Sida 24 av 28

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 10:36
av chaffis75
R_Edvinsson skrev:
Erxon skrev:
De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.

Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 10:54
av bonath
chaffis75 skrev:
De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.

Jo, men där finns fler operatörer...
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... tet/7w6dkq
Laddare_Kb.JPG

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 11:33
av chaffis75
bonath skrev:
chaffis75 skrev:
De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.

Jo, men där finns fler operatörer...
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... tet/7w6dkq
Laddare_Kb.JPG
Japp nu finns de.. Då var faktiskt alla laddare på de ormrået upptagna.. Recharge hade 4 st nya laddare sim jag dreglade över så mycket men de var inte driftsatta då..
Fick dock en plats ganska snabbt.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 12:16
av IcePic
chaffis75 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erxon skrev:
De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.

Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.
Och hade de haft rimligt pris hade det nog fortfarande varit kö på dem, men de verkar ha hittat en punkt ovanför det folk vill betala, så nu är de i andra ändläget, med väldigt låg beläggning och gissningsvis dålig lönsamhet på dem med, givet att folk inte är där alls.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 12:23
av Off Grid Byggaren
R_Edvinsson skrev:
Erxon skrev:
De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.

Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.

Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.

Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 12:55
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erxon skrev:
De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.

Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.

Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.

Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
Ja de är liten aning dyra men inte ens tesla suc ligger så långt efter.. Men vist de är en 10 % högre än de högsta pris jag hört om på en suc.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 13:28
av Skabb1
Tänker precis samma, att CK primärt verkar ha inriktat sig på stora städer där folk inte kan ladda hemma. Kanske en missbedömning. Där verkar ju Okq8 vara mer åt ett nätverk för resor.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 19:40
av Nick
Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 22:17
av chaffis75
Nick skrev:
Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Håller med, tror de var ett stort misstag de gjort där.. Ionity framförallt har ju redan laddare på cirkel k på flera välsigt bra siter.
Men antagligen trodde inte cirkel k alls på elbilen då de beslutet togs.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 21 apr 2022 22:28
av Off Grid Byggaren
chaffis75 skrev:
Nick skrev:
Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Håller med, tror de var ett stort misstag de gjort där.. Ionity framförallt har ju redan laddare på cirkel k på flera välsigt bra siter.
Men antagligen trodde inte cirkel k alls på elbilen då de beslutet togs.
Kan CK tänkt sig köpa upp Ionity i framtiden?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 22 apr 2022 06:49
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev:
chaffis75 skrev:
Nick skrev:
Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Håller med, tror de var ett stort misstag de gjort där.. Ionity framförallt har ju redan laddare på cirkel k på flera välsigt bra siter.
Men antagligen trodde inte cirkel k alls på elbilen då de beslutet togs.
Kan CK tänkt sig köpa upp Ionity i framtiden?
Nu är de väl bara Sverige de samarbetar på de sättet (vad jag vet) och ionity behöver sin laddare i Sverige för att vara kompletta i Europa men fråga är lite hur avtalen ser ut? Skrivna på 10 år, mer eller mindre? Finns ju säkert något som styr.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2022 09:45
av MrEarp
76E0868A-E8FD-4D50-9CF3-EC597E887A13.jpeg
Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.

Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2022 10:25
av taliz
MrEarp skrev:
76E0868A-E8FD-4D50-9CF3-EC597E887A13.jpeg
Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.

Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.

Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2022 11:49
av MrEarp
taliz skrev:
MrEarp skrev:
Bilagan 76E0868A-E8FD-4D50-9CF3-EC597E887A13.jpeg finns inte längre
Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.

Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.

Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
D18FCD8F-111E-4FC3-9DD7-FDF9719CF351.jpeg
Laddarens specifikation är 1000Vdc och 500A, HYC300 som Circle K använder har 4x75kW kraftmoduler.
Bilen tar emot 232-239kW om du kommer in het och du är 30-49% SOC, här från Ionity.
Min poäng är att uttaget inte ger 300kW som man går ut med…

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2022 12:07
av taliz
MrEarp skrev:
taliz skrev:
MrEarp skrev:
76E0868A-E8FD-4D50-9CF3-EC597E887A13.jpeg
Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.

Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.

Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
D18FCD8F-111E-4FC3-9DD7-FDF9719CF351.jpeg
Laddarens specifikation är 1000Vdc och 500A, HYC300 som Circle K använder har 4x75kW kraftmoduler.
Bilen tar emot 232-239kW om du kommer in het och du är 30-49% SOC, här från Ionity.
Min poäng är att uttaget inte ger 300kW som man går ut med…
Har laddaren 4st 75kw-moduler så ger den ju just 300kw.

