BMW i4 M50 är en fin bil men trång som fan, tyngre och dessutom inte riktigt samma prisklass. Åtminstone inte med vettig utrustning.
Du får en 2024 på Blocket för typ 660K
Billigare än nya M3P
Så nu jämför vi blocket-fynd (demobilar?) med 6 mån och hundratals mil på mätaren med fabriksnytt?
Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
Du får väl köpa en I4 precis som Holger, Günther och Dieter då. Själv tycker jag både I4 och Model3 är fina bilar, särskilt i sina prestandaversioner, och hetsar inte upp mig så särskilt i besvikelsen över att de inte är ännu snabbare.
BMW i4 M50 är en fin bil men trång som fan, tyngre och dessutom inte riktigt samma prisklass. Åtminstone inte med vettig utrustning.
Du får en 2024 på Blocket för typ 660K
Billigare än nya M3P
Så nu jämför vi blocket-fynd (demobilar?) med 6 mån och hundratals mil på mätaren med fabriksnytt?
Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
Fast 709 900:- är väl grundpriset på en i4 m50 utan några tillval alls… ska du upp i samma nivå som en M3P får du nog lägga till 80-100k på priset.
När jag beställde min (som jag senare avbokade) så hade jag tillval för runt 110k, och då hade jag bara lagt till det nödvändigaste för att få de flesta saker en bil ska ha…
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 21 jul 2024 23:23
av holden
9 av 10 tyskar som köper begagnad elbil är alltså det senaste urvalskriteriet när vi utvärderar en ny M3P Det blir bara roligare och roligare det här.
9 av 10 tyskar som köper begagnad elbil är alltså det senaste urvalskriteriet när vi utvärderar en ny M3P Det blir bara roligare och roligare det här.
Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an
Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?
Hur exakt har bilen ”floppat”?
Kommer att tänka på Hassangängets farhåga om att 10000 tyska läderbögar skulle välla in över gränsen vid EU-inträdet. Vilken bil skulle dom ha valt, det känns relevant att gå till botten med.
Du får en 2024 på Blocket för typ 660K
Billigare än nya M3P
Så nu jämför vi blocket-fynd (demobilar?) med 6 mån och hundratals mil på mätaren med fabriksnytt?
Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
Fast 709 900:- är väl grundpriset på en i4 m50 utan några tillval alls… ska du upp i samma nivå som en M3P får du nog lägga till 80-100k på priset.
När jag beställde min (som jag senare avbokade) så hade jag tillval för runt 110k, och då hade jag bara lagt till det nödvändigaste för att få de flesta saker en bil ska ha…
Standard på alla tyska märken. Vill man ha någon form av lullull alls så är det som du säger 100’ direkt. Svankstöd i stolar, rattvärme, backkamera eller vettig ljudanläggning t ex.
9 av 10 tyskar som köper begagnad elbil är alltså det senaste urvalskriteriet när vi utvärderar en ny M3P Det blir bara roligare och roligare det här.
Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an
Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?
Hur exakt har bilen ”floppat”?
Kommer att tänka på Hassangängets farhåga om att 10000 tyska läderbögar skulle välla in över gränsen vid EU-inträdet. Vilken bil skulle dom ha valt, det känns relevant att gå till botten med.
Eller hur. Såg en tysk youtuber som recenserade Model 3 Highland LR och allt var frid och fröjd tills han pressade upp den till 180-190 nånting på Autobahn och gnällde över ett ”nervöst” uppträdande.
9 av 10 tyskar som köper begagnad elbil är alltså det senaste urvalskriteriet när vi utvärderar en ny M3P Det blir bara roligare och roligare det här.
Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an
Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?
Hur exakt har bilen ”floppat”?
Kommer att tänka på Hassangängets farhåga om att 10000 tyska läderbögar skulle välla in över gränsen vid EU-inträdet. Vilken bil skulle dom ha valt, det känns relevant att gå till botten med.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 28 jul 2024 15:20
av pefreli
Jag kör med ”Insane”-läget hela tiden. Men har nu förstått att det kan dra lite extra juice från batteriet då Insane innebär att batteriet hålls på optimal temperatur (för prestanda) hela tiden.
I vardagen bryr jag mig inte om bilen drar 5-10% extra men på långresor kanske jag ska gå över till ”normal” för att öka räckvidden?
