{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3950
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 07 jul 2023 16:15

Jag har ju original 19" Pirelli däcken på bilen. Tänkte att kommit något svar ifrån Tesla då det var många som upplevde samma sak när bilarna kom för ett halvår sedan. Är det som ni säger så är det väl bra på så sätt att inget annat är fel.
Kan dessa plattor dyka upp bara ibland eller är det alltid i så fall?
Det normala är, värre ju längre bilen stått.
Tror, men inte säker, att det oftare kommer när däcken fått svalna en del.

Har mest kört med märkes ”bästitest-däck” och inte haft mycket av plättar.

Köpte en A4 ’13 till dottern med 20” och halvbra däck, på den är det tydligare än med michelin pilot-sport-serien jag oftast haft.

Köpte billiga däck till min A6 när den hade blivit uppenbar andra-bil och fälgarna var krokiga och behövde riktas. Minns inte märket men där var det väldigt tydligt den första kilometern.

Det finns nog ngn som kan mer om däckplättar, då jag nog kört för bra däck oftast.
Men min uppfattning är att de skakar som mest när man far iväg efter att bilen stått ett bra tag, ( flera timmar, helat dygn) och om däcken dessutom fått bli mycket kallare så märks det mer.
Mest skak första kilometern sen brukar det upphöra rätt fort.

Parkerar man en halvtimme så finns det inte några vibrationer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8752
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Pontus »

Med den teorin kanske det är värre också om däcken blivit uppvärmda mycket innan man parkerar? Det är ju lätt hänt att däck blir varma ibland på den här bilen gissar jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
artscho
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 jun 2016 14:24
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av artscho »

Min 6 åring lärde mig ett nytt trick idag. Det går att öppna laddluckan genom att trycka på övre högra hörnet på luckan. Så skönt!
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Wagge »

Min laddlucka verkar leva ett eget liv… spontanöppnar sig själv lite då och då, någon som upplevt samma sak? Gissar att det beror på någon feljustering som gör att den ”trycker upp” sig själv…
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av renes »

Wagge skrev: 13 jul 2023 10:12
Min laddlucka verkar leva ett eget liv… spontanöppnar sig själv lite då och då, någon som upplevt samma sak? Gissar att det beror på någon feljustering som gör att den ”trycker upp” sig själv…
Ja, har märkt samma sak. Utgår ifrån att det är någon software glitch och att det går över med någon update. Har förresten inte märkt det på någon vecka.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3950
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

renes skrev: 13 jul 2023 17:45
Wagge skrev: 13 jul 2023 10:12
Min laddlucka verkar leva ett eget liv… spontanöppnar sig själv lite då och då, någon som upplevt samma sak? Gissar att det beror på någon feljustering som gör att den ”trycker upp” sig själv…
Ja, har märkt samma sak. Utgår ifrån att det är någon software glitch och att det går över med någon update. Har förresten inte märkt det på någon vecka.
Mjukvaru, yepp. Kanske i kombo med någon annan issue.
Min S har inte gjort det men M3P:n var nästan skämtsamt rolig sista veckorna. Spontanöppnade när det var som mest oväntat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av renes »

Är det någon som hittat "energy graph" i nya Model S? Jag menar den grafik där man kunde se beräknad räckvidd baserad på senaste 10, 25 och 50 km körning? Den graf vi använde för att beräkna batteriets kapacitet på åtminstone Model 3, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Wagge »

renes skrev: 13 jul 2023 20:33
Är det någon som hittat "energy graph" i nya Model S? Jag menar den grafik där man kunde se beräknad räckvidd baserad på senaste 10, 25 och 50 km körning? Den graf vi använde för att beräkna batteriets kapacitet på åtminstone Model 3, alltså.
Tror inte att det finns längre.
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Wagge »

renes skrev: 13 jul 2023 17:45
Wagge skrev: 13 jul 2023 10:12
Min laddlucka verkar leva ett eget liv… spontanöppnar sig själv lite då och då, någon som upplevt samma sak? Gissar att det beror på någon feljustering som gör att den ”trycker upp” sig själv…
Ja, har märkt samma sak. Utgår ifrån att det är någon software glitch och att det går över med någon update. Har förresten inte märkt det på någon vecka.
Får hoppas på det.. har också problem med att handtagen inte fälls ut automatiskt på förarsidan när man närmar sig bilen, funkar dock på passagerarsidan…
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av renes »

