Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Video med lite vinterkörning.
Nu säger Jaguar att I-Pace går att snabbladda med 100kW från 0-80% på 45 minuter. Men det verkar som att trefasladdning är ingenting vi kan räkna med.
https://www.jaguar.se/om-jaguar/koncept ... newsletter
Nu säger Jaguar att I-Pace går att snabbladda med 100kW från 0-80% på 45 minuter. Men det verkar som att trefasladdning är ingenting vi kan räkna med.
https://www.jaguar.se/om-jaguar/koncept ... newsletter
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, fortfarande fascinerad att de "glömde" en sån enkel sak. Säljaren ringde ju mig för några veckor sedan och bekräftade till mig att den inte fick 3-fasladdning. Nästa dag började jag blocketsurfa och nu kör jag Model S 90D istället. För mig är 3-fasladdning faktiskt viktigare än om den kan ta 50 eller 100 kW CCS (och 100-laddare finns det INTE många av i Sverige ännu...).
Sen blir det ganska fult att säga att den kan ta emot upp till 7,4 kW AC-laddning. Javisst, men hur många har avsäkrat med 32A hemma?
Sen blir det ganska fult att säga att den kan ta emot upp till 7,4 kW AC-laddning. Javisst, men hur många har avsäkrat med 32A hemma?
Det står ju "Inte nog med att I-PACE laddar tillräckligt snabbt och smidigt för att passa kundernas krav i vardagen..."
Så, 32A enfas är tillräckligt i vardagen. Basta.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...Surfaren skrev:Det står ju "Inte nog med att I-PACE laddar tillräckligt snabbt och smidigt för att passa kundernas krav i vardagen..."
Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu). Boxen kan lämna mer men bilen sätter idag begränsningen. I mitt fall, med nybyggt hus och bara 20 A in så laddar jag inte Teslan med full effekt (11 kW). Det hände vid ett tillfälle att säkringen gick när effektuttaget var högt. Har därför ställt ner laddningen till runt 6 kW vilket är mer en tillräckligt för mina dagliga behov. Innebär för min del att I-Pace skulle fungera likvärdigt med Teslan på den punkten. I och för sig kanske jag skulle komma hem, vid vissa tillfällen, med mindre ström i batteriet med tanke på avsaknaden av Supercharger nätverket.
Kostnaden för boxen inklusive installation och moms är 16-17.000. Privat kan man sedan få ladda-hemma-stöd.
Kostnaden för boxen inklusive installation och moms är 16-17.000. Privat kan man sedan få ladda-hemma-stöd.
Nä, det är nog billigare att fortsätta tanka bensin.Verdi skrev:32A enfas hade funkat bra. Det är 7,2 kW väl? Men i Sverige är det inte helt enkelt att dra in 32A till villan...
Bortsett från att det är vansinne att en bil med 90kWh-batteri inte klarar mer än 7,2kW AC. Jag blir ju galen redan nu, när Teslan inte kan ladda snabbare än 11kW som mest, eftersom en fas är trasig. Hemma blir det toklångsamt. Och jag saknar faktiskt dubbelladdaren som gjorde att jag kunde ladda med 22kW. Det är 3 gånger snabbare än vad I-Pace klarar av, och med tanke på hur dåligt utbyggt det är med snabbladdare på vissa ställen är man ju ganska ofta beroende av snabb AC-laddning. Då kan man inte hålla på och småfisa med 7,2kW. Hur tänker de? Jag har ingen stor nytta av 100kW snabbladdning egentligen. Det är inte så ofta man behöver det. Det är vettig AC-laddning som man har nytta av i vardagen.
Va? Hur då? Slår den ihop två faser till en eller vad? Nä, det låter fel.Kullen skrev:Pratade precis med Clever. De säger att deras laddbox kopplas in 3-fas 16 A. Den lämnar sedan till bilen max 7,4 kW (som det ser ut nu).
Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående.Kullen skrev:Mati,
Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dom kikade antagligen på hur mycket en E-Golf klarar av och säger sedan "max 7,2kW" men inget om HUR det går till (tex två faser)...mati skrev:Jag förstår det, men jag tror inte på Clevers påstående.Kullen skrev:Mati,
Clever sa så. Kan inte bedöma riktigheten i påståendet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.
Det gör den, jag har ju en Clever laddbox. Den fixar 3x32A, men de har konfigurerat den till 3x16A. Det är troligen som Bjelke säger, jag tänkte på det också. E-Golfen laddar med 2x16A vilket blir 7,2kW. De blandar nog ihop äpplen och apelsiner där. Det var ju lika märkligt när de krävde att jag skulle ha minst 20A-huvudsäkring innan installation fick påbörjas. Synd att Clever inte verkar begripa hur det fungerar.Kullen skrev:Clever sa att laddboxen klarar att leverera max 22 kW. Har som sagt inte kunskap att bedöma riktigheten.
Kan man ladda med 7kW så är det väl inte fy skam? Vi kör med 3x10A här hemma och det räcker i 99% av fallen.
Däremot ska man ju ha en laddbox som klarar att omvandla 3-fas till 1-fas 32A i så fall.
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Däremot ska man ju ha en laddbox som klarar att omvandla 3-fas till 1-fas 32A i så fall.
Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.lobbin skrev:Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Verkar faktiskt dyka upp några boxar med liknande möjligheter. Accelev - http://pureelectric.se/laddbox/ och Zappi - http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30 är de som jag hittat.mati skrev:Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.lobbin skrev:Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
- Bjelke
- Teslaägare
Värt att komma ihåg när man håller på med sånt är att man förlorar en del verkningsgrad (normala prylar minst 10%, men det går att komma lägre med mer avancerad teknik som då är svindyr istället),perkabolo skrev:Verkar faktiskt dyka upp några boxar med liknande möjligheter. Accelev - http://pureelectric.se/laddbox/ och Zappi - http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30 är de som jag hittat.mati skrev:Nej det är klart att de inte kan det. Ferroamp har ett system för det som bygger på att man likriktar 3-fas strömmen för att sedan köra den genom en växelriktare igen. EnergyHub kallas burken. På det viset kan man plocka ut mycket högre ström ur en enda fas än vad huvudsäkringen är dimensionerad för. Men det är en helt annan prisklass och betydligt mer invecklat än en Clever-laddbox.lobbin skrev:Har kollat lite på Clevers sida och även tillverkaren KEBA, men hittar ingenting om det. Utgår från att den inte klarar att omvandla.
att jämföra med att rätt sorts laddare i bilen direkt inte medför någon nämnvärd extra förlust...
Edit: plus att en bra inbyggd laddare har man ju med sig hela tiden

