Re: Artikel i media
Postat: 22 feb 2019 13:05
Ni citerar mig helt fel.. 27:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! 

Volvo kommer BEV bilarna XC20, XC40, V40, XC60 och XC90.Geni87 skrev:Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Jag tror inte att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!joel80 skrev:Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar!
Nej, det är vår medlem drzaphod.zyax skrev:
boreno skrev:Jag tror att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!joel80 skrev:Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar!
Nejdå den är rätt färsk. Synd att Model 3 inte finns bland testbilarna.Gustafsson skrev:Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
Avgasbilar är döda.joel80 skrev:Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+
https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
joel80 skrev:Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+
https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Uppfattade det som att mätvärdena är med nya metoderna.. där man får släppa ut 2,1x mer än de labb-värden som tidigare var.. då det ju visade sig så svårt att klara labbvärdena i riktig miljö.. fast enligt siffrorna där är man nu under med många ändå. Med allt informationskrigande är det sjukt svårt att veta vilka siffror och "fakta" man ska lita på. Att fossilbränsle inte går att försvara framöver är många av oss överens om. Men jag vill gärna ha korrekt fakta då man diskuterar det med folk, och om det är falskt, gärna ha hjälp att avslöja det.Zalman3 skrev:Avgasbilar är döda.joel80 skrev:Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+
https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.
Bilar blir godkända i ett testlabb.
I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
+1 Det är en återvändsgränd hur man än vänder på det.Zalman3 skrev:Avgasbilar är döda.joel80 skrev:Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+
https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.
Bilar blir godkända i ett testlabb.
I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
Geni87 skrev:Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul!Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!
https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb.Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul!Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!
https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/
Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen.
Jo, jag tänkte mer designmässigt. Men det är klart att de måste anpassa den. Dock blir den väl inte jättebilligGeni87 skrev:Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb.Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul!Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!
https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/
Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen.
Det håller jag med dig om, det är en fin bil för att vara en SUV så på det planet bör de inte förändra allt för mycket.Jeppe_E skrev:Jo, jag tänkte mer designmässigt. Men det är klart att de måste anpassa den. Dock blir den väl inte jättebilligGeni87 skrev:Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb.Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul!Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!
https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/
Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen.Kanske runt miljonen?
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... nsinskatt/– Det viktiga är att landsbygden ska få tillbaka också. Vi kan inte ha ett läge där stockholmare ska köpa elbilar och det ska byggas laddstolpar och så ska det betalas av människor i glesbygden, där väldigt få har möjlighet att köpa elbilar och där man inte kommer bygga laddstolpar, säger hon till Aftonbladet
Ja, detta tycker jag är så underligt. Bensin-mackarna läggs ju ner i glesbygden pga höjda miljökrav och olönsamhet. El-uttag finns det dock på minsta lilla hus så det är ju Räddningen snarare än något annat för bilägare.LarsL skrev:Jaha, då är fördomarna igång ingen, jag blir sååå trött.
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... nsinskatt/– Det viktiga är att landsbygden ska få tillbaka också. Vi kan inte ha ett läge där stockholmare ska köpa elbilar och det ska byggas laddstolpar och så ska det betalas av människor i glesbygden, där väldigt få har möjlighet att köpa elbilar och där man inte kommer bygga laddstolpar, säger hon till Aftonbladet
Slutar de köpa diesel och bensin så har de nog råd med en elbil.
Det behövs inga stolpar på landet där finns det 3-fas uttag på gårdsplanen.
Det finns ett dilemma i detta att den rörliga kostnaden är låg, medan den fasta kostnaden är hög. För mig som jobbar i glesbygd, bor i hus och kör 4000 mil/år (Ioniq el) är Norrlands inland lysande anpassat till eldrift. Motorvärmaruttag mer eller mindre överallt (bokstavligt talat!) Men - det ser inte likadant ut för alla. För många människor jag möter så är det inte lika enkelt - paradoxalt nog för att de kör ganska korta sträckor även om de är helt bilberoende. Lägg då till spridd knowhow om hur man håller igång äldre ICE-fordon så blir kalkylen för elbilar svår att i dagsläget få ihop. För en familj där två jobbar och det räcker med två bilar utan 4wd och/eller drag på bägge fordonen är en begagnad Leaf en lysande idé redan nu. För ensamstående/enbilshushåll är det inte riktigt realistiskt ännu. Kapitaldelen av kostnaden blir för hög och med låga miltal blir TCOn hopplös.bat skrev:Ja, detta tycker jag är så underligt. Bensin-mackarna läggs ju ner i glesbygden pga höjda miljökrav och olönsamhet. El-uttag finns det dock på minsta lilla hus så det är ju Räddningen snarare än något annat för bilägare.LarsL skrev:Jaha, då är fördomarna igång ingen, jag blir sååå trött.
https://www.expressen.se/dinapengar/fin ... nsinskatt/– Det viktiga är att landsbygden ska få tillbaka också. Vi kan inte ha ett läge där stockholmare ska köpa elbilar och det ska byggas laddstolpar och så ska det betalas av människor i glesbygden, där väldigt få har möjlighet att köpa elbilar och där man inte kommer bygga laddstolpar, säger hon till Aftonbladet
Slutar de köpa diesel och bensin så har de nog råd med en elbil.
Det behövs inga stolpar på landet där finns det 3-fas uttag på gårdsplanen.