Wagge skrev: 13 jul 2023 21:11
renes skrev: 13 jul 2023 17:45
Wagge skrev: 13 jul 2023 10:12
Min laddlucka verkar leva ett eget liv… spontanöppnar sig själv lite då och då, någon som upplevt samma sak? Gissar att det beror på någon feljustering som gör att den ”trycker upp” sig själv…
Ja, har märkt samma sak. Utgår ifrån att det är någon software glitch och att det går över med någon update. Har förresten inte märkt det på någon vecka.
Får hoppas på det.. har också problem med att handtagen inte fälls ut automatiskt på förarsidan när man närmar sig bilen, funkar dock på passagerarsidan…
Det har aldrig hänt mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Min laddlucka öppnar sig också random och stannar öppen. Låser jag eller startar bilen stänger den dock, men öppnar helt omotiverat.Den kan också vara svår att öppna med tryck på luckan.
Sedan har jag märkt att någon fläkt i bilen är på rätt högt trots att klimatanläggningen är avstängd och bilen är låst utifrån. Stänger man av Sentry så tystnar den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3950
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Wagge skrev: 13 jul 2023 21:10
renes skrev: 13 jul 2023 20:33
Är det någon som hittat "energy graph" i nya Model S? Jag menar den grafik där man kunde se beräknad räckvidd baserad på senaste 10, 25 och 50 km körning? Den graf vi använde för att beräkna batteriets kapacitet på åtminstone Model 3, alltså.
Tror inte att det finns längre.
Exakt, den är borttagen. Under en period när refresh just kom ut kunde man fippla och få fram den ändå, men om jag minns rätt stängde Tesla den möjligheten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7264
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 14 jul 2023 00:56
Wagge skrev: 13 jul 2023 21:10
renes skrev: 13 jul 2023 20:33
Är det någon som hittat "energy graph" i nya Model S? Jag menar den grafik där man kunde se beräknad räckvidd baserad på senaste 10, 25 och 50 km körning? Den graf vi använde för att beräkna batteriets kapacitet på åtminstone Model 3, alltså.
Tror inte att det finns längre.
Exakt, den är borttagen. Under en period när refresh just kom ut kunde man fippla och få fram den ändå, men om jag minns rätt stängde Tesla den möjligheten.
Vad i hela friden kan det finnas för skäl till att ta bort denna? :? :cry:

Jag använder grafen hela tiden på långresa, den är ju enormt användbar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 aug 2016 20:08
Ort: Nyköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Range Anxiety »

Jag använda den nya energigrafen när jag åkte långt i förra veckan där jag ville hålla koll på att jag kom fram till färja med buffert att åka vidare sen utan att behöva ladda innan slutdestination, då kunde jag se i realtid hur många kilometer jag skulle ha när jag kom fram och kunde ( om jag ville) öka/minska hastigheten och man såg då hur den siffran ändrades. Man får ju även info hur mycket vind, klimatanläggning, höjd etc drar.

Man kan även ändra mellan Resa och Nominell.

Tyckte den fungerade bra. Önskade att dom även kunde visa hur mycket den drar i Wh/km så man slipper öppna Resor.
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3950
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 14 jul 2023 07:32
AAKEE skrev: 14 jul 2023 00:56
Wagge skrev: 13 jul 2023 21:10
renes skrev: 13 jul 2023 20:33
Är det någon som hittat "energy graph" i nya Model S? Jag menar den grafik där man kunde se beräknad räckvidd baserad på senaste 10, 25 och 50 km körning? Den graf vi använde för att beräkna batteriets kapacitet på åtminstone Model 3, alltså.
Tror inte att det finns längre.
Exakt, den är borttagen. Under en period när refresh just kom ut kunde man fippla och få fram den ändå, men om jag minns rätt stängde Tesla den möjligheten.
Vad i hela friden kan det finnas för skäl till att ta bort denna? :? :cry:

Jag använder grafen hela tiden på långresa, den är ju enormt användbar.

