Sida 239 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2023 13:26
av taliz
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2023 16:32
av Hoppsan_84
taliz skrev: ↑01 jun 2023 13:26
Dubbelt så många stationer och tre gånger fler laddpunkter.
Betallösning med kort är på G.
Nytt abonnemang utan ett års löptid.
Osv osv
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2023 16:39
av MrRun
Ser att Hyundais laddkort ChargeMyHyundai har nya villkor för Ionity-delen från idag också. Nu kan man betala 89kr/mån och får då 1,6kr i rabatt per kWh. Initial längd på avtalet är nu 3 månader står det.
Tidigare var det 139kr/mån, 3,20kr/kWh, 12 mån bindningstid.
IONITY
Grundavgift
89,00 SEK / månad
Rabatt
-1,60 SEK/kWh
När du är inloggad ser du alltid de tillämpliga priserna (inklusive rabatter) på kartan i appen eller på Charge myHyundais webbplats. Rabatterna kan variera på andra marknader. Hämta hela prislistan för mer information.
IONITY-paketet har en initial längd på 3 månader. Därefter löper det tills vidare och kan sägas upp av kunden med påverkan på avtalets referensdatum. Avtalets referensdatum är den dag i månaden som motsvarar det datum då paketet bokades. Om exempelvis IONITY-paketet bokades den 7 i en månad, blir avtalets referensdatum den 6 följande månader. Om respektive datum inte finns i en viss månad, blir avtalets referensdatum den sista dagen i månaden. Digital Charging Solutions GmbH, företaget bakom Charge myHyundai, kan säga upp IONITY-paketet med en månads uppsägningstid (a) från och med avtalets referensdatum eller (b) i slutet av en kalendermånad. Dessutom avslutas IONITY-paketet automatiskt om laddningsavtalet sägs upp.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2023 20:08
av Daven
Hoppsan_84 skrev: ↑01 jun 2023 16:32
taliz skrev: ↑01 jun 2023 13:26
Dubbelt så många stationer och tre gånger fler laddpunkter.
Betallösning med kort är på G.
Nytt abonnemang utan ett års löptid.
Osv osv
Inte att missa så sa han även att Ionity går plus i Norge, Sverige och UK. Vilket är intressant med tanke på de diskussioner som pågår här på TCS ibland om lönsamhet på laddstationer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2023 20:27
av chaffis75
Bra och avslappnad intervju med bra information. Känns som de är igång på riktigt nu, de har fattat hur de ska jobba nu men de är ledtider på att komma ifatt. Låter som de varit överraskade av framförallt hur svenska marknaden exploderade plötsligt vilket väl förklarar alla köer vi haft här.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jun 2023 15:01
av Off Grid Byggaren
Nu går mitt avtal snart ut, jag hade 99:- per månad och 3,10 på Ionity.
Funderar på att gå över till Tesla SuC istället, verkar vara bättre lösning just nu.
Eller kanske OKQ8?
.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jun 2023 12:47
av ObscureEconomist
BMW verkar fortfarande ha kvar sitt löjligt bra ionity pris på 2,88 /kWh vid prenumeration så förstår att BMW bilar är vanliga på ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jun 2023 14:13
av Off Grid Byggaren
Jag förmodar att varje biltillverkare själva avgör hur mycket de vill subventionera Ionity laddning.
Med 137:- i månadsavgift så blir brytpunkten 300 kWh per år för BMW ägare.
Vid den nivån blir totalpriset 8,70 per kWh.
Sedan sjunker priset ju mer du laddar, vid 1000 kWh blir
totalpriset 4,52 per kWh.
.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jun 2023 17:06
av Nect
Innan jag fick nya bilen så körde jag med SuC-abonnemanget och hade inte laddad på Ionity på ca 2år. Har funkat galant då Ionity nästan alltid har hög belastning. Nu med nya bilen fick jag ett år gratis med Elli och kommer nyttja Ionity igen. Får se om det kanske lugnar ner sig lite där nu när alla som letar den billigaste laddningen byter ställe.
Men hade jag inte gratis året så skulle jag fortsatt med SuC-abonnemang.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2023 17:04
av Hoppsan_84
Ionity Docksta öppen.
6x350kW förbered för 6 till
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2023 19:37
av LasseTM
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.
Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.
Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2023 21:35
av Dafro
LasseTM skrev: ↑09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.
Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.
Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Kanske dags för minutavgift.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 jun 2023 17:15
av Bjelke
Dafro skrev: ↑09 jun 2023 21:35
LasseTM skrev: ↑09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.
Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.
Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Kanske dags för minutavgift.
Ja i det caset känns det ganska solklart.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 jun 2023 18:20
av Bengt-re
LasseTM skrev: ↑09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.
Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.
Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Jag har ju sagt det länge, men då försöker ni ju stena mig....
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 jun 2023 18:22
av Dafro
Bengt-re skrev: ↑11 jun 2023 18:20
LasseTM skrev: ↑09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.
Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.
Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Jag har ju sagt det länge, men då försöker ni ju stena mig....

