Sida 226 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 maj 2022 22:02
av martinot
Lacho skrev:martinot skrev:Maw skrev:
Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna..

Håller med att det var bra av VW!
Däremot så tror jag att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.
Det är väl lite väl? Enkel resa till fjällen skulle gå på ca 1,5-2k då...
Jo, men någon gång så måste ju intäkterna från laddningsdebitering täcka utgifterna/kostnaderna för laddbolagen. Detta kan ju inte föregå i evigheter.
Samtidigt; vad är alternativet?
Tror inte att bensin och diesel kommer bli så extremt billigt i längden. Där tror jag vi kan i framtiden troligen få se priser mellan 30-50 kr/litern.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 maj 2022 22:03
av MWall
Lacho skrev:martinot skrev:Maw skrev:
Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna..

Håller med att det var bra av VW!
Däremot så tror jag att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.
Det är väl lite väl? Enkel resa till fjällen skulle gå på ca 1,5-2k då...
Min kompis körde till Åre med sin V90. Drog 0,56 liter/mil. 55 mil enkel väg. Ger ca 750:- enkel väg.
Men jag tror nog man tjänar in merkostnaden på elbilen i vardagen. Hans bil drar ju mer till vardags än så. Varje mil kostar 15-20 kronor. Laddar man hemma och inte är tappad bakom en vagn kommer man undan med 2-4 kronor per mil.
Så om man tjänar 10-15 kronor per mil under kanske 80% av milen så har man råd att betala lite extra för de andra 20%:en.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 maj 2022 22:07
av martinot
MWall skrev:
Men jag tror nog man tjänar in merkostnaden på elbilen i vardagen. Hans bil drar ju mer till vardags än så. Varje mil kostar 15-20 kronor. Laddar man hemma och inte är tappad bakom en vagn kommer man undan med 2-4 kronor per mil.
En mycket bra poäng. Jag reser rätt mycket med elbil i jobbet, men ändå är det nog bara 5-10% som jag snabbladdar. I 90-95% av fallen så laddar jag hemma eller destinationsladdar på hotell/arbetsplatser.
Totalkostnaden kommer ändå var låg i snitt för att köra elbil för de flesta som kan ladda hemma (och en del andra som laddar publikt kan ju köra AC över natten).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 07:37
av Lacho
Visst är det så, slår man ut det över hela året osv osv. Men dom flesta tänker inte så. Utan tanken att behöva betala 3-4k i bara el för att ta sig till fjällen t/r är rätt avskräckande, speciellt om man funderar på att skaffa elbil. Sen tillkommer boende, liftkort, mat... Blir svårt att motivera att skaffa/ta elbilen istället för dieseln.
Det är lite som att resa till tex Frankrike 1v. Det är smidigt att ta elbilen dit, kostnaden idag är ok. Men det tar minst 1 dygn att åka dit. Och sen minst 1 dygn hem. Så säg att 3 dygn (nästan halva tiden av den 1v semester) går åt att bara ta sig dit och hem. Att ta tåget går kanske lite snabbare men kostar mer... Att ta flyget kostar en tredjedel och tar 3h... Om man ska tänka på miljön så måste det finnas incitament för "vanligt" folk att välja det bättre alternativet. Räcker i flesta fall inte att argumentera för miljön.
Sorry off-topic
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 07:41
av mati
Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att man kan ladda hemma när det är som allra billigast, att man inte behöver ladda för 4kr/kWh när elen i själva verket bara kostar några öre på natten. Man liksom ser den där lilla glödlampan som tänds

när man förklarar hur man laddar en elbil på bästa sätt.
Jag hade två slamsugningsgubbar här igår, och de var såklart mäkta imponerande att man kan dra en liten grävmaskin bakom en elbil. "Men de är ju så jäkla dyra..." var såklart motargumentet. Och elen har ju blivit så dyr också. Visst, men när jag sedan förklarade att man kan ladda billigare på natten, bara man har lite koll på spotpriserna, så blev de plötsligt intresserade. En enstaka fjällresa med snordyr snabbladdning påverkar ju inte kalkylen överhuvudtaget. Det är faktiskt ganska lätt att förstå.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 09:17
av Gargamel
mati skrev:Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att man kan ladda hemma när det är som allra billigast, att man inte behöver ladda för 4kr/kWh när elen i själva verket bara kostar några öre på natten. Man liksom ser den där lilla glödlampan som tänds

