Sida 25 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 dec 2018 20:37
av frippan
Lophornis skrev:Sverige ligger inte långt efter med utbyggnaden 7st mot Norge 8st fast Norge har flest igång. Mantorp i Sverige var det en bra placering?
Mantorp är väl nice om man vill ta ut sin bil på banan

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 dec 2018 20:40
av Lophornis
mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.

Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar. Finns det 24/7 mackar på de ställen du räknar upp?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 dec 2018 21:03
av mati
Lophornis skrev:mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.

Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar. Finns det 24/7 mackar på de ställen du räknar upp?
Ja, det gör det.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 dec 2018 23:38
av Jerker
Lophornis skrev:Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar.
Det gör ju Clever också. Ska bli intressant att se om Clever möter Ionitys satsning på nåt sätt! De säger ju att de ska bygga om sina stationer till högre effekter. Vet inte om de kommit igång med det än.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 dec 2018 23:43
av Jerker
Jerker skrev:Lophornis skrev:Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar.
Det gör ju Clever också. Ska bli intressant att se om Clever möter Ionitys satsning på nåt sätt! De säger ju att de ska bygga om sina stationer till högre effekter. Vet inte om de kommit igång med det än.
I samarbete med Eon:
http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 06:31
av mati
40 live, 49 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 06:37
av frippan
De borde kanske hinna med att ha påbörjat de 100 de pratade om som skulle byggas in årsskiftet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 06:48
av mati
frippan skrev:De borde kanske hinna med att ha påbörjat de 100 de pratade om som skulle byggas in årsskiftet.
Ja, det kanske de hinner med. Frågan är om de fortsätter bygga även över julhelgen. Julafton är ju ingen röd dag i många länder, bl a Tyskland.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 07:47
av mati
40 live, 50 building
Varberg. Första rätt

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 08:37
av Mr S
Perfekt för min familj som har släkt runt hela Västkusten som vi besöker ofta. En i Halmstad med så känns det komplett.
Det ligger en Circle K precis vid E22 i Halmstad, vid en stor handelsplats med restauranger och allt du kan tänka dig. Där vore perfekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 09:03
av Leo
Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
ALLA hade ungefär lika bra täckning, men det var väldigt stor skillnad i antal samtidiga användare som kunde ringa. Där Telia tex då samtidigt kunde hantera 20st samtal i fjällvärlden till påsk medans Comviq kunde hantera 2st tex. Så både hade samma ”täckningskartor” men vid praktisk användning blev skillnaden väldigt stor. Där många ofta inte kunde ringa eller bli nådda i påsktid. (Been there, done that...)
Är dessutom lite rädd att CCS-laddarna som tex Ionity/Clever/EON riskerar att bli ”upptagna” av många med ”gott om tid” där deras bilar både laddar lite långsamt OCH behövs laddas uppemot 100% för att komma vidare.
”Finns ju olika leverantörer överallt” säger många då. Ja men tycker personligen bättre om lägre/laddhastighet MEN hög sannolikt för ledig kapacitet än tvärt om. Har ju själv kört med CCS elbilar sen 2013 och Tesla sen 2015. Känns alltid lite nervöst när man åker längre med CCS.
Så ser fortfarande SuC som en stor USP för Tesla tills Ionity och övriga laddnätverk VISAT sig fundera i praktiken också. Vid tex Påskhelg, sportlov, jullov, juli på västkusten osv. Tror det är några år bort trots allt.
När det gäller mobiltelefontäckning tog det måååånga år från det kartorna ”visa täckning” tills de faktiskt funkade att ringa under hög belastning också. Frun har alltid haft Telia och jag ”annat” genom jobbet. Kunde ofta lika gärna lämna jobbmobiltelefonen när vi skulle vika av från E4:an tex.
Skulle tro att det kommer sväras en del i ”påsktid” bland nyfrälsta e-Tronägare, i-Pace osv. När någon kritisk laddstation är upptagen eller strular. Där hela familjen börjar fundera om valet att köpa en ren elbil för miljonen var så vettigt och ett febrilt surfande efter alternativa laddmöjligheter pågår.
Missförstå mig rätt! ÄLSKAR att det byggs fler laddplatser snabbt! Men när någon ”bekant” frågar mig vad jag rekommenderar, vill jag fortfarande framhålla SuC som en av Teslas största fördelar tills de övriga ”bevisat” att de fungerar bra under kritisk ”högbelastning” som tex olika högtidshelger. Oavsett om någon annan elbil har andra fördelar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 09:42
av Gustafsson
SuC rockar fett