Hur tänker/gör ni andra Performance-ägare?
Någon som har koll på hur mkt det ”kostar” att köra med Insane?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 28 jul 2024 15:38
av holden
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
Ok, fast det svarade inte alls på frågan
Jo, det svarade på en av frågorna nämligen hur andra ägare tänker/gör avseende insane-läget. Ditt inlägg saknade däremot totalt relevans
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
Ok, fast det svarade inte alls på frågan
Jo, det svarade på en av frågorna nämligen hur andra ägare tänker/gör avseende insane-läget. Ditt inlägg saknade däremot totalt relevans
Ser inte att ditt svar har ngt med batteritemperarur att göra, enbart att du vill köra försiktigt. Det vet vi att många vill, så kommer inte särskilt mkt längre i förståelsen av batteritemperatur med det. Tror du får läsa frågan igen
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
Ok, fast det svarade inte alls på frågan
Jo, det svarade på en av frågorna nämligen hur andra ägare tänker/gör avseende insane-läget. Ditt inlägg saknade däremot totalt relevans
Ser inte att ditt svar har ngt med batteritemperarur att göra, enbart att du vill köra försiktigt. Det vet vi att många vill, så kommer inte särskilt mkt längre i förståelsen av batteritemperatur med det. Tror du får läsa frågan igen
Det finns två frågor i TS inlägg, jag svarade uppenbarligen inte på frågan om batteritemperatur utan på hur jag tänker kring användning av insaneläget. Vilka frågor svarar du själv på som drar tråden framåt?
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
När det gäller acceleration har jag bara alternativen Chill, Normal och Insane.
Menar du att du kör på Normal-läget oftast?
Sportläget kan man ju sen välja separat under köregenskaper men det är ju en annan femma.
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
När det gäller acceleration har jag bara alternativen Chill, Normal och Insane.
Menar du att du kör på Normal-läget oftast?
Sportläget kan man ju sen välja separat under köregenskaper men det är ju en annan femma.
Ja, acc normal är identiskt med hur vår LR accar vilket räcker för oengagerad vardagskörning IMO. Däremot tycker jag inte om standardläget för dämparna utan kör på sport, oklart om det också påverkar förbrukningen eftersom dämparna är aktiva. Insane acc är ett måste när det blir lite roligare/fri väg.
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
När det gäller acceleration har jag bara alternativen Chill, Normal och Insane.
Menar du att du kör på Normal-läget oftast?
Sportläget kan man ju sen välja separat under köregenskaper men det är ju en annan femma.
Ja, acc normal är identiskt med hur vår LR accar vilket räcker för oengagerad vardagskörning IMO. Däremot tycker jag inte om standardläget för dämparna utan kör på sport, oklart om det också påverkar förbrukningen eftersom dämparna är aktiva. Insane acc är ett måste när det blir lite roligare/fri väg.
Om jag fattat det rätt är de aktiva även i Normal-läget, så det borde ju isf inte spela någon direkt roll på förbrukningen.
Hittills har jag kört med Normal på dämparna och Insane på acc. Men ska testa att gå ner på Normal även på acc (även om det bär emot… ).
Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 jul 2024 18:47
av Pontus
Jag provat lite på min bil och principen är väl den samma. På sommaren är det ingen märkbar skillnad man kommer dit man ska på samma antal laddningar ändå har jag fått för mig.
Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Hittade texterna om Insane i manualen nu.
Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Hittade texterna om Insane i manualen nu.
IMG_2966.png
Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
För att få ut max effekt ur batteriet behöver det vara ~ 40-45C ungefär.
Jag vet inte hur högt M3P skulle värma det i detta fall men om den gör för max prestanda borde det vara ungefär där.
Model S låter ganska argsint även parkerad i Dragstrip mode från batterivärmningen.
Det tar en del tid, man kanske får 1grad per minut ungefär med Plaid och tre motorer som genererar värme.
Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Hittade texterna om Insane i manualen nu.
IMG_2966.png
Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
Det borde variera beroende på SoC. Lägre SoC ger ju högre resistans. Höjer man värmen, blir den lägre. Jag vill minnas att Tesla ökar temperaturen på batterierna när de får lägre SoC just på grund av detta. Att bilen inte ska kännas slö. AAKEE kanske vill korrigera mig om jag missminner mig.