Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vet inte om det nämts tidigare men preliminära svenska priser finns nu på hemsidan:
SKODA ENYAQ iV 60 Pris från 452.500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80 Pris från 551.100 kr inkl moms
Jag har varit lite sugen på att byta ut min e-Niro mot den här när Coupe-versionen kommer, framförallt för lite snabbare laddning och möjlighet till dragkrok. Men jag börjar tveka. iV 60 har mindre batteri och högre förbrukning än e-Niron, så det skulle kännas lite som ett nerköp vad det gäller den aspekten. iV 80 med det större batteriet kommer visserligen lite längre, men med den högre förbrukningen skulle det nog inte göra jättestor skillnad mot e-Niron på långresor. Dessutom har den sämre prestanda än e-Niron, om man inte går upp till den fyrhjulsdrivna versionen. Men då kommer säkerligen priset börja närma sig Model Y och då kan jag lika gärna välja den.
Lite trist faktiskt för det gör det svårt för mig att motivera att byta bil i och med att e-Niron egentligen uppfyller alla mina behov, förutom dragkrok. Det får nog bli till att invänta vad Koreanerna kommer presentera härnäst. Det ser ju lovande ut på pappret. Med tanke på att inga av de bilar som andra traditionella tillverkare nu lanserar (inklusive Nissan Airya), alltså ca 2 år efter e-Niro och Kona kom ut på marknaden, har specifikationer som överglänser dessa, så håller jag tummarna för att de lyckas dryga ut sitt försprång de kommande åren. Att Tesla skulle glänsa med Model 3, långt innan någon annan presenterade elbilar till vettigt pris som funkar bra på långresor, det var väl väntat. Men jag är förvånad över att Koreanerna fortfarande står sig så pass bra efter två år, trots att de delar plattform med hybrider.
Jag har varit lite sugen på att byta ut min e-Niro mot den här när Coupe-versionen kommer, framförallt för lite snabbare laddning och möjlighet till dragkrok. Men jag börjar tveka. iV 60 har mindre batteri och högre förbrukning än e-Niron, så det skulle kännas lite som ett nerköp vad det gäller den aspekten. iV 80 med det större batteriet kommer visserligen lite längre, men med den högre förbrukningen skulle det nog inte göra jättestor skillnad mot e-Niron på långresor. Dessutom har den sämre prestanda än e-Niron, om man inte går upp till den fyrhjulsdrivna versionen. Men då kommer säkerligen priset börja närma sig Model Y och då kan jag lika gärna välja den.
Lite trist faktiskt för det gör det svårt för mig att motivera att byta bil i och med att e-Niron egentligen uppfyller alla mina behov, förutom dragkrok. Det får nog bli till att invänta vad Koreanerna kommer presentera härnäst. Det ser ju lovande ut på pappret. Med tanke på att inga av de bilar som andra traditionella tillverkare nu lanserar (inklusive Nissan Airya), alltså ca 2 år efter e-Niro och Kona kom ut på marknaden, har specifikationer som överglänser dessa, så håller jag tummarna för att de lyckas dryga ut sitt försprång de kommande åren. Att Tesla skulle glänsa med Model 3, långt innan någon annan presenterade elbilar till vettigt pris som funkar bra på långresor, det var väl väntat. Men jag är förvånad över att Koreanerna fortfarande står sig så pass bra efter två år, trots att de delar plattform med hybrider.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
iAkita skrev:Vet inte om det nämts tidigare men preliminära svenska priser finns nu på hemsidan:
Jag har varit lite sugen på att byta ut min e-Niro mot den här när Coupe-versionen kommer, framförallt för lite snabbare laddning och möjlighet till dragkrok. Men jag börjar tveka. iV 60 har mindre batteri och högre förbrukning än e-Niron, så det skulle kännas lite som ett nerköp vad det gäller den aspekten. iV 80 med det större batteriet kommer visserligen lite längre, men med den högre förbrukningen skulle det nog inte göra jättestor skillnad mot e-Niron på långresor. Dessutom har den sämre prestanda än e-Niron, om man inte går upp till den fyrhjulsdrivna versionen, men då kommer säkerligen priset börja närma sig Model Y och då kan jag lika gärna välja den.
