Jag har varit positiv till yoke tidigare. Men jag har inte insett då att ratten är helt platt i botten. Mycket svårt att veta intuitivt var man skall greppa ratten när den är så avlång. Dessutom ser det stört omöjligt ut att lyckas följa svensk lag och blinka höger ut ur rondell. Hur f-n ska man kunna träffa den blinkersknappen mitt i en sväng?
Jag tror snart Hamphi och andra kommer överösa marknaden med såna där kulor som lastbilschaffisar använde tidigare.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 14:00
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Bild på växelväljaren.
Screenshot_20210613-090911_Gallery.jpg
Det är växelindikator. Växelväljaren är på vänster kant av skärmen.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 14:00
av Matte
OfarligTesla skrev:
Leveranstråden på TMC, finns minst 2 personer där som var med på eventet och fick leverans. De har svarat på massa frågor från nyfikna. En av dem har även varit aktiv på Reddit.
Tack!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 18:36
av vampyren
Hej alla,
Jag bokade en ny model S LR (dugger gott o väll i prestanda för min del hehe) men kan inte se om det ingår dragkrok eller ej. Fanns inte som option heller så jag undrar
om det ingår eller hur man kan lägga till det?
Väldigt orolig över ratten också. Kollar de filmer som finns i tråden och massa bilder men eftersom jag har typ aldrig 2 händer på ratten som när man precis ska ta körkort så känns det konstig att behöva hålla ratten på det sättet.
Men håller jag ratten på undersidan när jag kör och ibland vilar på ovandelen. Ok kanske inte helt bra så håller jag ratten. Nu med denna design så vetifan hur det kommer o kännas. Man vänjer sig säkert men det är stora frågan med deras
nydesign.
Sen hade jag hoppats de skulle få in deras nya batteri men det tyvärr får vi inte det. Det verkar vara uppdaterade men inte de som ska göras om helt nya 4680...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 18:42
av Fredrik j
Gustafsson skrev:
Elof skrev:
Kan någon på riktigt tycka att den där ratten och knappblinkers funkar bättre än rund ratt och blinkersspak?
Teslas användarinterface tycker jag är bland de bästa och mest användarvänliga som finns. Tror man måste prova innan man dömer ut det nya gränssnittet, ny ratt, nya reglage mm.
Yokeratten tycker jag verkar bra, den delen som fattas jmfrt med en ”vanlig” ratt är ju ofta ivägen för instrumenten.
Vad menar du nu? Man ser väl inte ratten bättre när man måste veva det där styret ett helt varv? Det är ju ekrarna som skymmer.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 18:44
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Bild på växelväljaren.
Screenshot_20210613-090911_Gallery.jpg
In addition to manually shifting gears on the touchscreen, you can select a gear by pressing a button located on the center console. In most situations, these buttons are not available until you press one of the gear buttons to activate it. When active, the LEDs associated with each gear illuminate and when you select a gear, the associated LED illuminates amber.
In situations where the touchscreen is unavailable (for example, experiencing a technical issue), or Model S is in Valet or Transport Mode, the gear selector on the center console activates automatically and there is no need to touch it to activate it."
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 19:05
av Walker
frippz skrev:
Tidigare i tråden postade någon länk till ett galleri där det bland annat fanns en film på körning i nya Model S. Det ser väldigt udda ut när de gör snävare svängar och vid ett tillfälle tror jag föraren råkar komma åt tutan i en rondell.
Jag hoppas verkligen kunna välja en rund ratt till min LR innan leverans, annars får jag nog skippa. Den där kan jag inte köra med.
Men… hjälp! Det är ju en joke-steering!!
Funkar det på det viset är det märkligt om de får tillåtelse att leverera dem på europabilarna.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 19:22
av Fredrik j
Walker skrev:
frippz skrev:
Tidigare i tråden postade någon länk till ett galleri där det bland annat fanns en film på körning i nya Model S. Det ser väldigt udda ut när de gör snävare svängar och vid ett tillfälle tror jag föraren råkar komma åt tutan i en rondell.
Jag hoppas verkligen kunna välja en rund ratt till min LR innan leverans, annars får jag nog skippa. Den där kan jag inte köra med.
Men… hjälp! Det är ju en joke-steering!!
Funkar det på det viset är det märkligt om de får tillåtelse att leverera dem på europabilarna.
Det är ju nästan så man kan misstänka att dom mörkar hur det egentligen kommer att fungera. Var jag ensam om att tro det skulle gå att helt styra bilen utan att släppa greppet? Hur gör man för att blinka ut ur en rondell utan att titta ner på ratten?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 19:24
av Matte
Det där verkar ju direkt dåligt (och trafikfarligt) med yoken. Finns det någon fördel förutom PR? Blir d ingen vanlig ratt måste jag tyvärr avboka min beställning :/
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 jun 2021 19:42
av frippz
Walker skrev:
frippz skrev:
Tidigare i tråden postade någon länk till ett galleri där det bland annat fanns en film på körning i nya Model S. Det ser väldigt udda ut när de gör snävare svängar och vid ett tillfälle tror jag föraren råkar komma åt tutan i en rondell.
Det där verkar ju direkt dåligt (och trafikfarligt) med yoken. Finns det någon fördel förutom PR? Blir d ingen vanlig ratt måste jag tyvärr avboka min beställning :/
Klart att du kan välja vanlig ratt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 00:49
av Zalman3
Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Pratas om att äntligen så tittar Tesla på V2G lösningar.
