Sida 24 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 10:09
av mati
Video med lite vinterkörning.
Nu säger Jaguar att I-Pace går att snabbladda med 100kW från 0-80% på 45 minuter. Men det verkar som att trefasladdning är ingenting vi kan räkna med.
https://www.jaguar.se/om-jaguar/koncept ... newsletter


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 10:42
av erbo73
Ja, fortfarande fascinerad att de "glömde" en sån enkel sak. Säljaren ringde ju mig för några veckor sedan och bekräftade till mig att den inte fick 3-fasladdning. Nästa dag började jag blocketsurfa och nu kör jag Model S 90D istället. För mig är 3-fasladdning faktiskt viktigare än om den kan ta 50 eller 100 kW CCS (och 100-laddare finns det INTE många av i Sverige ännu...).

Sen blir det ganska fult att säga att den kan ta emot upp till 7,4 kW AC-laddning. Javisst, men hur många har avsäkrat med 32A hemma?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 10:43
av Surfaren
Det står ju "Inte nog med att I-PACE laddar tillräckligt snabbt och smidigt för att passa kundernas krav i vardagen..."

Så, 32A enfas är tillräckligt i vardagen. Basta.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 10:44
av Verdi
Surfaren skrev:
Det står ju "Inte nog med att I-PACE laddar tillräckligt snabbt och smidigt för att passa kundernas krav i vardagen..."

Så, 32A enfas är tillräckligt i vardagen. Basta. Bild
32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 10:55
av Kullen
Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu). Boxen kan lämna mer men bilen sätter idag begränsningen. I mitt fall, med nybyggt hus och bara 20 A in så laddar jag inte Teslan med full effekt (11 kW). Det hände vid ett tillfälle att säkringen gick när effektuttaget var högt. Har därför ställt ner laddningen till runt 6 kW vilket är mer en tillräckligt för mina dagliga behov. Innebär för min del att I-Pace skulle fungera likvärdigt med Teslan på den punkten. I och för sig kanske jag skulle komma hem, vid vissa tillfällen, med mindre ström i batteriet med tanke på avsaknaden av Supercharger nätverket.
Kostnaden för boxen inklusive installation och moms är 16-17.000. Privat kan man sedan få ladda-hemma-stöd.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 10:56
av mati
Verdi skrev:
32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...
Nä, det är nog billigare att fortsätta tanka bensin.
Bortsett från att det är vansinne att en bil med 90kWh-batteri inte klarar mer än 7,2kW AC. Jag blir ju galen redan nu, när Teslan inte kan ladda snabbare än 11kW som mest, eftersom en fas är trasig. Hemma blir det toklångsamt. Och jag saknar faktiskt dubbelladdaren som gjorde att jag kunde ladda med 22kW. Det är 3 gånger snabbare än vad I-Pace klarar av, och med tanke på hur dåligt utbyggt det är med snabbladdare på vissa ställen är man ju ganska ofta beroende av snabb AC-laddning. Då kan man inte hålla på och småfisa med 7,2kW. Hur tänker de? Jag har ingen stor nytta av 100kW snabbladdning egentligen. Det är inte så ofta man behöver det. Det är vettig AC-laddning som man har nytta av i vardagen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 11:00
av mati
Kullen skrev:
Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu).
Va? Hur då? Slår den ihop två faser till en eller vad? Nä, det låter fel.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 11:07
av Kullen
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 11:10
av mati
Kullen skrev:
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående. ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 11:28
av Bjelke
mati skrev:
Kullen skrev:
Mati,

Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående. ;)
Dom kikade antagligen på hur mycket en E-Golf klarar av och säger sedan "max 7,2kW" men inget om HUR det går till (tex två faser)...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 11:32
av Kullen
Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 11:41
av mati
Kullen skrev:
Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.
Det gör den, jag har ju en Clever laddbox. Den fixar 3x32A, men de har konfigurerat den till 3x16A. Det är troligen som Bjelke säger, jag tänkte på det också. E-Golfen laddar med 2x16A vilket blir 7,2kW. De blandar nog ihop äpplen och apelsiner där. Det var ju lika märkligt när de krävde att jag skulle ha minst 20A-huvudsäkring innan installation fick påbörjas. Synd att Clever inte verkar begripa hur det fungerar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 12:55
av lobbin
Kan man ladda med 7kW så är det väl inte fy skam? Vi kör med 3x10A här hemma och det räcker i 99% av fallen.

Däremot ska man ju ha en laddbox som klarar att omvandla 3-fas till 1-fas 32A i så fall.

Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 13:03
av mati
lobbin skrev:
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 13:11
av perkabolo
mati skrev:
lobbin skrev:
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
Verkar faktiskt dyka upp några boxar med liknande möjligheter. Accelev - http://pureelectric.se/laddbox/ och Zappi - http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30 är de som jag hittat.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 14:24
av Bjelke
perkabolo skrev:
mati skrev:
lobbin skrev:
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.
Verkar faktiskt dyka upp några boxar med liknande möjligheter. Accelev - http://pureelectric.se/laddbox/ och Zappi - http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30 är de som jag hittat.
Värt att komma ihåg när man håller på med sånt är att man förlorar en del verkningsgrad (normala prylar minst 10%, men det går att komma lägre med mer avancerad teknik som då är svindyr istället),
att jämföra med att rätt sorts laddare i bilen direkt inte medför någon nämnvärd extra förlust...
Edit: plus att en bra inbyggd laddare har man ju med sig hela tiden ;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 jan 2018 15:45
av Limbster

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 06:49
av jonas
Skulle gärna ha jaggan!

Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.

Laddningen får vi inga svar på annat än att den klarar 7.4kW dvs högst troligt 1 fas 32 A.

Jaguar kan naturligtvis erbjuda boxinstallation med dcladdning hemma, likt andra aktörer fast de har ac laddning. Det löser ju hemmaladdningen men inte när man är på språng och på andra destinationer.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 09:03
av Bjelke
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 10:45
av Legato
jonas skrev:
Skulle gärna ha jaggan!

Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.
k
Förstår inte varför Tesla ej fixat det, men som tur är finns det ju i Dashboard for Tesla-appen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 11:01
av bullen
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 13:39
av dstr
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Har redan gjorts. :)
Bild

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 14:18
av Svenssons
dstr skrev:
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Har redan gjorts. :)
Bild
Dessutom med den tunnare vätskekylda kabeln!

;)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 14:37
av Bjelke
Snyggt som fan iaf! :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 03 feb 2018 14:39
av Bjelke
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så coolt
Fast då behövs ju ingen mini-DC-laddare, räcker ju med inbyggda laddaren ;)
(Såvida man inte har en 11kW inbyggd och vill ha mer effekt)