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Skulle gärna ha jaggan!
Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.
Laddningen får vi inga svar på annat än att den klarar 7.4kW dvs högst troligt 1 fas 32 A.
Jaguar kan naturligtvis erbjuda boxinstallation med dcladdning hemma, likt andra aktörer fast de har ac laddning. Det löser ju hemmaladdningen men inte när man är på språng och på andra destinationer.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Den verkar ha schemalagd laddning och klimatisering på avresetid. Det jag har saknat på Teslan i 3 år.
Laddningen får vi inga svar på annat än att den klarar 7.4kW dvs högst troligt 1 fas 32 A.
Jaguar kan naturligtvis erbjuda boxinstallation med dcladdning hemma, likt andra aktörer fast de har ac laddning. Det löser ju hemmaladdningen men inte när man är på språng och på andra destinationer.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Bjelke
- Teslaägare
Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Förstår inte varför Tesla ej fixat det, men som tur är finns det ju i Dashboard for Tesla-appen.jonas skrev:Skulle gärna ha jaggan!
k
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så cooltBjelke skrev:Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.
Har redan gjorts.bullen skrev:Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så cooltBjelke skrev:Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.

Dessutom med den tunnare vätskekylda kabeln!dstr skrev:Har redan gjorts.bullen skrev:Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så cooltBjelke skrev:Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Bjelke
- Teslaägare
Fast då behövs ju ingen mini-DC-laddare, räcker ju med inbyggda laddarenbullen skrev:Och printa ut en Dummy SuC o montera den i... vore så cooltBjelke skrev:Jag blir mer och mer sugen på att köpa en sån mini-hemma-DC-laddare.

(Såvida man inte har en 11kW inbyggd och vill ha mer effekt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19