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 jun 2023 13:30
av roffe_s
För Er som reser i norr - Nu monteras äntligen stolparna i Jävre, precis bredvid E4! 6 st blir det i denna omgång, ska enligt uppgift driftas inom tre veckor.
Jag tror den kan utmana SuC Björkliden när det gäller vacker plats. ICA, restaurang, ställplats och sommaröppet hamnkafé finns inom ett hundratal meter.
https://maps.app.goo.gl/NQpUD24gtdDkhJ597?g_st=ic
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jun 2023 21:28
av toppo
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jun 2023 21:32
av krille
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:28
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro?

... Nä, nu önsketänker jag nog
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jun 2023 21:41
av roffe_s
krille skrev: ↑20 jun 2023 21:32
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:28
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro?

... Nä, nu önsketänker jag nog
Jag var och pratade med Ionitys representant i dag här i Jävre, som det ser ut idag kommer denna station att driftas i slutet av nästa vecka. Han hade varit upp till Storuman och Arvidsjaur och det lät som de låg näst i tur här uppe.
Vidare skulle de etablera även i Umeå och Skellefteå under hösten/vintern! Så det verkar onekligen som att Ionity nu även inriktar sig på vägnätet vid sidan av E4 även här uppe i norr.
I Jävre blir det sex laddare till att börja med men här är förberett för fler vartefter statistik börjar finnas. Laddarna är ABB gen 4 och kommer även att förses med betalmöjlighet via chip.
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jun 2023 21:50
av toppo
roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41
krille skrev: ↑20 jun 2023 21:32
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:28
Nu har Storuman och Arvidsjaur dykt upp som ”now building” på Ionitys hemsida. Kul att se att de bygger i hela Sverige, även om jag hellre hade sett att E4an förtätades först.
Vågar man hoppas på att de byggt klart före augusti månntro?

... Nä, nu önsketänker jag nog
Jag var och pratade med Ionitys representant i dag här i Jävre, som det ser ut idag kommer denna station att driftas i slutet av nästa vecka. Han hade varit upp till Storuman och Arvidsjaur och det lät som de låg näst i tur här uppe.
Vidare skulle de etablera även i Umeå och Skellefteå under hösten/vintern! Så det verkar onekligen som att Ionity nu även inriktar sig på vägnätet vid sidan av E4 även här uppe i norr.
I Jävre blir det sex laddare till att börja med men här är förberett för fler vartefter statistik börjar finnas. Laddarna är ABB gen 4 och kommer även att förses med betalmöjlighet via chip.
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2023 14:56
av roffe_s
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking

Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2023 16:11
av samuelsu
roffe_s skrev: ↑29 jun 2023 14:56
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking

Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)
Kul! Lämpligt just till Piteå Summer Games, dit jag tänkte dra husvagnen..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2023 16:52
av roffe_s
samuelsu skrev: ↑29 jun 2023 16:11
roffe_s skrev: ↑29 jun 2023 14:56
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking

Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)
Kul! Lämpligt just till Piteå Summer Games, dit jag tänkte dra husvagnen..
Jo, det verkar som att det kom rätt i tid:) Många föräldrar och äldre syskon här ikring som jobbar ideella pass och ställplatsen blev för övrigt utsedd till Sveriges vackraste för ett par år sedan, har nybyggd servicebyggnad så den kanske kan vara ett alternativ om Du inte vill svettas vid någon fotbollsplan;) Välkommen i alla fall och lycka till med fotbollen!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2023 18:48
av Collin87
roffe_s skrev: ↑29 jun 2023 14:56
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking

Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)

2023-06-29 14.50.11.jpg
Lite kul att det var nr 499. 1 timme senare öppnade dom nr 500 i Tyskland, mellan Frankfurt- Nuremberg.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2023 18:54
av toppo
roffe_s skrev: ↑29 jun 2023 14:56
toppo skrev: ↑20 jun 2023 21:50
roffe_s skrev: ↑20 jun 2023 21:41
Så de verkar som att de menar allvar nu. Det vore ju skönt att kunna hålla sig till en eller två laddnätverk i framtiden
Trevligt! Det blir nog ett laddstopp i Jävre för mig om dryga två veckor då!
Nu är Ionity Jävre igång, live and kicking

Några minuter efter driftsättning var fyra av sex laddare upptagna så den förefaller efterlängtad (av fler än mig). Så det är bara att stanna till, syns även på Chargefinder direkt. Välkömmen (som vi säger i Piteå)

2023-06-29 14.50.11.jpg
Perfekt! Då kan man ladda och äta räkmacka samtidigt! (Bortsett från att bilen laddar för fort)