Sida 24 av 64

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:30
av taliz


Provkörning. Tveksamt om den är så mkt tystare...

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:31
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 01 sep 2023 15:22
mikebike skrev: 01 sep 2023 14:42
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:55
mikebike skrev: 01 sep 2023 13:51
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:29


Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Länk?
Måste jag googla solskydd för dig?
Ja, om du har sett ett IRL som ser bra ut, jag har inte sett något som kan sitta permanent, bara sådana som är till för camping.
Tror han menar Teslas eget som finns(?) i "SHOP" på deras hemsida... Vet dock inte om det även passat till Highland.
Det är ett tygnät och lär ha precis noll påverkan på ljudnivån.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:32
av Electron
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47
Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Naaa jag tycker det får räcka med att kolla på skärmen för att utföra triviala saker….

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:34
av Niklas Z
taliz skrev: 01 sep 2023 15:29
Niklas Z skrev: 01 sep 2023 15:28
taliz skrev: 01 sep 2023 15:15
BjornS skrev: 01 sep 2023 15:08
Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.

Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
19" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)
Dvs inga förändringar av tillverkare, "bara" ny däckmodell.
Finns väl PS5 nu så borde vara det på 18".
Fast har Tesla levererat bilar med Hankooks Ion Evo? Det däcket är nytt för i år har jag för mig.
Ny modell som sagt, men Hankook var det alltså även tidigare på 19".
Det jag undrar är om Tesla i år levererat bilar med Ion Evo. Dock har Hankook bytt namn på däcket. Jag har Hankook Ventus Ions som är tillverkade i januari i år. Relativt tidigt i produktionen av däcket bytte Hankook namn till Ion Evo, för att inte riskera att kunder förväxlar däcket med däck ur Ventus-serien. I och med att däcket funnits sedan i januari (minst) skulle det kunna tänkas att Tesla levererat bilar med det däcket, om den intentionen funnits hos Tesla.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:34
av mikebike
Electron skrev: 01 sep 2023 15:32
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47
Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Naaa jag tycker det får räcka med att kolla på skärmen för att utföra triviala saker….
Det måste ju vara fantastiskt (bökigt) när man fickparkerar.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:35
av Sara4711
Ytterligare video denna gång med provkörning


Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:54
av taliz
Sara4711 skrev: 01 sep 2023 15:35
Ytterligare video denna gång med provkörning
Scrolla upp till toppen av sidan. ;)

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 16:00
av Electron
mikebike skrev: 01 sep 2023 15:34
Electron skrev: 01 sep 2023 15:32
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47
Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Naaa jag tycker det får räcka med att kolla på skärmen för att utföra triviala saker….
Det måste ju vara fantastiskt (bökigt) när man fickparkerar.
+10 på den

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 16:12
av LarsaR
Electron skrev: 01 sep 2023 16:00
mikebike skrev: 01 sep 2023 15:34
Electron skrev: 01 sep 2023 15:32
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47
Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Naaa jag tycker det får räcka med att kolla på skärmen för att utföra triviala saker….
Det måste ju vara fantastiskt (bökigt) när man fickparkerar.
+10 på den
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 16:25
av Legato
LarsaR skrev: 01 sep 2023 16:12
Electron skrev: 01 sep 2023 16:00
mikebike skrev: 01 sep 2023 15:34
Electron skrev: 01 sep 2023 15:32
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47

Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Naaa jag tycker det får räcka med att kolla på skärmen för att utföra triviala saker….
Det måste ju vara fantastiskt (bökigt) när man fickparkerar.
+10 på den
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!
Japp, växelväljaren på skärmen funkar ypperligt. Tutan är ju löst nu också. Men blinkers på ratten tycker jag fortfarande är uselt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 16:41
av LarsaR
Legato skrev: 01 sep 2023 16:25
LarsaR skrev: 01 sep 2023 16:12
Electron skrev: 01 sep 2023 16:00
mikebike skrev: 01 sep 2023 15:34
Electron skrev: 01 sep 2023 15:32


Naaa jag tycker det får räcka med att kolla på skärmen för att utföra triviala saker….
Det måste ju vara fantastiskt (bökigt) när man fickparkerar.
+10 på den
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!
Japp, växelväljaren på skärmen funkar ypperligt. Tutan är ju löst nu också. Men blinkers på ratten tycker jag fortfarande är uselt.
Håller med dig fullständigt! Som tur är kör jag sällan E4 genom Umeå eller från Sala mot Västerås så jag har sällan mer än en snäv rondell/åktur :D

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 16:56
av taliz
taliz skrev: 01 sep 2023 15:30


Provkörning. Tveksamt om den är så mkt tystare...
Ojdå, nu var den borta. Nog embargo på provkörning tills imorrn(då lägger carwow upp sin).
Tur man han se den då. :lol:

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 16:57
av AAKEE
För lång tråd för att orka scanna igenom.

