Schweiz har ett extremt låg antal som går och röstar, lägre än USA till och med. Knappast ett bra tecken...Swede1 skrev:Jämför ALLTID med Schweiz när ni pratar skatter och demokrati.
År 1970 tjänade en svensk mer än en schweizare, idag har vi en inkomst på ca 60-70 % och ännu lägre köpkraft, trots att Schweiz är något dyrare att leva i.
Katastrofal utveckling för Sverige i jämförelse från 1970.
Mycket tryggt land också. Vad kan vi lära?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Artikel i media
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Och det är riktigt dåligt informerade om va de röstar på. En kolega röstade nej till shengen för att hindra att "folk från afrika kom och tog deras jobb"Teslaspolen skrev:Schweiz har ett extremt låg antal som går och röstar, lägre än USA till och med. Knappast ett bra tecken...Swede1 skrev:Jämför ALLTID med Schweiz när ni pratar skatter och demokrati.
År 1970 tjänade en svensk mer än en schweizare, idag har vi en inkomst på ca 60-70 % och ännu lägre köpkraft, trots att Schweiz är något dyrare att leva i.
Katastrofal utveckling för Sverige i jämförelse från 1970.
Mycket tryggt land också. Vad kan vi lära?
Eller mins ni när de blev nationell folkomröstning angående en minaret byglovs ansökan, de ja pratade med trodde de röstade om att tillåta böneutrop i hela schweiz.
Men St1:s affärside är ju just ingen kringservice så det är kanske ingen slump heller att dom kommer ut svingandes.Torkel skrev:Han har tre huvudspår här:Bjelke skrev:http://www.va.se/nyheter/2017/02/06/fin ... a-affarer/
Ja vad säger man.... Tror jag skrattar lite, eller nåt...
1. Tesla kommer inte kunna leverera till kund.
Han har ju en poäng. Tesla har en historia av att knappt klara deadlines och att glida på sanningen. Kanske de i slutändan har bitit av för mycket? Jag tror han har fel men jag är knappast objektiv.
2. Elbilar framställs som mer miljövänliga än de är.
Sant. Fast de är ändå bättre än fossiler.
3. St1 kommer att klara omställningen bra.
Förmodligen. De flesta tappar idag tjänar ganska mycket på kringservice och kommer fortsätta göra det. St1 har en tydlig miljöprofil, så de lär satsa rätt.
Många raka åsikter, men knappast skrattretande.
De driver svenska Shell också, så en och annan varmkorv säljer de (och deras franchisetagare)Daoops skrev:Men St1:s affärside är ju just ingen kringservice så det är kanske ingen slump heller att dom kommer ut svingandes.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ST1 äger Svenska Shell. De stora fullservicestationerna har behållit varumärket Shell. De små automatstationerna har bytt namn till St1. Dessutom köpte de hälften av JET-stationerna. Därför har det blivit så som t.ex. i Nyköping att det nu ligger två St1-stationer bredvid varandra på en gata. I Skärblacka söder om Norrköping ligger en bemannad Shell och en automat-St1 bredvid varandra osv. Att det får vara så antar jag beror på att det är väldigt dyrt att lägga ner en bensinstation eftersom man då tvingas gräva upp tankarna och sanera marken.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite kul att dagens artikel (Tibors alltså) handlar lite om det här på sätt och vis, jag tänkte i morse skriva här just att det kan bli väldigt intressant för bolagen att etablera "mackar" inne i städerna igen 
Där finns det ju lixom inga kvar längre men behovet är ju såklart enormt, och "enkelt" blir det oxo (förhållandevis iaf).
Skulle inte förvåna mig om andra som har typ kiosker osv ger sig in i branschen och börjar agera "mackar", tex 7-eleven eller pressbyron med några stolpar utanför osv
Hamburgerkedjorna är ju iaf redan
med på tåget tex...

