt vettigt att titta på den.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:18
av dd88
Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:26
av Elof
Alla andra bilar har en bättre lösning, med varningslampa i ytterbackspegeln. Dessutom ser omkörande den lampan och kan tryggt passera när hen vet att den andra föraren ser att man kommer. Det är väl ganska intuitivt att titta åt det håll man ämnar svänga?

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:34
av OfarligTesla
dd88 skrev:
Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Nej det är det inte, det finns inget rätt svar för det är som sagt ingenting som är naturligt för oss människor till att börja med. Hur “intuitivt” vi upplever saker kommer också vara väldigt beroende av våra referensramar i allmänhet så det finns garanterat generationella skillnader. Tycker också att fördelarna med en kamera jämfört med t.ex. lampor i speglarna är stora när det gäller sådana här saker.

Jag är dock också en person som gärna haft skärm bakom ratten till diverse saker som detta, men det är säkert för jag är lite gammaldags av mig och inte nödvändigtvis för att det faktiskt är bättre.

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:42
av Elof
OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Nej det är det inte, det finns inget rätt svar för det är som sagt ingenting som är naturligt för oss människor till att börja med. Hur “intuitivt” vi upplever saker kommer också vara väldigt beroende av våra referensramar i allmänhet så det finns garanterat generationella skillnader.
Nä, man skulle nog vänja sig med gaspedalen till vänster och bromsen till höger också. Eller att bilen svänger åt höger när man vrider ratten åt vänster. Vi får väl se vad nästa uppdatering kommer med. ;)

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:51
av dd88
:D

Re: Senaste version 2021.44

Postat: 21 dec 2021 17:56
av Curik
dd88 skrev:
Hur man än vrider och vänder på det så är det mer intuitivt att titta framåt/vänster än framåt/höger/vänster. Nu har man ju löst det efter de begränsningar som finns, hade det funnits en skärm bakom ratten så hade man använt den.
Du menar som på MS/MX? :lol: