Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Corona

Inlägg av TiborBlomhall »

Larofo skrev:
I åratal har jag hört "experter" hävda att elbilar aldrig
kommer slå igenom. Elbilar kan aldrig konkurrera med "riktiga" bilar.
Dom har för kort räckvidd, är för dyra, går inte att ladda bla bla bla.
Det här är fordonsexperter som ägnat hela sina yrkesverksamma
liv inom området. Vd:ar för dom största bilföretagen, deras teknik- och
utvecklingschefer, motorjournalister m m.
En stor del av befolkningen som blev matade med detta budskap anamade
samma åsikt.
Fast Covid-19 är ingen banbrytande ny virus som ställer alla tidigare kunskaper på ändan. Utan typ som ännu en bensinmotor i raden. Pandemin skiljer sig inte från tidigare pandemier som har drabbat mänskligheten - förutom dess mediabevakning.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:

Antalet döda per capita är klart lägre i Danmark än i Sverige. I Norge väldigt mycket lägre. I Finland extremt mycket lägre. Och än har vi bara börjat skrapa på ytan på de skillnader som uppstår pga ländernas olika linjer. Det är från och med den här veckan som vi tidigast börjar se skillnad. I Sverige har det iaf börjat ta rejäl fart. Har dock inte följt grannländernas utveckling lika nära.
Är det rimligt att anta att alla länder hade samma förutsättningar? Jag har dålig koll på grannländer men med tanke på hur svensk vårdpersonal vallfärdar till Norge så antog jag att deras vård var betydligt starkare än den svenska. Danmark nämns också ofta som ett föredöme när det diskuteras vården Sverige även om det framförallt handlar om primärvården.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Legato och Verdi,

hur har ni gjort för att ta reda på vad världens samlade expertis har för ståndpunkt i den här frågan?
Jag kan säga att jag läst en hel del i svenska och utländska medier (huvudsakligen engelskspråkiga, men även lite tyskspråkiga medier). Utifrån det har jag inte fått en entydig bild av vad expertisen har att säga i den här frågan. Men ni två kanske har en mycket mer avancerad metod än så och i så fall böjer jag mig för det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:
Larofo skrev:
I åratal har jag hört "experter" hävda att elbilar aldrig
kommer slå igenom. Elbilar kan aldrig konkurrera med "riktiga" bilar.
Dom har för kort räckvidd, är för dyra, går inte att ladda bla bla bla.
Det här är fordonsexperter som ägnat hela sina yrkesverksamma
liv inom området. Vd:ar för dom största bilföretagen, deras teknik- och
utvecklingschefer, motorjournalister m m.
En stor del av befolkningen som blev matade med detta budskap anamade
samma åsikt.
Fast Covid-19 är ingen banbrytande ny virus som ställer alla tidigare kunskaper på ändan. Utan typ som ännu en bensinmotor i raden. Pandemin skiljer sig inte från tidigare pandemier som har drabbat mänskligheten - förutom dess mediabevakning.
Elbilar är inget nytt och banbrytande heller.
Men det Tesla gjort är ganska banbrytande .......och bra. :D
Något som skiljer sig åt i den här pandemin är hur olika länder agerar.

Vad jag försöker exemplifiera är att man inte alltid
ska ta allt experter säger för givet och man kan alltid
hitta en drös experter på varje sida av en argumentation.
Jag försöker alltid samla information från många olika källor
och sedan tänka själv.
Nu har jag dock ofta otur när jag tänker, men ändå.

Håller med, mediabevakningen för just detta virus är unik.
Implikationerna för våra samhällen, vårt sätt att leva, vår vardag
och inte minst vår ekonomi är förödande.
Men i slutändan handlar det väl ändå om att rädda så många
människoliv som möjligt. Det är ett svårt dilemma att det finns
stor risk att många människoliv går till spillo vid en krafig ekonomisk
recession också. Det är svåra frågor, ingen tvekan om det.

