Jag körde den här bensinslukande bilen till fjällen och bensinen tog slut, men när jag skulle fylla på bränsle krävdes det att jag hade släpat med mig ett sånt där betalkort eller pengar!!
Ja och tydligen går det inte att ladda eländet med stugas 3-fas uttag? Hopplös teknologi kommer aldrig att funka! Ska jag behöva åka en omväg för att ladda den?
Re: Artikel i media
Postat: 11 feb 2017 14:56
av Bjelke
Ett under att dom klarar av att starta bilen öht...
lite stört lixom, dom lånar en bil med (för dom) helt ny teknik men struntar i att sätta sig in i det dom ska testas lixom.
Re: Artikel i media
Postat: 11 feb 2017 23:52
av Vasp
Lulebo är jäkla dyra om man vill kunna ladda sin elbil hemma. Verkar vara ren snålhet då deras motorvärmaruttag är endast på 6A. Inte ens i bilen får Lulebos hyresgäster ha det varmt. Man har hört många historier av lägenheter som på vintern blir riktigt kalla. Sisådär en 17grader. Återkommande problem varje vinter.
Roligt däremot att Tibor dök upp med ett uttalande.
Lulebo är jäkla dyra om man vill kunna ladda sin elbil hemma. Verkar vara ren snålhet då deras motorvärmaruttag är endast på 6A. Inte ens i bilen får Lulebos hyresgäster ha det varmt. Man har hört många historier av lägenheter som på vintern blir riktigt kalla. Sisådär en 17grader. Återkommande problem varje vinter.
Roligt däremot att Tibor dök upp med ett uttalande.
Men det slank med en myt på slutet om att batteriet skulle ta allvarlig skada av snabbladdning i alla fall.
Re: Artikel i media
Postat: 12 feb 2017 13:52
av mati
Jag pratade med en intresserad BMW-ägare igår när jag stod och laddade. Det vanliga snacket om laddtider, räckvidd, rödljusrace osv. Han sa till mig att han ville höra med en riktig elbilsägare hur det fungerade. Han kände att tidningar och motorjounalister inte talar sanning när det gäller elbilar och Tesla i synnerhet. Hoppas att det blir fler som kommer till den insikten.
Re: Artikel i media
Postat: 12 feb 2017 14:38
av TiborBlomhall
Ja jag blev tillfrågad som elbilsexpert.
Av Lulebos svar och deras uträkning jag fick se framgick det att de räknade med 25 kWh laddning per natt.
Jag har svarat dem att det skulle motsvara över 4500 mil per år och att stoppa bara in en liten elmätare för 200 kronor så ser de hur lite el en elbil drar. Men tyvärr verkar de vara väldigt envisa
Re: Artikel i media
Postat: 12 feb 2017 15:01
av Laban
Jag råkas ha känningar på Luleåbo. Ska ta ett snack med personen ifråga och se om de inte ska se över detta..
Re: Artikel i media
Postat: 13 feb 2017 07:36
av Bjelke
En stororder på el(hybrid)-bussar lär ju inte skada för Volvo Detta var några dagar sedan men vet inte om ngn lagt in den här någonstans så...
Enligt rykten (vaktmästaren på området Svalan, Stadsviken, ingång 7C) så ska det vara något på gång när det gäller elbilsladdning. Och att det lutar åt elmätare.
Kan tycka att det borde ligga i bolagens intresse att verka för detta. Sätt in elmätare och låt potentiellt kunden betala för den men inte på 2 år utan låt säga 10-15 år. Då slipper man gnället från grannarna som puttrar omkring i sina surdieslar och är allmänt griniga och avundsjuka.
Re: Artikel i media
Postat: 13 feb 2017 10:38
av Elbilisten
Det var ju ett mycket kortvarigt delvis förbud mod dieselbilar i Oslo nyligen. Det verkar vara en del som har börjat fundera på framtiden, andrahandsvärdet, nästa eventuella körförbud, bullernivåer, luftkvalité mm när de står i bilaffären och ska välja drivmedel. Oavsett vad folk har för motiv är det ju bra att det blev ett litet knuff i rätt riktning för bilförsäljningen. Tillfälligt dieselförbud var kanske något att testa i Sverige? Nej, just det, vi har ju inga elbilar i produktion, bara avgasbilar... Då går det ju inte.
