Sida 25 av 68
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 07:46
av themax
Prishöjningar och komfortförsämringar. Ionic 5 ser absolut ut som en stark ersättare till vår Model 3. Tesla tycks ännu famla i mörker på många områden.
https://teslanorth.com/2021/05/30/new-t ... r-support/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 08:24
av heldiggrisen
Enig.
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 08:37
av Zalman3
heldiggrisen skrev:
Enig.
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 09:01
av themax
Zalman3 skrev:
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Och om vi ändå får fortsätta röka på - ta bort alla bekvämlighetsfunktioner utan att berätta för köparna. Det finns ju ett uppdämt behov.
Nej, Teslas kommunikation (eller snarare bristen av) börjar bli allt mer frustrerande. Kommer jag få den bil jag beställt, med de funktioner jag utlovats? När köpare börjar tvivla på detta vrider man huvudet mot andra biltillverkare som håller vad de lovar.
Om vi här på forumet fortsätter prisa Teslas nycker är irrelevant. När mer normala köpare letar elbil kommer de läsa att ”Du kan inte lita på att en Tesla har den utrustning du förväntat dig”. Då kommer det gå snabbt.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 09:33
av Zalman3
With 4680 battery cells, it should be possible, right?
It seems that Tesla is in a perfect position to launch a new Model Y version with 400 miles (644 km) of EPA range by the end of this year or in early 2022.
https://insideevs.com/news/508115/400-m ... a-model-y/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 10:37
av backe
It should be possible, right?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 11:52
av OfarligTesla
Tesla verkar börja drabbas rätt mycket av chipbristen, BMW verkar ha kontaktat folk senaste kvartalet om att de också tagit bort ländryggsstödet på passagerarsidan. Skulle tro att Tesla kommer komma tillbaka med det i framtiden när det finns fler komponenter, just nu satsar de nog på att trycka ut så många bilar de kan.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 16:08
av flipmac
Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:
Enig.
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
Model Y SR finns väl off menu? Den har åtminstone tidigare funnits både in och off menu så inte ännu är väl lite fel uttryckt?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 16:19
av themax
OfarligTesla skrev:
Tesla verkar börja drabbas rätt mycket av chipbristen, BMW verkar ha kontaktat folk senaste kvartalet om att de också tagit bort ländryggsstödet på passagerarsidan. Skulle tro att Tesla kommer komma tillbaka med det i framtiden när det finns fler komponenter, just nu satsar de nog på att trycka ut så många bilar de kan.
Ja, frågan är hur många funktioner de kan ta bort utan att berätta innan det biter dem i svansen? En normal bilköpare går ju inte med på vilket lurendrejeri som helst.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 16:19
av Zalman3
flipmac skrev:Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:
Enig.
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
Model Y SR finns väl off menu? Den har åtminstone tidigare funnits både in och off menu så inte ännu är väl lite fel uttryckt?
MY SR fanns ett kort tag in menu.
Off menu känner jag inte till att den någonsin funnits.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 19:56
av flipmac
Zalman3 skrev:flipmac skrev:Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:
Enig.
För att TMY fortfarande ska hänga med i loppet för min del, så måste Berlinbilen ha följande:
V2L (>2kW)
HUD
100 kWh batteri/eller -50kkr i pris helst båda.
Min killgissning är att MY tillverkade i Berlin blir klart bättre än dagens USA tillverkade.
Med 4680 batterier förväntas, längre räckvidd och snabbare laddning.
Dessutom förväntar jag mig prissänkningar.
Och/eller rejäla prestandaförbättringar.
I Kina gjorde man rejäla prissänkningar när väl bilarna fanns i verkligheten.
Berlin MY ska få speciell 3D färg.
Och Berlin MY ska vara billigare än M3 att tillverka pga MegaCasting tillverkning.
Dock kan det ju vara så att man först lanserar de dyraste modellerna, eftersom det finns ett uppdämt behov.
Låt säga MY LR och P med +70 mils räckvidd.
I USA kan man inte ens beställa MY SR ännu.
Model Y SR finns väl off menu? Den har åtminstone tidigare funnits både in och off menu så inte ännu är väl lite fel uttryckt?
MY SR fanns ett kort tag in menu.
Off menu känner jag inte till att den någonsin funnits.
https://electrek.co/2021/02/22/tesla-mo ... ort-range/
Detta kan säkert ha ändrats sedan dess. Det har ju varit några turer omkring den.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 21:11
av cliff_barnes
Smärtgränsen på 650ksek var före elbilsbonus och en rent subjektiv gräns. Vill inte lägga mer än så på en bil.
Varför jag ställde frågan var väl för att jag har för mig att det indikerats lägre priser tidigare. Men det kanske var någon RWD version eller så.