Som redan nämnts verkar Sveriges siffor gå åt fel håll i jämförelse.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Deaths/1M pop
Sverige: 37
Norge: 11
Tjeckien: 6
Finland: 5
Sydkorea: 3
Ungern: 3
Polen: 2

Det är möjligt att det kommer att vända, men jag sällar mig
till skaran som tror att Sverige kommer drabbas hårdare än
många andra jämförbara länder.
Visst, länder befinner sig i olika faser av smittspridning
och åtgärder, data släpar efter, vissa länder rapporterar inte data.
Som sagt, det kommer ägnas åratal av studier och forskning på detta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl ändå antalet döda när man har uppnått flockimmunitet som räknas?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

De drakoniska åtgärder som har införts i länder runt oss har bland annat lett till att personer dödats direkt (t.ex. i Nigeria där en person sköts ihjäl för att han bröt mot isoleringen), att distribution av skyddsprodukter inte fungerar (likt i Frankrike där miljontals munskydd m.m. inte får transporteras till behövande sjukhus i Italien och Spanien), att produktion av skyddsprodukter inte fungerar (tex där gränser stängs i den tidigare öppna marknaden för EU vilket lett till att arbetare inte kan ta sig till jobbet), att våld och missbruk ökar i hemmet.

Isoleringen har också lett till flera positiva saker som t.ex. bättre luftmiljö och minskad förbrukning av fossila produkter.

Vad resultatet blir, både i bekämpandet av covid-19 och alla andra faktorer som påverkas kan vi se först om 1-2 år. De som kör på mycket hårdare isolering måste kanske isolera sig mycket längre, annars blir antalet döda det samma (dvs plattare men mer utdragen kurva med samma area). Att Sveriges sjukvård skulle slå i taket var det väl ingen som opponerade sig emot? Än är vi dock inte där, än står svensk sjukvård på benen tack vara hårt kämpande sjukvårdspersonal. Klart är dock att Sverige (både folk, myndigheter och företag) varit dåligt förberedda och rustade på något liknande. Vi har effektiviserat våra flöden väldigt mycket. Detta ger visserligen billigare drift men också mer sårbarhet vid kris. Vi ser panikpreppers tömma hyllorna på handsprit, toapapper, Alvedon och C-vitamin t.ex. Riktiga preppers har istället struntat att gå till butikerna för att handla handsprit, toapapper, Alvedon eller C-vitamin eftersom de redan har detta hemma och inte behöver ta risken att gå ut och handla detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Larofo skrev:

Deaths/1M pop

Hur kommer de sig att du valde just dessa länder som jämförbara med Sverige? Är det liknande demografi?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Legato och Verdi,

hur har ni gjort för att ta reda på vad världens samlade expertis har för ståndpunkt i den här frågan?
Jag kan säga att jag läst en hel del i svenska och utländska medier (huvudsakligen engelskspråkiga, men även lite tyskspråkiga medier). Utifrån det har jag inte fått en entydig bild av vad expertisen har att säga i den här frågan. Men ni två kanske har en mycket mer avancerad metod än så och i så fall böjer jag mig för det.
På tysk tv diskuteras ju detta såklart flitigt. Jag har inte tittat på så många sändningar, men de jag har sett, där har den svenska modellen inte alls förkastats utan snarare betraktats med öppenhet. Eftersom ingen vet vilken väg som är rätt, troligen finns ändå ingen "rätt" väg, så har flera gånger ställts frågan om inte Tysklands superstrikta åtgärder snarare förvärrar situationen eftersom ekonomin går totalt åt h-e när allting är nedstängt i flera veckor eller månader, medan Sverige klarar sig kanske bättre. Det finns nog ganska blandade uppfattningar i alla länder. Skit också att man inte kan reducera problemet till en etta eller en nolla. Det hade varit så mycket lättare.
Jag vill minnas att det var lite samma situation under svininfluensan. Då skulle alla vaccineras till varje pris. I Tyskland tvingades man mer eller mindre, åtminstone när man tillhörde en viss riskgrupp. I Sverige var det upp till var och en. Och även då fick vi en del kritik för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Muhlegg skrev:
Larofo skrev:

Deaths/1M pop

Hur kommer de sig att du valde just dessa länder som jämförbara med Sverige? Är det liknande demografi?
Om du dammar av nån gammal atlas du har hemma så kommer du upptäcka att
vi delar landgräns med både Norge och Finland så dom två länderna borde
vara högst relevanta vid en jämförelse. :D (förlåt, kunde inte låta bli.)
Tjeckien har jag delat ett klipp av tidigare i denna tråd. #Masksforall