Där finns det ju lixom inga kvar längre men behovet är ju såklart enormt, och "enkelt" blir det oxo (förhållandevis iaf).
Skulle inte förvåna mig om andra som har typ kiosker osv ger sig in i branschen och börjar agera "mackar", tex 7-eleven eller pressbyron med några stolpar utanför osv

med på tåget tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nu vet vi varför Tesla ändrade loggan för Model 3 från tre streck till en trea: https://www.law360.com/ip/articles/8885 ... -stripe-tm
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
GissaVem är igång igen. Jag bara konstaterar att det framgår två olika budskap om jämför modeller eller märken

Artikeln i DI idag:
Listan som avslöjar lyxbilarnas nya ledare
https://infogr.am/9e4a88d9-82c8-4cb5-a93e-d3c03afa9b72
(diagrammet)
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 08 februari 2017, 15:03
Tillverkarna av lyxbilar hade ett nytt rekordår ifjol.
Alla ökade sin försäljning – tre tyska märken krigar om topplatserna.
I vår tabell nedan har vi val en generös tolkning av begreppet lyxbilar. Vi har, precis som i fjol, tagit med renodlade lyxmärken, sportbilsmärken, men också de märken som gör anspråk på att slåss i vad som brukar kallas prestigeklassen.
Som tidigare år krigar de tre tyska märkena om topplatserna – och Mercedes ökade mest och nådde över 2 miljoner sålda bilar. BMW nådde också över 2 miljoner, men ökade inte lika mycket och fick se sig bli omkört.
En omedelbar fråga blir: vid vilken volym förvandlas ett prestigemärke till ett volymmärke, när börjar varumärken vattnas ur av den höga försäljningen?
Klassiska volymmärken som Peugeot och Opel säljer hälften så många bilar, Mazda ligger en halv miljon efter.
En tydlig nyckel bakom framgångarna är dels olika tillverkarnas satsningar på småbilar, dels den allt högre andelen suvar.
Exempelvis är varannan såld BMW nu en suv, medan den viktigaste förklaringen bakom Jaguars kraftiga ökning (+77 procent) är lanseringen av F-pace – som svarar för nästan en tredjedel av totalvolymen.
För de flesta lyxbilstillverkare är USA fortfarande den viktigaste marknaden och där är trenden närmast övertydlig: för fem år sedan, 2012, svarade vanliga personbilar för 52 procent av försäljningen, i fjol var siffran nere i 39 procent. Och det är faktiskt inte främst suvar som ökar allra mest, utan pick-up-modeller.
Läs mer
Vad händer när bilarna blir självkörande?
Bland de verkliga lyxmärkena ökade Rolls-Royce med 6 procent och nådde sitt näst bästa år i historien, medan Bentley ökade nästan dubbelt så mycket (+11) – inte minst på grund av suven Bentayga.
Bland sportbilarna hade McLaren ett fantastiskt år och fördubblade försäljningen. Märket sålde 3.286 bilar och flåsar nu Lamborghini i nacken.
Längst ned i tabellen hittar ni det mest exklusiva märket – men tyvärr ingen siffra för försäljningen.
Bugatti anser sig inte behöva berätta den.
Men vi vet att nya Chiron, med 1.500 hk, har en begränsad volym på 500 bilar, att det ska tillverkas 50-65 bilar per år – och att över 220 bilar redan är sålda.
Grundpriset på 28 miljoner kronor har inte haft någon avskräckande effekt hos målgruppen.
För dem är pengar inget bekymmer. Den genomsnittliga Chiron-köparen äger nämligen redan:
42 andra bilar,
4,6 fastigheter,
3,2 helikoptrar,
1,2 lyxyachter
och 2,7 privatjet.

