carlf skrev: ↑21 jul 2024 22:56Så nu jämför vi blocket-fynd (demobilar?) med 6 mån och hundratals mil på mätaren med fabriksnytt?teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 22:53Du får en 2024 på Blocket för typ 660Kcarlf skrev: ↑21 jul 2024 22:50BMW i4 M50 är en fin bil men trång som fan, tyngre och dessutom inte riktigt samma prisklass. Åtminstone inte med vettig utrustning.teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 22:44Fortfarande sämre än tyska bilar i samma prisklass.
9/10 tyskar skulle välja en BMW i4 M50 över "nya" M3P "2024".
Man hade hoppats på ett hopp som 2021 Model S till 2022 Model S Plaid i prestanda men det här M3Phoppet är bara löjligt
Billigare än nya M3P
Model 3 Ludicrous
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Ludicrous
Model 3 2024
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model 3 Ludicrous
Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.carlf skrev: ↑21 jul 2024 22:57carlf skrev: ↑21 jul 2024 22:56Så nu jämför vi blocket-fynd (demobilar?) med 6 mån och hundratals mil på mätaren med fabriksnytt?teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 22:53Du får en 2024 på Blocket för typ 660Kcarlf skrev: ↑21 jul 2024 22:50BMW i4 M50 är en fin bil men trång som fan, tyngre och dessutom inte riktigt samma prisklass. Åtminstone inte med vettig utrustning.teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 22:44
Fortfarande sämre än tyska bilar i samma prisklass.
9/10 tyskar skulle välja en BMW i4 M50 över "nya" M3P "2024".
Man hade hoppats på ett hopp som 2021 Model S till 2022 Model S Plaid i prestanda men det här M3Phoppet är bara löjligt
Billigare än nya M3P
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
Re: Model 3 Ludicrous
Du får väl köpa en I4 precis som Holger, Günther och Dieter då. Själv tycker jag både I4 och Model3 är fina bilar, särskilt i sina prestandaversioner, och hetsar inte upp mig så särskilt i besvikelsen över att de inte är ännu snabbare.teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:02Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
Model 3 2024
Re: Model 3 Ludicrous
Fast 709 900:- är väl grundpriset på en i4 m50 utan några tillval alls… ska du upp i samma nivå som en M3P får du nog lägga till 80-100k på priset.teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:02Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
När jag beställde min (som jag senare avbokade) så hade jag tillval för runt 110k, och då hade jag bara lagt till det nödvändigaste för att få de flesta saker en bil ska ha…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Model 3 Ludicrous
9 av 10 tyskar som köper begagnad elbil är alltså det senaste urvalskriteriet när vi utvärderar en ny M3P
Det blir bara roligare och roligare det här.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Model 3 Ludicrous
Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an

Re: Model 3 Ludicrous
Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:25Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an![]()
Hur exakt har bilen ”floppat”?
Model 3 2024
Re: Model 3 Ludicrous
Kommer att tänka på Hassangängets farhåga om att 10000 tyska läderbögar skulle välla in över gränsen vid EU-inträdet. Vilken bil skulle dom ha valt, det känns relevant att gå till botten med.carlf skrev: ↑21 jul 2024 23:26Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:25Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an![]()
Hur exakt har bilen ”floppat”?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
[media][/media]
Standard på alla tyska märken. Vill man ha någon form av lullull alls så är det som du säger 100’ direkt. Svankstöd i stolar, rattvärme, backkamera eller vettig ljudanläggning t ex.Nect skrev: ↑21 jul 2024 23:12Fast 709 900:- är väl grundpriset på en i4 m50 utan några tillval alls… ska du upp i samma nivå som en M3P får du nog lägga till 80-100k på priset.teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:02Om det är viktigt att du är den första som fiser i bilen så är det 709 900kr som gäller för I4 M50. Ungefär samma som M3P då.
Förstår inte varför man ska diskutera tiotusen hit eller dit. Bilarna är i samma prisklass.
Är det ok att I4an har körts 7000km är prislappen kring 650K på Blocket.
Vad tror du en M3P med 7000km på mätaren kostar? Nu finns inga ute men ge det 30-60 dagar så finns de också på blocket. Gissar 670-700K.
Min poäng kvarstår. 9/10 tyskar hade valt I4an över M3P.
Teslas nya 3a är en besvikelse. Det kommer försäljningssiffrorna skvallra om också
När jag beställde min (som jag senare avbokade) så hade jag tillval för runt 110k, och då hade jag bara lagt till det nödvändigaste för att få de flesta saker en bil ska ha…
Model 3 2024
Re: Model 3 Ludicrous
Eller hur. Såg en tysk youtuber som recenserade Model 3 Highland LR och allt var frid och fröjd tills han pressade upp den till 180-190 nånting på Autobahn och gnällde över ett ”nervöst” uppträdande.holden skrev: ↑21 jul 2024 23:30Kommer att tänka på Hassangängets farhåga om att 10000 tyska läderbögar skulle välla in över gränsen vid EU-inträdet. Vilken bil skulle dom ha valt, det känns relevant att gå till botten med.carlf skrev: ↑21 jul 2024 23:26Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:25Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an![]()
Hur exakt har bilen ”floppat”?
Model 3 2024
-
- Inlägg: 7383
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Ludicrous
holden skrev: ↑21 jul 2024 23:30Kommer att tänka på Hassangängets farhåga om att 10000 tyska läderbögar skulle välla in över gränsen vid EU-inträdet. Vilken bil skulle dom ha valt, det känns relevant att gå till botten med.carlf skrev: ↑21 jul 2024 23:26Hade du varit mer sugen om 9/10 tyskar, danskar eller fransmän gillat bilen?teslaponken skrev: ↑21 jul 2024 23:25Nej, men en bra måttstock på att intresset är svalt.
Jag var taggad på nya M3P. Sen floppade den. Hade den varit roligare kanske 5/10 tyskar skulle föredra den över I4an![]()
Hur exakt har bilen ”floppat”?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Ludicrous
Jag kör med ”Insane”-läget hela tiden. Men har nu förstått att det kan dra lite extra juice från batteriet då Insane innebär att batteriet hålls på optimal temperatur (för prestanda) hela tiden.
I vardagen bryr jag mig inte om bilen drar 5-10% extra men på långresor kanske jag ska gå över till ”normal” för att öka räckvidden?
Hur tänker/gör ni andra Performance-ägare?
Någon som har koll på hur mkt det ”kostar” att köra med Insane?
I vardagen bryr jag mig inte om bilen drar 5-10% extra men på långresor kanske jag ska gå över till ”normal” för att öka räckvidden?
Hur tänker/gör ni andra Performance-ägare?
Någon som har koll på hur mkt det ”kostar” att köra med Insane?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model 3 Ludicrous
Jag kör alltid på sportläget men går bara på insane när det är lite roligare vägar, blir för ryckigt annars tycker jag - särskilt om man har passagerare.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
Ok, fast det svarade inte alls på frågan

