Sida 230 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 22 feb 2019 13:05
av joel80
Ni citerar mig helt fel.. 27:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! ;)

Re: Artikel i media

Postat: 22 feb 2019 13:39
av Zalman3
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Volvo kommer BEV bilarna XC20, XC40, V40, XC60 och XC90.
Polestar kommer med BEV Polestar 2 och 3.

Polestar 2 lanserars 27 februari och Volvo XC40 BEV "i början av 2019".
Tillverkning börjar i slutet av 2019.

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 16:39
av zyax
https://www.svd.se/jag-ar-ett-stort-tes ... tebesviken

Är detta månne vår medlem Lasse?

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 17:07
av boreno
joel80 skrev:
Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! ;)
Jag tror inte att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!

I andra nyheter, Paris sänker hastigheten med 20km/h pga luftföroreningar. På Franska Teslaentusiasters Grupp på Facebook har det lett till intensiv diskussion, med vittnesmål från Teslaförare som blivit stoppade av poliser som inte vet om elbilar är undantagna och sluppit undan med en varning (konsensus är att de inte är det).

https://www.fleeteurope.com/en/safety/f ... A13&curl=1

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 17:27
av drzaphod
zyax skrev:
https://www.svd.se/jag-ar-ett-stort-tes ... tebesviken

Är detta månne vår medlem Lasse?
Nej, det är vår medlem drzaphod.

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 17:51
av joel80
boreno skrev:
joel80 skrev:
Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! ;)
Jag tror att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!
BildBildBild

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 18:25
av Bjelke
:lol:
Dagens bästa ;)

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 18:58
av Gustafsson
Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 19:57
av TeslaTissel
Gustafsson skrev:
Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
Nejdå den är rätt färsk. Synd att Model 3 inte finns bland testbilarna.
Har inte hunnit läsa hela men de skriver sammanfattningsvis att de inte kunna testa AUDIN fullt ut pga restriktioner från Audi?
Dessutom så klarar den sig försvånansvärt bra? Verkar lite konstigt?

Finns det anledning vara misstänksam mot det här testet också??

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2019 20:45
av Gustafsson
Tills vidare ser jag nog elbilsforeningen i Norge som opartisk om man nu kan vara det. Tycker att småbilarna blir mer o mer intressanta. "Med krok å app, blir det napp"... Också førvånad øver att MX klarar såpass bra - den ær ju trots allt mycket større...

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 17:02
av joel80
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 17:23
av Zalman3
joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Avgasbilar är döda.
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.

Bilar blir godkända i ett testlabb.

I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 17:25
av Jeppe_E
joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I

Vadå? Så du menar att regeringar har tagit snabba och ogenomtänkta beslut? Det gör de väl aldrig? :lol:
Tror nog att det åtminstone i Sverige har tillsatts utredningar som styrker det faktum att diesel är jätteskadligt, ja alltså förutom på långresor, där är det jättemycket bättre än bensin.

Oavsett vilket, så är det enligt mig inte framtiden att fortsätta med fossila bränslen.

ADAC är Världens största bilägarförening. Tror inte de har någon speciell agenda att misskreditera elbilar.

Här kan man läsa lite om man känner för det

https://www.adac.de/_mmm/pdf/fi_evoluti ... 313733.pdf

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 17:36
av joel80
Zalman3 skrev:
joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Avgasbilar är döda.
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.

Bilar blir godkända i ett testlabb.

I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
Uppfattade det som att mätvärdena är med nya metoderna.. där man får släppa ut 2,1x mer än de labb-värden som tidigare var.. då det ju visade sig så svårt att klara labbvärdena i riktig miljö.. fast enligt siffrorna där är man nu under med många ändå. Med allt informationskrigande är det sjukt svårt att veta vilka siffror och "fakta" man ska lita på. Att fossilbränsle inte går att försvara framöver är många av oss överens om. Men jag vill gärna ha korrekt fakta då man diskuterar det med folk, och om det är falskt, gärna ha hjälp att avslöja det. :)

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 19:49
av jpetters
Zalman3 skrev:
joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Avgasbilar är döda.
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.

Bilar blir godkända i ett testlabb.

I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
+1 Det är en återvändsgränd hur man än vänder på det.

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 19:51
av Geni87
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 19:59
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 20:17
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb. :P

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 20:22
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb. :P
Jo, jag tänkte mer designmässigt. Men det är klart att de måste anpassa den. Dock blir den väl inte jättebillig :) Kanske runt miljonen?

Re: Artikel i media

Postat: 26 feb 2019 20:29
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb. :P
Jo, jag tänkte mer designmässigt. Men det är klart att de måste anpassa den. Dock blir den väl inte jättebillig :) Kanske runt miljonen?
Det håller jag med dig om, det är en fin bil för att vara en SUV så på det planet bör de inte förändra allt för mycket. :) Nä den blir nog inte jättebillig men bör ju kunna bli billigare än Taycan tänker jag, vi får se. Är ju några år kvar.