Artikeln i DI idag:
(diagrammet)
Av HÅKAN MATSON
I vår tabell nedan har vi val en generös tolkning av begreppet lyxbilar. Vi har, precis som i fjol, tagit med renodlade lyxmärken, sportbilsmärken, men också de märken som gör anspråk på att slåss i vad som brukar kallas prestigeklassen.
Som tidigare år krigar de tre tyska märkena om topplatserna – och Mercedes ökade mest och nådde över 2 miljoner sålda bilar. BMW nådde också över 2 miljoner, men ökade inte lika mycket och fick se sig bli omkört.
En omedelbar fråga blir: vid vilken volym förvandlas ett prestigemärke till ett volymmärke, när börjar varumärken vattnas ur av den höga försäljningen?
Klassiska volymmärken som Peugeot och Opel säljer hälften så många bilar, Mazda ligger en halv miljon efter.
En tydlig nyckel bakom framgångarna är dels olika tillverkarnas satsningar på småbilar, dels den allt högre andelen suvar.
Exempelvis är varannan såld BMW nu en suv, medan den viktigaste förklaringen bakom Jaguars kraftiga ökning (+77 procent) är lanseringen av F-pace – som svarar för nästan en tredjedel av totalvolymen.
För de flesta lyxbilstillverkare är USA fortfarande den viktigaste marknaden och där är trenden närmast övertydlig: för fem år sedan, 2012, svarade vanliga personbilar för 52 procent av försäljningen, i fjol var siffran nere i 39 procent. Och det är faktiskt inte främst suvar som ökar allra mest, utan pick-up-modeller.
Läs mer
Bland de verkliga lyxmärkena ökade Rolls-Royce med 6 procent och nådde sitt näst bästa år i historien, medan Bentley ökade nästan dubbelt så mycket (+11) – inte minst på grund av suven Bentayga.
Bland sportbilarna hade McLaren ett fantastiskt år och fördubblade försäljningen. Märket sålde 3.286 bilar och flåsar nu Lamborghini i nacken.
Längst ned i tabellen hittar ni det mest exklusiva märket – men tyvärr ingen siffra för försäljningen.
Men vi vet att nya Chiron, med 1.500 hk, har en begränsad volym på 500 bilar, att det ska tillverkas 50-65 bilar per år – och att över 220 bilar redan är sålda.
Grundpriset på 28 miljoner kronor har inte haft någon avskräckande effekt hos målgruppen.
För dem är pengar inget bekymmer. Den genomsnittliga Chiron-köparen äger nämligen redan:
42 andra bilar,
4,6 fastigheter,
3,2 helikoptrar,
1,2 lyxyachter
och 2,7 privatjet.
Den tabellen du bifogar gäller dock endast USA, om det inte är samma i resten av världen så är de siffrorna inte så relevanta i artikeln eftersom artikeln inte fokuserar sig på försäljningen i USA. Det syns där i den tabellen att även om Tesla ökade mycket så har de väldigt långt kvar till de stora märkena och får fortfarande anses som ett väldigt litet märke.Daoops skrev:GissaVem är igång igen. Jag bara konstaterar att det framgår två olika budskap om jämför modeller eller märken
Artikeln i DI idag:
(diagrammet)
Av HÅKAN MATSON
Läs mer
42 andra bilar,
4,6 fastigheter,
3,2 helikoptrar,
1,2 lyxyachter
och 2,7 privatjet.
Fasen jag måste sluta läsa DI.. hade precis kommit över artikeln i mitt inlägg ovan så springer man på det här
http://www.di.se/bil/nu-kommer-genombro ... tgasbilar/
Fantastiskt hur 4 plus 2 blir 14:
"I både Danmark och Norge finns ett nät med vätgasstationer, men i Sverige har halkat efter. I skrivande stund finns det bara fyra: Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken.
Under året ska dock ytterligare två stationer öppnas, dels i Västberga i södra Stockholm, dels i Malmö. Därmed kommer Sverige att ha minst 14 vätgastankstationer år 2020."
Fantastiskt hur 4 plus 2 blir 14:
"I både Danmark och Norge finns ett nät med vätgasstationer, men i Sverige har halkat efter. I skrivande stund finns det bara fyra: Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken.
Under året ska dock ytterligare två stationer öppnas, dels i Västberga i södra Stockholm, dels i Malmö. Därmed kommer Sverige att ha minst 14 vätgastankstationer år 2020."
Det är sant. Du säger att jag har för mycket Teslaglasögon på mig? Kanske är så. Är Matson en neutral reporter?vigge50 skrev:Den tabellen du bifogar gäller dock endast USA, om det inte är samma i resten av världen så är de siffrorna inte så relevanta i artikeln eftersom artikeln inte fokuserar sig på försäljningen i USA. Det syns där i den tabellen att även om Tesla ökade mycket så har de väldigt långt kvar till de stora märkena och får fortfarande anses som ett väldigt litet märke.
Du har nog lite för mycket teslaögen men jag kan inte påstå att jag inte har det...Daoops skrev:Det är sant. Du säger att jag har för mycket Teslaglasögon på mig? Kanske är så. Är Matson en neutral reporter?vigge50 skrev:Den tabellen du bifogar gäller dock endast USA, om det inte är samma i resten av världen så är de siffrorna inte så relevanta i artikeln eftersom artikeln inte fokuserar sig på försäljningen i USA. Det syns där i den tabellen att även om Tesla ökade mycket så har de väldigt långt kvar till de stora märkena och får fortfarande anses som ett väldigt litet märke.
Att Matson är en neutral reporter i allmänhet skulle jag definitivt inte säga men just den artikeln tyckte jag inte det var något märkvärdigt med.
Nej, 4 plus 2 borde bli 42 såklart. Och 42 är den yttersta frågan om livet, universum och allting.Daoops skrev:Fantastiskt hur 4 plus 2 blir 14

