Sida 239 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 20:45
av MWall
mati skrev:
dfa skrev:
e-Tron charging service är ju gratis de 12 första månaderna när man köper en ny e-tron (ja detta är en e-tron tråd) , vilka många "verkar glömma av" när man bashar Ionitys prissättning.
Man behöver "köra in" exakt 0 mil för att det skall vara billigare att ladda sin e-tron, Tesla eller vad man vill hos Ionity, än hos Teslas SuperCharger under de första 12 månaderna med e-tron charging service.
Men man måste vara uppmärksam på uppsägningstiden. Säger man inte upp abonnemanget i tid så tickar det på ett år till. Och då kostar det. Man säljer ju sällan sin bil redan efter ett år. Det är dessutom bara första bilen som får ett gratisår. Köper man en ny e-tron är det inte gratis längre.
Om det lönar sig eller inte beror ju på en massa saker. Det är inte 150 mil på motorvägen till break even. Det är 150 mil som man måste ladda hos Ionity. Det kräver att man har rätt körmönster. Det är ju inte som SuC som finns precis överallt och som är det självklara valet för en teslaägare. Med en e-tron laddar man där det finns laddare, oavsett vilka. Man har inte lyxen att kunna begränsa sig till enbart Ionity så att abonnemanget ger pay off.
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 20:56
av martinot
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.
Södra halvorna av Sverige, Norge och Finland är ju inte extremt illa, men på de norra halvorna är det mycket svårare att ladda på enbart Ionity (om det går alls).
MWall skrev:
I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
SuC (men det gäller ju bara Tesla och inte e-tron som denna tråden avhandlar).

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 21:27
av mati
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 21:29
av MWall
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.
Nej det är klart det kunde vara bättre. Men du är tyvärr lite för tjurskallig och principfast för ditt eget bästa. Nu står du hellre i 2 timmar på en Bee-laddare än sväljer stoltheten. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 21:36
av Off Grid Byggaren
För min del som utgår från Stockholm och åker till Storlien och Dannmark på de flesta långresorna funkar Ionity mycket bra.

När Gävle öppnar blir det ännu bättre.

Så det beror på var du kör.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 21:40
av MWall
Off Grid Byggaren skrev:
För min del som utgår från Stockholm och åker till Storlien och Dannmark på de flesta långresorna funkar Ionity mycket bra.

När Gävle öppnar blir det ännu bättre.

Så det beror på var du kör.
Det är såklart byggt utifrån ett storstadsperspektiv. Ingen slump. Så gjorde Tesla från början också.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 21:51
av mati
MWall skrev:
Nej det är klart det kunde vara bättre. Men du är tyvärr lite för tjurskallig och principfast för ditt eget bästa. Nu står du hellre i 2 timmar på en Bee-laddare än sväljer stoltheten. ;)
Vadå tjurskallig? Det kan iofs stämma att jag är det, men vad är alternativet menar du? En diesel eller en Tesla?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 22:06
av martinot
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.
Nej det är klart det kunde vara bättre. Men du är tyvärr lite för tjurskallig och principfast för ditt eget bästa. Nu står du hellre i 2 timmar på en Bee-laddare än sväljer stoltheten. ;)

Tror det inte är så mycket principfasthet som att det i verkligheten inte går att ladda norr om Trondheim och Östersund, om man endast skall klara sig med Ionity. Ännu sämre i Finland.

Kikar man däremot på kontinenten så är det riktigt bra.

Försökte förresten ta upp kartan till Ionity på deras websida, men den verkar trasig?

Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 10 feb 2021 23:01
av MWall
martinot skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.
Nej det är klart det kunde vara bättre. Men du är tyvärr lite för tjurskallig och principfast för ditt eget bästa. Nu står du hellre i 2 timmar på en Bee-laddare än sväljer stoltheten. ;)

Tror det inte är så mycket principfasthet som att det i verkligheten inte går att ladda norr om Trondheim och Östersund, om man endast skall klara sig med Ionity. Ännu sämre i Finland.

Kikar man däremot på kontinenten så är det riktigt bra.

Försökte förresten ta upp kartan till Ionity på deras websida, men den verkar trasig?