Re: Artikel i media

Postat: 27 feb 2019 00:09
av TeslaTissel
För några timmar sedan satte jag mig bakom ratten på Tesla Model 3 Performance och därför är det på sin plats med en artikel kring de första intrycken. Här hade man ju förberett sig på att det skulle bli lite jobbigt och ovant för att folk tidigare gnällt på att det inte finns någon instrumentering framför ratten och för att vindrutetorkarna "måste" skötas via skärmen. Det tog cirka 0,0001 sekunder att vänja sig vid vyn. Oerhört skönt att inte ha massa tjafs framför sig faktiskt. Det enda jag enkelt vill kunna ha koll på är aktuell hastighet och hur långt jag kan köra innan det är dags att tanka mer el, och detta finns några centimeter till höger om ratten. Inte alls distraherande eller störande så det var ju skönt att kunna lägga det åt sidan. Istället får man en bra sikt framåt och jag saknar verkligen inget som konventionella bilar har.

Det här är som sagt "värstingen" i gänget. Den kallas för Performance och det är den eller Long Range-versionen man har att välja mellan för tillfället. Performance betyder ju som ni säkert redan vet prestanda på engelska och även om detta inte är någon bansmiskare så finns det ett "Track mode" och så är den ju faktiskt ganska så kvick också med sina 3,5 sekunder till 100 km/h. Sjuk acceleration, nästan lite läskig. Ingen av de snabba bilarna jag har testat genom åren ger samma känsla. Det är något med den direkta kraften, avsaknaden av

Fortsätt läsa.... https://feber.se/bil/art/393956/frsta_i ... /?rss=true

Re: Artikel i media

Postat: 04 mar 2019 18:39
av joel80
Är det här början på en våg av liknande beslut tro?

http://www.vibilagare.se/nyheter/honda- ... ar-elbilar

Re: Artikel i media

Postat: 04 mar 2019 19:40
av LarsL
Jaha, då är fördomarna igång ingen, jag blir sååå trött.
– Det viktiga är att landsbygden ska få tillbaka också. Vi kan inte ha ett läge där stockholmare ska köpa elbilar och det ska byggas laddstolpar och så ska det betalas av människor i glesbygden, där väldigt få har möjlighet att köpa elbilar och där man inte kommer bygga laddstolpar, säger hon till Aftonbladet
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... nsinskatt/

Slutar de köpa diesel och bensin så har de nog råd med en elbil.
Det behövs inga stolpar på landet där finns det 3-fas uttag på gårdsplanen.

Re: Artikel i media

Postat: 04 mar 2019 20:08
av bat
LarsL skrev:
Jaha, då är fördomarna igång ingen, jag blir sååå trött.
– Det viktiga är att landsbygden ska få tillbaka också. Vi kan inte ha ett läge där stockholmare ska köpa elbilar och det ska byggas laddstolpar och så ska det betalas av människor i glesbygden, där väldigt få har möjlighet att köpa elbilar och där man inte kommer bygga laddstolpar, säger hon till Aftonbladet
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... nsinskatt/

Slutar de köpa diesel och bensin så har de nog råd med en elbil.
Det behövs inga stolpar på landet där finns det 3-fas uttag på gårdsplanen.
Ja, detta tycker jag är så underligt. Bensin-mackarna läggs ju ner i glesbygden pga höjda miljökrav och olönsamhet. El-uttag finns det dock på minsta lilla hus så det är ju Räddningen snarare än något annat för bilägare.

Re: Artikel i media

Postat: 04 mar 2019 20:31
av Fader J
bat skrev:
LarsL skrev:
Jaha, då är fördomarna igång ingen, jag blir sååå trött.
– Det viktiga är att landsbygden ska få tillbaka också. Vi kan inte ha ett läge där stockholmare ska köpa elbilar och det ska byggas laddstolpar och så ska det betalas av människor i glesbygden, där väldigt få har möjlighet att köpa elbilar och där man inte kommer bygga laddstolpar, säger hon till Aftonbladet
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... nsinskatt/

Slutar de köpa diesel och bensin så har de nog råd med en elbil.
Det behövs inga stolpar på landet där finns det 3-fas uttag på gårdsplanen.
Ja, detta tycker jag är så underligt. Bensin-mackarna läggs ju ner i glesbygden pga höjda miljökrav och olönsamhet. El-uttag finns det dock på minsta lilla hus så det är ju Räddningen snarare än något annat för bilägare.
Det finns ett dilemma i detta att den rörliga kostnaden är låg, medan den fasta kostnaden är hög. För mig som jobbar i glesbygd, bor i hus och kör 4000 mil/år (Ioniq el) är Norrlands inland lysande anpassat till eldrift. Motorvärmaruttag mer eller mindre överallt (bokstavligt talat!) Men - det ser inte likadant ut för alla. För många människor jag möter så är det inte lika enkelt - paradoxalt nog för att de kör ganska korta sträckor även om de är helt bilberoende. Lägg då till spridd knowhow om hur man håller igång äldre ICE-fordon så blir kalkylen för elbilar svår att i dagsläget få ihop. För en familj där två jobbar och det räcker med två bilar utan 4wd och/eller drag på bägge fordonen är en begagnad Leaf en lysande idé redan nu. För ensamstående/enbilshushåll är det inte riktigt realistiskt ännu. Kapitaldelen av kostnaden blir för hög och med låga miltal blir TCOn hopplös.