/fth
You tell me, eller Elon kanske :(

Knepet var att använda röstkommando, ”open energy” men det togs bort nån månad efter attt folk hittade den vägen.
630FC0DC-A660-48A5-BA49-5D2449F3A83E.jpeg
05D2CCED-B25E-4C63-9121-45D182FBB6FD.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Någon som köpt bromsarna eller track package?
Lite sugen på bromsarna, original ser rätt tråkiga ut.
IMG_9275.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5684
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev: 21 jul 2023 15:06
Någon som köpt bromsarna eller track package?
Lite sugen på bromsarna, original ser rätt tråkiga ut.
Relaterat till BMW:
Please inform the customer that the carbon ceramic brake system’s functional noises (squealing/honking), are a known characteristic for this type of material, and are only a small trade-off for the improved braking performance. These functional noises have no effect on the performance, operational reliability and durability of the brakes.

Part replacement will not provide a remedy for the noise; this is a known characteristic of the high-performance brake
system.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/ ... 4-9999.pdf
Samma för Teslas kolfiberskivor?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Vet inte om det har diskuterats här, men Tesla har återkallat alla refresh S/X för bilbältesproblem (vissa kan lossna vid krock). Kan vara bra att be SC eller ranger titta på era bälten.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3950
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 21 jul 2023 16:12
Vet inte om det har diskuterats här, men Tesla har återkallat alla refresh S/X för bilbältesproblem (vissa kan lossna vid krock). Kan vara bra att be SC eller ranger titta på era bälten.
Släng in eget VIN här:
https://service.tesla.com/vin-recall-search

(Min omfattas inte)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 21 jul 2023 16:22
spacecoin skrev: 21 jul 2023 16:12
Vet inte om det har diskuterats här, men Tesla har återkallat alla refresh S/X för bilbältesproblem (vissa kan lossna vid krock). Kan vara bra att be SC eller ranger titta på era bälten.
Släng in eget VIN här:
https://service.tesla.com/vin-recall-search

(Min omfattas inte)
Inte min heller
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Felet uppdagades av NHTSA i mars så det kanske åtgärdades då.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 21 jul 2023 17:13
Felet uppdagades av NHTSA i mars så det kanske åtgärdades då.

Tillverkad oktober 2022
IMG_6122.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

spacecoin skrev: 21 jul 2023 17:13
Felet uppdagades av NHTSA i mars så det kanske åtgärdades då.
Refresh bilarna som finns i Sverige är väl från sen oktober-22 och framåt. Kanske något som fanns före det?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Nu ska jag inte vara sån igen, men det har ju hänt att Tesla inte återkallar bilar i alla jurisdiktioner utan kanske inspekterar dem på verkstad när tillfälle uppstår istället. Ex: länkarmar före 2018 är bara farliga i Kina ;)

Om jag vore er skulle jag kolla med SC när tillfälle ges. Det är ju bra om man har bilbälten som funkar även om risken är försvinnande låg att man ska behöva dem.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Magic with S is gone

Fick min första S 2016 och har efter 700 mil med S LR klart blandade känslor, det finns en hel del som skaver rätt hårt och jag tycker tyvärr att magin är borta.
Jag kommer säkert att dra på mig lite ilska och några nättroll med denna post men försöker vara saklig och delge mina intryck.

Kvalitetsintryck
Viss är det ett lyft från gamla S men i förhållande till pris och de bilar man kan välja på för över miljonen är det katastrof att S inte är bättre ihop-skruvad. Varför installera en skärm i baksätet om hatthyllan är en 5 mm plyfaskiva som ser ut att vara gjord i träslöjden i klass 5a? Visst är det cool med Arachnid fälgar i kolfiber, men det hade varit ännu coolare om dörrhandtagen inte trilskades och knirrade efter 11 års produktion? Eller varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland?

