Oerhört glädjande att Tyskland rättade till sin blunder och säkrar pengarna för fabriken i Heide. Ett mycket klokt beslut av tyskarna, risken har annars funnits att landet hamnat på efterkälken mot Kina, USA och Sverige. En glädjes dag som säkrar Northvolts etablering i Heide.
Oerhört glädjande att Tyskland rättade till sin blunder och säkrar pengarna för fabriken i Heide. Ett mycket klokt beslut av tyskarna, risken har annars funnits att landet hamnat på efterkälken mot Kina, USA och Sverige. En glädjes dag som säkrar Northvolts etablering i Heide.
– Att säkra finansieringen för Northvolt är ett viktigt steg för att skapa viktiga värden för framtiden och arbetstillfällen i industrin, säger finansminister Robert Habeck till nyhetsbyrån.
Re: Northvolt
Postat: 05 dec 2023 11:53
av Nicke Nyfiken
Hur "gröna" kommer Nortvolts tyska batterier vara, med tanke på Tysklands energimix?
Hur "gröna" kommer Nortvolts tyska batterier vara, med tanke på Tysklands energimix?
Beror väl på huruvida du räknar Tysklands mix som helhet eller om de kan köpa stor andel vindenergi iochmed var Heide ligger. Enligt https://northvolt.com/articles/northvolt-drei/ nämner de att det finns en del off/onshore wind i just det området, så kanske möjligt?
Hur "gröna" kommer Nortvolts tyska batterier vara, med tanke på Tysklands energimix?
Beror väl på huruvida du räknar Tysklands mix som helhet eller om de kan köpa stor andel vindenergi iochmed var Heide ligger. Enligt https://northvolt.com/articles/northvolt-drei/ nämner de att det finns en del off/onshore wind i just det området, så kanske möjligt?
Det kommer vara grön energi till Heide, något annat vågar inte tyskarna leverera då Northvolts fabrik är det största som hänt norra Tyskland på evigheter. 3-5k arbetstillfällen kommer skapas där.
Men helt otroligt positivt att västvärldens största och mest avancerade forskningnsanläggning ligger i Västerås. Lägg sedan till att har de Cuberg i Silicon Valley, USA.
Re: Northvolt
Postat: 06 dec 2023 19:59
av ChrilleM
Nya supersodiumbatteriet från Northvolt som chockade EV industrin för några veckor sedan. Riktigt intressant video som alla bör se, det här är framtiden!
Nya supersodiumbatteriet från Northvolt som chockade EV industrin för några veckor sedan. Riktigt intressant video som alla bör se, det här är framtiden!
Varför skulle det batteriet chocka EV industrin? Energi-densiteten är ju brutalt låg och passar kanske bilar med kortare räckvidd.
Nä, detta var bara ett korkat försök att hypa upp en produkt med dålig prestanda.
Nya supersodiumbatteriet från Northvolt som chockade EV industrin för några veckor sedan. Riktigt intressant video som alla bör se, det här är framtiden!
Varför skulle det batteriet chocka EV industrin? Energi-densiteten är ju brutalt låg och passar kanske bilar med kortare räckvidd.
Nä, detta var bara ett korkat försök att hypa upp en produkt med dålig prestanda.
Nya supersodiumbatteriet från Northvolt som chockade EV industrin för några veckor sedan. Riktigt intressant video som alla bör se, det här är framtiden!
Varför skulle det batteriet chocka EV industrin? Energi-densiteten är ju brutalt låg och passar kanske bilar med kortare räckvidd.
Nä, detta var bara ett korkat försök att hypa upp en produkt med dålig prestanda.
Den är i första hand för batterisystem.
Frågan kvarstår. Varför skulle den chocka EV-industrin?
Nya supersodiumbatteriet från Northvolt som chockade EV industrin för några veckor sedan. Riktigt intressant video som alla bör se, det här är framtiden!
Varför skulle det batteriet chocka EV industrin? Energi-densiteten är ju brutalt låg och passar kanske bilar med kortare räckvidd.
Nä, detta var bara ett korkat försök att hypa upp en produkt med dålig prestanda.
Den är i första hand för batterisystem.
Frågan kvarstår. Varför skulle den chocka EV-industrin?
Rubriken på youtubeklippet har det namnet. Jag antar att filmskaparen tycker Northvolts batteri är intressant.
