Re: Mercedes EQC
Postat: 21 dec 2021 20:38
Med inställningen kortaste väg och undvik färjor verkar det kunna bli så. Men som hemväg vid 16-17 tiden är det nog inget bra val. För mig mitt på dagen brukar det skilja några minuter bara.
När den ger mig fel väg, så tittar jag på estimerad tid jag är hemma t.ex.Off Grid Byggaren skrev:Med inställningen kortaste väg och undvik färjor verkar det kunna bli så. Men som hemväg vid 16-17 tiden är det nog inget bra val. För mig mitt på dagen brukar det skilja några minuter bara.
Ja den ska ta in trafik-info från nånstans.Off Grid Byggaren skrev:Har EQC online trafikinformation i GPS:en?
Det går ju inte att köra på GPS i Stockholmstrafiken, jag kollar alltid trafiken.nu innan jag åker och har sedan Audi GPS med vy översikt för trafikläget uppe.
Säkringen går sannolikt av en anledning, dvs strömpeak och då går pumpen trögt eller möjligen för länge (läckage).Gargamel skrev:Jippi, väntar på vägassistans igen, säkringen på luftpumpen pajat igen
Ska in på verkstan på torsdag för detta.Off Grid Byggaren skrev:Ja du verkar ha otur med din EQC.
Men när en säkring har gått, så har ju själva säkringen fungerat.
Uppenbarligen är det något knas på luftpumpen.
Vad blir det istället? SL?Gargamel skrev:Så är min eqc såld till Riddermarks bil.
Imorgon em blir det sk på vägen hem, dem hämtar den imorgon kl 10MWall skrev:Vad blir det istället? SL?Gargamel skrev:Så är min eqc såld till Riddermarks bil.
Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!![]()
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!![]()
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!![]()
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!![]()
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!![]()
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
taliz skrev: ↑16 dec 2023 11:27Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45
Ser att du är tillbaks i en Model Y.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.
Jo, en beggad EQC hade nog gjort jobbet fint, skulle jag tro. Tänk dock på att du kan förvänta dig att komfortköra 25 mil motorväg på vintern och 35 på sommaren. Alltså, du kan pressa så du kommer längre, jag har kört 29 mil i -21 med EQCn utan att slå av på farten, men utan att behöva tänka så är det de siffrorna du får vänja dig vid. EQCn laddar på pappret ganska långsamt, men den är väldigt konsekvent och har väldigt platt kurva. Kör man Tesla så stannar man och laddar 10 minuter en gång i timman (drygt). Med en EQC är det bättre att stanna 25 minuter varannan timma.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45Ser att du är tillbaks i en Model Y.Haglund skrev: ↑23 feb 2021 09:10Kul tråd!![]()
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
Är det Taxi du kör, eller vad är det som får dig att köra mer än 50 mil om dagen om man får undra (lättare att komma med bra förslag om man förstår din användning lite mer)?Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Ja, gillade interiören och körkänslan bättre i den. Men den långsamma laddningen sänker allt.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 12:54taliz skrev: ↑16 dec 2023 11:27Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28
Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.
Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
Gbg - Sto, Gbg - Malmö tor på en dag.martinot skrev: ↑16 dec 2023 14:51Är det Taxi du kör, eller vad är det som får dig att köra mer än 50 mil om dagen om man får undra (lättare att komma med bra förslag om man förstår din användning lite mer)?Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Tror EQC oavsett blir helt fel bli med väldigt kort räckvidd, halvtörstig och dessutom långsam snabbladdning (annars så gillar jag Mercedes, och har haft 4 st. E-klass på raken fram tills i år).
Gillar inte Audi’s stolar o inredning.taliz skrev: ↑16 dec 2023 11:27Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 11:16Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 11:08Tack för lysande bra svar!!Haglund skrev: ↑16 dec 2023 10:28Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:45
Ser att du är tillbaks i en Model Y.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.
Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.
För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn.![]()
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
EQC har en begränsad räckvidd dock.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.