Bild

Varför ska du dit upp?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 11:57
av Moelito
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.
BTW, Inte Ionity med det finns en 150kW-laddare på Falutorget i Göteborg som driftas av Göteborg Energi.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 12:04
av Bjelke
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.
Nej det är klart det kunde vara bättre. Men du är tyvärr lite för tjurskallig och principfast för ditt eget bästa. Nu står du hellre i 2 timmar på en Bee-laddare än sväljer stoltheten. ;)

Tror det inte är så mycket principfasthet som att det i verkligheten inte går att ladda norr om Trondheim och Östersund, om man endast skall klara sig med Ionity. Ännu sämre i Finland.

Kikar man däremot på kontinenten så är det riktigt bra.

Försökte förresten ta upp kartan till Ionity på deras websida, men den verkar trasig?

Bild

Varför ska du dit upp?
Glömde du en smiley eller vill du bara provocera oss som faktiskt åker där uppe ofta?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 12:22
av mati
Moelito skrev:
BTW, Inte Ionity med det finns en 150kW-laddare på Falutorget i Göteborg som driftas av Göteborg Energi.
Jag vet, men det är en ensam laddare. Det är dessutom en ganska stor omväg och jag kör inte in i stan om jag inte ens kan vara säker på att laddaren är ledig. Det tar förmodligen betydligt längre tid än att helt enkelt slipstreama hem bakom en lastbil. Jag tror att man tjänar max 30 minuter på att köra "normalt" istället för 80km/h hela vägen. Men det tar å andra sidan mer än 30 minuter att åka till Falutorget, möjligen dessutom vänta på att laddaren blir ledig, och sedan ladda 10-15 minuter.
Jag skulle ju kunna ladda hos McD i Alingsås eller Vårgårda med 50kW. Det är ingen omväg alls. Troligen går det trots allt betydligt fortare än att köra in till Falutorget och ladda med 150kW. Men jag har som sagt hittills ändå valt att snålköra istället och på viset sluppit ladda helt och hållet. Nackdelen är dock att man måste starta med 100% laddning och så kommer man hem med helt tomt batteri. Det är alltså en hel laddcykel varje gång man ska till Göteborg. Jag vet inte vad batteriet tycker om det. Förmodligen är det mest optimala att inte ladda helt fullt och toppa på vägen med 50kW så man slipper komma hem med ett helt tomt batteri. Hade e-tron haft några mil mer i räckvidd hade detta varit betydligt enklare. Nu ligger det precis på gränsen.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 17:17
av Robertrimmevik
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Ionity täcker stora delar av Sverige. Nere i Europa står de väldigt tätt. Förstår verkligen inte problemet.

I Sverige finns det heller verkligen inga alternativ alls om man inte vill ladda i timmar.
Ionity täcker inte alls stora delar av Sverige. Man klarar sig inte enbart med Ionity, det behöver man inte ens diskutera. Det är ett faktum. Om jag ska till Göteborg drygt 30 mil t o r får jag antingen köra max 70-80 hela tiden eller så får jag ladda med 50kW. Jag väljer det första alternativet. Orkar inte slöladda på den korta sträckan.
Det finns ingen Ionity där, ingen annan vettig snabbladdning heller. Förutom SuC då. Ska jag norrut så är det att hanka sig fram med 50kW, Bee-laddarna runt Siljan klarar åtminstone 80kW. Ionity lyser helt med sin frånvaro. Om man vill resa inom Sverige och inte kan tänka sig att antingen köra stora omvägar eller ladda med 50kW får man inte skaffa en e-tron. Och nere i Europa ser jag inte vitsen med Ionity heller. Där finns massor med bättre och billigare alternativ som inte kräver ett årsabonnemang.
Nej det är klart det kunde vara bättre. Men du är tyvärr lite för tjurskallig och principfast för ditt eget bästa. Nu står du hellre i 2 timmar på en Bee-laddare än sväljer stoltheten. ;)
Står många ggr hellre 1.5 timme på 50kW-laddare där det finns något att göra och god mat. En 40min på en Ionity vid en sketen circle k. Tycker snabbladdare är överskattat. Hade hellre sett nog många 50kW-laddare till ett rimligt laddpris.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 17:55
av mati
Robertrimmevik skrev:
Står många ggr hellre 1.5 timme på 50kW-laddare där det finns något att göra och god mat. En 40min på en Ionity vid en sketen circle k. Tycker snabbladdare är överskattat. Hade hellre sett nog många 50kW-laddare till ett rimligt laddpris.
Håller med. Det är klart att en jäkla massa 50kW-laddare precis överallt hade varit att föredra en Ionity-station var 30:e mil. Jag hade också hellre stannat vid ett trevligt ställe och laddat med 50kW än att sunk-ladda med 150kW.
Men tyvärr regnar ju 50kW-laddarna inte heller från träden. I praktiken är det ju så att man måste ta det som finns. Ibland kan det vara en Ionity-station som råkar ligga bra till. Men allra oftast är det ju inte det. Och då är man ibland illa tvungen att ladda med 50kW trots att platsen kanske inte är så trevlig.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 21:51
av martinot
Jag är en sådan där jobbig jävel och krävande kund som vill ha både 350kW snabbladdning, och vid många trevliga restauranger, sushi, thai, italienskt, etc. (inte bara flottiga och osiga skrikande hamburgerhak som McD, BK och Max)! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 11 feb 2021 22:04
av MWall
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Står många ggr hellre 1.5 timme på 50kW-laddare där det finns något att göra och god mat. En 40min på en Ionity vid en sketen circle k. Tycker snabbladdare är överskattat. Hade hellre sett nog många 50kW-laddare till ett rimligt laddpris.
Håller med. Det är klart att en jäkla massa 50kW-laddare precis överallt hade varit att föredra en Ionity-station var 30:e mil. Jag hade också hellre stannat vid ett trevligt ställe och laddat med 50kW än att sunk-ladda med 150kW.
Men tyvärr regnar ju 50kW-laddarna inte heller från träden. I praktiken är det ju så att man måste ta det som finns. Ibland kan det vara en Ionity-station som råkar ligga bra till. Men allra oftast är det ju inte det. Och då är man ibland illa tvungen att ladda med 50kW trots att platsen kanske inte är så trevlig.
Nu är ni bara tramsiga. Vem f-n orkar stå och ladda i 2+ timmar för att spara 50 spänn?

