Sida 25 av 35

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 10:41
av Maw
Niclas skrev:
Ingen av Teslor jag har kört har stannat till stopp utan att trycka på bromspedalen?
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Vår Tesla stannar åtminstone helt utan att man använder bromspedalen. Räcker med att släppa accelerationspedalen.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 10:42
av agehall
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 10:46
av taliz
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 11:07
av Niclas
agehall skrev:
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 14:21
av taliz
Niclas skrev:
agehall skrev:
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 14:49
av HelectriC
Niclas skrev:
Jag körde i4 i sport boost och det var rejält tryck i accelerationen. Mkt fin styrning och fjädring.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Körläget man har när man stänger av bilen är också det man har när man startar igen, inte som ioniq5 där man var tvungen att välja sport varje gång på nytt.
Startknappen är helt onödig, håller verkligen med dig!
Att ha snabb tillgång til one pedal av/på via växelväljaren tycker jag är bra, var lite meckigt i Polestar där man var tvungen att fippla med skärmen varje gång man vill byta.
I vår Model 3 regenererar bilen helt till stopp också. Dock är regen så stark att körningen kan bli lite ryckig, speciellt när man backar.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 15:52
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Niclas skrev:
agehall skrev:
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
Så det är alltså inte bara så enkelt att "Creep Mode" är på och att den kommer stanna helt ifall man stänger av det?

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 18:28
av Niclas
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Niclas skrev:
agehall skrev:
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
Så det är alltså inte bara så enkelt att "Creep Mode" är på och att den kommer stanna helt ifall man stänger av det?
Nej.

Re: BMW i4

Postat: 14 aug 2022 23:09
av ObscureEconomist
Niclas skrev:
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Det kan du ställa in, jag har max regenerativt läge som standard på D. Känns bäst i stan och efter omkörningar, adaptiva vill gärna fortsätta rulla i samma höga hastighet efter omkörning så man måste bromsa manuellt.

Re: BMW i4

Postat: 15 aug 2022 01:11
av Nect
taliz skrev:
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)

Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…

Re: BMW i4

Postat: 15 aug 2022 07:13
av MWall
Nect skrev:
taliz skrev:
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)

Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra. :lol:

Re: BMW i4

Postat: 15 aug 2022 09:58
av Nect
MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)

Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra. :lol:
Haha! Jag släpper ju inte upp pedalen helt… utan läget måste justeras konstant för att hitta frirullningen och hålla den där för att frirulla (i min e-tron styr jag med paddlarna för om jag vill ha regen eller inte). Vid längre backar kopplar jag ur den och tar bort foten helt från pedalen. :)

Re: BMW i4

Postat: 18 aug 2022 21:43
av taliz

Re: BMW i4

Postat: 18 aug 2022 22:04
av HelectriC
Man ser på regskylten att det är en av de allra första demobilarna. Nånting säger mig att ganska mkt var annorlunda med de. Jag har aldrig upplevt ngn överhettning och de jag känner som också har i4 M50 känner inte heller igen beteendet.

Re: BMW i4

Postat: 18 aug 2022 22:07
av HelectriC
Bara det faktum att han bara har 1/10 av hastigheten jag fick vid SoC 99% visar att ngt är fel

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 06:00
av Dafro
Nect skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)

Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra. :lol:
Haha! Jag släpper ju inte upp pedalen helt… utan läget måste justeras konstant för att hitta frirullningen och hålla den där för att frirulla (i min e-tron styr jag med paddlarna för om jag vill ha regen eller inte). Vid längre backar kopplar jag ur den och tar bort foten helt från pedalen. :)
Paddlarna har knappt inte använt, kör med auto, inte optimalt men jag slipper hålla på med paddlarna.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 12:26
av tesla newbie
Var och provkörde en BMW i4 M50 idag. Här är mina intryck från provkörningen (kör Model Y LR till vardags):

