Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 02 nov 2021 00:10
Kaos started?
Så glad att vi behåller minst en diesel (och bestämt oss att skaffa en ny nästa år). Känns skönt att inte gå "all in" på Tesla just nu.Dexter skrev:Man får använda sin Tesla som "City-Car" och ladda hemma.Dexter86 skrev:Sluta du gör mig nojig o veligDexter skrev:Kaos på SuC.
Slut på miljöbilsrabatten för ev bilar över 700000.
Staten skattar sönder elbilen med kilometerskatt snart, bara en tidsfråga.
Börjar likna E85 bilarnas historia.
Länge leve Dieselbilen.
Sen för långresor är det smidigare att ta Dieseln.
Tror dessvärre att man tyvärr kan säga "good bye" till alla former av regler och hyfs (bara att läsa attityderna från icke-Tesla-användare och deras krav här på forumet).Dexter skrev:Ja de "oskrivna Tesla laddreglerna" att man inte helst tar laddplatsen bredvid någon annan som redan laddar kommer inte att existera längre.GreenMachine skrev:Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.
Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Är positiv i grunden och hoppas på det bästa, men befarar och planerar för det värsta.GreenMachine skrev:Måste säga att du gör ett otroligt bra jobb att förklara varför detta inte kommer att fungera i praktiken och gissar att många kommer att resonera exakt som du.iAkita skrev:Nu får du väl ge dig. Jag har absolut noll problem att det är Tesla som sätter upp reglerna och kommer givetvis anpassa mig till deras villkor. Men det är Tesla som sätter upp dessa villkor, inte du. Så fundera ett varv till vem det är som har trist attityd. Jag förstår att du har levt i Teslabubblan rätt länge och inte har erfarenhet av hur det fungerar på öppna laddnätverk, och hur folk bemöter och beter sig mot varandra. Skaffa dig det innan du börjar anklaga mig för dålig attityd. Vem vet, du kanske till och med skulle uppskatta att folk i regel är vänliga och förstående vid laddarna, och inte springer omkring och gapar om att du står fel för att de har laddporten på ett annat ställe än du.MWall skrev:Skulle säga att det är du eftersom du inte accepterar att det är på Teslas villkor ni får ladda. Det kommer inte fungera om för många har din attityd.
Dock den dagen som jag blir tvungen att stå och vänta vid en SuC för att det står bilar och blockerar annars lediga platser så åker Teslan ut på dagen och kommer aldrig tillbaka och så blir det fossilt igen om man ska åka längre än till mataffären.
Är rädd för att du har helt rätt.iAkita skrev:Jag har under dagen sett flera bilder från Holland där icke teslor med laddporten på höger bak står och laddar (men inte en enda med laddluckan vänster bak). De flesta reflekterar nog inte ens över att det skulle kunna vara fel på något sätt.
Om en del Teslaägare planerar att gå runt med basebollträ och repa bilar på SuC blir man ju lite orolig...martinot skrev:Ser krig, stenkastning och repning av bilar för mig i framtiden... kan bli rena krigszonen!iAkita skrev:Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Man kommer drömma sig tillbaka till "den gamla goda tiden" med endast hyggliga Teslaförare som tyckte det var trevligt att prata med varandra medans man laddade i harmoni.
Intressant,Lophornis skrev:Verkar vara högt pris för icke Tesla bilar. 0.65€ läste jag på fb i en kommentar.
Oj, det blir ju billigare för icke teslaägare med abonnemang vs teslaägare om man laddar ofta, blir intressant nästa sommar.Zalman3 skrev:Kaos started?
Finns ju ingen rimlighet i att man bara får ladda om de finns överkapacitet, då får tesla låta de fortsätta vara tesla exklusivt.frippe skrev:Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.
Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.
Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?
Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Fick uppleva en inte jättevälkomnande kommentar från en Model S ägare 2019 precis när 3:orna kom och vi gjorde ett av våra första stopp vid en SuC så jag är redan van. Man är sig själv närmast.mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
Icke Teslaägare måste ju använda appen för att starta och stoppa laddning. Det kommer helt säkert att stå i denna om stationen är tillgänglig eller om den är stängd för icke Teslabilar p g a hög beläggning.frippe skrev:Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.
Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.
Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?
Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Sen om det innebär flyttade laddare eller längre kablar framgår inte, men den här diskussionen verkar meningslös om nu Tesla redan har en lösning för det.Hur mycket kostar laddning för andra fordon än Tesla?
Prissättningen för förare som inte kör Tesla avspeglar ytterligare kostnader som uppkommer för att kunna stödja laddning av ett brett utbud av fordon och ändringar av våra stationer för att tillgodose dessa fordon. Priserna varierar beroende på plats och laddningspriserna visas i Tesla-appen. Priset per kWh för laddning kan sänkas med ett laddningsmedlemskap.
Och du ser inte orimligheten i de.. Att informera är nog inte problemet.ReNewAble skrev:Icke Teslaägare måste ju använda appen för att starta och stoppa laddning. Det kommer helt säkert att stå i denna om stationen är tillgänglig eller om den är stängd för icke Teslabilar p g a hög beläggning.frippe skrev:Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.
Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.
Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?
Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Om vi har tur så resonerar alla som du och så är problemet löst. Nej skämt och sido. SuC är en av de största skälen för många att välja Tesla så det är väl inte så konstigt? Ser tyvärr framför mig Täby Centrum där folk ställer sig hur som helst och snor uttag från andra platser för att det är enklare så att det inte går att ladda där längre. Sen kanske pöbeln är lite att ta i.mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.
Hur många riskerar att köra fram till en stolpe, sedan öppna appen för att se att attans, inte öppet för mig? Sedan ska de sura köra där ifrån med räckviddsångesten i bakhuvudet.ReNewAble skrev:Icke Teslaägare måste ju använda appen för att starta och stoppa laddning. Det kommer helt säkert att stå i denna om stationen är tillgänglig eller om den är stängd för icke Teslabilar p g a hög beläggning.frippe skrev:Tycker det är en liten konstig tanke i det hela. Jag förstår idéen med att öppna upp för att för ett större utnyttjande så det går att bygga ut mer.
Men….
1. Stationerna ska enbart vara öppna för icke teslor när det finns ledig kapacitet.
2. Enbart bilar som kan ladda utan att blockera andra laddare får ladda.
Ändå ska de sälja månadsabonnemang fast utan rätt att ladda vid alla tidpunkter.
Om jag betalar 12-13€ per månad i abonnemang, blir det lite tokigt att jag sedan inte släpps in vissa tider när det är hög beläggning.
Hur många kommer snurra runt på en SuC och inte fatta att de inte kan ladda just då, för att det en viss tid är hög beläggning, med försök att koppla in och ur laddstolpar för att de tror att just den var trasig?
Det ser jag som det tokigaste i detta. Det ska vara enkelt att göra rätt och inte finnas en massa komplicerande faktorer. Gemene man kommer då bara att missförstå.
Jag instämmer i att tonen inte är vacker hos vissa. Vore klädsamt med lite eftertanke innan man skriver sin ryggmärgsreaktion. Helt klart rör det upp känslor innan det ens knappt börjat och vi vet väldigt lite i vanlig ordning.mati skrev:Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.