Re: Audi e-tron

Postat: 12 feb 2021 07:00
av mati
MWall skrev:
Nu är ni bara tramsiga. Vem f-n orkar stå och ladda i 2+ timmar för att spara 50 spänn?
Som sagt, oftast har man helt enkelt inget val eftersom 50kW är det enda som finns. Sen handlar det kanske inte om 50 spänn heller utan snarare om några hundra. Och de pengarna kan jag ju använda för att äta nåt gott på ett trevligt ställe under tiden bilen laddar.
Och det tar inte två timmar heller, även om man skulle behöva ladda 0-100% vilket man ju såklart aldrig gör.
Men återigen, allt detta är bara teoretiska tankar eftersom man i praktiken laddar där det finns laddare, oavsett effekt, oavsett placering. Jag står inte heller där och funderar om jag ska ta den dyra 150kW-laddaren eller den billiga 50kW-laddaren bredvid. Man ställs ju nästan aldrig inför det valet i Sverige eftersom utbudet av HPC laddare är så begränsat.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 00:55
av Hmpftfhdns
Nilp skrev:
Såg precis videon. Helt ok får jag säga. Ser man till BMW IX3 där dom lyckades med 310km i 70km/h så är Audin mycket bättre. Tar man också hänsyn till till laddhastiget så är BMW långt efter då dom snittade 46kw.

BMW testet hittade jag länk till ett norskt test som finns i IX3 tråden.

Vill inte kritisera dom som beställt en IX3, men tänker att man måste vara ett rätt stort BMW fan för att välja den före konkurrenterna.
Det är inte så konstigt att audin kommer längre när den har större batteri. 95kwh mot 80kwh för iX3 innebär att vid samma förbrukning kommer audin 36 mil och bmw:n 31 mil. Det är också en av anledningarna till att iX3 kostar 750kkr mot 900kkr för audin -- kan spela roll för vissa. Vad gäller laddhastighet (och räckvidd) så är det värt att notera att det var jättekallt när de gjorde testet i nordnorge och de låt bilarna stå kallt över natten utan att förvärma. Porschen som var med i testet laddade inte så snabbt den heller under de förutsättningarna. E-tron laddar snabbare och har större batteri än iX3, men skillnaden är nog inte så stor som det verkar om man jämför tester med olika förutsättningar.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 08:45
av Robertrimmevik
MWall skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Står många ggr hellre 1.5 timme på 50kW-laddare där det finns något att göra och god mat. En 40min på en Ionity vid en sketen circle k. Tycker snabbladdare är överskattat. Hade hellre sett nog många 50kW-laddare till ett rimligt laddpris.
Håller med. Det är klart att en jäkla massa 50kW-laddare precis överallt hade varit att föredra en Ionity-station var 30:e mil. Jag hade också hellre stannat vid ett trevligt ställe och laddat med 50kW än att sunk-ladda med 150kW.
Men tyvärr regnar ju 50kW-laddarna inte heller från träden. I praktiken är det ju så att man måste ta det som finns. Ibland kan det vara en Ionity-station som råkar ligga bra till. Men allra oftast är det ju inte det. Och då är man ibland illa tvungen att ladda med 50kW trots att platsen kanske inte är så trevlig.
Nu är ni bara tramsiga. Vem f-n orkar stå och ladda i 2+ timmar för att spara 50 spänn?
Man kan ladda Bee för 1kr/kWh om man har abonnemang. Men det är inte mest därför jag saknar fler 50kW-laddare. Utan avsaknaden av laddare. Jag vet inte vad kostnaden är för att bygga en 50kW-laddare jämfört med en 350kW-laddare. Men jag tror att man får bra många 50kW-laddare för samma pris som en 350kW-laddare. En 50kW-laddare är också mindre skrymmande och kan lätt smällas upp inne i centrumkärnor där matutbudet är mycket bättre.
Sen har vi nu räckviddskapprustningen plaid+ 80 mil plus, Lucid har väll också en på över 80 mil. Åker man då inte längre en 90 mil om dagen så klarar man sig troligen på en 22kW stolpe om man stannar och käkar 1 timme. (Vilket jag kan tycka att man bör göra om man ska åka så långt på en dag)

