Sida 227 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 19:31
av Hoppsan_84
Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.
WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr
Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 19:43
av taliz
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Snabbladdar man sällan, tex bara på semestern, så kan man ju abonnera på SUC bara en månad dessutom. Behöver inte binda upp sig på 12mån som IONITY.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 19:46
av mati
taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 19:49
av Skabb1
mati skrev:taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 19:57
av mati
Skabb1 skrev:mati skrev:taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 20:06
av chaffis75
Hoppsan_84 skrev:Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.
WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr
Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Jo behöver man snabbladdning året om så är ju ionity bättre om de nu inte blir allt för mycket köer.
Däremot om man åker på semester 1 eller 2 gånger om året så är ju tesla bättre då man kan köpa ett abonnemang en månad eller två.
Med dagens suc priser och abonnemang så är de dock inte mycket dyrare hos tex MER, eon och okq8.
Ska man dock utomlands så ser jag stora fördelar med suc och ionity, en betalllösning i alla länder. Dock saknas ju nyckellandet Tyskland än föe suc.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 20:54
av Bjelke
mati skrev:Skabb1 skrev:mati skrev:taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre.

Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 21:09
av mati
Bjelke skrev:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet

Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga.
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 21:12
av iAkita
mati skrev:Bjelke skrev:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet

Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga.
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 21:18
av mati
iAkita skrev:
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 21:33
av iAkita
mati skrev:iAkita skrev:
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
Jag är ganska säker på att Eon Drive & Clevers laddare med 175 kW CCS + 100 kW Chademo är på 400V. På dem får jag drygt 150 kW nästan hela vägen till 80%. Hade de kunnat leverera 800V borde jag fått 175 kW. Men helt säker är jag inte, så det hade varit kul att se ett test vid SuC. Jag kanske ger mig iväg en tur till helgen och testar (om det finns några hyfsat tomma laddställen så jag slipper lynchas av självutnämnda SuC-poliser).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 07:45
av mati
Det står ju ibland i displayen vad det är för spänning. Jag laddade häromdagen hos CK och där fick jag som mest 145kW. Spänningen låg runt 650V eller så, men det berodde nog på att jag hade låg SOC.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 07:49
av martinot
mati skrev:Det står ju ibland i displayen vad det är för spänning. Jag laddade häromdagen hos CK och där fick jag som mest 145kW. Spänningen låg runt 650V eller så, men det berodde nog på att jag hade låg SOC.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
Vad jag läst så är bristen med E-GMP-plattformen att den inte värmer batteriet tillräckligt. Varken i förväg innan laddning, eller ens tillräckligt när man påbörjar laddningen. Det har med mjukvaran till HVAC-systemet att göra. Fysiskt finns kapabiliteten där, men de har inte löst det riktigt mjukvarumässigt.
Det positiva är att Hyundai alltså troligen kan fixa detta rätt så enkelt med framtida mjukvarufixar. Bilen/hårdvaran i sig skall det inte vara något fel på, utan har alla förutsättningar för detta. Vilket är en riktigt bra grundpotential.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 13:25
av Hoppsan_84
Enköping fick två laddare till i dag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 14:12
av MrRun
Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 14:38
av Hoppsan_84
MrRun skrev:Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Och Varberg.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 14:52
av MrRun
Hoppsan_84 skrev:MrRun skrev:Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Och Varberg.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
Tack Varberg också ja. Det har ryktats att alla i Sverige ska vara uppgraderade ca v.23. Men känns ju osäkert om behovet ens finns i Ytterån nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 14:58
av chaffis75
MrRun skrev:Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Är Varberg uppgraderad?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 15:15
av MrRun
chaffis75 skrev:MrRun skrev:Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Är Varberg uppgraderad?
Nej sorry, missade den. Se ovan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 maj 2022 19:22
av Goja
Där är en stor grop vid Varberg så det ser ut so kapacitet är på väg. Vet dock inte när
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 maj 2022 20:59
av Skabb1
I chargefinders app har nu Ionity Varberg 6 st platser. Dock verkar de två nya fortfarande ha status okänd.
Skönt att det är på gång iaf!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 maj 2022 08:15
av Datzun
Någon som testat Ionitys plug and charge? I We Connect-appen ser det ut som man skulle kunna använda det nu. Startalternativ App, PnC och RFID-kort anges.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 maj 2022 08:49
av Dafro
Kan man få hoppas att dom nu direkt börjar uppgradera till 8 laddare per ställe, känns som en minnivå för att även klara lite kö med vettig genomströmning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 maj 2022 09:03
av Off Grid Byggaren
Upp till 12 laddpunkter är på gång.
The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 maj 2022 11:04
av fth
Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.
Tesla rapporterar ju inte dessa kostnader separat, men genom att räkna bakvägen från ansökningar om statliga bidrag (från Dieselgate-böter, ironiskt nog

) i Texas så har man där kommit fram till en kostnad per stolpe på c:a 43000 USD.
Ionitys Strategy 2.0 enligt din länk indikerar en kostnad per stolpe på c:a 127000 EUR.
Detta skulle betyda att Teslas kostnader för utbyggnad är knappt en tredjedel av Ionitys...
Satsningen låter också ambitiös vid första anblicken, men skulle man lyckas nå målen (vilket man som bekant haft svårt att göra i tidigare satsningar) så skulle Ionity ändå bara år 2025 uppnå c:a 65% av
dagens kapacitet i SuC...
/fth