Sida 239 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 18 mar 2025 08:29
av jpetters
Jag har bara provsuttit Sportsätena en längre stund, ej provkört. Jämfört med std. sätena i SPlaid känns de mindre bekväma men bättre sidostöd. Alltså som man kan förvänta sig. Tyvärr har de inte bättre och/eller justerbart lårstöd vilket jag saknat sedan "Audi dagarna". Annars kändes de mer som fasta Audi säten, vilket jag gillar. Sen ser de klart coolare ut och passar Plaiden bättre så sett.

Men innan någon eventuell uppgradering eller byte av bil så skulle jag definitivt göra ett längre test med dem, dvs >2h körning.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 apr 2025 18:48
av bjornnilsson
https://edition.cnn.com/2025/04/12/busi ... index.html

S/X går inte längre att beställa i Kina.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 13 apr 2025 19:02
av spacecoin
bjornnilsson skrev: 13 apr 2025 18:48
https://edition.cnn.com/2025/04/12/busi ... index.html

S/X går inte längre att beställa i Kina.
Ja, tullarna. Skrev om det i aktietråden häromdagen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 12:27
av Legato
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).
20250606_180959.jpg

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 13:11
av AAKEE
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 14:03
av krabbanidag
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har bilen bara stått stilla i ett garage i 2 år? Gissar att batteriet mer eller mindre bara utsatts för kalenderåldrande.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 14:23
av Legato
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 19:56
av Tellus
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller 😅

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 20:07
av jpetters
Tellus skrev:
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller Bild
Kan förstå det. Bild

I mitt fall "försvann" ~5kWh.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 20:10
av AAKEE
Tellus skrev: 07 jun 2025 19:56
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller 😅
Jag vågar, men vet ganska exakt redan vad jag får för resultat. (Som dessutom inte skulle ha något värde efter SECC och lite dragstripning då kapaciteten antagligen faller fritt 😅)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 20:18
av AAKEE
jpetters skrev: 07 jun 2025 20:07
Tellus skrev:
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller Bild
Kan förstå det. Bild

I mitt fall "försvann" ~5kWh.
Jag har ett helt gäng långa styrningar nyligen, och den energi som batteriet levererar matchar förändringen i SOC väldigt bra jämfört med NFP.

Riktig kapacitet ~ 91-91.2kWh, och Tesla refererar till 96 kWh som nolldegradadering —> 5% degradering enligt Tesla.
Fast sanningen är 91/99.4= 8.5% så ett test som svamlar bort halva degraderingen har ett begränsat värde.

Och 10 snabbladdningar under SECC plus ett gäng på semestern samt någon dragstripkörning kommer göra att ett eventuelkt test är historia om ett par månader :-)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 20:32
av AAKEE
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 22:55
av Legato
AAKEE skrev: 07 jun 2025 20:32
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?

Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.

Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 22:58
av jpetters
20% är bara max nivån för att starta testet. Bilen "eldar" ner till ~0%.
Så bättre att starta närmare den nivån.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 23:28
av AAKEE
Legato skrev: 07 jun 2025 22:55
AAKEE skrev: 07 jun 2025 20:32
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?

Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.

Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
Jag tänker att med väldigt få mil och kanske små cykler har inte BMS kunnat mäta kapaciteten korrekt. Så ett batteritest skulle vara intressant.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 23:31
av Legato
jpetters skrev: 07 jun 2025 22:58
20% är bara max nivån för att starta testet. Bilen "eldar" ner till ~0%.
Så bättre att starta närmare den nivån.
Ja precis. Men det blev meckigt när jag skulle iväg direkt.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 jun 2025 23:37
av Legato
AAKEE skrev: 07 jun 2025 23:28
Legato skrev: 07 jun 2025 22:55
AAKEE skrev: 07 jun 2025 20:32
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11


Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?

Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.

Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
Jag tänker att med väldigt få mil och kanske små cykler har inte BMS kunnat mäta kapaciteten korrekt. Så ett batteritest skulle vara intressant.
Så kan det såklart vara. Men vi körde iaf 100%->3%->65%->15%->48%->6%->100%->19%->42%->30% :D