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 Ludicrous
Jo, det svarade på en av frågorna nämligen hur andra ägare tänker/gör avseende insane-läget. Ditt inlägg saknade däremot totalt relevans

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
Ser inte att ditt svar har ngt med batteritemperarur att göra, enbart att du vill köra försiktigt. Det vet vi att många vill, så kommer inte särskilt mkt längre i förståelsen av batteritemperatur med det. Tror du får läsa frågan igen
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 Ludicrous
Det finns två frågor i TS inlägg, jag svarade uppenbarligen inte på frågan om batteritemperatur utan på hur jag tänker kring användning av insaneläget. Vilka frågor svarar du själv på som drar tråden framåt?HelectriC skrev: ↑29 jul 2024 08:31Ser inte att ditt svar har ngt med batteritemperarur att göra, enbart att du vill köra försiktigt. Det vet vi att många vill, så kommer inte särskilt mkt längre i förståelsen av batteritemperatur med det. Tror du får läsa frågan igen
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
När det gäller acceleration har jag bara alternativen Chill, Normal och Insane.
Menar du att du kör på Normal-läget oftast?
Sportläget kan man ju sen välja separat under köregenskaper men det är ju en annan femma.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model 3 Ludicrous
Ja, acc normal är identiskt med hur vår LR accar vilket räcker för oengagerad vardagskörning IMO. Däremot tycker jag inte om standardläget för dämparna utan kör på sport, oklart om det också påverkar förbrukningen eftersom dämparna är aktiva. Insane acc är ett måste när det blir lite roligare/fri väg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model 3 Ludicrous
Om jag fattat det rätt är de aktiva även i Normal-läget, så det borde ju isf inte spela någon direkt roll på förbrukningen.holden skrev: ↑29 jul 2024 13:55Ja, acc normal är identiskt med hur vår LR accar vilket räcker för oengagerad vardagskörning IMO. Däremot tycker jag inte om standardläget för dämparna utan kör på sport, oklart om det också påverkar förbrukningen eftersom dämparna är aktiva. Insane acc är ett måste när det blir lite roligare/fri väg.
Hittills har jag kört med Normal på dämparna och Insane på acc. Men ska testa att gå ner på Normal även på acc (även om det bär emot…

Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model 3 Ludicrous
Jag provat lite på min bil och principen är väl den samma. På sommaren är det ingen märkbar skillnad man kommer dit man ska på samma antal laddningar ändå har jag fått för mig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 Ludicrous
Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Ludicrous
Hittade texterna om Insane i manualen nu.AAKEE skrev: ↑29 jul 2024 19:19Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model 3 Ludicrous
För att få ut max effekt ur batteriet behöver det vara ~ 40-45C ungefär.pefreli skrev: ↑31 jul 2024 18:08Hittade texterna om Insane i manualen nu.AAKEE skrev: ↑29 jul 2024 19:19Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
IMG_2966.png
Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
Jag vet inte hur högt M3P skulle värma det i detta fall men om den gör för max prestanda borde det vara ungefär där.
Model S låter ganska argsint även parkerad i Dragstrip mode från batterivärmningen.
Det tar en del tid, man kanske får 1grad per minut ungefär med Plaid och tre motorer som genererar värme.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Model 3 Ludicrous
Det borde variera beroende på SoC. Lägre SoC ger ju högre resistans. Höjer man värmen, blir den lägre. Jag vill minnas att Tesla ökar temperaturen på batterierna när de får lägre SoC just på grund av detta. Att bilen inte ska kännas slö. AAKEE kanske vill korrigera mig om jag missminner mig.pefreli skrev: ↑31 jul 2024 18:08Hittade texterna om Insane i manualen nu.AAKEE skrev: ↑29 jul 2024 19:19Jag har ju ingen M3P 2024, men…
Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.
För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.
För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.
För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.
Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
IMG_2966.png
Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld