Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Minns när jag första vintern med första Teslan skulle hem från Hudiksvall till Bollnäs och det
var sjukt snökaos och tog vägen över Nianfors för att slippa kaoset på E4an...
Det var 3-4 dm snö och oplogat och jag kröp fram så gott det gick i typ 20km/h och det var som att
styra en båt eller nåt, sjukt jobbigt och i Nianfors orkade jag helt enkelt inte fortsätta utan gled in på en
busshållplats för att vänta tills någon plogat, och efter bara någon minut så kom en plogbil från mötande
håll så jag passade på och åkte vidare (på fel sida vägen men det gick bra).
Var helt utmattad när jag kom hem, både mentalt och fysiskt...
Dagen efter insåg jag att jag aldrig kom på tanken att jag hade luftfjädring och kört på standardläget hela vägen! :lol:
Och med tanke på hur långsamt det gick så hade jag ju kunnat köra på högsta läget, och inte typ ”svävat” på snön
med minimalt tryck mot vägen :lol: styrförmåga nära noll liksom, och även svårt i uppförsbackar såklart, mycket
dålig kombo kan jag säga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

termosen skrev:
Nect skrev:
Kris Rifa är mäkta imponerad av laddhastigheten på E-tron 55, och besviken på nya Model 3 LR.

10-80% på 25min vid -10c!
Det som spelar roll är väl inte från x % till x % utan hur många mil man får per tidsenhet.
Håller helt med!, fast alltid roligt med korta laddstopp än långa... speciellt om det blir köer.

Men ett test gällande mil per tidsenhet på en given sträcka skulle vara kul att se, där man jämnför två likvärdiga typ E-tron och model x. :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev:
termosen skrev:
Nect skrev:
Kris Rifa är mäkta imponerad av laddhastigheten på E-tron 55, och besviken på nya Model 3 LR.

10-80% på 25min vid -10c!
Det som spelar roll är väl inte från x % till x % utan hur många mil man får per tidsenhet.
Håller helt med!, fast alltid roligt med korta laddstopp än långa... speciellt om det blir köer.

Men ett test gällande mil per tidsenhet på en given sträcka skulle vara kul att se, där man jämnför två likvärdiga typ E-tron och model x. :D
Det förutsätter också att laddaren kan leverera.

För min del brukar jag öka tempot lite på körningen, om det finns mariginal och nästa laddstopp är 150 kW.

Då är batteriet genomvarmt och någon minut har jag nog kört in.

När det endast finns 50 kW laddare är det bättre att snåla och köra 90 km/h för att komma fortare fram.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky

Inlägg av macky »

Kris Rifa lyckades köra sin e-tron 360 km på en laddning i mellan -5 till -10. Maxhastighet 90 km/h och mest landsväg. Ändå rätt imponerande med hänsyn till bilens egenskaper och beaktat laddhastigheten gör det till en mycket bra långfärdsbil. Iofs ngt jag redan visste.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Kris Rifa lyckades köra sin e-tron 360 km på en laddning i mellan -5 till -10. Maxhastighet 90 km/h och mest landsväg. Ändå rätt imponerande med hänsyn till bilens egenskaper och beaktat laddhastigheten gör det till en mycket bra långfärdsbil. Iofs ngt jag redan visste.

Ja i Norge med deras låga hastighetsbegränsningar och gott om snabbladdare...
Kör man så långt i Sverige är ju inte sällan mkt av sträckan 110-väg, och dessutom är det som natt och dag med snabbladdare(men även i Norge har de allt större problem med laddköer).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:

Kör man så långt i Sverige är ju inte sällan mkt av sträckan 110-väg, och dessutom är det som natt och dag med snabbladdare(men även i Norge har de allt större problem med laddköer).
Beror ju på vad man har för utgångsläge. Kör man långsträcka kanske mest på semestern, tex till fjällen från mälardalen eller Göteborg är det ju rätt begränsat med motorväg. Sommarräckvidden blir liknande även med högre hastighet och ett stopp ger dig sammanlagt 60-70 mil. Fler laddare kan jag skriva under på. Har själv inte satt min fot på ex Ionity eller annan DC sen i somras (trots 3500 mil körda på 16 månader) så jag vet inte hur det ser ut vid laddarna nu. Det kommer nog bli sämre innan det blir bättre, det är nog klart.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Såg precis videon. Helt ok får jag säga. Ser man till BMW IX3 där dom lyckades med 310km i 70km/h så är Audin mycket bättre. Tar man också hänsyn till till laddhastiget så är BMW långt efter då dom snittade 46kw.