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ok, fair enoughvigge50 skrev:Du har nog lite för mycket teslaögen men jag kan inte påstå att jag inte har det...Daoops skrev:Det är sant. Du säger att jag har för mycket Teslaglasögon på mig? Kanske är så. Är Matson en neutral reporter?vigge50 skrev:Den tabellen du bifogar gäller dock endast USA, om det inte är samma i resten av världen så är de siffrorna inte så relevanta i artikeln eftersom artikeln inte fokuserar sig på försäljningen i USA. Det syns där i den tabellen att även om Tesla ökade mycket så har de väldigt långt kvar till de stora märkena och får fortfarande anses som ett väldigt litet märke.
Att Matson är en neutral reporter i allmänhet skulle jag definitivt inte säga men just den artikeln tyckte jag inte det var något märkvärdigt med.
Såklartmati skrev:Nej, 4 plus 2 borde bli 42 såklart. Och 42 är den yttersta frågan om livet, universum och allting.Daoops skrev:Fantastiskt hur 4 plus 2 blir 14

- Bjelke
- Teslaägare
Såg inte om denna länk kommit med i tråden. Men Håkan Mattsson fortsätter att leverera.
Svart X90D, bokat en M3.
- Bjelke
- Teslaägare
Jo den ligger på förra sidanAnders77 skrev:Såg inte om denna länk kommit med i tråden. Men Håkan Mattsson fortsätter att leverera.

Lite kul förresten att el till vätgasproduktion är helt ren medans den till elbilar kommer från kolkraft mm

(Står inte så i den här artikeln men denna plus div andra ger den bilden)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Antar att vätgasbilar kör på samma el som tågen. Dom är ju oxå utsläppsfria...Bjelke skrev:Jo den ligger på förra sidanAnders77 skrev:Såg inte om denna länk kommit med i tråden. Men Håkan Mattsson fortsätter att leverera.
Lite kul förresten att el till vätgasproduktion är helt ren medans den till elbilar kommer från kolkraft mm![]()
(Står inte så i den här artikeln men denna plus div andra ger den bilden)

94 miljoner.
Hur många snabbladdstationer kunde det bekosta? Tillräckligt för hela sverige. och förstärka på befintliga platser.
Hur mycket kostar 130 vätgas stationer med lokal produktion.
Hur många snabbladdstationer kunde det bekosta? Tillräckligt för hela sverige. och förstärka på befintliga platser.
Hur mycket kostar 130 vätgas stationer med lokal produktion.

