Sida 235 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2021 22:02
av martinot
Vad menas med Grupp 1 respektive Grupp 2?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2021 22:08
av Off Grid Byggaren
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2021 22:49
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.

Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk. :shock:

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2021 22:59
av Off Grid Byggaren
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.

Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk. :shock:

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh :lol:
Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.

Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 00:10
av NiclasS
Off Grid Byggaren skrev:
Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.
Vad menar du med att ladda minst 400kWh per månad?

Jag gjorde följande uträkning för att bestämma mig för City eller Transit. Obs jag är bara intresserad av Ionity. Räknade på 12 månader.
City: 12 * 47 = 564 kr
Transit: 12 * 190 = 2280 kr

Ionity
City: 8,70 kr / kWh
Transit: 3,30 kr / kWh

När man laddat 318 kWh har man samma kostnad oberoende av City eller Transit
City (12*47)+(318*8,7) = 3330 kr
Transit: (12*190)+(318*3,3) = 3330 kr

Efter uträkningen kollade jag min Ionity historik och den var ca 400 kWh senaste året. Ingen aning om jag kommer ladda mer eller mindre 2021.
Valde Transit för att då behöver jag inte lägga energi för att optimera varje laddning.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 00:15
av martinot
Läste ovan, men förstår inte riktigt skillnaden mellan transit-taxa och city-taxa? Är det två olika abonnemangsformer som kostar olika mycket?

Grupp 1 och Grupp 2 är jag med på. Tack för förklaring, och den var inte så svår när man väl fick det förklarat (även om namnen kunde varit tydligare genom att kalla de "Bee" och "Eon" direkt).

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 07:59
av mati
martinot skrev:
Läste ovan, men förstår inte riktigt skillnaden mellan transit-taxa och city-taxa? Är det två olika abonnemangsformer som kostar olika mycket?

Grupp 1 och Grupp 2 är jag med på. Tack för förklaring, och den var inte så svår när man väl fick det förklarat (även om namnen kunde varit tydligare genom att kalla de "Bee" och "Eon" direkt).
City har lägre månadsavgift än transit, men Ionity kostar då lika mycket som för dem utan abonnemang. Man betalar alltså en avgift för att få en s k service där laddning kostar samma eller rentav mer (i grupp 1 och 2) än om man inte har något abonnemang alls.
För mig är denna affärsmodell så nära bedrägeri man kan komma. Vad får man för pengarna? Bokstavligen ingenting. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte som inte vet att Eon och Bee kostar mycket mindre när man inte betalar med e-tron charging service.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 08:43
av Svenssons
Off Grid Byggaren skrev:

Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......
Ja, förra året gällde det att inte pricka in några timmar under en dag på en laddstation för då kunde man kanske få betala lite mindre än på Ionity...

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 08:59
av Zalman3
Jag som fortfarande efter snart 4 års Tesla ägande inte kan ladda hemma.

Man blir lika glad varje gång man laddar gratis på SuC.
Hur billigt och enkelt det är.
:lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 09:41
av KnightRider
NiclasS skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.
Vad menar du med att ladda minst 400kWh per månad?

Jag gjorde följande uträkning för att bestämma mig för City eller Transit. Obs jag är bara intresserad av Ionity. Räknade på 12 månader.
City: 12 * 47 = 564 kr
Transit: 12 * 190 = 2280 kr

Ionity
City: 8,70 kr / kWh
Transit: 3,30 kr / kWh

När man laddat 318 kWh har man samma kostnad oberoende av City eller Transit
City (12*47)+(318*8,7) = 3330 kr
Transit: (12*190)+(318*3,3) = 3330 kr

Efter uträkningen kollade jag min Ionity historik och den var ca 400 kWh senaste året. Ingen aning om jag kommer ladda mer eller mindre 2021.
Valde Transit för att då behöver jag inte lägga energi för att optimera varje laddning.
Om du bara är intresserad av Ionity så finns det ju ingen anledning alls att välja City då den inte sänker priset på Ionity något alls.