Norge har passerat en rätt imponerande siffra nu. Under januari var 26% av nybilsförsäljning elbilar och 23% laddhybrider.
Dieselbilar har gått ner från 31% till 19%..
Elbilar är nu normen. Det är alltså den sorts bil som säljs mest av de olika alternativen i Norge.. Vi ligger lite efter men om några år så..
Antar att man kan se samma dramatiska förändring på beg.-sidan? Kanske tom än värre där eller?
Undrar hur det ser ut hos handlare som inte har något laddbart i programmet? Säljarna sitter och kollar fejan hela dagarna?
Dom stora koncernerna kanske inte oroar sig än (det går ju fortsatt bra för hela branschen) men lokalt i Norge borde det börja bli jobbigt och många som söker
jobb på andra ställen antar jag...
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 06:47
av Jerka
Jag gillar rubriken i SvD-artikeln. Avgasbilar, minsann. Det börjar röra på sig i huvudet på journalisterna!
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 10:02
av mati
Bjelke skrev:
Antar att man kan se samma dramatiska förändring på beg.-sidan? Kanske tom än värre där eller?
Undrar hur det ser ut hos handlare som inte har något laddbart i programmet? Säljarna sitter och kollar fejan hela dagarna?
Dom stora koncernerna kanske inte oroar sig än (det går ju fortsatt bra för hela branschen) men lokalt i Norge borde det börja bli jobbigt och många som söker
jobb på andra ställen antar jag...
Jag funderar ärligt talat över varför ungefär varannan norrman inte köper elbil/hybrid. Det borde vara en total självklarhet för vem som helst, men uppenbarligen är det fortfarande en majoritet som väljer att köpa en avgasbil. Trots att Norge gynnar elbilar på så många sätt och trots att man ser elbilar överallt. Folk kan alltså knappast påstå att elbilar är nånting som bara fungerar för en liten minoritet, vilket man gör i Sverige, eller att de är för dyra för allmänheten.
Handlar det om att vissa fortfarande inte har möjlighet att ladda bilen hemma? Eller vad är det? Kan inte nån av våra "norrmän" här förklara det för mig?
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 11:21
av joel80
Det är ju fortfarande dyrare.. Speciellt om man vill ha en som är i "svensk familestorlek". Vi är vana att kunna lasta in hela familjen och åka på semester i våra bilar. En Tesla funkar såklart för det, (om man inte har husvagn...) men de elbilar som fram till typ nu funnits till rimligt pris har inte räckt för folks behov. I och med att vi inte haft speciellt mycket morötter (som i norge) har steget varit för stort. Det är på gång att förändras.. Vi väntar bara på lite bättre utbud nu.. Priserna börjar bli rimliga.. En gamechanger vore en bra elbil i Passat/V60/V70-storlek för under 7.5pbb..
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 11:54
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Antar att man kan se samma dramatiska förändring på beg.-sidan? Kanske tom än värre där eller?
Undrar hur det ser ut hos handlare som inte har något laddbart i programmet? Säljarna sitter och kollar fejan hela dagarna?
Dom stora koncernerna kanske inte oroar sig än (det går ju fortsatt bra för hela branschen) men lokalt i Norge borde det börja bli jobbigt och många som söker
jobb på andra ställen antar jag...
Jag funderar ärligt talat över varför ungefär varannan norrman inte köper elbil/hybrid. Det borde vara en total självklarhet för vem som helst, men uppenbarligen är det fortfarande en majoritet som väljer att köpa en avgasbil. Trots att Norge gynnar elbilar på så många sätt och trots att man ser elbilar överallt. Folk kan alltså knappast påstå att elbilar är nånting som bara fungerar för en liten minoritet, vilket man gör i Sverige, eller att de är för dyra för allmänheten.
Handlar det om att vissa fortfarande inte har möjlighet att ladda bilen hemma? Eller vad är det? Kan inte nån av våra "norrmän" här förklara det för mig?
Vill minnas att förklaringen senast vi frågade här var (delvis) svårighet med laddning (tex lägenhetsboende även om det finns på en jäkla massa gator numera), småbilsproblemet (små elbilar har ff dålig räckvidd
och då blir ändå en fossilare billigare om man bara behöver en liten bil) samt märkestrohet (inte alla märken som har bra elbilar, eg bara ett så vill man tex ha en Dodge RAM så är det kört lixom).
Sedan finns det ju såklart dom som inte klarar sig ens med en Tesla...