BMW testet hittade jag länk till ett norskt test som finns i IX3 tråden.

Vill inte kritisera dom som beställt en IX3, men tänker att man måste vara ett rätt stort BMW fan för att välja den före konkurrenterna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nilp skrev:
Såg precis videon. Helt ok får jag säga. Ser man till BMW IX3 där dom lyckades med 310km i 70km/h så är Audin mycket bättre. Tar man också hänsyn till till laddhastiget så är BMW långt efter då dom snittade 46kw.

BMW testet hittade jag länk till ett norskt test som finns i IX3 tråden.

Vill inte kritisera dom som beställt en IX3, men tänker att man måste vara ett rätt stort BMW fan för att välja den före konkurrenterna.
Tycker att priset de hade för Ionity, ca 2,88/kWh var trevlig överraskning och i favör för BMW, men håller med om att 46 kW i snitt (lite beroende på hur kalla batterierna var) känns klent även för denna årstiden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
macky skrev:

Som jämförelse så har han kört samma runda i någorlunda samma förhållande med en M3 LR innan testet med E-tron. M3 LR kom ca 6 mil längre. Helt ok med tanke att en är som en go-cart och den andra pansarvagn! :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
ppbygg

Inlägg av ppbygg »

Hejsan!

Jag fick precis min ny e-tron och vet ingenting om laddkortet... kan ni hjälpa mig med detta? Har lite frågor
1. Vilken kortet ska man skaffa till laddningen på stationen?
2. Måste man skaffa kortet igenom Audi?
3. Måste man ha ett abonnemang?

Tack på förhand

Mvh
Marko
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

ppbygg skrev:
Hejsan!

Jag fick precis min ny e-tron och vet ingenting om laddkortet... kan ni hjälpa mig med detta? Har lite frågor
1. Vilken kortet ska man skaffa till laddningen på stationen?
2. Måste man skaffa kortet igenom Audi?
3. Måste man ha ett abonnemang?

Tack på förhand

Mvh
Marko
1. Det beror på var du vill kunna ladda.

2. Nej, du kan välja vilka laddoperatörer du själv vill.

3. Nej, men laddar du ofta på snabbladdare kan det löna sig.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
ppbygg

Inlägg av ppbygg »

Tack för svar!

Kan du rekommendera vilken operatör kommer blir bäst?
Oftast man kommer ladda hemma med laddboxen men ibland när man åker i väg och räcker inte ström måste man ladda nånstans.. :D
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

ppbygg skrev:
Tack för svar!

Oftast man kommer ladda hemma med laddboxen men ibland när man åker i väg och räcker inte ström måste man ladda nånstans.. :D
Det är tyvärr rörigt med andra laddoperatörer än Tesla. Bästa tipset är nog att skaffa så många blippar/kort som möjligt till de vanligaste laddoperatörerna. Abonnemang lönar sig generellt bara om du vet att du kommer ladda ofta/mycket på snabbladdare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ppbygg skrev:
Tack för svar!

Den självklara frågan blir då var du tänkt att åka iväg någonstans?

Norrut till fjällen på sportlovet, eller tex. söder ut i Europa på sommaren (och vilka länder isf.)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Här står lite bra tips, även om artikeln är lite gammal.

https://teslaclubsweden.se/nybliven-elbilist/
ppbygg

Inlägg av ppbygg »

Vilken ska jag beställa då? Bee och? Det finns många liksom..
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

ppbygg skrev:
Så här har jag det med mina laddappar. Men ladda hem ABRP och lägg in några resor dit du kan tänkas åka så ser du vilka laddoperatörer som dyker upp.