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 09:54
av fth
Leo skrev:Missförstå mig rätt! ÄLSKAR att det byggs fler laddplatser snabbt! Men när någon ”bekant” frågar mig vad jag rekommenderar, vill jag fortfarande framhålla SuC som en av Teslas största fördelar tills de övriga ”bevisat” att de fungerar bra under kritisk ”högbelastning” som tex olika högtidshelger. Oavsett om någon annan elbil har andra fördelar.
Jag håller helt med, jag skulle idag inte med gott samvete kunna rekommendera någon annan elbil än Tesla om jag vet att personen behöver kunna göra bekymmersfria långresor.
Om ett par år, när Ionity, Clever et al har byggt ut sina nätverk av laddare med 150kW+ kapacitet, så är situationen förstås en helt annan, men idag behöver man nog vara elbils-entusiast med bra tålamod om man ska resa långt med CCS-bilar.
Tyvärr är ju marknadsföringen för "de andra" bilarna till viss del direkt missvisande här, genom att framhäva att elbilarna från de traditionella tillverkarna är precis som "vanliga" bilar så kommer förstås köparna att förvänta sig att dom skall fungera just som en "vanlig" bil, och då måste ju även långresor funka bekymmersfritt.
Vi som hänger på TCS skulle förstås idag kunna välja i princip vilken elbil som helst, vi är ju vana att ruttplanera i ABRP ett par veckor innan avfärd och jonglera ett halvdussin ladd-appar och RFID-brickor när vi är ute och reser, men det tror jag inte en "vanlig" bilköpare är så intresserad av.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 09:58
av mati
Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 10:28
av Verdi
mati skrev:Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.
De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 10:35
av mati
Verdi skrev:
De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 10:43
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:
De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.
Nä, inte hastighetsmässigt, men det blir ju mindre riskabelt och smidigare eftersom det finns flera laddare på samma ställe. Mindre risk att man måste stå och vänta.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 10:57
av Gustafsson
Största fördelen med ännu snabbare laddning är nog att omsättningen av laddande bilar ökar så att genomströmningen av bilar ökar utan att fler stolpar behövs. Teslas laddparker är ju nästan löjligt stora på vissa platser, 40 stall i Norge på några ställen, med dubbel effekt skulle det i princip kunna motsvara 80 av dagens stall.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 11:03
av gellerstam
mati skrev:Verdi skrev:
De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.
Humpfr..... Hur kan ni avsiktligen "Glömma" Elin...E-Up. Oförskämt.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 11:18
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Ampera-e, Bollinger, Soul-EV -20(nästan), Model 3(nästan)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 11:38
av gellerstam
Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Ampera-e, Bollinger, Soul-EV -20(nästan), Model 3(nästan)
om M3 klassar in i listan så får nog även e-tron även få plats.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 12:19
av halper
Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?
Tillägg: jag har hittat den här (
https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 14:02
av zyax
40 live, 51 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 14:15
av fth
halper skrev:Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?
Tillägg: jag har hittat den här (
https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:
https://supercharge.info/data
För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.
Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 dec 2018 14:20
av zyax
fth skrev:halper skrev:Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?
Tillägg: jag har hittat den här (
https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:
https://supercharge.info/data
För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.
Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt.
/fth
Open Charge Map - api
https://api.openchargemap.io/v2/poi/?ou ... bose=false