Sida 24 av 29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 08:43
av joel80
Inte vara ovädret för Jojje, han råkade ut för typ avstängd E4 i Skellefteå tror jag. Du tog i allafall en omväg och körde bredvid E4an ett tag?


Själv klarade vi i Polestaren oss ner på 19h 56min. Så båda sträckorna under 20 timmar.
Ner tog längre tid, lite p.g.a laddstrul och en taktisk laddning i Luleå (minst 15 minuter bortkastat då ingen typ laddade i Skellefteå där jag trodde det skulle bli trångt.) Och nästan alla drog direkt till Umeå och klarade 39 mil på en laddning. Med motvind och lite risk för regn kunde jag nog inte klara det.

Får lägga ut laddprotokoll och sånt när jag fått sova.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 08:48
av Generalbogge
20.12 blev min tid ner.
Hade 19.34 upp, så fick totaltiden 39.46.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 08:59
av Jojje167
joel80 skrev:
Inte vara ovädret för Jojje, han råkade ut för typ avstängd E4 i Skellefteå tror jag. Du tog i allafall en omväg och körde bredvid E4an ett tag?
Tror den vägen tog 3min längre tid än den vanliga och räknade med att stoppet skulle dröja längre än så, så det var ett enkelt val. För regnets skull så laddade jag upp till 64% i Hudik för att ta mig till Sollentuna, vilket var 14% och 9 minuter längre än samma sträcka på vägen upp. Ändå räckte inte strömmen och jag fick lägga 7min på en avstickare vid Uppsala.
Det är 16min av de 24min det skiljde. De resterande 8min la jag på extra laddning i Stockholm efter regnet. Både ABRP och bilen trodde sig behöva mer laddning till Linköping än vad som faktiskt behövdes.

Jag höll ändå rätt hastighet konstant i regnet och förbrukningen stack upp strax över 200Wh/km ett tag. Snittet för den sträckan mellan Hudik och Uppsala blev 183Wh/km

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 09:46
av TiborBlomhall
Har någon en bra bild på alla de tävlande bilarna i rad?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 09:59
av iAkita
Segelflygaren skrev:
iAkita skrev:
Framme kl.06.53. Tid delsträcka 2 blev 19 timmar och 14 minuter. Bara ca 20 minuter långsammare än förra årets rekordtid. Jag är nöjd!
20220802_065545.jpg
Snyggt kört!
Hur tycker du förhållandena på respektive delsträcka var jämfört med förra året?
Tack! På uppvägen var förhållandena bra båda åren, men jag tror det var varmt längre upp i landet den här gången. Sen hade vi nog lite hjälp av en lätt medvind i år. Men framförallt var vägarbetena längre komna i år och det var mindre trafik på väg in i Haparanda, så där sparade vi en del tid.

Nervägen var däremot ganska eländig i år. Tidvis hällregn från norr om Sundsvall till söder om Gävle. Vi hade ett par riktiga skurar i Småland förra året minns jag, men det var en längre sträcka som var påverkad i år.

Egentligen hade det bästa varit att bara jämföra den totala laddtiden mellan år och bilar. Två km/h högre snittfart under hela sträckan ger nästan 30 minuter snabbare tid. Så bättre vägförhållanden vad det gäller trafik, vägarbeten och annat kan säkerligen delvis förklara varför tiderna blev så mycket bättre i år överlag. Plus att laddnätverket byggts ut rejält för oss som inte kör Tesla, och dessutom SuC öppnat upp (även om vi som körde EV6 och Ioniq 5 inte kunde dra nytta av det).