Styrkänsla och körglädje
Har inte blivit sämre, men har hunnits ikapp och körts om av konkurrenter som Taycan, KIA EV6 GT och även Model 3 som har mycket kvickare turn-in och bättre känsla i ratten. Model S styrkänsla är att som att hålla i en död gädda, jag får noll inspiration och feed-back av den i körningen.
Nya S:en har bättre chassi och hjulkontroll, inget snack om det. Man kan åka betydligt fortare över ojämnheter i hög fart utan att den tappar fattningen och blir instabil. Men i farter runt 200 så är den fortfarande långt ifrån de tyska autobahnlokens rakbladsvassa precision och kontroll. I lägre farter är den för säkert kalibrerad för min smak genom att vara för understyrd i karaktären. På den svårbedömda och subjektiva skalan körglädje så har den underbar och bottenlös acceleration att bidra med, men that’s it tyvärr! Det roliga begränsar sig till att skjuta slangbella, man siktar och trycker av.

Autopilot
Efter alla år av utveckling så är den fortfarande förvånansvärt vinglig och osäker, till och med på E4ans enfiliga partier. Kan bero på att jag har HW4 och att den inte är färdigutvecklad, men ändå… Och droppen för mig är att om man kör på autopilot och accar på över 140 km/h så försvinner autopilotfunktionen tills nästa omstart. Försprånget tycks tyvärr inhämtat av konkurrenterna vars autopiloter har nått samma nivå redan nu.

Buller
Är en mycket viktig faktor i premiumsegmentet och i låga farter är S extremt tyst givetvis. Men i högre farter kommer för mycket lågfrekvent däcksbuller från Arachnid hjulen genom dubbelglaset och isoleringen. Det finns säkert någon som har db siffror som motbevisar mig, men det är inte bara ljudstyrka utan även frekvens som ger totalintrycket av bullret. Det är för högt och för tröttsamt för en premiumbil.

Ingen vinkar längre
Kan tyckas givet då det nu finns så många Teslor på vägarna. Men 2016 när jag tog ut min första S var det något särskilt och mycket nydanande. Det var nästan som att åka rymdskepp. Vi vinkade vid möten och folk stirrade verkligen efter en passerande Tesla. För den diskrete är det en dröm och det kan tyckas banalt och posörigt men betalar man 1 – 2 MSEK för en bil är det innerst inne kul om någon tittar på den och reagerar lite – det sker inte längre (vem vinkar åt en taxi :o).

Support
Den var magisk tidigare och löste alla tänkbara problem uthålligt och direkt. Nu senast satt jag 30 min i kö bara för att få prata med en rookie som berättade att man kan resetta genom att trycka ned båda knapparna på ratten :o Köerna för reparationer och hanteringen på verkstaden har blivit en mycket sämre upplevelse än tidigare både avseende väntetider och kompetens. Och utleverans av en skitig bil på grusplanen i Södertälje kan till och med tända av den som har ett Tesla T tatuerat på röven.


För att balansera kritiken är accelerationen superb, likaså laddningsnätet och bagageutrymmet. Programvaran, OTA uppdateringar och användargränssnittet med dess integrationen av mobiltelefon och kartor mm är fortfarande absolut bäst i klassen.

Sammanfattningsvis är jag kluven till nya S på ett sätt som jag inte var till mina förra. Mycket av de punkter jag ogillar med S är helt irrelevanta för 3 och Y som riktar sig till en annan publik utanför premiumklassen. Model 3 och Y är bland de absolut bästa valen i sina klasser. Men Tesla håller på att bli bilmarknadens H&M eller Ford – mycket pang för pengarna men ingen kvalitet. Då funkar helt enkelt inte premiummodeller som S längre i varumärkesplattformen.

Model S kick-startade elbilsboomen men är på väg att bli omsprungen av utvecklingen inom premiesegmentet som går framåt i rasande takt och det är kul. Det skall bli spännande att testa nya BMW i5 med ögonstyrning, KIA EV GT med driftläge och nya Zeekr 001. Vem vet vad som hamnar i garaget nästa gång – det blir inte en till S tyvärr.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Skriv svar