Sydkorea framstod tidigt som ett föregångsland som alla borde mäta sig mot
och dra lärdom ifrån.
Polen ni vet landet som vi tror vi är bättre än och som brukar hjälpa oss att släcka
bränder och Ungern är två länder som brukar få mycket kritik av svensk media, det
svenska etablissemanget och svenska politiker, dom som i slutändan bestämmer
hur vi agerar under denna kris.
Dom två länderna tog jag med för att dom ofta agerar tvärtemot oss i dom
flesta spörsmål. Det finns självklart väldigt många länder att välja på.
Om man går in på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
så ligger vi oroväckande högt på den listan.
Kanske blir det så att våra experter och makthavare får oss att hamna långt ner
på den undre halvan när detta är över.

Och jag håller med om att det kommer vara den jävligt hemska totala dödssiffran
när den här pandemin börjar ebba ut som räknas.
Just nu ser det inte så bra ut för Sverige. Tillåt mig att vara lätt skeptisk till att vi
i slutändan kommer klara oss undan bättre än ovanstående länder.
Jag hoppas jag har fel.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag återkommer till min åsikt att man inte kan bedöma risker och utfall enbart utifrån antal dödsfall i ett land. Det är ju inte så att alla dör av Covid-19 utan snarare så att de flesta dör av andra underliggande orsaker men något tidigare då de drar på sig ett extra virus. Fortfarande så är det mycket svårt att hitta siffror på det totala antalet dödsfall i ett land och utan dessa siffror så finns det ingen möjlighet att bedöma hur hårt detta virus drabbar ett visst land. Dessutom påverkar saker som rökning och allmänt hälsotillstånd i ett land väldigt mycket. Hur man bor (generationsboende) och ekonomi påverkar också samtidigt som ett lands kultur kan öka eller minska dödsfallens antal väldigt mycket.

Innan denna pandemi avklingar så kan vi bara gissa och hur bra detta brukar vara... det vet vi alla.

Min förhoppning är att vi snabbt får ett stort antal smittade i de okänsliga grupperna (utan att dessa blandas med riskgrupperna) och därmed uppnår flockimmunitet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
Legato och Verdi,

På tysk tv diskuteras ju detta såklart flitigt. Jag har inte tittat på så många sändningar, men de jag har sett, där har den svenska modellen inte alls förkastats utan snarare betraktats med öppenhet. Eftersom ingen vet vilken väg som är rätt, troligen finns ändå ingen "rätt" väg, så har flera gånger ställts frågan om inte Tysklands superstrikta åtgärder snarare förvärrar situationen eftersom ekonomin går totalt åt h-e när allting är nedstängt i flera veckor eller månader, medan Sverige klarar sig kanske bättre. Det finns nog ganska blandade uppfattningar i alla länder. Skit också att man inte kan reducera problemet till en etta eller en nolla. Det hade varit så mycket lättare.
Jag vill minnas att det var lite samma situation under svininfluensan. Då skulle alla vaccineras till varje pris. I Tyskland tvingades man mer eller mindre, åtminstone när man tillhörde en viss riskgrupp. I Sverige var det upp till var och en. Och även då fick vi en del kritik för det.
Mati vet du något om Dr. med. Claus Köhnlein?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Min förhoppning är att vi snabbt får ett stort antal smittade i de okänsliga grupperna (utan att dessa blandas med riskgrupperna) och därmed uppnår flockimmunitet.
Ja, vad hjälper det om ett land som har lätt att isolera sig från omvärlden (tex där det inte finns någon öppen landgräns likt Sydkorea) tidigt isolerade sig från omvärlden och snabbt fick stopp på virusspridningen om det tar lång tid för flockimmunitet eller att det kommer ta lång tid för vaccin? De måste då fortsätta sin isolering tills vaccin kommer vilket tar minst ett år om man vill ha tester på det innan det sprids så att biverkningarna inte kostar mer än vad det hjälper. Det finns inte heller någon garanti att det kommer ett vaccin, då får man vänta bra mycket längre innan man släpper på isoleringen.