MYLR-24
- Bjelke
- Teslaägare
Samma igen men rapporterad i annan blaska...
http://www.va.se/nyheter/2017/02/08/fin ... -klimatet/
På sätt och vis har han ju rätt i till vissa delar, som att utsläppen inte kommer att minska tack vare elbilar då efterfrågan kommer fortsätta att öka (tex flybränsle mm).
Han efterlyser även en "rättvis utvärdering av elbilarnas påverkan på klimatet"... (jo det som finns räcker inte till, lite som tobaksindustrin, sista halmstrået osv)
Dom nordiska länderna har iaf "förhållandevis bra på att producera förnybar energi"
För att stärka sina egna intressen så poängterar han att energilagring är det viktigaste området att utveckla (undrar vilken annan energikälla som är himla lätt att lagra tro), dvs han
försöker verkligen slå spiken i kistan med att (indirekt kanske) nuvarande energiproduktion inte kan lagras på ett bra sätt (och därför behövs olja och dess produkter)...
Vet inte ens om Cicero kan ligga still i sin grav...
Och nej Far1far2, jag håller med dig, han är ingen guru, han är bara en jäkligt rik oljeinvesterare, that´s it...
http://www.va.se/nyheter/2017/02/08/fin ... -klimatet/
På sätt och vis har han ju rätt i till vissa delar, som att utsläppen inte kommer att minska tack vare elbilar då efterfrågan kommer fortsätta att öka (tex flybränsle mm).
Han efterlyser även en "rättvis utvärdering av elbilarnas påverkan på klimatet"... (jo det som finns räcker inte till, lite som tobaksindustrin, sista halmstrået osv)
Dom nordiska länderna har iaf "förhållandevis bra på att producera förnybar energi"

För att stärka sina egna intressen så poängterar han att energilagring är det viktigaste området att utveckla (undrar vilken annan energikälla som är himla lätt att lagra tro), dvs han
försöker verkligen slå spiken i kistan med att (indirekt kanske) nuvarande energiproduktion inte kan lagras på ett bra sätt (och därför behövs olja och dess produkter)...
Vet inte ens om Cicero kan ligga still i sin grav...
Och nej Far1far2, jag håller med dig, han är ingen guru, han är bara en jäkligt rik oljeinvesterare, that´s it...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
http://dela.dn.se/ELSDo4YyJguq8wxrqJDfe ... TuA56lw3UA,,
DN testar laddhybrider i fjällen. De orkar dock inte ens bemöda sig med att ta med självklar utrustning:
"När vi stannar till hos en av de stora hamburgerkedjorna som i reklamen lockar med gratis laddstation dröjer det ett bra tag innan vi över huvud taget hittar den undanskymda stolpen i mörkret bredvid en container. Men då funkar inte sladden som vi har med oss, det krävs att man även har släpat med sig en så kallad typ 2-sladd för att få tillgång till strömmen."
DN testar laddhybrider i fjällen. De orkar dock inte ens bemöda sig med att ta med självklar utrustning:
"När vi stannar till hos en av de stora hamburgerkedjorna som i reklamen lockar med gratis laddstation dröjer det ett bra tag innan vi över huvud taget hittar den undanskymda stolpen i mörkret bredvid en container. Men då funkar inte sladden som vi har med oss, det krävs att man även har släpat med sig en så kallad typ 2-sladd för att få tillgång till strömmen."
"släpat med sig"...Anderzzon skrev:http://dela.dn.se/ELSDo4YyJguq8wxrqJDfe ... TuA56lw3UA,,
Jag - som har en Zoe - har en typ 2-kabel, en "portabel laddare" som klarar allt från 1-fas 6 A till 3-fas 16A och en 25 m förlängningssladd 16A. Man vill väl inte bli stående i onödan?
Ungefär som att man utvärderat en fossilbil, blivit soppatorsk och rotar i bagaget och hittar en tom reservdunk: "...krävs det att man även har fyllt denna reservdunk med bensin innan man startade resan!"
Jag körde den här bensinslukande bilen till fjällen och bensinen tog slut, men när jag skulle fylla på bränsle krävdes det att jag hade släpat med mig ett sånt där betalkort eller pengar!!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR