Jag har inte tagit upp ämnet av följande anledningar:Jwe skrev:Jag är förundrad över att Tibor inte tagit upp ämnet om reducerad laddhastighet, som Tesla nu medger sker pga att det skall skydda batterierna och att orsaken till problemet är snabbladdningen i sig.
- Äldre bilar blir sämre. Det bara är så. I takt med att batterier åldras kan de lagra mindre, avge mindre ström - och klarar inte lika hög laddström längre. När Teslas batteriövervakningssystem detekterar att batterierna inte längre klarar lika tuff behandling så justerar den ner laddströmmen. Vad annat skulle den kunna göra? Blåsa på som vanligt tills batterierna glöder?
- Till och med nya bilar sänker laddhastigheten vid högre laddnivåer. Av samma anledning, för att skydda batterierna.
- Äldre Teslor med 85 kWh batterier hade redan från början en väldigt brant sjunkande laddkurva, till och med när de var nya. 120 kW laddning klarade de endast mellan 10-25% laddnivå, därefter dök kurvan brant. När batterierna hade åldrats några år klarar de toppnivån mindre och mindre bra. Därför anpassas laddkurvan nedåt. Det syns väldigt tydligt bla på datat aBetterRoutePlanner har samlat från laddande bilar:
- Minst lika viktigt på den kurvan är att alla bilar laddar inte alltid topphastighet. Ibland får man lägre laddhastighet. Antingen bilen eller Superchargern som begränsar. Jag själv har kommit med splitterny P100D till tom Supercharger anläggning, med 10% i batterierna och fått ändå bara 77 kW. Det hände mig när jag tävlade mot vätgasbilen i fjol. Det är så många faktorer som påverkar laddningen så ibland kan man bara klia på huvudet och undra är det bilen som begränsar nu, eller Supercharger-stationen som inte får tillräckligt med ström från elnätet, eller är det typ bara månens fas just nu?
- Men saken är följande: Tesla har aldrig garanterat några 120 kW laddeffekt. Ingen elbilstillverkare garanterar någon laddeffekt. Av ovan nämnda skäl. Max laddeffekt beror på batteriets laddnivå, temperatur, ålder, laddstationens maxeffekt, temperatur, och tusen andra faktorer.
- Sätter man sig och mäter upp hur mycket ens laddtider egentligen försämras som fth gjorde ser man en liknande drop i tiden som i laddkurvan från ABRP ovan:
Laddtiden 10-85% försämras med 11 minuter, från 42 till 53 minuter.
- Jag har skrivit om sänkta laddhastigheten förresten redan i fjol
Väldigt bra jämförelse, för det är just så det är: äldre Volvo motorer levererar inte lika många hästkrafter längre som när de var nya. Med åren slits motorn och tappar hästkrafter. Men det är ingen som har dragit Volvo inför ARN för man vet att det bara är så med äldre bilar.topgun12 skrev:Tänk om VOLVO kom på natten utan att fråga och tog bort din fina motor och satte in en mindre, för att den ska hålla längre så de inte drabbas av garantiärenden !