Lite trist faktiskt för det gör det svårt för mig att motivera att byta bil trots att e-Niron egentligen uppfyller alla mina behov, förutom dragkrok. Det får nog bli till att invänta vad Koreanerna kommer presentera härnäst. Det ser ju lovande ut på pappret. Med tanke på att inga av de bilar som andra traditionella tillverkare nu lanserar (inklusive Nissan Airya), alltså ca 2 år efter e-Niro och Kona kom ut på marknaden, har specifikationer som överglänser dessa, så håller jag tummarna för att de lyckas bibehålla sitt försprång. Att Tesla skulle glänsa med Model 3 långt innan någon annan presenterade elbilar till vettigt pris som funkar bra på långresor var väl väntat, men jag är förvånad över att Koreanerna fortfarande står sig så pass bra efter två år, trots att de delar plattform med hybrider.
Finns väl andra värden? Billigare laddning på Ionity? Bättre ljudisolering? Större utrymmen?
Visst gör det det, men om man bara ser till det elbilsspecifika så är jag inte imponerad. Om jag enbart ser till mina egna behov så behöver jag inte större utrymmen eftersom jag bara har ett barn. Vad det gäller packning är e-Niron är förvånansvärt rymlig. Tesla-Björn fick in lika många bananlådor e-Niro som i e-Tron med sätena uppfällda, och bara en mer i e-Tron med fällda säten. Dessutom tar hunden med sina 55 kilo upp hela bagaget oavsett hur stort det är, så packningen får åka ner i takboxen när både hund och barn ska med.Verdi skrev:iAkita skrev:Vet inte om det nämts tidigare men preliminära svenska priser finns nu på hemsidan:
Jag har varit lite sugen på att byta ut min e-Niro mot den här när Coupe-versionen kommer, framförallt för lite snabbare laddning och möjlighet till dragkrok. Men jag börjar tveka. iV 60 har mindre batteri och högre förbrukning än e-Niron, så det skulle kännas lite som ett nerköp vad det gäller den aspekten. iV 80 med det större batteriet kommer visserligen lite längre, men med den högre förbrukningen skulle det nog inte göra jättestor skillnad mot e-Niron på långresor. Dessutom har den sämre prestanda än e-Niron, om man inte går upp till den fyrhjulsdrivna versionen, men då kommer säkerligen priset börja närma sig Model Y och då kan jag lika gärna välja den.
Lite trist faktiskt för det gör det svårt för mig att motivera att byta bil trots att e-Niron egentligen uppfyller alla mina behov, förutom dragkrok. Det får nog bli till att invänta vad Koreanerna kommer presentera härnäst. Det ser ju lovande ut på pappret. Med tanke på att inga av de bilar som andra traditionella tillverkare nu lanserar (inklusive Nissan Airya), alltså ca 2 år efter e-Niro och Kona kom ut på marknaden, har specifikationer som överglänser dessa, så håller jag tummarna för att de lyckas bibehålla sitt försprång. Att Tesla skulle glänsa med Model 3 långt innan någon annan presenterade elbilar till vettigt pris som funkar bra på långresor var väl väntat, men jag är förvånad över att Koreanerna fortfarande står sig så pass bra efter två år, trots att de delar plattform med hybrider.
Finns väl andra värden? Billigare laddning på Ionity? Bättre ljudisolering? Större utrymmen?