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 12:53
av mati
joel80 skrev:
Det är ju fortfarande dyrare.. Speciellt om man vill ha en som är i "svensk familestorlek". Vi är vana att kunna lasta in hela familjen och åka på semester i våra bilar. En Tesla funkar såklart för det, (om man inte har husvagn...) men de elbilar som fram till typ nu funnits till rimligt pris har inte räckt för folks behov. I och med att vi inte haft speciellt mycket morötter (som i norge) har steget varit för stort. Det är på gång att förändras.. Vi väntar bara på lite bättre utbud nu.. Priserna börjar bli rimliga.. En gamechanger vore en bra elbil i Passat/V60/V70-storlek för under 7.5pbb..
För Sveriges del så håller jag med dig. Här är det fortfarande ekonomiskt vansinne att ha elbil, åtminstone som privatbil. Och så kommer det förbli tills Volvo börjar bygga elbilar. Men i Norge kan man som jag har förstått det köpa en Tesla till samma peng (eller rentav mindre) än tex en Volvo. Då borde valet vara enkelt tycker jag. Men uppenbarligen inte. Och då är det väl som Bjelke säger. En del kan inte ladda hemma och utbudet är för dåligt för att det ska täcka allas behov. Nåt sånt måste det ju vara.
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 14:21
av Jerka
Jag skulle tro att bristen på elbilsmodeller är en avgörande faktor. Finns ingen kombi med dragkrok. Finns ett par bilar i golfklassen, men alla har sopig räckvidd och ingen dragkrok där heller. Finns bara en SUV och den kostar 1,5 miljoner. Finns inga pickuper, inga cabrioleter, och inga riktigt billiga elbilar med bra räckvidd.
Bland laddhybrider är utbudet bättre men då går man miste om de riktigt stora subventionerna. Dessutom kan det bli svårt att räkna hem en laddhybrid då t.ex. Volvo XC90 endast säljs som laddhybrid med största motorn. Kostar 800 000.
Jag tror alltså att avsaknad av laddplats är en mindre vanlig orsak till att man väljer en fossilbil än att man helt enkelt inte hittar en elbil man vill ha till ett pris man har råd med.
Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2017 17:41
av joel80
mati skrev:
Här är det fortfarande ekonomiskt vansinne att ha elbil, åtminstone som privatbil. Och så kommer det förbli tills Volvo börjar bygga elbilar. Men i Norge kan man som jag har förstått det köpa en Tesla till samma peng (eller rentav mindre) än tex en Volvo.
Tror inte alls det hänger på Volvo.. Det är utbudet av bilar, i kombination med priset. Men priset håller på att förändras... Vare sig regering eller Volvo vill så kommer elbilen ta över även här.. men det behövs fler modeller.
VW Passat säljer ju enormt bra av sin laddhybrid.. där är prisskillnaden inte speciellt stor och då väljer man såklart det alternativet då det blir billiga mil. Där har du också kombi ochdragkrok.. när vi ser en elbil i den storleken med vinterräckvidd på 20-25 riktiga mil kommer det inte säljas mycket av diesel eller bensin... om priset är rimligt.
Re: Artikel i media
Postat: 18 feb 2017 08:46
av Swede1
Ten elbilsnyheter, riktigt bra. Från fre 17 feb. Om tesla hack, bolt 300 miles etc
Re: Artikel i media
Postat: 21 feb 2017 17:51
av leiflodde
Hittade den på Polisen sida och vilken typ av bil är det de skall införskaffa?
Man kan ju hoppas att bilden är fel men av räckvidden att döma så är det väl antagligen Leaf (tyvärr)...
Skulle nog bli skapligt uppskattat med några Teslor annars får man väl anta
Re: Artikel i media
Postat: 21 feb 2017 18:30
av Remuz
Man behöver ladda efter 18mil. Känns rätt dumt om man bara kör 5mil om dagen eller så. Borde vara bättre att ladda varje gång bilen inte används helt enkelt, så som vi andra gör. Jag har 28mil räckvidd men laddar varje dag. Förstår inte hur det där tänket kan vara så extremt inbakat i varje människa. Gläder mig dock över att min son aldrig kommer prata om att tanka
Re: Artikel i media
Postat: 21 feb 2017 18:32
av mati
leiflodde skrev:
Hittade den på Polisen sida och vilken typ av bil är det de skall införskaffa?