Vi vet inte ännu ifall Sydkorea t.ex. kommer klara sig bättre än andra länder. Det vi vet är att de var effektiva på att stoppa spridningen tidigt. Till deras hjälp har de att gränsen mot Nordkorea i princip var stängd innan och då återstår endast flyg och båt vilka är mycket lättare att kontrollera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det kommer ju att bli en fruktansvärd situation i tredje världen som knappt börjat bli smittade än.
Norge verkar diskutera öppning av skolor och vissa butiker, så kanske Sverige o Norge närmar sig varandra lite i strategierna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Han säger att testet inte är tillförlitligt, att ungefär hälften av de positivt testade förmodligen inte har någonting alls, eftersom testerna pga sin utformning reagerar positivt på allt möjligt. Jag kan inte bedöma detta, jag är dataingenjör och ingen läkare. Men det låter i alla fall för mig inte som ett totalt orimligt påstående såhär långt.
Sen säger han att hade vi inte testat folk så hade vi inte märkt någon skillnad jämfört med en säsongsinfluensa och att dödstalen troligen är överdrivna. Han pratar om fake-news. Det låter ju däremot lite skumt och man börjar tvivla på hans trovärdighet. När gjordes denna intervjun?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Han säger att testet inte är tillförlitligt, att ungefär hälften av de positivt testade förmodligen inte har någonting alls, eftersom testerna pga sin utformning reagerar positivt på allt möjligt. Jag kan inte bedöma detta, jag är dataingenjör och ingen läkare. Men det låter i alla fall för mig inte som ett totalt orimligt påstående såhär långt.
Sen säger han att hade vi inte testat folk så hade vi inte märkt någon skillnad jämfört med en säsongsinfluensa och att dödstalen troligen är överdrivna. Han pratar om fake-news. Det låter ju däremot lite skumt och man börjar tvivla på hans trovärdighet. När gjordes denna intervjun?
Tack mati jag kan serbokroatiska och videon är textad :) så jag vet vad han sa . Frågan var om du kunde lista ut något om just honom .
Videon verkar vara släppt 30. mars på nätet.
Här har du längre version av samma film
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
Antalet döda per capita är klart lägre i Danmark än i Sverige. I Norge väldigt mycket lägre. I Finland extremt mycket lägre. Och än har vi bara börjat skrapa på ytan på de skillnader som uppstår pga ländernas olika linjer. Det är från och med den här veckan som vi tidigast börjar se skillnad. I Sverige har det iaf börjat ta rejäl fart. Har dock inte följt grannländernas utveckling lika nära.
Klart lägre är väl ändå en överdrift. Danmark har en population på 5,6 miljoner och 161 dödsfall i corona. Sverige har en population på 10,12 miljoner och 373 dödsfall. Det är så liten skillnad att man inte kan dra några som helst slutsatser.

Det är nog så att sjukdomen sprider sig okontrollerat och det är svårt att se vilka åtgärder som fungerar bäst. Sverige väljer då att göra mindre åtgärder för att det är omöjligt att förutse långtgående konsekvenser. Danmark gör sina större åtgärder av exakt samma anledning.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Som forskare kan jag inte låta bli att känna en viss sorg över det förakt för just forskare och deras kunskaper som uttrycks i den här tråden. Jag gillar TCS starkt för att det i normala fall framstår som de flesta som bidrar till diskussionerna är både fritänkande, intelligenta och har förmåga att inhämta och värdera information. Detta oavsett om det gäller klimat, elbilar, eller vad det än vara månde. Man läser och sätter sig in i forskning, myndighetsrapporter och artiklar i dagspressen, väger denna information, utvärderar den kritiskt, och argumenterar utifrån de slutsatser man drar. Ett lysande och aktuellt exempel är den rapport som riksrevisionen nyligen utkom med angående den samhällsekonomiska nyttan med bonus till elbilar. Ett annat exempel lite längre tillbaka i tiden IVL's befömda rapport om elbilars klimatpåverkan, framförallt vad det gällde klimatkostnaden för batteritillverkning.