när man förklarar hur man laddar en elbil på bästa sätt.
Jag hade två slamsugningsgubbar här igår, och de var såklart mäkta imponerande att man kan dra en liten grävmaskin bakom en elbil. "Men de är ju så jäkla dyra..." var såklart motargumentet. Och elen har ju blivit så dyr också. Visst, men när jag sedan förklarade att man kan ladda billigare på natten, bara man har lite koll på spotpriserna, så blev de plötsligt intresserade. En enstaka fjällresa med snordyr snabbladdning påverkar ju inte kalkylen överhuvudtaget. Det är faktiskt ganska lätt att förstå.
Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att alla inte kan ladda hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 09:23
av MWall
mati skrev:Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att man kan ladda hemma när det är som allra billigast, att man inte behöver ladda för 4kr/kWh när elen i själva verket bara kostar några öre på natten. Man liksom ser den där lilla glödlampan som tänds

när man förklarar hur man laddar en elbil på bästa sätt.
Jag hade två slamsugningsgubbar här igår, och de var såklart mäkta imponerande att man kan dra en liten grävmaskin bakom en elbil. "Men de är ju så jäkla dyra..." var såklart motargumentet. Och elen har ju blivit så dyr också. Visst, men när jag sedan förklarade att man kan ladda billigare på natten, bara man har lite koll på spotpriserna, så blev de plötsligt intresserade. En enstaka fjällresa med snordyr snabbladdning påverkar ju inte kalkylen överhuvudtaget. Det är faktiskt ganska lätt att förstå.
Några öre? Nja, inte riktigt. jag ser väldigt många som tror de laddar för spotpriset och glömmer nätavgift (18,50 öre/kwH) och skatt (36 öre/kWh). Sen är det moms på det där också så totalt handlar det om 68,125 öre/kWh som man inte kommer under även om själva elen vore gratis. Om jag inte missminner mig har vi låg nätavgift hos oss. Många har nog högre.
Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull. Med laddförluster på ca 13% och en genomsnittlig förbrukning på ~2,2 kWh/mil så kostar det 3,80 kr/mil när jag laddar hemma. Sen tillkommer förvärmning av bilen under den kalla årstiden. Så runt 4 spänn milen kan jag nog räkna med i snitt över året.
hade möjligen kunnat komma ner lägre med spotpris och Tibber men kollar man på
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table så är det inte alltid så många billiga timmar och ärligt talat, om priserna är så här pass höga i MAJ trots milda temperaturer och mycket sol och blåst, hur ska det då se ut till vintern?
Jag tror det kommer bli brutalt framöver. Inte bara blir elen galet dyr utan räntorna kommer gå upp rejält och matpriserna kommer skena. Förstå gången på 30 år som vi får känna på rejäl inflation.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 09:24
av MWall
Gargamel skrev:mati skrev:Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att man kan ladda hemma när det är som allra billigast, att man inte behöver ladda för 4kr/kWh när elen i själva verket bara kostar några öre på natten. Man liksom ser den där lilla glödlampan som tänds

när man förklarar hur man laddar en elbil på bästa sätt.
Jag hade två slamsugningsgubbar här igår, och de var såklart mäkta imponerande att man kan dra en liten grävmaskin bakom en elbil. "Men de är ju så jäkla dyra..." var såklart motargumentet. Och elen har ju blivit så dyr också. Visst, men när jag sedan förklarade att man kan ladda billigare på natten, bara man har lite koll på spotpriserna, så blev de plötsligt intresserade. En enstaka fjällresa med snordyr snabbladdning påverkar ju inte kalkylen överhuvudtaget. Det är faktiskt ganska lätt att förstå.
Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att alla inte kan ladda hemma.
Nej men då bor man oftast i lägenhet och där lägenheter finns brukar det även finnas kollektivtrafik.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 10:56
av Anderzzon
MWall skrev:
Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull.
Menar du att det priset är inklusive nätavgifterna och skatter? Det låter ju väldigt bra i så fall!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 11:40
av mikebike
MWall skrev:Gargamel skrev:mati skrev:Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att man kan ladda hemma när det är som allra billigast, att man inte behöver ladda för 4kr/kWh när elen i själva verket bara kostar några öre på natten. Man liksom ser den där lilla glödlampan som tänds