Men det är nog så att det kommer bli 350kW-laddare som standard för då är elbilen ikapp fossilbilen
vad det gäller tankning. De få ggr man kommer behöva stanna och ladda så kommer det räcka med 5-10 min. (Sen åker man och käkar vart man känner för) Det är tydligt att det är så det måste bli för att alla ska övertygas till elbil.
Onödigt kan jag tycka.

Sedan jag skaffade elbil har jag märkt hur mycket jag underskattade 50kW-laddare, (Och då har vi trots allt en törstig e-tron) Jag bor i Västerbottens inland och åker bra mycket bil och vi har långa avstånd här men oftast blir det inte längre resor än att en kvart vid 50kW-laddare räcker för att toppa upp och ta sig hem med lite marginal kvar. :)

Jag förstår att många vill ha snabbare laddning och speciellt då man kanske inte har möjlighet till destinationsladdning. Men det är ett annat problem som jag tror kommer lösas på sikt.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 08:58
av Niklas Z
Att ladda med 50 kW i en timme skulle nästan alltid räcka för att ge min bil det en behöver (förutsatt att laddaren verkligen ger 50 kW och inte 30 kW) och jag skulle många gånger hellre stanna vid en sådan laddare i en stad eller något riktigt trevligt matställe, än att ladda vid en 250-350 kW station placerad på en tråkig plats med trist mat.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 10:34
av Nilp
Hmpftfhdns skrev:
Nilp skrev:
Såg precis videon. Helt ok får jag säga. Ser man till BMW IX3 där dom lyckades med 310km i 70km/h så är Audin mycket bättre. Tar man också hänsyn till till laddhastiget så är BMW långt efter då dom snittade 46kw.

BMW testet hittade jag länk till ett norskt test som finns i IX3 tråden.

Vill inte kritisera dom som beställt en IX3, men tänker att man måste vara ett rätt stort BMW fan för att välja den före konkurrenterna.
Det är inte så konstigt att audin kommer längre när den har större batteri. 95kwh mot 80kwh för iX3 innebär att vid samma förbrukning kommer audin 36 mil och bmw:n 31 mil. Det är också en av anledningarna till att iX3 kostar 750kkr mot 900kkr för audin -- kan spela roll för vissa. Vad gäller laddhastighet (och räckvidd) så är det värt att notera att det var jättekallt när de gjorde testet i nordnorge och de låt bilarna stå kallt över natten utan att förvärma. Porschen som var med i testet laddade inte så snabbt den heller under de förutsättningarna. E-tron laddar snabbare och har större batteri än iX3, men skillnaden är nog inte så stor som det verkar om man jämför tester med olika förutsättningar.
Det kan jag hålla med om.

Jag gillar BMW och har ägt flera modeller tidigare. Är kanske mest besviken att dom lanserar en produkt som i bästa fall är lika bra på punkter jämfört med Etron och EQC och på vissa punkter är IX3 sämre. Etron och EQC har levererats till kunder sen början av 2019. Att BMW inte kunnat göra det bättre på drygt 2 år är synd och dåligt med sin kunskap sen i3.

