Sida 24 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 09 maj 2019 13:09
av joel80
Tellus skrev:
joel80 skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?
Model 3 är inte samma slags bil, helt olika målgrupper. Många vill inte ha en sedan, eller en bil med bara en skärm i mitten, eller en bil med så få servicecenter.

Kia har tillräckligt många köpare för att dom inte ska kunna leverera i vettig tid. Dom har alltså i nuläget svårt att få fram tillräckligt med bilar, så finns väl inte så stort incitament från Kia att sänka priset när efterfrågan nu är större än vad dom kan skrapa fram.

Re: Kia Niro EV

Postat: 09 maj 2019 15:08
av Headline
Tellus skrev:
joel80 skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?
Är det en tävlig i killgissning eller vad vinner man? :D

Är det verkligen så många som köper Model 3? Vad är "nära i pris"?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias det är vi alla drabbade av, mer eller mindre. :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 09 maj 2019 16:14
av Mickep
Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")

Re: Kia Niro EV

Postat: 09 maj 2019 16:49
av TechNerd
Mickep skrev:
Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Så, nu är det nog dags att starta upp en tråd som heter "Intresseklubben - vilka bilar tycker du (inte) är värd pengarna" - så släpper vi det i denna tråden. ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 09 maj 2019 17:33
av Mickep
TechNerd skrev:
Mickep skrev:
Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Så, nu är det nog dags att starta upp en tråd som heter "Intresseklubben - vilka bilar tycker du (inte) är värd pengarna" - så släpper vi det i denna tråden. ;)
lol :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 maj 2019 11:00
av P_EL
Snart leveransdags för min pappas Kia e-Niro, men kan inte guida i vad han behöver för set-up av kablar för att kunna ladda på bästa vis vid långresor. Inser hur bortskämd man är med Teslas superchargers "plug n play"

Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?

Tacksam för input!

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 maj 2019 11:14
av Teslaspolen
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 maj 2019 11:29
av P_EL
Teslaspolen skrev:
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 maj 2019 12:10
av Teslaspolen
P_EL skrev:
Teslaspolen skrev:
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!
Inga problem. Jag ska förtydliga med att det jag menade med EVSE är en "kombokabel" så som man kan byta mellan olika kontakter på emot väggen. Finns till exempel en av märket ELON (Elements of Norway) som jag använder, men finns även dyrare i form av JuiceBooster till exempel som också lär vara riktigt bra.

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 maj 2019 14:14
av joel80
Hur ofta laddar folk via CEE husvagnskontakt?? En sån sladd känns lite onödig. Bättre då att ha en "vanlig" för 230v-stickpropp och skaffa en CEE - Shucko som man ju brukar ha till husvagnen.. För de få gånger man hittar en blå CEE. :)

En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.

Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel. :)

Liten överblick över laddstandarder och "mode":
Bild

Re: Kia Niro EV

Postat: 20 maj 2019 10:51
av TechNerd
Jag saknade ett fack för mynt/tvättpoletter till e-Niro så jag gjorde en liten låda som funkar ihop med drickahållarna.
myntfack.jpg
Finns att hämta för utskrift här:
https://www.thingiverse.com/thing:3448273

Kanske är det någon mer som saknat det. :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 maj 2019 13:23
av Mp73
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 maj 2019 13:53
av TechNerd
Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Det där känns ju helt omöjligt för oss att svara på. :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 maj 2019 14:31
av taliz
Detta är ju ett Teslaforum. Dvs självklart skall du beställa en Model 3 istället. :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 maj 2019 14:50
av chaffis75
Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Beställde och avbeställde I Feb också.. Känner de är tur jag avbeställde för de hade skapat problem om den är så försenad.. De är ju inte lite.. Tråkigt för dig.

Om du verkligen vill ha bilen så hade jag ändå väntat. Jag hoppas du har någon annan bil att köra sålänge.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 maj 2019 18:35
av Verdi
Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Vad ska vi säga? Köp en Model 3 istället. ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 maj 2019 21:56
av para
Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Vecka 50 är länge att vänta. Kan du tänka dig lätt begagnad eller är det nytt som gäller? Kommer nog ut lite 6-mån bilar nu efter sommaren.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 maj 2019 07:54
av Mickep
Om man väntar kanske du får nästa version där de gjort förbättringar. Om du skall vänta eller ej beror på behov och ekonomi. Det finns en mängd kona tillgänliga på blocket. Men antar att det är praktiska bilar för runt 400 000 du vill ha. Och då faller teslas bilar bort, om de de inte börjar rea ut model3 till halva priset.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 maj 2019 10:50
av iAkita
Om du tror det kommer vara möjligt att få tag på en annan elbil med lika bra kombination av räckvidd, storlek/lastutrymme och pris innan vecka 50 så kan du ju avbeställa, annars är det bara att vänta. e-Niro var först ut av den senaste generationen elbilar och kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 maj 2019 14:59
av Tellus
iAkita skrev:
kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Har den fått app stöd?

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 maj 2019 15:29
av iAkita
Tellus skrev:
iAkita skrev:
kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Har den fått app stöd?
Nej, men det hade den ju inte när frågeställaren beställde den heller, så det verkar ju inte vara en dealbreaker. Nu börjar dessutom en del laddoperatörer erbjuda appar där man kan följa laddningen och ha koll på om den avbryts, så det känns inte som en lika stor brist längre. Men visst, förvärmning via app hade varit toppen, så man slipper lägga in det i timern bilen i förväg.

Re: Kia Niro EV

Postat: 24 jun 2019 19:57
av iAkita
Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.

Tesla och dess fantastiska prestandabilar i all ära, men den här praktiska Koreanen med sina 84 knappar, traditionella instrumentering och effektiva drivlina är verkligen en bil som skulle funka för de allra allra flesta som nu kör omkring i bensin- eller dieselkombis. Förutom det där med dragkroken då. Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.

Re: Kia Niro EV

Postat: 24 jun 2019 20:15
av Jilldris
Tellus skrev:
Har den fått app stöd?
Detta samt något annat Raspberry alternativ finns ju för att se SOC etc iaf.
https://shop.openenergymonitor.com/open ... b48kM6LpCA

Re: Kia Niro EV

Postat: 24 jun 2019 20:36
av TechNerd
iAkita skrev:
Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.
Mina erfarenheter också, långresor är absolut inga problem med e-Niro.
Men jag ser ändå fram att få byta ut Sharanen mot en Model S i Aug(?) :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 24 jun 2019 21:47
av Laban
iAkita skrev:
Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.