Och att Plaid är tyst.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 08:37
av taliz
Zalman3 skrev:
Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Dom har kastat ut all ljudisolering och förlitar sig på ANC istället?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 09:28
av OfarligTesla
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Dom har kastat ut all ljudisolering och förlitar sig på ANC istället?
Av folks rapporter är det ju motsatsen, de har bättre ljudisolering än tidigare.
Med tanke på vad som hände med räckvidden är det ju rätt enkelt vad som bidragit till att göra bilen lättare, de har ett mindre batteri i den.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 09:35
av MWall
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Dom har kastat ut all ljudisolering och förlitar sig på ANC istället?
Av folks rapporter är det ju motsatsen, de har bättre ljudisolering än tidigare.
Med tanke på vad som hände med räckvidden är det ju rätt enkelt vad som bidragit till att göra bilen lättare, de har ett mindre batteri i den.
Ja, 320 pounds låter mycket men det är "bara" 145 kg. Det kapade de nog från batteriet till största delen. Med så lågt Cd som 0,208 och lite lägre vikt så kommer den nog ner mot Model 3-förbrukning nästan.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 12:23
av bjornnilsson
Plaid har exakt samma annonserade räckvidd som min nuvarande MSP -21 men med bättre aerodynamik och lättare totalvikt. Visst leder det till slutsatsen att batteriet minskat. Men jag vill bara inte tro att de har minskat på batteristorleken.. utan snarare att bilen blivit lättare då de kan antas ha optimerat vridstyvheten tillsammans med batteripacket och på samma gång minskat mängden aluminium i bilen.. (?) Det har varit på tapeten förr i den här tråden, jag vet, har bara så svårt att acceptera att de skulle minska på batteripacket.
Kan det vara så att vi kommer få överraskningar från de första rapporterna kring hur långt man verkligen kommer? Någon som gjort någon spaning i någon video ännu kring riktigt rapporterad range?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 12:29
av P951
Om man tittar in vid ena främre hjulhuset har det ju tidigare gått enkelt att se batteripackets revision och även kapacitet men det borde väl någon på Plaideventet tänkt på och lagt ut så kanske finns där ingen lapp numera.
Borde ju komma massor av videos inom kort, spännande!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:15
av Ohmgren
Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Det där verkar ju direkt dåligt (och trafikfarligt) med yoken. Finns det någon fördel förutom PR? Blir d ingen vanlig ratt måste jag tyvärr avboka min beställning :/
Klart att du kan välja vanlig ratt.
Hur skulle det gå till rent praktiskt?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:20
av Delta1
Är det CCS på S och X nu, eller ...?
//X
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:21
av OfarligTesla
bjornnilsson skrev:
Plaid har exakt samma annonserade räckvidd som min nuvarande MSP -21 men med bättre aerodynamik och lättare totalvikt. Visst leder det till slutsatsen att batteriet minskat. Men jag vill bara inte tro att de har minskat på batteristorleken.. utan snarare att bilen blivit lättare då de kan antas ha optimerat vridstyvheten tillsammans med batteripacket och på samma gång minskat mängden aluminium i bilen.. (?) Det har varit på tapeten förr i den här tråden, jag vet, har bara så svårt att acceptera att de skulle minska på batteripacket.
Kan det vara så att vi kommer få överraskningar från de första rapporterna kring hur långt man verkligen kommer? Någon som gjort någon spaning i någon video ännu kring riktigt rapporterad range?
Jag trodde det, men de sänkte ju räckvidden på LR efter eventet från estimat på 412 till 405 miles och Elons uttalande i förra veckan om hur “deras data tyder på att man inte behöver mer än 400 miles”. Det börjar tyvärr luta mot att de helt enkelt sänkt kapaciteten mot föregående version även om jag som du kan hoppas att det inte är så.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:24
av taliz
Delta1 skrev:
Är det CCS på S och X nu, eller ...?
//X
Det måste det ju typ vara, annars blir det svårt(omöjligt?) att nå de laddhastigheter som presenterats.
Å andra sidan hade dom väl högre specs för gamla S/X också, de gick att uppnå i USA men inte i EU.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:36
av Gustafsson
Det måste bli CCS, men det dröjer väl innan de första bilarna kommer över pölen. De amerikanska har väl inte börjat med CCS än?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:44
av Zalman3
Gamla Tesla MX laddar ju i 202kW.
Tesla Model X charges V3 superchargers with up to 202 kilowatts
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:49
av OfarligTesla
Gustafsson skrev:
Det måste bli CCS, men det dröjer väl innan de första bilarna kommer över pölen. De amerikanska har väl inte börjat med CCS än?
Ja är det inte CCS kan jag iaf stryka bilen helt från min lista. Hade nog accepterat en adapter om den klarar 250 kW men det är ju inte optimalt på långa vägar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 jun 2021 13:52
av angarok
Zalman3 skrev:
Gamla Tesla MX laddar ju i 202kW.
Tesla Model X charges V3 superchargers with up to 202 kilowatts
202.jpg
Ja, men i USA har ju V3 samma kontakt som V2. Man undrar ju hur det skulle bli med CCS på en Model S, den får ju inte plats under nuvarande laddlucka.