Sida 230 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jun 2022 18:06
av Nect
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jun 2022 21:49
av Hoppsan_84
Nect skrev:
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jun 2022 22:09
av Nect
Hoppsan_84 skrev:
Nect skrev:
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.[/quote]

Fast det där är We charge prislistan och inte den på Elli som det talades om?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jun 2022 22:52
av Hoppsan_84
Insåg det nu.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jun 2022 17:40
av Hoppsan_84
Nu är även Karlstad utrustad med 6 laddare.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 jun 2022 07:14
av taliz
Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 jun 2022 07:36
av mati
taliz skrev:
Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
Är det så? På charge my Hyundai står att alla priser är inkl moms.

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se/tariffs

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 jun 2022 17:10
av HelectriC
24månader bindningstid? Låter helt sjukt, vem opererar med sånt nu för tiden? Gör om, gör Tesla (dvs 1 mån bindningstid).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2022 13:05
av MrRun
Någon som vet varför så många laddpunkter är offline nu? Driftsproblem, underhåll?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2022 14:50
av daz_meatball
Hej !

Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick :geek: Skulle ladda i Mariestad igår och jag hittade inte den så det blev ingen förvärmning

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2022 18:57
av Magnus71
Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.

Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 sep 2022 18:28
av toppo
Nu har Ionity gått ut på deras hemsida att de håller på att bygga i Töre. Blir spännande att se hur tätt de bygger längs E4 norr om Sundsvall.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 sep 2022 19:00
av MrRun
Jävre är på g också tydligen.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723

Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2022 08:59
av Hoppsan_84
Inte för att jag kan Tyska men två saker snappade jag upp.

Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.



[/yt]

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2022 17:06
av martinot
Magnus71 skrev:
Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Trist att Ionity inte blivit mycket bättre än den låga nivå det var på för ett par år sedan. :(
Magnus71 skrev:
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
Nu när SuC är öppet för alla, är det någon skillnad om du tar TM3 istället för EQC?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2022 20:28
av Magnus71
Nej ingen skillnad. Men däremot tar jag gärna med mig Mercedes Me kortet som backup om jag vill ladda på Ionity med TM3.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2022 22:24
av Hmpftfhdns
Idag var det 4-5 bilar i kö både i Mantorp och Gränna. Dags att bygga ut de mest använda till fler än sex laddpunkter.

Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.

Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 06:41
av toppo
Hmpftfhdns skrev:
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Det är väl framför allt de andra operatörernas nya priser som är problemet. I somras laddade jag en del på SuC av bekvämlighetsskäl och för att slippa köa. Det kan det ju vara värt för drygt 50% högre pris men när det som nu kostar 100-150% mer att ladda någon annanstans blir det tyvärr mer intressant att köa lite en söndag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 07:01
av mati
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 07:09
av Gargamel
mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 07:52
av Hmpftfhdns
mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 08:19
av OfarligTesla
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 09:28
av R_Edvinsson
OfarligTesla skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
Fördelen med Elli abonnemangen är att man kan skippa en Ionity och sikta på övriga laddare i nätverket.
Framförallt ReCharge börjar bli ganska väletablerade och fortfarande bra peng med 3.90kr/kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 09:46
av mati
Gargamel skrev:
mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 sep 2022 10:55
av ObscureEconomist
OfarligTesla skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?