Re: Northvolt
Postat: 07 dec 2023 13:14
av mikebike
Sodium = Natrium.
Batteritypen kallas ofta saltbatteri eftersom det är lätt att utvinna natrium ur koksalt.
Re: Northvolt
Postat: 10 dec 2023 15:47
av ChrilleM
Verkar som tyska staten äntligen garanterat pengar in i Northvolt, till en början 8000 miljoner men mer kan komma. Väldigt bra för etableringen av Heide, sen viktigt för framtida tysk ekonomi och visar att Tyskland är att räkna med även i framtiden.
Re: Northvolt
Postat: 12 dec 2023 01:34
av ChrilleM
Northvolt podcast, kan varmt rekommendera till den teknikintresserade. Lyssnat genom alla avsnitt, väldigt trevliga samtal och proffsigt producerat. Lite intressant hur en person där pratar om hur sociala ingenjörerna på företaget är. Normbrytande. Blir nog väldigt lätt så när de har över 125 nationaliteter och är ett bolag av internationellt snitt.
Det är tragiskt. Läser i dn om att säkerheten blir markant sämre på helgen när ordinaire skiftet har slutat. Dessutom är det mycket bråk och alkoholproblem i kåkstäderna där arbetarna bor (saknas bostäder till alla så de bor i byggbaracker som underlev ordnat). En del tycker att det är fint, men lönerna är ganska låga (17euro i timmen motsv 30 000/mån) det sägs vara en tystnadskultur för ingen vill behöva fara hem.
Det här får de andra kommunerna som står i startgroparna att få in sina batterifabriker el motsvarande ta lärdom av.
Re: Northvolt
Postat: 17 dec 2023 20:00
av spacecoin
Di avslöjar: Northvolts hemliga skräcksiffror
Problemen tilltar för batteribolaget Northvolt. Miljardförlusterna skenar och produktionen var på anmärkningsvärt låga nivåer under det tredje kvartalet.
Dessutom fortsätter problemen under det fjärde kvartalet – leveranserna till den viktiga kunden Scania är fortsatt minimala.
"I rapporten framgår att produktionen i Skellefteå är på anmärkningsvärt låga nivåer. Under årets nio första månader levererade Northvolt battericeller motsvarande 79,8 MWh, det är knappt 5 promille av den totala kapaciteten på drygt 16.000 MWh (16 GWh) per år. Den låga produktionstakten kan ställas mot Northvolts ursprungsplan som var att nå full produktion i år. "
"Samtidigt har Northvolts kostnader skenat med 172 procent till 3 miljarder kronor under det tredje kvartalet. Kostnadsökningen beror till stor del på en nedskrivning sedan bolaget har byggt stora lager av litium, nickel och kobolt som sedan har fallit i pris. "
"Det fria kassaflödet uppgår, enligt Di:s beräkningar, till negativa 18 miljarder kronor under årets första nio månader, varav den löpande verksamheten gör av med knappt 6 miljarder kronor. Likvida medel minskar till knappt 19 miljarder kronor, från 27 miljarder vid årsskiftet. Nettoskulden ökar till nästan 28 miljarder kronor från knappt 6 miljarder under samma period."
Sammanfattning: Det är svårt att starta en batterifabrik.
Inte längre en del av NV men har varit. Skulle chansa att de har en rätt hög scrap rate just nu, grejen med batterier är ju att det krävs så sjukt små fel för att de ska kasseras längs processen. t.ex. inte få med ett enda litet damkorn när du ska belägga aluminiumfolie med katod och stapla lager av dessa folier med mikrometerprecision (som blir riktigt komplext när man ökar hastigheten). Kan såklart vara vad som helst som är utmaningen nu, och tvekar på att de kommer dela med sig av det förens det förmodligen är löst.
Inte heller direkt någon ny teknik i sig, principerna är de samma och maskintillverkarna levererar till etablerade tillverkare sen länge, men kompetensförsörjningen av duktiga batteritillverkande operatörer och ingenjörer är inte densamma i Sverige (och europa) som i Korea/Kina/Japan. Sen kan vi väl utgå från att hastigheten man försökt göra det också påverkar en del.
Sen har de ju som Peter C kommenterar i DI byggt fabriken så att den är uppbyggd av flera identiska linjer, så rent teoreitskt kan de gå rätt snabbt från riktigt låg till mycket högre produktion när det väl sitter. "Bara" att ta ctrl-c:ctrl-v