Med det sagt så finns det precis som du säger andra saker som säkerligen är bättre i Skodan. Framförallt känns interiören i e-Niro plottrig och daterad, även om den är väldigt funktionell. Skulle jag välja mellan de två idag hade nog Skodan med det större batteriet legat bra till, även om den är dyrare. Men det är svårt för mig att motivera att lägga en massa pengar på att byta bil utan att göra någon egentlig vinst vad det gäller det elbilsspecifika, alltså räckvidd, laddtid och prestanda. Om valet hade stått mellan e-Niro och Skodan med det mindre batteriet skulle jag utan tvekan valt e-Niron igen. Räckvidden på motorväg kommer inte vara imponerande i den versionen av Enyaq. Klart under 20 mil på motorväg mellan laddningarna om man rör sig i intervallet 80 till 10 procent, om inte förhållandena är optimala.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Köp en Ioniq 5, den blir grymt bra!iAkita skrev:Vet inte om det nämts tidigare men preliminära svenska priser finns nu på hemsidan:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tror att e-Niro ger fortfarande mest bil för pengarna. Byggkvalitén är nog bättre också, och garantierna är mycket längre än hos någon annan. Hade den haft dragkrok så hade jag nog tagit en e-Niro utan att blinka. Visserligen tror jag inte att båda vovvarna ryms i den, men då får man väl bita i det sura äpplet och köra med nedfällt baksäte eller så får en av dem helt enkelt sitta i baksätet, fastbältad på nåt vis.iAkita skrev:Med det sagt så finns det precis som du säger andra saker som säkerligen är bättre i Skodan. Framförallt känns interiören i e-Niro plottrig och daterad, även om den är väldigt funktionell. Skulle jag välja mellan de två idag hade nog Skodan med det större batteriet legat bra till, även om den är dyrare. Men det är svårt för mig att motivera att lägga en massa pengar på att byta bil utan att göra någon egentlig vinst vad det gäller det elbilsspecifika, alltså räckvidd, laddtid och prestanda. Om valet hade stått mellan e-Niro och Skodan med det mindre batteriet skulle jag utan tvekan valt e-Niron igen. Räckvidden på motorväg kommer inte vara imponerande i den versionen av Enyaq. Klart under 20 mil på motorväg mellan laddningarna om man rör sig i intervallet 80 till 10 procent, om inte förhållandena är optimala.
Jag var ju inne på en e-Niro redan innan jag köpte e-tron, men då föll den på en del saker, ingen trefasladdning och ingen dragkrok t.ex. Jag gillade bilen, men min sambo ville absolut inte ha en Kia av någon anledning, men det är ju ändå jag som ska köra den och inte hon.
Förutom dragkroken har de numera fixat det som störde mig. Man kan ju hoppas att de löser även den sista detaljen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
e-Niro kostar från 481k, Enyaq 80 från 489k. Ok, kanske kräver en del utrustning då för att matcha e-Niro standardutrustning (gissning) men det är också en betydligt större bil. Någon nämnde Björn Nylands banankartong test här och att e-Niro klarade en mindre än e-Tron. Men jag tycker inte att det säger allt om en bils bagagekapacitet. Hur ofta lastar man en bil full med banankartonger till att börja med ? Kul test, det säger en del men inte allt.mati skrev:Jag tror att e-Niro ger fortfarande mest bil för pengarna.
När vi åkte på våran Europa resa så hade vi en salig blandning av resväskor, stora mjuka väskor. Min stora gymbag passade perfekt i frunken fram. Vi hade en till stor bag i luckan under det vanliga bagageutrymmet. På en sån resa har volymen betydelse. Utformningen inte lika mycket. Andra har kanske en lång barnvagn och behöver en viss längd på utrymmet osv. Det är stor fördel Enyaq både volym och längdmässigt jämfört med e-Niro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Intressant fordon och intressant diskussion.
Jag står i startgroparna att skaffa elbil inom omkring två år. Det händer mycket nu.
Från början har siktet varit inställt på MY men Skodan känns intressant. Dock verkar den klart mindre i bagaget. Sen väcker MY ha-begär i en helt annan klass...
Hur tror ni Skodan står sig teknikmässigt jämfört med Tesla? Tex AP-tekniken och batteri i ett längre perspektiv? Jag har bara prövat en XC90 med autostyr etc och den kändes ganska yxig på vägen. Kändes inte så trygg och förfinad.
Sen är jag lite ovillig att hamna i en "traditionell" bilaffär med service och ÅF, där jag uppfattar att Tesla har ett kul nytänk.
Får spana vidare på marknaden och åka och klämma på Skodan när den kommer till ÅF nästa år.
Jag står i startgroparna att skaffa elbil inom omkring två år. Det händer mycket nu.
Från början har siktet varit inställt på MY men Skodan känns intressant. Dock verkar den klart mindre i bagaget. Sen väcker MY ha-begär i en helt annan klass...