Om du skippar City så får du följande formel istället:

8,7x = 12*190 + 3,3x
5,4x = 2280
x=422

Så brytgränsen blir istället 422 kWh, dvs hundra mer kWh än din beräkning.

Men det kanske inte spelar så stor roll i sammanhanget ändå.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 11:02
av Anonymous FTW
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.

Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk. :shock:

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh :lol:
Fast behöver man ladda utom hemmet så är det väl oftast på samma varje gång, då är ju förutsättningarna kända. Samma med resa till en fjällstuga/sommartuga man tar sin vanliga väg och laddar där.
Semesterresa med bil är ju enda avvikande, men semester har man vanligen en gång om år, då kan det bli krångligare och dyrare.

Resande säljare är väl annars en yrkesgrupp som kan komma i kontakt med problemet/krånglet ofta.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 11:46
av taliz
Emg skrev:
Kanske varit lite blandat. Men i varje fall några av oss har diskuterat om 5895/månad i privatleasing blir billigare än att köpa den privat kontant för 775k (taliz skrev 700k, men finns ingen så billig just nu i varje fall).

Hur som helst har erbjudandet försvunnit från blocket nu. Gäller att vara snabb, för jag tror nog detta var en bra deal ändå.
Det går så gott som alltid att få till deals på produkter där tillgången överstiger efterfrågan.
Men visst, är man dålig på att leta och förhandla så är det förstås väldigt enkelt att bara hoppa på ett annonserat erbjudande.
55 proline annonserades för 725 för ett tag sen. Nu iom ID4, Enyaq, Y, Q4 etc så kommer efterfrågan på etron dyka och prutmånen öka.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 11:58
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.

Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk. :shock:

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh :lol:
Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.

Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......
Trotts dessa försämringar för nya Teslor är det fortfarande lika enkelt för Teslaägaren. Sätt i sladden och laddningen börjar. Och alltid till lägre pris än alla jämförbara alternativ.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 12:08
av Anonymous FTW
taliz skrev:
Emg skrev:
Kanske varit lite blandat. Men i varje fall några av oss har diskuterat om 5895/månad i privatleasing blir billigare än att köpa den privat kontant för 775k (taliz skrev 700k, men finns ingen så billig just nu i varje fall).

Hur som helst har erbjudandet försvunnit från blocket nu. Gäller att vara snabb, för jag tror nog detta var en bra deal ändå.
Det går så gott som alltid att få till deals på produkter där tillgången överstiger efterfrågan.
Men visst, är man dålig på att leta och förhandla så är det förstås väldigt enkelt att bara hoppa på ett annonserat erbjudande.
55 proline annonserades för 725 för ett tag sen. Nu iom ID4, Enyaq, Y, Q4 etc så kommer efterfrågan på etron dyka och prutmånen öka.
Blev nyfiken, vad fick du för pris på Teslan?

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 12:21
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Läste ovan, men förstår inte riktigt skillnaden mellan transit-taxa och city-taxa? Är det två olika abonnemangsformer som kostar olika mycket?

Grupp 1 och Grupp 2 är jag med på. Tack för förklaring, och den var inte så svår när man väl fick det förklarat (även om namnen kunde varit tydligare genom att kalla de "Bee" och "Eon" direkt).
City har lägre månadsavgift än transit, men Ionity kostar då lika mycket som för dem utan abonnemang. Man betalar alltså en avgift för att få en s k service där laddning kostar samma eller rentav mer (i grupp 1 och 2) än om man inte har något abonnemang alls.
För mig är denna affärsmodell så nära bedrägeri man kan komma. Vad får man för pengarna? Bokstavligen ingenting. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte som inte vet att Eon och Bee kostar mycket mindre när man inte betalar med e-tron charging service.
Tack för förklaringen Mati. Håller med om att det känns något lite komplext och krångligt. Brukar klaga på att Tesla har tidsbaserad taxa på SuC (ivf. på en i Sverige), och tycker det är dumt för att det just krånglar till förutsägbarheten. Men detta var ju helt klart ytterligare lite otydligare prismodell, men nu är jag med på hur det fungerar.