+ Bilen går mycket tyst. Hjulhusen kändes mycket mer väldämpade än i Model Y. Ojämnheter som smäller högt i Model Y hördes knappt i i4:an. Upplevde även däcksljudet som lägre.
- Gillade inte styrningen riktigt. Kanske är van vid Teslas styrning nu, men jag tyckte att det kändes som den hade ett glapp runt mittläget. Kändes som den gick väldigt lätt precis när man började styra och sedan kom motståndet med ökat rattutslag. Har upplevt en liknande känsla i en BMW F20 118i som jag kört en del.
- Var negativt överraskad hur dålig kalibreringen av gaspedalen var. Var riktigt obevkämt att ge kraftigt gaspådrag, blev ett kraftigt ryck i bilen. Tycker dessutom att det var för lång fördröjning mellan gaspådrag och att kraften kom. Från ett företag som har byggt bland världens bästa prestandabilar innan Tesla ens var påtänkt så hade jag förväntat mig mer.
- Varför kan man inte kan köra "one-pedal-driving" när man backar?
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom.
+ Mjukvaran och infotainment är helt ok, men långt efter Tesla på de flesta punkter utom när det gäller 360-kameran.

Överlag så kan jag se varför man föredrar denna framför en Model 3 eller Y. Den går definitvt tystare och känns solidare över ojämnheter. BMW har ju byggt tysta och bekväma bilar innan Tesla ens var påtänkt så de har ju viss erfarenhet på området. Men jag tycker den brister på de områden som borde vara BMW:s paradgren, styrning och gasrespons. Att en Tesla har bättre mjukvara och infotainment än en BMW är helt ok tycker jag. Men en Tesla borde inte ha bättre kalibrering av gaspedalen och bättre styrkänsla från mittläget. På dessa områden borde BMW sopa banan med Tesla.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 12:40
av MWall
tesla newbie skrev:
Var och provkörde en BMW i4 M50 idag. Här är mina intryck från provkörningen (kör Model Y LR till vardags):

+ Bilen går mycket tyst. Hjulhusen kändes mycket mer väldämpade än i Model Y. Ojämnheter som smäller högt i Model Y hördes knappt i i4:an. Upplevde även däcksljudet som lägre.
- Gillade inte styrningen riktigt. Kanske är van vid Teslas styrning nu, men jag tyckte att det kändes som den hade ett glapp runt mittläget. Kändes som den gick väldigt lätt precis när man började styra och sedan kom motståndet med ökat rattutslag. Har upplevt en liknande känsla i en BMW F20 118i som jag kört en del.
- Var negativt överraskad hur dålig kalibreringen av gaspedalen var. Var riktigt obevkämt att ge kraftigt gaspådrag, blev ett kraftigt ryck i bilen. Tycker dessutom att det var för lång fördröjning mellan gaspådrag och att kraften kom. Från ett företag som har byggt bland världens bästa prestandabilar innan Tesla ens var påtänkt så hade jag förväntat mig mer.
- Varför kan man inte kan köra "one-pedal-driving" när man backar?
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom.
+ Mjukvaran och infotainment är helt ok, men långt efter Tesla på de flesta punkter utom när det gäller 360-kameran.

Överlag så kan jag se varför man föredrar denna framför en Model 3 eller Y. Den går definitvt tystare och känns solidare över ojämnheter. BMW har ju byggt tysta och bekväma bilar innan Tesla ens var påtänkt så de har ju viss erfarenhet på området. Men jag tycker den brister på de områden som borde vara BMW:s paradgren, styrning och gasrespons. Att en Tesla har bättre mjukvara och infotainment än en BMW är helt ok tycker jag. Men en Tesla borde inte ha bättre kalibrering av gaspedalen och bättre styrkänsla från mittläget. På dessa områden borde BMW sopa banan med Tesla.

Jag ska provköra en i4:a nästa fredag när jag hämtar min "nya" i3. Ska bli spännande det också. (ska provköra MYP i eftermiddag)

Jag inkluderar gas och styr-respons som fördelar för Tesla. De traditionella försöker mildra övergången för de som är vana vid fossilbilar. Därav lite segare respons osv. Det behöver iofs inte bara vara dåligt egentligen men det kräver absolut en omkalibrering av högerfoten. Styrningen kan vara en vanesak också.