när man förklarar hur man laddar en elbil på bästa sätt.
Jag hade två slamsugningsgubbar här igår, och de var såklart mäkta imponerande att man kan dra en liten grävmaskin bakom en elbil. "Men de är ju så jäkla dyra..." var såklart motargumentet. Och elen har ju blivit så dyr också. Visst, men när jag sedan förklarade att man kan ladda billigare på natten, bara man har lite koll på spotpriserna, så blev de plötsligt intresserade. En enstaka fjällresa med snordyr snabbladdning påverkar ju inte kalkylen överhuvudtaget. Det är faktiskt ganska lätt att förstå.
Jag märker allt oftare att folk fortfarande inte fattar att alla inte kan ladda hemma.
Nej men då bor man oftast i lägenhet och där lägenheter finns brukar det även finnas kollektivtrafik.
Kollektivtrafik fungerar inte till skjutbanor, jaktmarker eller släktingar långt bort. Inte heller får man ta med sig cykeln på annat än pendeltåg (inte alla tider och stationer).
Jag utnyttjar nästan aldrig lokaltrafiken. Jag cyklar till jobbet och annars passar inte kollektivtrafiken mina behov (enligt ovan).
I vårt hus finns 25 lägenheter, och 20 bilar.
Inga parkeringsplatser.
Medelåldern är ungefär 60 år, två barnfamiljer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 11:44
av MWall
Anderzzon skrev:MWall skrev:
Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull.
Menar du att det priset är inklusive nätavgifterna och skatter? Det låter ju väldigt bra i så fall!
Ja 68,125 öre för nätavgift och skatt inkl moms samt drygt 78 öre/kWh inkl moms för elen.
Det får duga. Sett till hur priserna varit förr så är det ju inte så bra men...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 12:11
av joel80
Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Så här såg det ut förra månaden. (Där ingår inte energiskatt och överföringsavgift från nätägaren. Så plusa på 58öre/kWh ink moms. Min överföringsavgift är rätt låg. Gävle energi.)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 12:29
av MWall
joel80 skrev:Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.
Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.
Kod: Markera allt
13-05-2022 855,75
12-05-2022 682,30
11-05-2022 919,59
10-05-2022 727,19
09-05-2022 1 761,20
08-05-2022 672,03
07-05-2022 377,72
06-05-2022 914,81
05-05-2022 1 381,69
04-05-2022 2 114,65
03-05-2022 1 281,03
02-05-2022 536,79
01-05-2022 1 375,05
30-04-2022 714,20
29-04-2022 1 358,72
28-04-2022 1 323,86
27-04-2022 1 715,41
26-04-2022 1 388,10
25-04-2022 1 683,85
24-04-2022 757,28
23-04-2022 275,49
22-04-2022 389,97
21-04-2022 471,78
20-04-2022 773,10
19-04-2022 1 147,15
18-04-2022 741,68
17-04-2022 487,76
16-04-2022 605,04
15-04-2022 635,00
14-04-2022 1 092,35
13-04-2022 1 056,13
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 12:34
av mati
MWall skrev:
Några öre? Nja, inte riktigt. jag ser väldigt många som tror de laddar för spotpriset och glömmer nätavgift (18,50 öre/kwH) och skatt (36 öre/kWh).
Men det är ju fasta kostnader som inte påverkas av spotpriset. Inget nytt, inte dyrare än tidigare. Det är därför jag anser att det är irrelevant att ta med i beräkningen när folk klagar över höga elpriser. Det är spotpriset som är högt nu. Inte nätavgiften.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 13:08
av chaffis75
mati skrev:MWall skrev:
Några öre? Nja, inte riktigt. jag ser väldigt många som tror de laddar för spotpriset och glömmer nätavgift (18,50 öre/kwH) och skatt (36 öre/kWh).
Men det är ju fasta kostnader som inte påverkas av spotpriset. Inget nytt, inte dyrare än tidigare. Det är därför jag anser att det är irrelevant att ta med i beräkningen när folk klagar över höga elpriser. Det är spotpriset som är högt nu. Inte nätavgiften.
Nja.. Ska börja med att säga att jag håller med dig stort, du har helt rätt, men eon höjdare faktiskt den fasta avgiften nu från maj med hänvisning till de höga priserna. De betalar förlusterna i överföring och de tyckte tydligen de tillhörde månadsavgiften.
Personligen skulle jag säga de borde höja överföringsavgiften istället och sen såklart nätnyttan lika mycket för oss som säljer el.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 14:26
av Anderzzon
MWall skrev:Anderzzon skrev:MWall skrev:
Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull.
Menar du att det priset är inklusive nätavgifterna och skatter? Det låter ju väldigt bra i så fall!
Ja 68,125 öre för nätavgift och skatt inkl moms samt drygt 78 öre/kWh inkl moms för elen.
Det får duga. Sett till hur priserna varit förr så är det ju inte så bra men...
Hur länge band du? Som jämförelse har vårt snittpris hos Tibber sedan vi flyttad till hus i slutet på oktober landat på 1,16 + 0,60 i överföring. Nu i maj har vi betalat i snitt 0,71 kr/kWh. Osäker på om Tibber visar detta ink eller ex moms.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 14:52
av joel80
MWall skrev:joel80 skrev:Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.
Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.
Kod: Markera allt
13-05-2022 855,75
12-05-2022 682,30
11-05-2022 919,59
10-05-2022 727,19
09-05-2022 1 761,20
08-05-2022 672,03
07-05-2022 377,72
06-05-2022 914,81
05-05-2022 1 381,69
04-05-2022 2 114,65
03-05-2022 1 281,03
02-05-2022 536,79
01-05-2022 1 375,05
30-04-2022 714,20
29-04-2022 1 358,72
28-04-2022 1 323,86
27-04-2022 1 715,41
26-04-2022 1 388,10
25-04-2022 1 683,85
24-04-2022 757,28
23-04-2022 275,49
22-04-2022 389,97
21-04-2022 471,78
20-04-2022 773,10
19-04-2022 1 147,15
18-04-2022 741,68
17-04-2022 487,76
16-04-2022 605,04
15-04-2022 635,00
14-04-2022 1 092,35
13-04-2022 1 056,13
Vet inte vad det är för siffror du skriver. Dyngsmedelpris? 1056kr på en dag? eller är det ören? Och medelpris för vad? Jag är inte helt med där.
Jag är rätt säker på att jag klarar mig under 1:50kr/kWh i snitt. Det är bara de absolut dyraste månaderna som var nu i vintras det blivit mer. I december låg jag på 168öre/kWh från elleverantören (84 öre för elbilsladdningen).
Så då var det en bit över 2kr/kWh. Men annars har jag legat på mellan 80-105öre senaste dyra halvåret. Och jag tror inte vi kommer ha så dyra månader speciellt många månader per år. Jag har dessutom solceller så i 9 månader av 12 har jag oftast en överproduktion under dagtid när det är som dyrast. Så får bättre betalt för såld el i snitt än för köpt el.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 15:09
av MWall
joel80 skrev:MWall skrev:joel80 skrev:Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.
Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.
Kod: Markera allt
13-05-2022 855,75
12-05-2022 682,30
11-05-2022 919,59
10-05-2022 727,19
09-05-2022 1 761,20
08-05-2022 672,03
07-05-2022 377,72
06-05-2022 914,81
05-05-2022 1 381,69
04-05-2022 2 114,65
03-05-2022 1 281,03
02-05-2022 536,79
01-05-2022 1 375,05
30-04-2022 714,20
29-04-2022 1 358,72
28-04-2022 1 323,86
27-04-2022 1 715,41
26-04-2022 1 388,10
25-04-2022 1 683,85
24-04-2022 757,28
23-04-2022 275,49
22-04-2022 389,97
21-04-2022 471,78
20-04-2022 773,10
19-04-2022 1 147,15
18-04-2022 741,68
17-04-2022 487,76
16-04-2022 605,04
15-04-2022 635,00
14-04-2022 1 092,35
13-04-2022 1 056,13
Vet inte vad det är för siffror du skriver. Dyngsmedelpris? 1056kr på en dag? eller är det ören? Och medelpris för vad? Jag är inte helt med där.
Jag är rätt säker på att jag klarar mig under 1:50kr/kWh i snitt. Det är bara de absolut dyraste månaderna som var nu i vintras det blivit mer. I december låg jag på 168öre/kWh från elleverantören (84 öre för elbilsladdningen).
Så då var det en bit över 2kr/kWh. Men annars har jag legat på mellan 80-105öre senaste dyra halvåret. Och jag tror inte vi kommer ha så dyra månader speciellt många månader per år. Jag har dessutom solceller så i 9 månader av 12 har jag oftast en överproduktion under dagtid när det är som dyrast. Så får bättre betalt för såld el i snitt än för köpt el.