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 10:04
av Datzun
Jag fick tiden 19:35 upp och 19:43 ner med ID.4 Pro. Totala tiden 39:18.
Kul att få köra tillsammans med alla dessa fenomenala entusiaster :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 10:06
av Vadskamanta
TiborBlomhall skrev:
Har någon en bra bild på alla de tävlande bilarna i rad?
Det saknas 2 Model S och en Model 3 (om jag har rätt för mig) eftersom de stod och laddade nästan fram till start/ej stod med de andra.Bild

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 10:49
av iAkita
Här kommer en summering av mina laddsessioner under tävlingen (plats, procent, tid och snitteffekt). Det hade varit toppen om man kunde kombinera laddeffekten jag fick i söder på väg upp med laddeffekten jag fick i norr på väg ner!

Delsträcka 1
Gränna (Ionity): 27-81%, 15 minuter, snitteffekt 186 kW
Södertälje (Ionity): 20-71%, 12 minuter, snitteffekt 196 kW
Gävle (Ionity): 19-61%, 11 minuter, snitteffekt 209 kW
Sundsvall (Ionity): 10-79%, 20 minuter, snitteffekt 179 kW
Umeå (Tesla SuC v2):11-80%, 43 minuter, snitteffekt 85 kW
Luleå (Virta): 14-38%, 20 minuter, snitteffekt 64 kW
Total laddtid delsträcka 1: 2 timmar, 1 minut

Delsträcka 2
Umeå (Eviny): 9-74%, 19 minuter, snitteffekt 171 kW
Sundsvall (Ionity): 13-71%, 17 minuter, snitteffekt 174 kW
Gävle (Ionity): 19-67%, 17 minuter, snitteffekt 148 kW
Södertälje (Ionity): 19-60%, 11 minuter, snitteffekt 188 kW
Mantorp (Ionity): 8-66%, 14 minuter, snitteffekt 207 KW
Värnamo (Ionity): 13-60%, 15 minuter, snitteffekt 162 KW
Total laddtid delsträcka 2: 1 timme, 33 minuter

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 10:51
av Jojje167
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 11:47
av Sofie
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Oj vilken låg förbrukning och lång räckvidd. Vad landade förbrukningen på ned till Gävle, på ett ungefär?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 11:57
av Jojje167
Sofie skrev:
Jojje167 skrev:
Screenshot_20220802-104412.jpg
Screenshot_20220802-104426.jpg
Här är lite nördig data på första delsträckan från Haparanda till Örnsköldsvik. Gäller att utnyttja hela batteriet
Oj vilken låg förbrukning och lång räckvidd. Vad landade förbrukningen på ned till Gävle, på ett ungefär?
Den blev lite högre när regnet kom
Haparanda - Övik 151Wh/km
Övik - Hudik 153Wh/km
Hudik - Uppsala 183Wh/km

Det var trots allt motvind på vägen ner också, för sträckan upp med medvind så låg förbrukning lite lägre, runt 140Wh/km

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 12:42
av Zalman3
iAkita skrev:
Här kommer en summering av mina laddsessioner under tävlingen (plats, procent, tid och snitteffekt). Det hade varit toppen om man kunde kombinera laddeffekten jag fick i söder på väg upp med laddeffekten jag fick i norr på väg ner!

Delsträcka 1
Gränna (Ionity): 27-81%, 15 minuter, snitteffekt 186 kW
Södertälje (Ionity): 20-71%, 12 minuter, snitteffekt 196 kW
Gävle (Ionity): 19-61%, 11 minuter, snitteffekt 209 kW
Sundsvall (Ionity): 10-79%, 20 minuter, snitteffekt 179 kW
Umeå (Tesla SuC v2):11-80%, 43 minuter, snitteffekt 85 kW
Luleå (Virta): 14-38%, 20 minuter, snitteffekt 64 kW
Total laddtid delsträcka 1: 2 timmar, 1 minut

Delsträcka 2
Umeå (Eviny): 9-74%, 19 minuter, snitteffekt 171 kW
Sundsvall (Ionity): 13-71%, 17 minuter, snitteffekt 174 kW
Gävle (Ionity): 19-67%, 17 minuter, snitteffekt 148 kW
Södertälje (Ionity): 19-60%, 11 minuter, snitteffekt 188 kW
Mantorp (Ionity): 8-66%, 14 minuter, snitteffekt 207 KW
Värnamo (Ionity): 13-60%, 15 minuter, snitteffekt 162 KW
Total laddtid delsträcka 2: 1 timme, 33 minuter
Umeå (Tesla SuC v2):11-80%, 43 minuter, snitteffekt 85 kW
Luleå (Virta): 14-38%, 20 minuter, snitteffekt 64 kW
Det är Norrland som får skämmas med långsamma laddare.

Å andra sidan fanns det väl knapp någon CCS laddare förra året på mer än 50kW.
Norr om Sundsvall.
Så bättre har det blivit.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 14:19
av iAkita
Här kommer mina detaljerade data från resan, då Tibor nämnde att han skulle presentera data i sin artikel.
20220802_140336.jpg
20220802_140359.jpg

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 17:29
av Robin_j
Båda mina resor helt sjukt vad snålt den går. Regnet sabbade allt hade velat se hela vägen ner

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 18:19
av Generalbogge
Här kommer mina protokoll
DSC_1428.JPG
DSC_1429.JPG

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 18:21
av Generalbogge
Och tillbaka trippen.
DSC_1430.JPG
DSC_1431.JPG

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 18:51
av Datzun
Och så mina laddningar.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 19:10
av mikaELbil
Jag är imponerad över era bedrifter och tyckte det var kul och intressant att få lite information till mig som snart ska bli helelbilägare. Jo det var jag som var en "okänd" vid starten och nu vid målgången i Ystad.

Så kul att ni alla vill, med glädje, dela era erfarenheter och kunnande om livet som elbilsägare! Det tackar jag ödmjukast för!

När jag fått min Mercedes EQB så kommer jag inte att delta i detta rally nästa år, om det blir något. Den bilen har ingen chans till ett bra resultat.

Kanske någon som behöver en co-driver nästa år? :D

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 19:45
av Dafro
mikaELbil skrev:
Jag är imponerad över era bedrifter och tyckte det var kul och intressant att få lite information till mig som snart ska bli helelbilägare. Jo det var jag som var en "okänd" vid starten och nu vid målgången i Ystad.

Så kul att ni alla vill, med glädje, dela era erfarenheter och kunnande om livet som elbilsägare! Det tackar jag ödmjukast för!

När jag fått min Mercedes EQB så kommer jag inte att delta i detta rally nästa år, om det blir något. Den bilen har ingen chans till ett bra resultat.

Kanske någon som behöver en co-driver nästa år? :D
Det är klart du ska, är ju kul med olika bilar. Jag planerar att delta med min IX om den har kommit och datum passar.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 19:55
av mikaELbil
Dafro skrev:
mikaELbil skrev:
Jag är imponerad över era bedrifter och tyckte det var kul och intressant att få lite information till mig som snart ska bli helelbilägare. Jo det var jag som var en "okänd" vid starten och nu vid målgången i Ystad.

Så kul att ni alla vill, med glädje, dela era erfarenheter och kunnande om livet som elbilsägare! Det tackar jag ödmjukast för!

När jag fått min Mercedes EQB så kommer jag inte att delta i detta rally nästa år, om det blir något. Den bilen har ingen chans till ett bra resultat.

Kanske någon som behöver en co-driver nästa år? :D
Det är klart du ska, är ju kul med olika bilar. Jag planerar att delta med min IX om den har kommit och datum passar.
Skulle i så fall vara om "min" Mercedeshandlare lånar ut deras EQS AMG med vrid på 1000Nm. Gäller att komma upp till skyltad hastighet FORT!! Blir väl kanske bara två lite lite längre laddstopp, så man hinner gå på toa och köpa en kopp kaffe på samma stopp. :D

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 19:57
av Bjelke
mikaELbil skrev:
Dafro skrev:
mikaELbil skrev:
Jag är imponerad över era bedrifter och tyckte det var kul och intressant att få lite information till mig som snart ska bli helelbilägare. Jo det var jag som var en "okänd" vid starten och nu vid målgången i Ystad.

Så kul att ni alla vill, med glädje, dela era erfarenheter och kunnande om livet som elbilsägare! Det tackar jag ödmjukast för!

När jag fått min Mercedes EQB så kommer jag inte att delta i detta rally nästa år, om det blir något. Den bilen har ingen chans till ett bra resultat.

Kanske någon som behöver en co-driver nästa år? :D
Det är klart du ska, är ju kul med olika bilar. Jag planerar att delta med min IX om den har kommit och datum passar.
Skulle i så fall vara om "min" Mercedeshandlare lånar ut deras EQS AMG med vrid på 1000Nm. Gäller att komma upp till skyltad hastighet FORT!! Blir väl kanske bara två lite lite längre laddstopp, så man hinner gå på toa och köpa en kopp kaffe på samma stopp. :D
Ja DET vore nåt det! :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 20:06
av Dafro
Bjelke skrev:
mikaELbil skrev:
Dafro skrev:
mikaELbil skrev:
Jag är imponerad över era bedrifter och tyckte det var kul och intressant att få lite information till mig som snart ska bli helelbilägare. Jo det var jag som var en "okänd" vid starten och nu vid målgången i Ystad.

Så kul att ni alla vill, med glädje, dela era erfarenheter och kunnande om livet som elbilsägare! Det tackar jag ödmjukast för!

När jag fått min Mercedes EQB så kommer jag inte att delta i detta rally nästa år, om det blir något. Den bilen har ingen chans till ett bra resultat.

Kanske någon som behöver en co-driver nästa år? :D
Det är klart du ska, är ju kul med olika bilar. Jag planerar att delta med min IX om den har kommit och datum passar.
Skulle i så fall vara om "min" Mercedeshandlare lånar ut deras EQS AMG med vrid på 1000Nm. Gäller att komma upp till skyltad hastighet FORT!! Blir väl kanske bara två lite lite längre laddstopp, så man hinner gå på toa och köpa en kopp kaffe på samma stopp. :D
Ja DET vore nåt det! :)
Fråga dom, är väl inte omöjligt ska du se.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 20:17
av SwedishAdvocate
Dafro skrev:
Bjelke skrev:
mikaELbil skrev:
Skulle i så fall vara om "min" Mercedeshandlare lånar ut deras EQS AMG med vrid på 1000Nm. Gäller att komma upp till skyltad hastighet FORT!! Blir väl kanske bara två lite lite längre laddstopp, så man hinner gå på toa och köpa en kopp kaffe på samma stopp. :D
Ja DET vore nåt det! :)
Fråga dom, är väl inte omöjligt ska du se.
Merca kanske ställer upp ett med ett fabriksstall nästa år... ;)

Lucid Air kanske skulle kunna ha en chans också...

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 20:19
av Bjelke
Jag skulle kunna tänka mig att ratta en Lucid :mrgreen:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 aug 2022 20:24
av iAkita
mikaELbil skrev:
Jag är imponerad över era bedrifter och tyckte det var kul och intressant att få lite information till mig som snart ska bli helelbilägare. Jo det var jag som var en "okänd" vid starten och nu vid målgången i Ystad.

Så kul att ni alla vill, med glädje, dela era erfarenheter och kunnande om livet som elbilsägare! Det tackar jag ödmjukast för!

När jag fått min Mercedes EQB så kommer jag inte att delta i detta rally nästa år, om det blir något. Den bilen har ingen chans till ett bra resultat.

Kanske någon som behöver en co-driver nästa år? :D
Tack för att du mötte upp både vid start och målgång, väldigt trevligt! Hoppas du blir nöjd med bilen och vi får se en Merca i startfältet för första gången nästa år!