Spec-mässigt är IX3 kanske mer jämförbar med Etron 50 och då är priset också ganska nära varandra.

Personligen lägger jag inga värderingar om vad någon tycker är bättre eller sämre och kul om BMW lyckas och att dom som köper den är nöjda. Bara kul!

Efter att jobbat länge med produktutveckling och försäljning så vet jag också att gäller att differentiera sig på marknaden. Tajt grupp med Etron, EQC, IX3, ID4, Ipace och Tesla Y (då räknar jag inte in de asiatiska tillverkarna då jag tror det är en annan målgrupp).

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 10:40
av martinot
Problemet (idag) med elbilar på en långresa är att man kan inte käka en komplett lunch eller middag varenda gång man skall stanna och ladda.

När man skall käka en komplett middag under en längre tid så räcker 50kW håller jag med om, men inte när man skall stanna för en "splash and dash" och bara fylla på batteriet upp till 80% och så snabbt som möjligt dra vidare. Då vill man gärna se batterier och laddare som kan hålla en hög snitteffekt på gärna 200kW+ och i framtiden gärna 2-3 ggr så hög.

Meningen med elbilar är ju delvis att det skall vara hälsosammare för mänskligheten, och inte att bli onödigt feta och stoppa i oss onödigt mycket mer mat hela tiden!

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 10:51
av Niklas Z
Meningen med elbilar är inte bara att de ska vara hälsosammare för mänskligheten. De ska också vara bättre för djur och natur.
Men jag tror också att det många gånger kan vara bättre för hälsan att stanna vid en bra restaurang än att äta vid ett snabbmatställe.
Valet beror delvis på när man åker långt med sin elbil. Jag gör bara långresor med bilen privat, som semesterresor. Då tar jag oftast (men inte alltid) hellre ett lite längre stopp på en trevlig plats, än ett snabbare på en tråkig plats.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 10:58
av martinot
Niklas Z skrev:
Meningen med elbilar är inte bara att de ska vara hälsosammare för mänskligheten. De ska också vara bättre för djur och natur.
Men jag tror också att det många gånger kan vara bättre för hälsan att stanna vid en bra restaurang än att äta vid ett snabbmatställe.
Valet beror delvis på när man åker långt med sin elbil. Jag gör bara långresor med bilen privat, som semesterresor. Då tar jag oftast (men inte alltid) hellre ett lite längre stopp på en trevlig plats, än ett snabbare på en tråkig plats.
Problemet är att man inte kan käka hela tiden (även om man skiter i att man blir fet). Går inte att stoppa så mycket i magen.

Än så länge behöver dagens elbilar påfyllning oftare och mer än vi förare och passagerare. Det är det som är grundproblemet (idag).

Därav att långsamladdare (50kW) inte räcker till, och därav behovet av fler snabbladdare (200+ kW).

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2021 11:09
av Niklas Z
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Meningen med elbilar är inte bara att de ska vara hälsosammare för mänskligheten. De ska också vara bättre för djur och natur.
Men jag tror också att det många gånger kan vara bättre för hälsan att stanna vid en bra restaurang än att äta vid ett snabbmatställe.
Valet beror delvis på när man åker långt med sin elbil. Jag gör bara långresor med bilen privat, som semesterresor. Då tar jag oftast (men inte alltid) hellre ett lite längre stopp på en trevlig plats, än ett snabbare på en tråkig plats.
Problemet är att man inte kan käka hela tiden (även om man skiter i att man blir fet). Går inte att stoppa så mycket i magen.

Än så länge behöver dagens elbilar påfyllning oftare och mer än vi förare och passagerare. Det är det som är grundproblemet (idag).

Därav att långsamladdare (50kW) inte räcker till, och därav behovet av fler snabbladdare (200+ kW).
Det beror lite på var laddarna står. Det är ju inte särskilt roligt med 50 kW laddare mitt ute i obygden. Vad jag syftar på är 50 kW laddare vid ställen jag ändå skulle kunna tänka mig att stanna vid, exempelvis en bra restaurang, men även mindre städer med fin stadskärna eller andra sevärdheter.
Med min Model 3 kan jag ändå köra runt 4 timmar på en laddning sommartid och då är det ändå lagom med matstopp.
Men jag propagerar inte för att avskaffa laddare med 150 - 350 kW, eller ens att dra ner på utbyggnaden, utan att 50 kW laddare placerade i lämpliga omgivningar är väldigt bra och att de kan avlasta laddstationer med högre effekt längs de stora farlederna.