Hade kanske hoppats att priset skulle justerats när vi nu närmar oss produktion i Berlin och marknaden börjar fyllas på av konkurrenter som inte är i kapp men i vart fall på god väg.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 31 maj 2021 21:14
av martinot
cliff_barnes skrev:Smärtgränsen på 650ksek var före elbilsbonus och en rent subjektiv gräns. Vill inte lägga mer än så på en bil.
Varför jag ställde frågan var väl för att jag har för mig att det indikerats lägre priser tidigare. Men det kanske var någon RWD version eller så.
Hade kanske hoppats att priset skulle justerats när vi nu närmar oss produktion i Berlin och marknaden börjar fyllas på av konkurrenter som inte är i kapp men i vart fall på god väg.
Tror att priserna kommer droppa ner en bit efter att produktionen varit i gång första halvåret/året.
Kommer högst troligen på lite sikt även en enklare MY SR+ (precis som hos M3).
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 10 jun 2021 20:51
av Zalman3
Mera Prishöjningar?
UPDATE 6/10/21: Tesla has increased the price of the Model Y by $500, and it now starts at $53,690.
https://www.caranddriver.com/news/a3651 ... -increase/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 10 jun 2021 20:59
av heldiggrisen
Inflationen i USA på 5% i maj.
Köp ädelmetaller.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 10:12
av Zalman3
Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
https://pushevs.com/2021/06/12/lfp-cont ... -in-china/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 10:22
av vigge50
Zalman3 skrev:Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
Men kan du inte sluta att hitta på något som inte står? Det står ingenstans i det du citerar att Tesla nyligen har eller snart kommer göra det, endast spekulation om att det nog kommer hända.
Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 12:24
av taliz
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 13:24
av heldiggrisen
taliz skrev:vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
En ny produkt?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 13:47
av vigge50
taliz skrev:vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
Jag skulle säga att för att prata om prissänkningar så bör du få samma produkt som tidigare fast till ett lägre pris. Jag såg det inte som en rejäl prissänkning av Polestar 2 tidigare i år, visst sjönk priset för att köpa en Polestar två men den var betydligt sämre utrustad. Men visst, det går såklart att diskutera när det är rimligt att prata om prissänkning och inte, och jag kanske tänker fel i dess egentliga betydelse.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 15:23
av taliz
heldiggrisen skrev:taliz skrev:vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
Sen så kan man alltid diskutera ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
En ny produkt?
Det är ju fortfarande en Model Y?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 18:23
av Fredrik j
Precis som han skriver sågs ju inte den billigare polestar2 som en prissänkning utan en ny, billigare variant. Blir väl samma här?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 12 jun 2021 19:11
av heldiggrisen
taliz skrev:heldiggrisen skrev:taliz skrev:vigge50 skrev:Och i Kina sänker man priset på MY.
It’s clear that the Tesla Model 3 MIC (Made in China) is currently one of the biggest drivers of the increased demand for LFP battery cells.
Moreover, local media is reporting that the Tesla Model Y MIC is expected to receive a more affordable version with a LFP battery starting next month. If confirmed, it’ll be another big push for cobalt-free batteries.
Currently, the Tesla Model Y in China starts at 347.900 yuan (44.901 euros), but it needs to get below 300.000 yuan (38.719 euros) to become eligible for government subsidies.
Sen så kan man alltid diskutera
ifall det räknas som en prissänkning ifall det är en sämre version som släpps.
Vad skulle det annars räknas som?
En ny produkt?[/quote]
Det är ju fortfarande en Model Y?[/quote]
Jag förväntar mig att en MY med RWD/SR kostar mindre än MYP, inte snack om en prisökning på MY om de lanserar en MYPlaid till 900kkr?
Salman är helt fel ute, först så sänks inte priset på MY i Kina, sen
kan det komma en billigare MYSR som kommer under den magiska gränsen på 300k yuan, men inget som är kommunicerat från Teslas sida.
Ja, jag vill kalla MYSR MIC för en ny produkt, inte att Kina har sänkt priset på MY.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 14 jun 2021 19:39
av lakke
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 14 jun 2021 21:14
av taliz
heldiggrisen skrev:
Jag förväntar mig att en MY med RWD/SR kostar mindre än MYP, inte snack om en prisökning på MY om de lanserar en MYPlaid till 900kkr?
Salman är helt fel ute, först så sänks inte priset på MY i Kina, sen kan det komma en billigare MYSR som kommer under den magiska gränsen på 300k yuan, men inget som är kommunicerat från Teslas sida.
Ja, jag vill kalla MYSR MIC för en ny produkt, inte att Kina har sänkt priset på MY.
Vi kan ju vända på det. De sålde ju en Y SR i USA några månader.
Sen tog dom bort den, nu är det bara LR och uppåt.
Det måste du väl hålla med om är en prishöjning, eller?