Hur tror ni Skodan står sig teknikmässigt jämfört med Tesla? Tex AP-tekniken och batteri i ett längre perspektiv? Jag har bara prövat en XC90 med autostyr etc och den kändes ganska yxig på vägen. Kändes inte så trygg och förfinad.
Sen är jag lite ovillig att hamna i en "traditionell" bilaffär med service och ÅF, där jag uppfattar att Tesla har ett kul nytänk.
Får spana vidare på marknaden och åka och klämma på Skodan när den kommer till ÅF nästa år.
Killgissar här men jag gissar på att det är Tesla man ska välja om man är intresserad av AP teknik. Speciellt långsiktigt. Men jag skulle inte oroa mig för batterier överlag när det gäller elbilar. Speciellt inte de som kommer nu på marknaden.Skabb1 skrev:Hur tror ni Skodan står sig teknikmässigt jämfört med Tesla? Tex AP-tekniken och batteri i ett längre perspektiv? Jag har bara prövat en XC90 med autostyr etc och den kändes ganska yxig på vägen. Kändes inte så trygg och förfinad.
Skulle provköra, fundera på hur stor betydelse prestanda, infotainment, eventuella skillnader i ljudnivå osv har. Laddnätverket förstås. Jag bor i Luleå = inget annat än Tesla fungerar enligt min mening.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Carmaniac tycker i sitt test av ID. 3 (samma teknik) att självkörningstekniken är det bästa som finns just nu. Placering på väg, skyltigenkänning, anpassning etc. Många får spel av Teslas spökbromsningar, fail i mörker, ingen skyltavläsning etc.
Bra för Tesla, de kommer behöva utveckla vidare.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Tack! Killgissning är ibland killräckligt bra! 
Jag är väl inte intresserad av AP så. Men vill ha något som funkar bra.
Laddnätverket har jag svårt att värdera.
Men vi kommer ha en fjälltur varje år samt troligen en resa i Europa. Men annars kommer vi ladda hemma på uppfarten.

Jag är väl inte intresserad av AP så. Men vill ha något som funkar bra.
Laddnätverket har jag svårt att värdera.
Men vi kommer ha en fjälltur varje år samt troligen en resa i Europa. Men annars kommer vi ladda hemma på uppfarten.
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.

De gör ju det, plus att bilarna utvecklas hela tiden.PapaD skrev:Carmaniac tycker i sitt test av ID. 3 (samma teknik) att självkörningstekniken är det bästa som finns just nu. Placering på väg, skyltigenkänning, anpassning etc. Många får spel av Teslas spökbromsningar, fail i mörker, ingen skyltavläsning etc.
Ännu är inte VW-s bilar ute på vägarna. Vänta med eventuella jämförelser till dess att vi ser hur de levererar i praktiken.
Tesla Y LR -22 EAP
Jag skulle personligen värdera Teslas nätverk väldigt högt vid fjällresa + Europa resa.Skabb1 skrev:Men vi kommer ha en fjälltur varje år samt troligen en resa i Europa. Men annars kommer vi ladda hemma på uppfarten.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det där är ju intressant. Lite av poängen med elbil är ju lägre driftskostnader. Blir lite konstigt när vissa märken ändå kör på ett traditionellt upplägg med dyr service varje år.PapaD skrev:Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Tack för input kring Laddnätverket. Jag inser att det är nog är en viktig komponent eftersom vi ska semestra med bilen i framtiden. Tält osv.
Laban skrev:Jag skulle personligen värdera Teslas nätverk väldigt högt vid fjällresa + Europa resa.Skabb1 skrev:Men vi kommer ha en fjälltur varje år samt troligen en resa i Europa. Men annars kommer vi ladda hemma på uppfarten.
Europaresan går nog lättare att lösa utan SuC än fjällresan, ironiskt nog. Norr om Mälardalen finns bara enstaka snabbladdare som står en och en. Några 100 kW i Dalarna men annars bara 50 kW.
