Magic with S is gone
Fick min första S 2016 och har efter 700 mil med S LR klart blandade känslor, det finns en hel del som skaver rätt hårt och jag tycker tyvärr att magin är borta.
Jag kommer säkert att dra på mig lite ilska och några nättroll med denna post men försöker vara saklig och delge mina intryck.
Kvalitetsintryck
Viss är det ett lyft från gamla S men i förhållande till pris och de bilar man kan välja på för över miljonen är det katastrof att S inte är bättre ihop-skruvad. Varför installera en skärm i baksätet om hatthyllan är en 5 mm plyfaskiva som ser ut att vara gjord i träslöjden i klass 5a? Visst är det cool med Arachnid fälgar i kolfiber, men det hade varit ännu coolare om dörrhandtagen inte trilskades och knirrade efter 11 års produktion? Eller varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland?
Styrkänsla och körglädje
Har inte blivit sämre, men har hunnits ikapp och körts om av konkurrenter som Taycan, KIA EV6 GT och även Model 3 som har mycket kvickare turn-in och bättre känsla i ratten. Model S styrkänsla är att som att hålla i en död gädda, jag får noll inspiration och feed-back av den i körningen.
Nya S:en har bättre chassi och hjulkontroll, inget snack om det. Man kan åka betydligt fortare över ojämnheter i hög fart utan att den tappar fattningen och blir instabil. Men i farter runt 200 så är den fortfarande långt ifrån de tyska autobahnlokens rakbladsvassa precision och kontroll. I lägre farter är den för säkert kalibrerad för min smak genom att vara för understyrd i karaktären. På den svårbedömda och subjektiva skalan körglädje så har den underbar och bottenlös acceleration att bidra med, men that’s it tyvärr! Det roliga begränsar sig till att skjuta slangbella, man siktar och trycker av.
Autopilot
Efter alla år av utveckling så är den fortfarande förvånansvärt vinglig och osäker, till och med på E4ans enfiliga partier. Kan bero på att jag har HW4 och att den inte är färdigutvecklad, men ändå… Och droppen för mig är att om man kör på autopilot och accar på över 140 km/h så försvinner autopilotfunktionen tills nästa omstart. Försprånget tycks tyvärr inhämtat av konkurrenterna vars autopiloter har nått samma nivå redan nu.
Buller
Är en mycket viktig faktor i premiumsegmentet och i låga farter är S extremt tyst givetvis. Men i högre farter kommer för mycket lågfrekvent däcksbuller från Arachnid hjulen genom dubbelglaset och isoleringen. Det finns säkert någon som har db siffror som motbevisar mig, men det är inte bara ljudstyrka utan även frekvens som ger totalintrycket av bullret. Det är för högt och för tröttsamt för en premiumbil.
Ingen vinkar längre
Kan tyckas givet då det nu finns så många Teslor på vägarna. Men 2016 när jag tog ut min första S var det något särskilt och mycket nydanande. Det var nästan som att åka rymdskepp. Vi vinkade vid möten och folk stirrade verkligen efter en passerande Tesla. För den diskrete är det en dröm och det kan tyckas banalt och posörigt men betalar man 1 – 2 MSEK för en bil är det innerst inne kul om någon tittar på den och reagerar lite – det sker inte längre (vem vinkar åt en taxi
).
Support
Den var magisk tidigare och löste alla tänkbara problem uthålligt och direkt. Nu senast satt jag 30 min i kö bara för att få prata med en rookie som berättade att man kan resetta genom att trycka ned båda knapparna på ratten
Köerna för reparationer och hanteringen på verkstaden har blivit en mycket sämre upplevelse än tidigare både avseende väntetider och kompetens. Och utleverans av en skitig bil på grusplanen i Södertälje kan till och med tända av den som har ett Tesla T tatuerat på röven.
För att balansera kritiken är accelerationen superb, likaså laddningsnätet och bagageutrymmet. Programvaran, OTA uppdateringar och användargränssnittet med dess integrationen av mobiltelefon och kartor mm är fortfarande absolut bäst i klassen.
Sammanfattningsvis är jag kluven till nya S på ett sätt som jag inte var till mina förra. Mycket av de punkter jag ogillar med S är helt irrelevanta för 3 och Y som riktar sig till en annan publik utanför premiumklassen. Model 3 och Y är bland de absolut bästa valen i sina klasser. Men Tesla håller på att bli bilmarknadens H&M eller Ford – mycket pang för pengarna men ingen kvalitet. Då funkar helt enkelt inte premiummodeller som S längre i varumärkesplattformen.
Model S kick-startade elbilsboomen men är på väg att bli omsprungen av utvecklingen inom premiesegmentet som går framåt i rasande takt och det är kul. Det skall bli spännande att testa nya BMW i5 med ögonstyrning, KIA EV GT med driftläge och nya Zeekr 001. Vem vet vad som hamnar i garaget nästa gång – det blir inte en till S tyvärr.