GissaVem är igång igen. Jag bara konstaterar att det framgår två olika budskap om jämför modeller eller märken
Artikeln i DI idag:
Listan som avslöjar lyxbilarnas nya ledare
https://infogr.am/9e4a88d9-82c8-4cb5-a93e-d3c03afa9b72
(diagrammet)
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 08 februari 2017, 15:03
Tillverkarna av lyxbilar hade ett nytt rekordår ifjol.
Alla ökade sin försäljning – tre tyska märken krigar om topplatserna.
I vår tabell nedan har vi val en generös tolkning av begreppet lyxbilar. Vi har, precis som i fjol, tagit med renodlade lyxmärken, sportbilsmärken, men också de märken som gör anspråk på att slåss i vad som brukar kallas prestigeklassen.
Som tidigare år krigar de tre tyska märkena om topplatserna – och Mercedes ökade mest och nådde över 2 miljoner sålda bilar. BMW nådde också över 2 miljoner, men ökade inte lika mycket och fick se sig bli omkört.
En omedelbar fråga blir: vid vilken volym förvandlas ett prestigemärke till ett volymmärke, när börjar varumärken vattnas ur av den höga försäljningen?
Klassiska volymmärken som Peugeot och Opel säljer hälften så många bilar, Mazda ligger en halv miljon efter.
En tydlig nyckel bakom framgångarna är dels olika tillverkarnas satsningar på småbilar, dels den allt högre andelen suvar.
Exempelvis är varannan såld BMW nu en suv, medan den viktigaste förklaringen bakom Jaguars kraftiga ökning (+77 procent) är lanseringen av F-pace – som svarar för nästan en tredjedel av totalvolymen.
För de flesta lyxbilstillverkare är USA fortfarande den viktigaste marknaden och där är trenden närmast övertydlig: för fem år sedan, 2012, svarade vanliga personbilar för 52 procent av försäljningen, i fjol var siffran nere i 39 procent. Och det är faktiskt inte främst suvar som ökar allra mest, utan pick-up-modeller.
Läs mer
Vad händer när bilarna blir självkörande?
Bland de verkliga lyxmärkena ökade Rolls-Royce med 6 procent och nådde sitt näst bästa år i historien, medan Bentley ökade nästan dubbelt så mycket (+11) – inte minst på grund av suven Bentayga.
Bland sportbilarna hade McLaren ett fantastiskt år och fördubblade försäljningen. Märket sålde 3.286 bilar och flåsar nu Lamborghini i nacken.
Längst ned i tabellen hittar ni det mest exklusiva märket – men tyvärr ingen siffra för försäljningen.
Bugatti anser sig inte behöva berätta den.
Men vi vet att nya Chiron, med 1.500 hk, har en begränsad volym på 500 bilar, att det ska tillverkas 50-65 bilar per år – och att över 220 bilar redan är sålda.
Grundpriset på 28 miljoner kronor har inte haft någon avskräckande effekt hos målgruppen.
För dem är pengar inget bekymmer. Den genomsnittliga Chiron-köparen äger nämligen redan:
42 andra bilar,
4,6 fastigheter,
3,2 helikoptrar,
1,2 lyxyachter
och 2,7 privatjet.