Allt det verkar i denna tråd vara som bortblåst. Vi ska lyssna på expertmyndigheten, därmed basta, och det faktum att en stor den av foskarsverige (och världen) inte står bakom deras strategi ska helst ignoreras. Ännu värre är det att en handfull på TCS-forumet ens vågar antyda att de vet bättre än Folkhälsomyndigheten, och ifrågastätter dess expertis. Jag är ytterst förundrad över hur det kan vara så att samma människor som på goda grunder argumenterar i sakfrågor som de inte är i närheten av att vara utbildade inom nu helt plötsligt lägger sig platt, slutar vara kritiska mpot myndigheterm, bortser från den forskning som talar emot den aktuella myndighetens råd, och dessutom blir upprörda på de som med goda argument ifrågasätter myndigheten. I synnerhet då sora delar av forskarsamhället instämmer i kritiken, bortsett från de som verkar inom myndigheten..

Oavsett vilket så testade enligt folkhälsomyndigheten ca 150 personer per dag positivt för Coronaviruset datumen runt den 20 mars. De senaste dagarna har runt 500 personer om dagen testats positivt. Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att utföra tester har inte ändrats under den perioden. Enligt intensivvårdsregisteret tar det i snitt 10 dagar från det att man utvecklar symtom till man hamnar på intensiven, och inkubationstiden är i snitt fem dagar. Det innebär att om femton dagar kommer behovet av intensivvårdsplatser vara mer än tre gånger så högt som det är i dagsläget, och då är vi ändå bara i början av kurvan. Jämför det med det som Folkhälsomyndigheten kallade ett "realistiskt" worst case scenario i sin rapport till regionerna. Använd sen ert "folkvett" och den vanliga kritiska blick och analysförmåga som ligger bakom så många bra inlägg som normalt publiceras här. Mm ni fortfarande tycker kritik mot myndigheten är obeforgad eller alarmistisk ser jag fram mot era goda argument i denna sak.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Det känns som att osäkerheten är stor överallt. Man vet att testerna kan ge falska negativa (visar frisk, trots att personen är sjuk). Inte osannolikt att de också kan ge falska positiva.

Jag har varit sängliggande i feber och hosta som får lungorna att vilja vända sig ut och in i en dryg vecka nu. Lite samma känsla som när jag hade lunginflammation men utan den starka smärtan. Ljudet när man andas är jobbigt att lyssna på. Inte värt att testa för corona om jag inte blir riktigt sjuk.

Hongkong hade testat folk som kommer från Wuhan. Bara runt 5% hade antikroppar mot viruset. Alltså borde inte viruset varit så spritt i Wuhan. Samtidigt har man i Kina testat personer som anlänt från utlandet. De flesta smittade hade inga symptom. Kan bero på att nästan alla med symptom avstått resande och urvalet därför är skevt. Eller på att de som rest till Kina nyligen främst är återvändande studenter, d.v.s. personer under 30 vilka man vet sällan får allvarliga symptom. Eller så är det faktiskt så att de flesta människor inte får några symptom. Det vore bra.

Dödstalen i Italien och Spanien har slutat sin snabba ökning. Om väldigt många redan haft sjukdomen borde vi snart se den kombinersde effekten av karantän och flockimmunitet. Blir det en snabb minskning kan vi andas ut. Då har statistikerna också bättre data att arbeta med. Fortsätter dödsfallen med samma takt som hittills är det däremot dåliga nyheter för världen.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat. Det framgår av en granskning som TT har gjort.
Varje dag presenterar Folkhälsomyndigheten de senast rapporterade dödsfallen i coronavirusutbrottet, uppgifter som snabbt blir stora nyheter. Myndigheten påpekar hela tiden att totalsiffran inte är dagsaktuell och väntas öka.
Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.
– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han till TT.
– Det är absolut inte så att vi försöker dölja någonting. Men vi får heller inte skapa en felaktig bild av att det finns en massa dödsfall därute som vi inte hittar. Vi hittar dem, men ibland hittar vi dem lite sent, säger Tegnell. (TT)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J ... onaviruset
Jerka

Inlägg av Jerka »

En sak som jag inte begriper är det här med att flockimmunitet inte är vår officiella strategi.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/ ... nda-sattet

