Sida 24 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 11:39
av Pontus
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
Vi är i fel generation, min 5 åring säger bara "Alexa turn off TV"... :)

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 11:42
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Vi är i fel generation, min 5 åring säger bara "Alexa turn off TV"... :)
Ja jag känner att jag med mina knappt 35 år är i en annan generation än vissa, men så kollar man på kompisars barn och inser att de är på en helt annan nivå.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 11:43
av Svenssons
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
Vi är i fel generation, min 5 åring säger bara "Alexa turn off TV"... :)
Själv säger jag: "Hej Google, stäng av dumburken!" Min femåriga son har dock lärt sig att slå på olika program och kolla väder genom att prata i rummet.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 11:57
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
En fjärrkontroll är ju ett bra exempel. Man förväntar ju sig att knapparna på en fjärr har samma funktion varje gång. Jag är ju tydligen så gammeldags att jag fortfarande använder en fjärrkontroll när jag t.ex. vill justera ljudet på TVn. Jag behöver inte titta på kontrollen för att veta var knappen sitter.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 11:58
av Fredrik j
thebishop skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Design är egentligen hur saker fungerar också, inte bara utseende. Så det är ett offer av ergonomi för utseende.

Som en vis man sade:

“The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works” — Steve Jobs
Det var ju bra att du ändå förstod vad jag menade...

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 11:58
av MWall
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
Vi är i fel generation, min 5 åring säger bara "Alexa turn off TV"... :)
Själv säger jag: "Hej Google, stäng av dumburken!" Min femåriga son har dock lärt sig att slå på olika program och kolla väder genom att prata i rummet.

Jag är så gammal (44 år) att jag inte ens orkar sätta upp nån röststyrning. Har aldrig gillat röststyrning i någon form.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:01
av Pontus
Tur att Svensson o jag är så unga att vi orkar leka med röststyrning :D

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:09
av HelectriC
Ser ut som man kommer kunna fälla baksätet från bagaget, det är bra!

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:13
av HelectriC
Ser dock inte ut som baksätesryggen är tredelad :(

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:14
av Credde
HelectriC skrev:
Ser dock inte ut som baksätesryggen är tredelad :(
Usch nej och ser inte ut till att vara skidlucka heller :|

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:20
av thebishop
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Design är egentligen hur saker fungerar också, inte bara utseende. Så det är ett offer av ergonomi för utseende.

Som en vis man sade:

“The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works” — Steve Jobs
Det var ju bra att du ändå förstod vad jag menade...
Sorry, jag förstod givetvis vad du menade - bara yrkesskada att många likställer design med utseende. Design är ju ack så mycket mer.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:33
av Legato
MWall skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
Vi är i fel generation, min 5 åring säger bara "Alexa turn off TV"... :)
Själv säger jag: "Hej Google, stäng av dumburken!" Min femåriga son har dock lärt sig att slå på olika program och kolla väder genom att prata i rummet.

Jag är så gammal (44 år) att jag inte ens orkar sätta upp nån röststyrning. Har aldrig gillat röststyrning i någon form.
76a? Bra årgång! ;)

Här styrs dock merparten av hemmet med rösten. I Teslan tycker jag aldrig det funkat tillräckligt bra dock. I Hondan (Android Auto) funkar det dock väldigt bra!

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:45
av MWall
Legato skrev:

76a? Bra årgång! ;)

Här styrs dock merparten av hemmet med rösten. I Teslan tycker jag aldrig det funkat tillräckligt bra dock. I Hondan (Android Auto) funkar det dock väldigt bra!

Är egentligen den enda rimliga årgången som jag ser det. :)

Kan vara därför. Men är även för lat och ointresserad av prylar. :o :oops:

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:46
av MWall
HelectriC skrev:
Ser dock inte ut som baksätesryggen är tredelad :(

Nej, armstödet öppnar nog inte ett hål till bagaget. :(

Hade varit trevligt med en skidlucka.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:56
av tobiaslej
Fick inget habegär. Kommer nog hålla mig till Model Y.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 12:56
av vigge50
Här kommer en artikel om 12 andra nyheter som inte är lika självklara.
Blanda annat:
Två QI laddare i den nedfällda mittsätet där bak.
Telefon och kort som nyckel
Uppdaterade förvaringsfack i dörrar där fram
Ny sensor i insidan av bilen för larm mm.

https://electrek.co/2021/01/28/tesla-ne ... announced/

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:06
av frippe
Tror nog att förväntningarna på denna refreshen var aningens höga. Därav att flera verkar tycka att det bara blev en tummetott.

