Sida 234 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 dec 2022 21:22
av Off Grid Byggaren
martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.
Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.
Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.
Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 dec 2022 21:25
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:22
martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.
Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.
Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.
Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Jag tror faktiskt att du kan köra 6x350 kW på ionity fast inget som vi kommer kunna få reda på, och helt onödigt.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 dec 2022 21:33
av Off Grid Byggaren
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 dec 2022 22:01
av Hoppsan_84
I en intervju på YT säger Ionitys COO Marcus Groll att nätanslutningen anpassas för att garantera 200KW på alla laddare samtidigt. 6x200KW = 1,2MW
I Sverige används Tritiumladdare vilka är nästan helt egna individer. Varje laddare har 10 likriktare a35KW så hastigheten på en laddare påverkas bara av en annan laddare om den totala förbrukningen är 1,2MW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 05:46
av Dafro
Tack för info, och det lär ju räcka ett tag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 05:53
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:33
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 08:31
av chaffis75
Bengt-re skrev: ↑30 dec 2022 20:54
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
De de var nog de dummaste jag hört på länge.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 10:06
av Off Grid Byggaren
Dafro skrev: ↑31 dec 2022 05:53
Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:33
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…
Bra räckvidd med 103 mil.....
https://autonews.autoua.net/en/novosti/ ... harge.html
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 10:27
av martinot
Off Grid Byggaren skrev: ↑30 dec 2022 21:22
martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.
Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 10:38
av martinot
Bengt-re skrev: ↑30 dec 2022 20:54
martinot skrev: ↑30 dec 2022 19:29
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Jag tycker att om man öppnat upp laddarna för alla bilar, utan krav på att de skall ha laddporten vänster bak, så skall man ju naturligtvis se till att kablarna till laddpunkterna är tillräckligt långa så att de inte dras sönder när kunderna försöker använda sig av de. Detta kan man ju inte lasta varken kunderna eller de andra biltillverkarna för.
Därav att jag tycker Tesla gjort hela öppnat av SuC på ett så uselt dåligt sätt. Dålig anpassning till elbilar på marknaden (skulle säga att majoriteten har laddintaget höger bak), och dålig otydlig information till sina icke-Tesla-kunder vad som gäller. Detta ansvaret och misslyckandet lägger jag helt på Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 dec 2022 11:19
av Niklas Z
martinot skrev: ↑31 dec 2022 10:27
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.
Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
Håller med. V3 håller vad det lovar. Däremot är det inte ovanligt att V2 ger lägre effekt än förväntat. På V3 händer det ganska ofta att bilen indikerar över 250 kW som max och laddeffekten brukar sjunka lugnt och fint när SoC stiger över 30 %, så att det laddar på bra även över 30 % (min bil har Panasonic-batteri). Det har dock sagts att stationen vid Bredden (Sollentuna) har klen totaleffekt och den är oftast hårt belastad. Enda gången jag laddat där tyckte jag att effekten i intervallet 45-65 % SoC var lite dålig. Annars har V3 alltid fungerat som förväntat.
På V2 undrar jag om jag någonsin sett 150 kW i bilen. Över 140 kW är vanligt, men många gånger har det varit sämre, även när jag inte delat stolppar med andra bilar. Dessutom får jag ofta lägre effekt vid 50 % SoC och högre på V2 än V3, trots att bilen borde vara begränsande där (laddkurvan faller så att någonstans i trakten av 50 % SoC sjunker effekten under 150 kW).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2023 11:50
av Force-Walker
Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2023 18:43
av Dexter86
Force-Walker skrev: ↑17 jan 2023 11:50
Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
I Elli-appen appen står det Åtkomst endast kunder på Porsche Center i Gbg
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2023 19:08
av krille
Force-Walker skrev: ↑17 jan 2023 11:50
Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Har laddat på Porsche Center i Jönköping samt i Murcia (Spanien) med mitt We Charge-kort utan problem
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2023 20:19
av Bengt-re
Dexter86 skrev: ↑18 jan 2023 18:43
Force-Walker skrev: ↑17 jan 2023 11:50
Hej!
Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.
Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.
Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
I Elli-appen appen står det Åtkomst endast kunder på Porsche Center i Gbg
Då är det väl artigast att låta bli. Eller ställa bilen på laddning och gå in och titta på bilarna - då är du ju typ kund iaf!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2023 08:04
av Force-Walker
Tack för svaren

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 17:16
av Dodde
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 18:20
av Rydh
Dodde skrev: ↑29 jan 2023 17:16
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Aktuell status:
Markarbete pågår och gör nog så någon vecka till.
12st "laddar-fundament" är på plats och man håller på att gräva in matning och fundament för transformatorskåpen.
//Peter
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 18:44
av Gargamel
Rydh skrev: ↑29 jan 2023 18:20
Dodde skrev: ↑29 jan 2023 17:16
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Aktuell status:
Markarbete pågår och gör nog så någon vecka till.
12st "laddar-fundament" är på plats och man håller på att gräva in matning och fundament för transformatorskåpen.
//Peter
Men kommer det bli 12 st, eller bara förberett för 12 men blir typ kanske 6 i början?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 19:24
av Dodde
Känns som att IONITY växlat upp lite. Kan vara att det nya är 12 laddare när man bygger nytt. 12 är bättre än 6 iaf
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 19:27
av Dafro
Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 19:46
av Rydh
Gargamel skrev: ↑29 jan 2023 18:44
Men kommer det bli 12 st, eller bara förberett för 12 men blir typ kanske 6 i början?
Inte en aning, det var svårt att avgöra det på betongklumparna man ser när man kör förbi!
//Peter
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jan 2023 20:49
av Bengt-re
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 jan 2023 06:45
av chaffis75
Bengt-re skrev: ↑29 jan 2023 20:49
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Och du tror aldrig några tesla förare laddat till nära 100%.. Nejdå för de är alltid perfekta.
För din del så kanake du ska hålla dig endast på suc så slipper du ju detta problem sen låter vi ionity bygga enligt sin strategi.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 jan 2023 07:29
av toppo
Dafro skrev: ↑29 jan 2023 19:27
Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
I Norge har de ju byggt ut till 12 på stationer med hög beläggning så det känns troligt att de bygger 12 på nya stationer vid högtrafikerade vägar även här.