Br att veta ovan, för då kan jag ju utesluta "City" direkt (känns ju, som du är inne på som en total ripp off, och lite som rena skojarfasoner från VAG/Audi).

Är det förresten samma prismodell och upplägg i hela VAG-gruppen (VW, Porsche, Skoda, etc.), eller varierar det per varumärke?

Frågar lite för jag hjälper pappa att få lite översikt på detta (kommer troligen hjälpa honom att skaffa en ID eller Skoda under året), och själv så lurar jag lite på en Taycan som alternativ under nästa år när leasingen på vår M3 går ut.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 13:00
av Off Grid Byggaren
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.

Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk. :shock:

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh :lol:
Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.

Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......
Trotts dessa försämringar för nya Teslor är det fortfarande lika enkelt för Teslaägaren. Sätt i sladden och laddningen börjar. Och alltid till lägre pris än alla jämförbara alternativ.
Ja, Teslas tekniska lösning är ju väldigt smidig.

Men vad jag förstår är det lite förarbete som krävs, ett Teslakonto måste registreras, ett giltigt kreditkort måste anslutas, du måste tillåta Tesla att dra pengar från kortet.

Priset kan variera på SuC, det debiteras straffavgift om du står kvar och blockerar laddaren.

Jag tror det kommer svämma över med elbilar på laddstationerna framöver, vid större resdagar.

Är väl inte otänkbart att priserna kommer variera mer i framtiden.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 13:29
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.

Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.

Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.

Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.

Prislista för några Europa länder:
Screenshot_20210129-221927_Drive.jpg
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.

Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk. :shock:

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh :lol:
Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.

Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......
Trotts dessa försämringar för nya Teslor är det fortfarande lika enkelt för Teslaägaren. Sätt i sladden och laddningen börjar. Och alltid till lägre pris än alla jämförbara alternativ.
Ja, Teslas tekniska lösning är ju väldigt smidig.

Men vad jag förstår är det lite förarbete som krävs, ett Teslakonto måste registreras, ett giltigt kreditkort måste anslutas, du måste tillåta Tesla att dra pengar från kortet.

Priset kan variera på SuC, det debiteras straffavgift om du står kvar och blockerar laddaren.

Jag tror det kommer svämma över med elbilar på laddstationerna framöver, vid större resdagar.

Är väl inte otänkbart att priserna kommer variera mer i framtiden.
Teslakonto har alla Teslaägare redan eftersom appen är kopplad till det. Tidigare fakturerade Tesla för laddningen om du inte hade registrerat något betalkort. Vet ej hur det är nu. Men att vid ett enda tillfälle registrera ett kort till Teslakontot tar några sekunder. Så inte något förarbete värt att nämna.

Straffavgiften för att blocka en laddstolpe är genialisk. Just för att det inte ska behöva stå bilar och vänta i onödan.

Med ökad mängd elbilar kommer det att bli ännu bättre att använda just SuC eftersom den byggs ut i högre takt än alla andra operatörer tillsammans, tyvärr. Min önskan är att inte snabbladdinfrastrukturen ska vara en faktor vid val av elbil. Just nu väger det väldigt tungt för mitt val av elbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 13:34
av taliz
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Emg skrev:
Kanske varit lite blandat. Men i varje fall några av oss har diskuterat om 5895/månad i privatleasing blir billigare än att köpa den privat kontant för 775k (taliz skrev 700k, men finns ingen så billig just nu i varje fall).