Dygnsmedel, exklusive moms, i SEK/MWh. Från
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Ja, och det är väl jättebra om du gör det. Jag tog dock det fega och bekväma valet. Nu slipper jag bry mig på 3 år.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 19:37
av Skabb1
Tillbaka till Ionity.
I södra delen av landat känns det som att det bara är Varberg som ännu inte har 6 st laddare. Konstigt då det känns som att det ofta är hårt tryck just där i resrelationen Skåne - vidare upp i Västsverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 19:49
av Dodde
Och Mantorp
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 20:20
av iAkita
Ja, Mantorp är det konstigt att de inte utökat till 6 laddare ännu. Den är väl en av de mest belastade Ionity laddarna, så jag undrar varför. I Varberg finns det iallafall gott om andra alternativ precis bredvid.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 20:22
av mati
chaffis75 skrev:
Personligen skulle jag säga de borde höja överföringsavgiften istället och sen såklart nätnyttan lika mycket för oss som säljer el.
Just det, den så kallade nätnyttan. Man tjänar nog mer på öresavrundningen tror jag. Det är ju så otroligt försumbart att de lika bra skulle kunna strunta i det. Jag upplever det mest som en förolämpning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2022 21:09
av MrRun
Enligt uppgift från Ionityarbetare vid laddare ska alla stationer i Sverige ha fått 6st senast v.23.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 18:35
av Skabb1
Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.
Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 maj 2022 19:15
av chaffis75
Skabb1 skrev:Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.
Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
Jo de är välsigt spännande och se om ionity möter Teslas drag, men även hur de påverkar ionity.