Större problem med att i4:an är lite trång rent allmänt. Hade de gjort det rätt och riktigt så hade den haft en kortare huv med frunk och ett mycket större bagage.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 13:01
av tesla newbie
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Jag inkluderar gas och styr-respons som fördelar för Tesla. De traditionella försöker mildra övergången för de som är vana vid fossilbilar. Därav lite segare respons osv. Det behöver iofs inte bara vara dåligt egentligen men det kräver absolut en omkalibrering av högerfoten. Styrningen kan vara en vanesak också.

Större problem med att i4:an är lite trång rent allmänt. Hade de gjort det rätt och riktigt så hade den haft en kortare huv med frunk och ett mycket större bagage.
Fast snabb styrrespons är ju inget unikt för elbilar. Även bilar som Alfa Giulia har ju mycket snabb styrrespons. Styrningen är kanske en vanesak, men det upplevda glappet runt mittläget är något som jag stör mig på hos BMW. Finns på BMW F20 och i mindre utsträckning hade jag det även på min X3 F25. Gasresponsen kan jag egentligen leva med, men det plötsliga rycket när man gav mycket gas kändes riktigt oharmoniskt. Sedan håller jag med dig om i4:ans dåliga utrymmesutnyttjande, men det har ju med att göra att BMW inte ville göra någon dedikerad elbilsplattform utan istället konverterade den befintliga CLAR-plattformen.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 14:16
av Lurkern
Handlar också om att en i4 skall vara en liten bil. Vill man har större får man vänta på i5.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 14:38
av MWall
Lurkern skrev:
Handlar också om att en i4 skall vara en liten bil. Vill man har större får man vänta på i5.

Liten och liten. Rätt utnyttjad hade den varit större inuti och vägt mindre utan att den varit större utvändigt.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 16:30
av Niclas
Kör bilen i sport plus-läget så försvinner den dåliga pedalkänslan. Jag tyckte den känns som Tesla.
Jag upplevde styrningen som bättre än Tesla (model S). Det var adaptiv sportstyrning i bmw:n.

Re: BMW i4

Postat: 19 aug 2022 16:44
av Niklas Z
Niclas skrev:
Kör bilen i sport plus-läget så försvinner den dåliga pedalkänslan. Jag tyckte den känns som Tesla.
Jag upplevde styrningen som bättre än Tesla (model S). Det var adaptiv sportstyrning i bmw:n.
Jag körde i4 i sport plus läget och den pedalkänslan var inte bra. Länge sedan jag körde Model S, men styrningen i Model 3 är betydligt bättre än i4. Framför allt var feedbacken i styrning och från stolen klart sämre i i4. För mig som kört BMW 3-serie i många år, inklusive mycket på bana, var just köregenskaperna hos i4 det som jag blev mest besviken på.

Re: BMW i4

Postat: 20 aug 2022 10:48
av Bjelke
tesla newbie skrev:
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Jag inkluderar gas och styr-respons som fördelar för Tesla. De traditionella försöker mildra övergången för de som är vana vid fossilbilar. Därav lite segare respons osv. Det behöver iofs inte bara vara dåligt egentligen men det kräver absolut en omkalibrering av högerfoten. Styrningen kan vara en vanesak också.

Större problem med att i4:an är lite trång rent allmänt. Hade de gjort det rätt och riktigt så hade den haft en kortare huv med frunk och ett mycket större bagage.
Fast snabb styrrespons är ju inget unikt för elbilar. Även bilar som Alfa Giulia har ju mycket snabb styrrespons. Styrningen är kanske en vanesak, men det upplevda glappet runt mittläget är något som jag stör mig på hos BMW. Finns på BMW F20 och i mindre utsträckning hade jag det även på min X3 F25. Gasresponsen kan jag egentligen leva med, men det plötsliga rycket när man gav mycket gas kändes riktigt oharmoniskt. Sedan håller jag med dig om i4:ans dåliga utrymmesutnyttjande, men det har ju med att göra att BMW inte ville göra någon dedikerad elbilsplattform utan istället konverterade den befintliga CLAR-plattformen.
Ska rycket motsvara en kickdown (och allt vad det kallas) i en automat tro? Eller typ att man växlar
ner i en manuell då… låter fjantigt oavsett…

Re: BMW i4

Postat: 20 aug 2022 22:58
av HelectriC
Inget sånt ryck som liknar nån slags kickdown i min iaf.