Om ngn undrat utan svar:
Det är samma batteri i RWD som innan.
Det är samma batteri i LR som innan.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:00
av taliz
AAKEE skrev: 01 sep 2023 16:57
För lång tråd för att orka scanna igenom.

Om ngn undrat utan svar:
Det är samma batteri i RWD som innan.
Det är samma batteri i LR som innan.
Samma motorer också. Extra räckvidden är tydligen endast pga förbättrad aero.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:16
av MarkusL
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47
Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Kan man växla mellan D och R utan att stanna helt? Tyckte det var en grym funktion.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:20
av AAKEE
taliz skrev: 01 sep 2023 17:00
AAKEE skrev: 01 sep 2023 16:57
För lång tråd för att orka scanna igenom.

Om ngn undrat utan svar:
Det är samma batteri i RWD som innan.
Det är samma batteri i LR som innan.
Samma motorer också. Extra räckvidden är tydligen endast pga förbättrad aero.
Ja, det är rent samma bakre (3D7) i både RWD och LR.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:20
av Honkan
Känns ju som man kommer med lite mer uppdaterad design av model s/x också snart om man nu hittat en del nya design grejor som effektiviserar förbrukning och räckvidd , de skulle ju behöva en lite nyare design utvändigt än att göra chrome till svart

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:20
av AAKEE
MarkusL skrev: 01 sep 2023 17:16
LarsaR skrev: 01 sep 2023 11:47
Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Standard på nya S och X, fungerar hur bra som helst :D
Kan man växla mellan D och R utan att stanna helt? Tyckte det var en grym funktion.
Inga problem, samma ( 6km/h ) begränsning.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:27
av Niklas Z
taliz skrev: 01 sep 2023 17:00
Extra räckvidden är tydligen endast pga förbättrad aero.
Det är ju på sätt och vis bra, för då märks förbättringen främst i lite högre farter, dvs där det spelar störst roll.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 17:30
av Maw
Både fronten och baken är betydligt snyggare än förut. Ljussignaturen bak har de ha snott från Volvo, påminner mycket om S60, men sämre förebild kunde de valt :)

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 18:05
av spacecoin

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 18:16
av AAKEE
LarsaR skrev: 01 sep 2023 16:12
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!
Håller med, man vänjer sig väldigt fort.

Körde lite fossilt i veckan, MSP på PPF.

Vid första korsningen såg jag tre spakar som spretade åt alla håll. Fick fundera vilken man hade till blinkers. Det gick lösa men köndes konstigt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 18:41
av Gadiel
Niklas Z skrev: 01 sep 2023 11:52
Honkan skrev: 01 sep 2023 11:46
Lite schysstare men ingen revolution , men en bra bil blir bättre och framförallt, men hur fasen kan man ha vit innertak fortfarande !!!
Svart innertak är extremt fult. Jag var rädd att Model 3 skulle få det och därmed inte vara aktuell för min del. Nu kan jag tänka mig att byta, men vill först få chansen till en ordentlig provkörning. Det är ändå för mycket mörka ytor i Model 3 interiör, även om ed vita stolar. Hade även innertaket blivit svart hade dt blivit för mycket för mig att stå ut med.
Ljust innertak är extremt fult…

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 18:56
av kalenen
AAKEE skrev: 01 sep 2023 18:16
LarsaR skrev: 01 sep 2023 16:12
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!
Håller med, man vänjer sig väldigt fort.

Körde lite fossilt i veckan, MSP på PPF.

Vid första korsningen såg jag tre spakar som spretade åt alla håll. Fick fundera vilken man hade till blinkers. Det gick lösa men köndes konstigt.
Åh vilket trams!
Det finns inget som är smidigare med att ha blinkers som knappar och stryka på skärmen för fram och back.
Ok! det funkar, men kom inte och påstå att något med det är en bättre funktion.
Ungefär lika som att Yoke ratten var en bra idé. Fixa något som inte behöver fixas.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 18:57
av Legato
"I love my model 3 but I want this one."

Kan inte hålla med mer. Tycker precis som Robert på Fully Charged... En fantastisk bil verkar ha blivit ännu några tydliga steg bättre.

Vill dock verkligen ha en P, så blir nog att plocka ut en Y i väntan på 3P.