Fast i praktiken har det endast varit BEE och Ionity jag använt mig av.
Screenshot_20210209-235932_One UI Home.jpg
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

ppbygg skrev:
Bee och Ionity är nog en bra början.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
ppbygg skrev:
Bee och Ionity är nog en bra början.
Håller med. De är de enda jag skaffat konto för (Ionity) och bricka för (bee), samt app hos E-on (för vissa av deras gratisladdare).

Eftersom Tesla har så bra nät med SuC så har jag dock endast använt Bee en enda gång (och gratisladdat hos Eon med deras app), och avstått Ionity pga. att de höjde priserna extremt innan jag hann testa. Så egentligen vet jag inte personligen vilka som är absolut bäst. Men jag tror du kommer rätt långt och fint med Ionity + Bee i södra halvan av Sverige (och kanske norra med bee till viss del).

Men checka dina möjliga och tänkta resor här, så kan du få en fin uppfattning om vad som finns: https://abetterrouteplanner.com/ och https://chargefinder.com/se/
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ppbygg skrev:
Jag har typ alla laddbrickor som finns i Sverige och några till. :) De är allra oftast gratis, det är bara beställa hem dem. Att man sedan kanske aldrig använder dem är en annan femma. Men det är betryggande att veta att man åtminstone i teorin kan stanna vid (nästan) vilken laddare som helst utan att behöva oroa sig för att man inte har rätt bricka på sig.
Åker du söderut, typ till Tyskland, rekommenderas att ha EinfachStromLaden kortet från Maingau Energie. De har visserligen ändrat prissättningen och är inte alls lika billiga längre som tidigare, men kortet fungerar nästan överallt. Även i andra länder än Tyskland, fast med ett mer eller mindre saftigt påslag då. Det rekommenderas inte för användning i Sverige. Det blir orimligt dyrt.
EnBW är en stor konkurrent till Ionity. De har jättemånga laddare söderut, men inte här hos oss. Ska du neråt på semester och vill undvika Ionity-rövarna till varje pris (som jag) kan du skaffa ett EnBW abonnemang för en månad eller så.
Att skaffa e-tron charging service är nästan alltid en förlustaffär på grund av den höga månadsavgiften samt att det är ett årsabonnemang som inte bara går att säga upp när man inte längre behöver det. Det lönar sig i princip bara när du har ett körmönster som kräver mycket snabbladdning och om du inte har några andra alternativ än att ladda hos Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
ppbygg skrev:
Jag har typ alla laddbrickor som finns i Sverige och några till. :) De är allra oftast gratis, det är bara beställa hem dem. Att man sedan kanske aldrig använder dem är en annan femma. Men det är betryggande att veta att man åtminstone i teorin kan stanna vid (nästan) vilken laddare som helst utan att behöva oroa sig för att man inte har rätt bricka på sig.
Åker du söderut, typ till Tyskland, rekommenderas att ha EinfachStromLaden kortet från Maingau Energie. De har visserligen ändrat prissättningen och är inte alls lika billiga längre som tidigare, men kortet fungerar nästan överallt. Även i andra länder än Tyskland, fast med ett mer eller mindre saftigt påslag då. Det rekommenderas inte för användning i Sverige. Det blir orimligt dyrt.
EnBW är en stor konkurrent till Ionity. De har jättemånga laddare söderut, men inte här hos oss. Ska du neråt på semester och vill undvika Ionity-rövarna till varje pris (som jag) kan du skaffa ett EnBW abonnemang för en månad eller så.
Att skaffa e-tron charging service är nästan alltid en förlustaffär på grund av den höga månadsavgiften samt att det är ett årsabonnemang som inte bara går att säga upp när man inte längre behöver det. Det lönar sig i princip bara när du har ett körmönster som kräver mycket snabbladdning och om du inte har några andra alternativ än att ladda hos Ionity.