Hur som helst har erbjudandet försvunnit från blocket nu. Gäller att vara snabb, för jag tror nog detta var en bra deal ändå.
Det går så gott som alltid att få till deals på produkter där tillgången överstiger efterfrågan.
Men visst, är man dålig på att leta och förhandla så är det förstås väldigt enkelt att bara hoppa på ett annonserat erbjudande.
55 proline annonserades för 725 för ett tag sen. Nu iom ID4, Enyaq, Y, Q4 etc så kommer efterfrågan på etron dyka och prutmånen öka.
Blev nyfiken, vad fick du för pris på Teslan?
Jag fick 47k i rabatt på min M3P.
Hur? Jag valde en "demo"-bil i slutet av kvartalet, där det stod att jag skulle få bonus. När jag påpekade att det är omöjligt då den är påställd så tilldelade dom mig en helt ny bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 16:06
av Bjelke
Off Grid Byggaren skrev:
Fick detta mail nu ikväll:

e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.

Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.

Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.

Ändringar av city- och transit-taxa:
Screenshot_20210129-215521_Outlook.jpg
Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.
Över 4 spänn för AC-laddning? :lol: Jäkligt prisvärt...

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 17:37
av Off Grid Byggaren
Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fick detta mail nu ikväll:

e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.

Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.

Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.

Ändringar av city- och transit-taxa:
Screenshot_20210129-215521_Outlook.jpg
Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.
Över 4 spänn för AC-laddning? :lol: Jäkligt prisvärt...
Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.

Då många har tillgång till hemmaladdning, med ett superlågt Svenskt kWh-pris, så sticker dessa priser ut förstås.

Jag själv betalar faktiskt endast 0,92 SEK hemma just nu, inklusive allt. Laddar inte med än nödvändigt vid stugan, där det kostar 1,45 SEK, då tycker jag det blev dyrt......

Kan Tesla erbjuda publik AC-laddning i Europa, och till vilket pris isåfall?

Publik AC-laddning i Sverige ligger väl runt 2,50-3,50 SEk om det inte är någon gratisladdare.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 17:56
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev:
Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fick detta mail nu ikväll:

e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.

Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.

Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.

Ändringar av city- och transit-taxa:
Screenshot_20210129-215521_Outlook.jpg
Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.
Över 4 spänn för AC-laddning? :lol: Jäkligt prisvärt...
Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.

Då många har tillgång till hemmaladdning, med ett superlågt Svenskt kWh-pris, så sticker dessa priser ut förstås.

Jag själv betalar faktiskt endast 0,92 SEK hemma just nu, inklusive allt. Laddar inte med än nödvändigt vid stugan, där det kostar 1,45 SEK, då tycker jag det blev dyrt......

Kan Tesla erbjuda publik AC-laddning i Europa, och till vilket pris isåfall?

Publik AC-laddning i Sverige ligger väl runt 2,50-3,50 SEk om det inte är någon gratisladdare.
Med SuC över allt är behovet av publika AC-laddare minimalt.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 18:13
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fick detta mail nu ikväll:

e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.

Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.

Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.

Ändringar av city- och transit-taxa:
Screenshot_20210129-215521_Outlook.jpg
Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.
Över 4 spänn för AC-laddning? :lol: Jäkligt prisvärt...
Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.

Då många har tillgång till hemmaladdning, med ett superlågt Svenskt kWh-pris, så sticker dessa priser ut förstås.

Jag själv betalar faktiskt endast 0,92 SEK hemma just nu, inklusive allt. Laddar inte med än nödvändigt vid stugan, där det kostar 1,45 SEK, då tycker jag det blev dyrt......

Kan Tesla erbjuda publik AC-laddning i Europa, och till vilket pris isåfall?

Publik AC-laddning i Sverige ligger väl runt 2,50-3,50 SEk om det inte är någon gratisladdare.
Alla laddare längs vägarna är DC/snabbladdare hos Tesla. Ingen (vettig person) som vill vänta på AC under resa.

Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).