Det verkar bara finnas två sätt att stoppa smittan helt: aggressivt testande och smittspårning som de gjort i Sydkorea och Taiwan, eller flockimmunitet. Men Sveriges strategi är bara "så långsam spridning som möjligt". Jag antar att Tegnell menar att vi hoppas på flockimmunitet någon gång i framtiden, men varför kan han inte säga det?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev:
Som forskare kan jag inte låta bli att känna en viss sorg över det förakt för just forskare och deras kunskaper som uttrycks i den här tråden. Jag gillar TCS starkt för att det i normala fall framstår som de flesta som bidrar till diskussionerna är både fritänkande, intelligenta och har förmåga att inhämta och värdera information. Detta oavsett om det gäller klimat, elbilar, eller vad det än vara månde. Man läser och sätter sig in i forskning, myndighetsrapporter och artiklar i dagspressen, väger denna information, utvärderar den kritiskt, och argumenterar utifrån de slutsatser man drar.
Jag hoppas inte det finns ett förakt för forskare och deras kunskaper här. Tvärtom tror jag många skulle välkomna att ta del av en gedigen forskningsöversikt, eller en bra metaanalys, som täcker in relevant internationell forskning.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Det verkar bara finnas två sätt att stoppa smittan helt: aggressivt testande och smittspårning som de gjort i Sydkorea och Taiwan, eller flockimmunitet. Men Sveriges strategi är bara "så långsam spridning som möjligt". Jag antar att Tegnell menar att vi hoppas på flockimmunitet någon gång i framtiden, men varför kan han inte säga det?
Därför att det inte är pk hos ”vanligt folk”. Det skulle inte gå hem utbildning stugorna att säga åt folk att vi väljer att låta smitta dig som är ung och frisk så att vi har ett skydd i andra vågen av smitta som kommer komma.
Det verkar mer handlingskraftigt att testa och smittspåra men det är en farlig väg. Då finns det inget skydd alls när andra vågen kommer och om inte vaccin hunnit komma på plats så är man illa ute. Tänk dessutom om viruset är farligare då och angriper unga friska istället? Ska man då fortsätta med isolering och testning? Eller hoppas man på att kunna åka snålskjuts på andra länders flockimmunitet?

”Så långsam spridning som möjligt” är en taktik som gör det möjligt för dem med goda chanser till överlevnad få den vård de behöver så att de faktiskt klarar sig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Antalet konstaterade smittade står förstås i direkt proportion till antalet testade, speciellt om man inte ändrat kriterierna för vilka som testas. Kapaciteten för testning ökar ju påtagligt nu.
Jag hoppas och tror att en ökad medvetenhet leder till förändring i folks beteende och att testning av personer som arbetar i äldreomsorgen testas, kanske med vissa intervall rent av. Det är ju folks beteende som avgör smittspridningen och inte en lag, såvida beteendet inte ändras av den. Däremot stoppar ju en lag alla möjligheter till sunt förnuft. Att stänga verksamheter i områden där smittoförekomsten är liten skadar mer än vinsten.
Jag skulle inte bli förvånad om enkla munskydd skulle kunna påverka smittan i samhället gynnsamt heller, tänk att virus är som slipdamm, ett enkelt munskydd fångar en del av det dammet, men du snyter lika fullt ut damm efter en dag med slipning av spackel tex.
Det bör analogt betyda att virusmängden man får i sig blir mindre och att de som smittar ger ifrån sig något mindre virus. Därmed bör man se en minskning i det antal personer som smittas av en smittbärare, låt säga från 2,7 till 2,2 personer. Det skulle underlätta att komma ner under 1 person smittad av varje smittbärare, vilket krävs för att smittan ska försvinna.
Så jag tänker att antalet smittade kommer att skjuta i höjden nu, men faktiskt bättre avspegla verkligheten. Antalet döda, sjukhusvårdade och IVA vårdade bör dock öka med jämn takt och inte visa samma dagliga ökning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Tack mati jag kan serbokroatiska och videon är textad :) så jag vet vad han sa . .
Jaha okej, min hjärna filtrerade nog bort texningen eftersom den ändå inte kunde processa det. :D
Jag får se om jag hittar nånting om honom förutom just denna videon. Snubben är i alla fall inte allmänt känd vad jag vet.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Låst