Björn Nyland brukar ju slakta bilarna för att få in så många kartonger som möjligt. E-trons stora bagageutrymme jämfört med andra bilar härrör till stor del från det stora "hålet" under lastgolvet och frunken som på papperet ska rymma 60 liter. Sistnämnda använder jag inte för nånting annat än laddkablarna, mer än så går nämligen inte i. Och lastgolvet plockar jag aldrig ut, jag behöver bagaget främst för hundarna och de har ingen nytta av ett stort fack under golvet. I min bil är "hålets" främsta uppgift att samla på sig drösvis med hundhår som på något sätt söker sig dit.Laban skrev:e-Niro kostar från 481k, Enyaq 80 från 489k. Ok, kanske kräver en del utrustning då för att matcha e-Niro standardutrustning (gissning) men det är också en betydligt större bil. Någon nämnde Björn Nylands banankartong test här och att e-Niro klarade en mindre än e-Tron. Men jag tycker inte att det säger allt om en bils bagagekapacitet. Hur ofta lastar man en bil full med banankartonger till att börja med ? Kul test, det säger en del men inte allt.mati skrev:Jag tror att e-Niro ger fortfarande mest bil för pengarna.
När vi åkte på våran Europa resa så hade vi en salig blandning av resväskor, stora mjuka väskor. Min stora gymbag passade perfekt i frunken fram. Vi hade en till stor bag i luckan under det vanliga bagageutrymmet. På en sån resa har volymen betydelse. Utformningen inte lika mycket. Andra har kanske en lång barnvagn och behöver en viss längd på utrymmet osv. Det är stor fördel Enyaq både volym och längdmässigt jämfört med e-Niro.

Det är sant att e-Niro är mindre, men samtidigt är den mycket välutrustad. Man tar den mer eller mindre som den är, det krävs ingen extrautrustning för 100k för att den ska bli komplett. Och förmånsvärdet för e-Niro är fantastiskt lågt. Det är också en aspekt som man inte får glömma bort.
Låga driftskostander är ju en kombination av billig service och billig laddning. Vad service kostar går ju att kolla upp, inte sällan ingår några års fri service. För Enyaq är det tre år, min e-tron har också tre års fri service. Men laddning är mer komplicerat när man planerar att göra längre resor som kräver snabbladdning. Där är Tesla med råge billigast (och dessutom smidigast) medan andra bilar kan lätt kosta det dubbla jämfört med en fossilbil när man råkar ladda på fel ställe. Det gäller allltså balansera kostnaderna för bilen mot kostnaderna och krånglet för snabbladdning när man väljer elbil.Skabb1 skrev:Det där är ju intressant. Lite av poängen med elbil är ju lägre driftskostnader. Blir lite konstigt när vissa märken ändå kör på ett traditionellt upplägg med dyr service varje år.
Tack för input kring Laddnätverket. Jag inser att det är nog är en viktig komponent eftersom vi ska semestra med bilen i framtiden. Tält osv.
Nej, frånpriset för Enyaq 80 är 551 000 kr enligt den svenska hemsidan. Hade det bara skiljt några tusenlappar hade det varit en no-brainer att välja Skoldan. Enyaq 60 börjar på 452 000 kr, och behöver man den större platsen ska man såklart välja den. Jag skulle dock oroa mig för räckvidden på motorväg under vintern. I realiteten blir det nog inte mycket mer än 15 mil mellan laddstoppen.Laban skrev:e-Niro kostar från 481k, Enyaq 80 från 489k. Ok, kanske kräver en del utrustning då för att matcha e-Niro standardutrustning (gissning) men det är också en betydligt större bil.mati skrev:Jag tror att e-Niro ger fortfarande mest bil för pengarna.
Sen var jag inte medveten om att priset på e-Niro gått upp så mycket. Jag betalade 481 000 kr när jag köpte min och då ingick all utrustning som går att få. Jag antar att den stora efterfrågan kontra tillgång fick Kia att inse att de kunde höja priset. Lite synd att den blivit så mycket dyrare.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Det finns två priser märkte jag, 551 000 :- är med svensk standardutrustning. I konfiguratorn står det från 489 000 :- där den då inte ingår.iAkita skrev:Nej, frånpriset för Enyaq 80 är 551 000 kr enligt den svenska hemsidan. Hade det bara skiljt några tusenlappar hade det varit en no-brainer att välja Skoldan.
