Menar ni att Hyundai erbjuder samma kassa service och engagemang som Tesla? Jag som, av alla inlägg på forumet, fått uppfattningen att just Tesla är unikt dåliga på det. Själv så lever jag i min lilla ”fanboy-bubbla” och tycker att Tesla sköter sig bäst av alla som jag haft att göra med, inkl Hyundai.
Ursäkta att jag hyllar Tesla i den här ickeTeslatråden - jag vet ju egentligen hur impopulärt det är.
(Gå vidare, här finns inget att se)
Svårt att ignorera ett sånt udda inlägg. ALLA bilmärken har olika bra service och bemötande beroende på var du lämnar in. Vissa ÅF är sämre än andra. Det gäller Tesla SC också. Malmö SC är väl ökänd?
Btw jag tog ett snack med säljaren som berättade om alla tråkiga samtal han behövt göra pga Hyundais beslut om att skippa 2022 års leveranser. Såsom han förklarar det så får alla erbjudande om 2023 och får betala 20 000 kr mer vilket är en rabatt om60 000 kr för den bilen. Den får som bekant större batteri om 77,4 kwh samt ny dator till Infotainmentsystemet och bättre värmning av batteriet för att undvika coldgate (vilket han var osäker på skulle lösas till våra) samt nya förbättrade stötdämpare.
Ny dator har jag inte sett någon nämna någonstans innan så det skulle jag ta med en nypa salt. Särskilt då din ÅF påstod att återkallelsen handlade om något helt annat än vad gör.
Skulle dock inte ha något emot det då den stundtals känns väldigt seg vid uppstart. Rabatten är för övrigt 65000kr (35k listrabatt + 30k ombokningsrabatt). Samt såklart vad du lyckas förhandla till dig själv med tillbehör och ytterligare rabatt. Vissa ÅF var väldigt givmilda kunder som tvingades boka om. T.ex att man har fått Smart Sense och färg på köpet. Det är ca 20k extra rabatt.
Jag upplever att uppstarten har blivit grymt mycket rappare efter senaste uppdateringen. Tidigare fick jag en känsla av att de använder bekräftelse-skärmen främst för att dölja den sega uppstarten. Allt för ofta fick man ju trycka en massa gånger innan den äntligen försvann. Så är det inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har ändrat uppfattning om utseendet. Tycker den där 1st edition, eller vad den nu heter, med feta fälgar och allt bling är rätt cool faktiskt.
Men dom övriga ser ut som skit.
Har ändrat uppfattning om utseendet. Tycker den där 1st edition, eller vad den nu heter, med feta fälgar och allt bling är rätt cool faktiskt.
Men dom övriga ser ut som skit.
Ingen aning vad du menar? 1st edition har inget som utmärker den. Det skiljer inget i utseende på IONIQ 5 förutom färgval och om du har svart eller silver på listerna (maxutrustad har silver och det är den nästan alla har)... Fälgar är 19" eller 20" och det är samma typ av fälgar oavsett om det är 1st edition eller inte.
Är det manuell nerladdning? Ser ju ut så. Jag trodde att bilen gör det automatiskt i bakgrunden.
Det är i bakgrunden. Det där är skärmen för att se progressen. Du kan ju gå ut därifrån precis som vilken meny som helst.
Ja det dök upp en liten ikon för mig idag uppe i högra hörnet som visar att uppdatering är på g. Laddar dock ner sakta sakta. Kommer den att ha laddats ner till imorgon eller måste bilen vara på tro? Hann bara till 1% idag.
Är det manuell nerladdning? Ser ju ut så. Jag trodde att bilen gör det automatiskt i bakgrunden.
Det är i bakgrunden. Det där är skärmen för att se progressen. Du kan ju gå ut därifrån precis som vilken meny som helst.
Ja det dök upp en liten ikon för mig idag uppe i högra hörnet som visar att uppdatering är på g. Laddar dock ner sakta sakta. Kommer den att ha laddats ner till imorgon eller måste bilen vara på tro? Hann bara till 1% idag.
Verkar inte gå snabbt, men om det inte är någon manuell handpåläggning alls så är det väl OK kan jag tycka.
Här är vad en skrev: (samma person som har svarat sig själv)
Laddar den ner hela uppdateringen på 30+ GB via mobilnätet så lär det dröja. Det gör jag iofs också när jag tankar ner den till USB-stickan här hemma, men då använder jag mig av en operatör som har täckning. Jag vet inte vilken mobiloperatör Hyundai använder sig av, men om det inte är Tre, vilket jag utgår ifrån, så kommer jag aldrig få en uppdatering OTA medan bilen står hemma i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.