Har för mig att det är policy hos Tesla att de aldrig tar betalt för deras AC-laddare, och att de även ställer krav på deras partners att de inte heller får ta betalt för AC-laddning.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 18:35
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Fick detta mail nu ikväll:

e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.

Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.

Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.

Ändringar av city- och transit-taxa:
Screenshot_20210129-215521_Outlook.jpg
Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.
Över 4 spänn för AC-laddning? :lol: Jäkligt prisvärt...
Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.

Då många har tillgång till hemmaladdning, med ett superlågt Svenskt kWh-pris, så sticker dessa priser ut förstås.

Jag själv betalar faktiskt endast 0,92 SEK hemma just nu, inklusive allt. Laddar inte med än nödvändigt vid stugan, där det kostar 1,45 SEK, då tycker jag det blev dyrt......

Kan Tesla erbjuda publik AC-laddning i Europa, och till vilket pris isåfall?

Publik AC-laddning i Sverige ligger väl runt 2,50-3,50 SEk om det inte är någon gratisladdare.
Alla laddare längs vägarna är DC/snabbladdare hos Tesla. Ingen (vettig person) som vill vänta på AC under resa.

Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).

Har för mig att det är policy hos Tesla att de aldrig tar betalt för deras AC-laddare, och att de även ställer krav på deras partners att de inte heller får ta betalt för AC-laddning.
Vid långresa är det naturligvis DC snabbladdning som gäller.

AC laddningen används ju ofta vid övernattning på ett hotell eller fjällstuga. Vi i Sverige är ju bortskämda med mycket gratis AC-laddning.

Nu ska vi inte såga e-tron Charging Service helt och hållet.

Om vi tänker oss en resa till Monaco, med boende nära ett kasino, de har inga laddplatser alls i hotellets garage.

Med Audi e-tron och transit abonnemanget blir ju kostnaden rätt lika att åka ned till Monaco, mot att åka med en Tesla X utan fri SuC.

Med e-tron Charging Service parkerar jag vid en publik AC laddare, blippar kortet så är allt igång, till rimligt Monaco kWh-pris.

Teslaägaren behöver då ordna ett extra abonnemang och laddkort för att kunna AC-ladda där.

Jag tror inte det kommer fortsätta med att vissa hotell och krogar har gratisladdning i framtiden. Framförallt inte i södra Europa.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 18:36
av jonasl
Jag högg en av bilarna (55 proline) för 5895 kr / mån, fast i slutänden blev det någon hundralapp billigare. Privatleasing. Räknar med att få lägga 800 kr / mån för övermil dvs ca 6500 / mån för 1500 mil / år. Och det priset är räknat med 60k premie, blir det 70k så sjunker förstås priset ytterligare. Det är ungefär 2000 kr dyrare än en leasad Passat inkl förbrukning, skatt, försäkring för mig.

Det för en bil som har 970k i listpris, 145k i kampanjrabatt från Audi, 158000 i leasing inkl 1500 mil / år. Om bilen är värd mer än 687k efter att jag kört den i två år så har jag gjort en dålig affär, är den värd mer har jag gjort en dålig, så enkelt är det ju. Ren spekulation förstås men min gissning är att det är en helt OK affär i det perspektivet.

Edit: Det är i stort sett samma peng som för att leasa en Model 3 med samma mil om jag inte har helt fel.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2021 18:58
av Svenssons
martinot skrev:
Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).

Har för mig att det är policy hos Tesla att de aldrig tar betalt för deras AC-laddare, och att de även ställer krav på deras partners att de inte heller får ta betalt för AC-laddning.
Tesla Destinationsladdare kan mycket väl kosta per kWh men det är något som destinationen får välja och styra över hur de ska ta betalt. Inte så lätt att koppla till förbrukningen på en WallConnector. Tesla kan ge 1-2 WallConnectors gratis till en destination som då är låsta till Teslas bilar. Flertalet destinationer väljer att köpa till fler boxar.