Svensk standardutrustning är:
Drive basic
Assisted drive plus
Convenience basic
Climate basic
Transport (Lastnät mm)
Light & View Basic (LED Matrix)
Lägger man till dessa i konfiguratorn hamnar man på 542 000 :-
Enligt mina krav på en bil så väljer jag Skodan alla dagar i veckan. Tycker också den är mer prisvärd sett till den utrustning som ingår, klass på bil och prisskillnaden mellan den och e-Niro.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är även värmepump i iV 80 i den svenska standardutrustningen.Laban skrev:Det finns två priser märkte jag, 551 000 :- är med svensk standardutrustning. I konfiguratorn står det från 489 000 :- där den då inte ingår.iAkita skrev:Nej, frånpriset för Enyaq 80 är 551 000 kr enligt den svenska hemsidan. Hade det bara skiljt några tusenlappar hade det varit en no-brainer att välja Skoldan.
Svensk standardutrustning är:
Drive basic
Assisted drive plus
Convenience basic
Climate basic
Transport (Lastnät mm)
Light & View Basic (LED Matrix)
Lägger man till dessa i konfiguratorn hamnar man på 542 000 :-
Enligt mina krav på en bil så väljer jag Skodan alla dagar i veckan. Tycker också den är mer prisvärd sett till den utrustning som ingår, klass på bil och prisskillnaden mellan den och e-Niro.
En annan som har dålig koll, behöver man lägga till den laddsladd för 6700 under ”Tjänster” eller får man med sig något som man klarar sig med på resande fot? Jag har en Halo laddare i garaget men vad behöver man ha för att klara sig när man är hemma hos andra som tex har vanligt uttag på väggen alternativt sånt där blått ”husvagnsuttag”?
Edit: ” Laddkabel för växelström (AC) upp till 11kW. Har en adapteranslutning för två olika kontakter. Ingår: 230V/2,3kW (Schuko E/F 10A 1-fas 70T). Köps separat: 400V/11kW (CEE 11kW 16A 3-fas, 73J)”
Alltså ingår sladd för Schuko, men vill man kunna ladda från trefas behöver man köpa den kabeln för 6700?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Det finns billigare alternativ från tredjepart.Jontez skrev:Alltså ingår sladd för Schuko, men vill man kunna ladda från trefas behöver man köpa den kabeln för 6700?
Ja, men det finns billigare alternativ. Det är en dum sladd, bara sladd m anslutningar. Titta på ebay.de t ex för enkel leverans utan tull.

Får kolla på det! Trevligare att köpa vid sidan istället, kanske man får in ett annat utrustningspaket i vårat prisbasbelopp.mati skrev:Det finns billigare alternativ från tredjepart.Jontez skrev:Alltså ingår sladd för Schuko, men vill man kunna ladda från trefas behöver man köpa den kabeln för 6700?
Kommer nog bli en iV 60
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Den kommer nog sälja bra i Sverige. Känns som en folkkombi.

-
Som begagnatköpare på en sådan här skulle jag verkligen vilja ha BMW:s smarta lösning här där man kan få fram hela bilens utrustning genom att söka på chassinumret.
Annars gillar jag bilen ju mer jag se den, svart med 21" fälgarna gillade jag. Tyckte konfigurationen var rolig också och är väl lite av charmen med att köpa ny bil, att man får forma sin alldeles egna unika bil efter eget smak och tycke.
Mer attityd på Enyaq tycker jag än ID.4. Kan dock tänka mig att ID4 tilltalar fler köpare och det är nog så VAG vill ha det också.
Annars gillar jag bilen ju mer jag se den, svart med 21" fälgarna gillade jag. Tyckte konfigurationen var rolig också och är väl lite av charmen med att köpa ny bil, att man får forma sin alldeles egna unika bil efter eget smak och tycke.
Mer attityd på Enyaq tycker jag än ID.4. Kan dock tänka mig att ID4 tilltalar fler köpare och det är nog så VAG vill ha det också.