Det är ett tillval som kostar 10k så det stryks från ens beställning bara.
Apropå försäkring… Nu har de 6 mån prova på försäkring hos Folksam gått ut för mig också och erbjudande kom i postlådan - 8500 kr för halvförsäkring!!!
Jag ringde till If där jag har mina andra försäkringar och tidigare haft märkesförsäkringarna på mina bilar: 3200 kr utan prut med lägre självrisk än Folksam och 2000 mil om året!!!
Jag ringde upp Folksam och sade upp den - Han jag talade med tyckte att det var riktigt skumt att de hade nästan tre gånger så hög premie än konkurrenten - trots att de var Hyundais märkesförsäkring! Han trodde att det var fel men sedan han kollat i datorn och jag berättat om er andra här på forumet så konstaterade han att jag gjort helt rätt och att han skulle gjort samma sak samt att han skämdes å sin arbetsgivares vägnar - han bad om ursäkt och lade på med orden: Det här får vi fixa - annars kommer vi ju inte behålla en endaste kund! Cudos!
Hade ungefär samma upplevelse. Jag tecknade försäkring hos Dina som kostar piss och ingenting för Ioniq 5. Ringde Folksam för att säga upp Hyundai-försäkringen. Vi kollade igenom lite andra saker, t.ex. villaförsäkring, men hon var tvungen att erkänna att de inte kunde konkurrera med andra försäkringsbolag, if i det fallet. Folksam-tjejen tyckte också att det enda rätta var att byta försäkring.
Det enda jag har kvar på Folksam är en hund- och en kattförsäkring. Och hon tyckte själv att de var snordyra, fast enda sättet att få de lite billigare var att teckna villaförsäkring, vilket ju hon själv insåg var orimligt dyrt hos Folksam. Byta djurförsäkring kan jag inte göra, eftersom djuren är för gamla nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Apropå försäkring… Nu har de 6 mån prova på försäkring hos Folksam gått ut för mig också och erbjudande kom i postlådan - 8500 kr för halvförsäkring!!!
Jag ringde till If där jag har mina andra försäkringar och tidigare haft märkesförsäkringarna på mina bilar: 3200 kr utan prut med lägre självrisk än Folksam och 2000 mil om året!!!
Jag ringde upp Folksam och sade upp den - Han jag talade med tyckte att det var riktigt skumt att de hade nästan tre gånger så hög premie än konkurrenten - trots att de var Hyundais märkesförsäkring! Han trodde att det var fel men sedan han kollat i datorn och jag berättat om er andra här på forumet så konstaterade han att jag gjort helt rätt och att han skulle gjort samma sak samt att han skämdes å sin arbetsgivares vägnar - han bad om ursäkt och lade på med orden: Det här får vi fixa - annars kommer vi ju inte behålla en endaste kund! Cudos!
Hon jag pratade med sa likadant. "Herregud vad dyra vi är. Jag kan inte matcha erbjudandet du fått hos IF tyvärr..."
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Jag hade typ 10k/året som erbjudande på Folksam. Så det avdraget har jag sparat ihop till ganska fort.
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Ja, fast prisskillnaden är ju så enorm att man ha råd med det. Jag betalar lite drygt 2000kr/år nu. Det är faktiskt samma pris, eller rentav mindre, än Folksams förmånliga introduktionspris första halvåret, fast nu är för en längre körsträcka, upp till 2000 mil/år. Har aldrig haft en så billig bilförsäkring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Fast så är det väl inte, du kan ju utnyttja vagnskada utan att behöva nyttja dom andra och tvärtom. Tex skadegörelse och öven om man kör in i något tex en stolpe så täcks ju detta av vagnskada.
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Fast så är det väl inte, du kan ju utnyttja vagnskada utan att behöva nyttja dom andra och tvärtom. Tex skadegörelse och öven om man kör in i något tex en stolpe så täcks ju detta av vagnskada.
Jag förstår inte heller när bägge självriskerna skulle kunna aktualiseras och bli ett problem? Tex om du själv är vållande och kör in i ett vajerräcke och en annan bil så täcker vagnskadegarantin din bil och trafikförsäkringen skadorna på vajerräcket och den andra bilen - IF har en självrisk om 1500 kr för trafikförsäkring. Så knappast försvarbart att gå till Folksam ens i detta extrema fall vilket aldrig får inträffa…