Sen kan det ju alltid finnas andra begränsande faktorer. Ibland kan sådant som tillfälliga begränsningar i elnätet bromsa. Eller att laddkabel eller liknande blir överhettat.
Men oftast är det bilen.
I ditt fall är det ju bara några få kW som skiljer från max, dvs det är troligen bilen som begränsar då något inte är 100%(SOC, temp etc). Bilen kan ju tex ha blivit "för het".

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2022 12:29
av MrEarp
taliz skrev:
MrEarp skrev:
taliz skrev:
MrEarp skrev:
76E0868A-E8FD-4D50-9CF3-EC597E887A13.jpeg
Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.

Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.

Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
D18FCD8F-111E-4FC3-9DD7-FDF9719CF351.jpeg
Laddarens specifikation är 1000Vdc och 500A, HYC300 som Circle K använder har 4x75kW kraftmoduler.
Bilen tar emot 232-239kW om du kommer in het och du är 30-49% SOC, här från Ionity.
Min poäng är att uttaget inte ger 300kW som man går ut med…
Har laddaren 4st 75kw-moduler så ger den ju just 300kw.

Sen kan det ju alltid finnas andra begränsande faktorer. Ibland kan sådant som tillfälliga begränsningar i elnätet bromsa. Eller att laddkabel eller liknande blir överhettat.
Men oftast är det bilen.
I ditt fall är det ju bara några få kW som skiljer från max, dvs det är troligen bilen som begränsar då något inte är 100%(SOC, temp etc). Bilen kan ju tex ha blivit "för het".
Normalt är det precis som du säger.
Återkommer i ärendet efter lite mer tester.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 11:22
av Jerker
Efter E4, i Stavsjö (mellan Norrköping och Nyköping) kommer det 6 st laddare i Cirkle K:s egen regi. Fundament och el är dragen men de kommer inte att driftssättas förrän vecka 10, sa personalen på macken.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 14:06
av macky
Så bra. Är ju helt tomt på +150kW laddare mellan Norrköping och Södertälje. Icke teslaladdare alltså. Men visst skulle det bli ngt vid Sillekrog också (okq8).

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 17:42
av Otter
Står på OKQ8s hemsida att de ska bygga laddare i Nyköping. I plugshare appen står Sillekrog som en kommande OKQ8 laddstation.

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... bladdning/

https://www.plugshare.com/location/392935

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 17:49
av LarsOJ
Off Grid Byggaren skrev:
R_Edvinsson skrev:
Erxon skrev:
De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.

Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.

Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.

Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
Passerar ibland. Tycker det nästan alltid är tomt.
CK i Väsby idag em

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 18:16
av Off Grid Byggaren
När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Screenshot_20221111-181410_ChargeFinder.jpg

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 19:04
av mikebike
Off Grid Byggaren skrev:
När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Screenshot_20221111-181410_ChargeFinder.jpg
Fast de är "bara" på 150 kW.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 19:43
av LarsOJ
Off Grid Byggaren skrev:
När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Screenshot_20221111-181410_ChargeFinder.jpg
Inte så noga med laddpriser. När det gäller soppa så är alla mackar inom+/-2 öre från varandra :)

Men visst de kanske har högre toppeffekt på CK än OK men de skrämmer ju iväg alla kunder som vill ladda upp till 150kW. Konstig prismodell.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 20:25
av Dafro
mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Screenshot_20221111-181410_ChargeFinder.jpg
Fast de är "bara" på 150 kW.
Ang ”bara” 150, så är det väl inte många procent av elbilarna i Sverige som har nytta av effekt över 150 några längre stunder. Var på ionity i Södertälje idag och det var väl en e-tron som maxa på 148 medans övriga id4 och polestar och ioniq låg kring 70 och en MS var inpluggar men laddade inte till det kom en taycan som borde nyttja mer än 150. Så 300-350 är verkligen framtidssäkring. Bättre nytta med 2 kablar på varje ionity laddare som det ör nu.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 11 nov 2022 20:30
av Niklas Z
LarsOJ skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Screenshot_20221111-181410_ChargeFinder.jpg
Inte så noga med laddpriser. När det gäller soppa så är alla mackar inom+/-2 öre från varandra :)

Men visst de kanske har högre toppeffekt på CK än OK men de skrämmer ju iväg alla kunder som vill ladda upp till 150kW. Konstig prismodell.
Kan ju ses som symptom på en omogen marknad där konkurrensen inte riktigt fungerar.