Personligen tycker jag att de fokuserat på fel saker, lull-lull istället för riktigt viktiga saker.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:08
av Gurkmeister
Som nybliven MXLR-ägare ska jag inte sticka under stol med att jag blir lite sotis på nya MX.
Framförallt så lockas jag av facelift´en exteriört. Små detaljer som gör den finare at titta på - enligt mig.
Invändigt föredrar jag nuvarande set-up med existerande reglage och vanlig ratt.
Trådlös laddning för samtliga säten, och en del andra invändiga gadgets, tillfaller plus-kontot även om jag ser till att ungarna ska räkna bilar isf att stirra skärm på de längre sträckorna.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:15
av BrooklynS
Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.

När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:16
av Fredrik j
Gurkmeister skrev:
Trådlös laddning för samtliga säten, och en del andra invändiga gadgets, tillfaller plus-kontot även om jag ser till att ungarna ska räkna bilar isf att stirra skärm på de längre sträckorna.
I så fall är det väl just trådlös laddning du ska ha. Ska man använda telefonen samtidigt som den laddar så är ju sladd bättre.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:19
av Hertsh
BrooklynS skrev:
Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.

När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.

Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:28
av HelectriC
vigge50 skrev:
Här kommer en artikel om 12 andra nyheter som inte är lika självklara.
Blanda annat:
Två QI laddare i den nedfällda mittsätet där bak.
Telefon och kort som nyckel
Uppdaterade förvaringsfack i dörrar där fram
Ny sensor i insidan av bilen för larm mm.

https://electrek.co/2021/01/28/tesla-ne ... announced/
undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:28
av olarsson
HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Här kommer en artikel om 12 andra nyheter som inte är lika självklara.
Blanda annat:
Två QI laddare i den nedfällda mittsätet där bak.
Telefon och kort som nyckel
Uppdaterade förvaringsfack i dörrar där fram
Ny sensor i insidan av bilen för larm mm.

https://electrek.co/2021/01/28/tesla-ne ... announced/
undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
Ganska säker på att jag skymtade det på någon bild.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:35
av MWall
HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Här kommer en artikel om 12 andra nyheter som inte är lika självklara.
Blanda annat:
Två QI laddare i den nedfällda mittsätet där bak.
Telefon och kort som nyckel
Uppdaterade förvaringsfack i dörrar där fram
Ny sensor i insidan av bilen för larm mm.

https://electrek.co/2021/01/28/tesla-ne ... announced/
undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.

Ja, det är det.

Re: Model S/X part 2

Postat: 28 jan 2021 13:37
av Nicke Nyfiken
OfarligTesla skrev:
Engen skrev:
"Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting.
With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in."

Hur blinkar man dårå?
Finns touchknappar på ratten.
Och hur värdelöst är inte det?

Entusiasterna kan ju prova att justera volymen på ljudanläggningen i samma ögonblick som man normalt slår på blinkersen för att köra ut ur en rondell. Och tycker man inte det är krångligt nog så kan man trösta sig med att det blir ännu svårare med touchknappar istället för en fysisk knapp som till volymjusteringen.

Dom måste ha varit riktigt höga när de kom på snilleblixtarna med nya ratten och inga spakar bakom.

Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.

Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.

Förvånar mig inte om Tesla snart kommer med 8-kantiga hjul. Inte för att det finns några fördelar, men det är annorlunda. Och jag vet att det finns gott om personer på detta forum som gladeligen skulle köpa bilar med 8-kantiga hjul så länge det är Tesla som lanserar det.

Blir ratten utan spakar verklighet, så kommer jag garanterat inte att köpa någon ny Model S. Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.