Skiljer väl 5,40:-/kWh i Sverige mellan abonnemang eller ej? Kostar 2388:-/år. Break even är alltså 442 kWh. Det är väl typ 150 mil med en E-Tron på motorväg? Kör man en del långt inom Sverige så är det ju givet. Finns inga alternativ om man inte tycker om att campa 2-3 timmar vid en 50 kW-laddare.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Kan också meddela att Audi börjat bry sig lite grann om elbilisterna. Har nu satt ett rimligt pris på Bee's snabbladdare. Tror det var 40 öre över Bee's flexibel.
Kan nog komma att hända mera på sikt nu när dom åtminstone börjat se över sin prismodell.
Jag menar hur mycket billigare el har man egentligen i Norge än i Sverige. Är det verkligen motiverat att ha nästan halva priset i Norge.

Påminner också om tredjepartsappar till IONITY.
Enel x Juicepass (flat large)
Chargepoint

Klart billigare än Ionitys ordinarie pris.
dfa

Inlägg av dfa »

e-Tron charging service är ju gratis de 12 första månaderna när man köper en ny e-tron (ja detta är en e-tron tråd) , vilka många "verkar glömma av" när man bashar Ionitys prissättning.
Man behöver "köra in" exakt 0 mil för att det skall vara billigare att ladda sin e-tron, Tesla eller vad man vill hos Ionity, än hos Teslas SuperCharger under de första 12 månaderna med e-tron charging service.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dfa skrev:
e-Tron charging service är ju gratis de 12 första månaderna när man köper en ny e-tron (ja detta är en e-tron tråd) , vilka många "verkar glömma av" när man bashar Ionitys prissättning.
Man behöver "köra in" exakt 0 mil för att det skall vara billigare att ladda sin e-tron, Tesla eller vad man vill hos Ionity, än hos Teslas SuperCharger under de första 12 månaderna med e-tron charging service.
Men man måste vara uppmärksam på uppsägningstiden. Säger man inte upp abonnemanget i tid så tickar det på ett år till. Och då kostar det. Man säljer ju sällan sin bil redan efter ett år. Det är dessutom bara första bilen som får ett gratisår. Köper man en ny e-tron är det inte gratis längre.
Om det lönar sig eller inte beror ju på en massa saker. Det är inte 150 mil på motorvägen till break even. Det är 150 mil som man måste ladda hos Ionity. Det kräver att man har rätt körmönster. Det är ju inte som SuC som finns precis överallt och som är det självklara valet för en teslaägare. Med en e-tron laddar man där det finns laddare, oavsett vilka. Man har inte lyxen att kunna begränsa sig till enbart Ionity så att abonnemanget ger pay off.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa

Inlägg av dfa »

mati skrev:
dfa skrev:
Men man måste vara uppmärksam på uppsägningstiden. Säger man inte upp abonnemanget i tid så tickar det på ett år till. Och då kostar det. Man säljer ju sällan sin bil redan efter ett år. Det är dessutom bara första bilen som får ett gratisår. Köper man en ny e-tron är det inte gratis längre.
Om det lönar sig eller inte beror ju på en massa saker. Det är inte 150 mil på motorvägen till break even. Det är 150 mil som man måste ladda hos Ionity. Det kräver att man har rätt körmönster. Det är ju inte som SuC som finns precis överallt och som är det självklara valet för en teslaägare. Med en e-tron laddar man där det finns laddare, oavsett vilka. Man har inte lyxen att kunna begränsa sig till enbart Ionity så att abonnemanget ger pay off.
Nej det är inte perfekt, men man har ju 12 månader på sig att utvärdera körmönster etc. Jag betalade runt 1800 i månaden (före corona och e-tron) i bensin så på det sättet tycker jag inte att 2500 i fast kostnad är speciellt farligt.
Det jag inte gillar är att man binder upp sig på 12 månader. Har svårt för bindningstidergenerellt (ja, jag har fullt rörligt lån på huset också :)) Vore bättre om bindningstiden var 1 eller kanske 3 månader.
Skriv svar