Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.

Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare? :?

/fth
När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.

På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.

Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Med last (64 ton) så har Volvos motsvarigheter fått en förbrukning i verkligheten på ca 10 kWh/mil. Med 500 kWh batterier klarar den alltså ca 50 mil.

Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Men det här är en Mercedes som tydligen kommer 30mil olastad. Det spelar ju kanske mindre roll om det är en distributionsbil? Men varför då fokusera på räckvidd på landsväg?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.

Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare? :?

/fth
När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.

På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.

Volvos nuvarande elbussar har också en mycket blygsam laddhastighet. Min Ioniq 5 laddar nog snabbare. Men man kan utgå ifrån att detta är en högst tillfällig lösning. Det kommer bättre grejer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av simin »

Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!

Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.

Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!

(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna ;) )
dfa
Inlägg: 465
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

simin skrev:
Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!

Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.

Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!

(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna ;) )
Bra! SKall till Stockholm nu i helgen ( med Teslan ) så får komma ihåg e-tron kortet och förbereda mig på hatiska blickar :lol:
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Spekeröd och Malmö uppgraderas för fullt med två extra laddare men är inte klara än
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Malmö är alltid full med Enyaqs som är taxibilar.

Önskar minst 2 till i Mantorp
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av borgward »

Från 4 till 6 i Södertälje

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023

Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
Malmö är alltid full med Enyaqs som är taxibilar.

Önskar minst 2 till i Mantorp
Alla skall få 6 laddpunkter relativit snart som jag förstått det. Så är nog endast en tidsfråga.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

6 st är ju helt klart bättre än 4 men dom behöver dubbla antalet till 12 för att det ska vara vettigt, och hellre 12 där man delar på 350 kW än 6 med 350 kW, ör inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
... inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
Det är nog ganska så exakt noll bilar som laddar med 350kW, inte ens Taycan klarar det. Än mindre kommer det vara flera bilar samtidigt som drar så mycket effekt var och en.
Som någon skrev längre upp, Ionity är som att ge barnen hela sin årslön i kontanter när de ska gå och köpa sig en glass. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Finns ju faktiskt en del eldrivna lastbilar i trafik nu som brukar ladda på ionity. De kan ta emot 350kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fast om det nu skulle komma många elbilar med 350 kW laddeffekt så skulle det bli bra genomströmning av bilarna på Ionity.

Skulle ju nästan motsvara 12 platser med 150 kW.

Kan ju vara möjligt att ägarna till Ionity ser att det är på väg kommande åren.

Undrar hur hög laddeffekt det blir på Audi PPE-plattformen till exempel.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Hoppsan_84 skrev:
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.

Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.

Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.

Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Fast om det nu skulle komma många elbilar med 350 kW laddeffekt så skulle det bli bra genomströmning av bilarna på Ionity.
Exakt. Så är det.

Därav att det egentligen (även om det är svårt kund/marknadsmässigt) hade varit mer korrekt med minutpris istället för kWh-pris.

Detta tror jag även kommer försämra SuC när det öppnas på två sett; 1. Dels genom att det blir massor av fler bilar som laddar, men även 2. Det blir en massa fler bilar som laddar med lägre effekt i snitt, och som kanske inte alltid heller har förvärmning av batterierna på vettigt sett.

Det kan leda till både fler bilar, men även potentiellt risken att snitttiden för laddning går upp (vilket ytterligare försämrar tillgängligheten).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.

Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.

Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.

Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Du har en mycket bra poäng.

Även om vissa få bilar kommer, under bästa förhållanden, kunna ladda 350 kW i framtiden (ingen normal personbil som gör det i dag) så är det statistiskt väldigt osannolikt att de kommer peaka exakt samtidigt allihopa (även om allihopa var endast dessa högeffektsladdande bilar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5496
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.

Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.

Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.

Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Du har en mycket bra poäng.

Även om vissa få bilar kommer, under bästa förhållanden, kunna ladda 350 kW i framtiden (ingen normal personbil som gör det i dag) så är det statistiskt väldigt osannolikt att de kommer peaka exakt samtidigt allihopa (även om allihopa var endast dessa högeffektsladdande bilar).
Jag tycker man borde kunna överboka kapasitet en på samma sätt som man gör med bandbredd på sin internt anslutning. Bara för de 10 husen i grannskapet har 100 Mbit anslutning så betyder inte de att de matar området med 1000 Mbit.
Ja kanske inte helt jämförbart men jag tänker ändå man kan använda samma princip.
Men ja vi är helt överens om att Ionity behöver fler laddare oavsett om de kan ge 350 kW eller 200kW som max.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.

Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.

Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.

Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Du har en mycket bra poäng.

Även om vissa få bilar kommer, under bästa förhållanden, kunna ladda 350 kW i framtiden (ingen normal personbil som gör det i dag) så är det statistiskt väldigt osannolikt att de kommer peaka exakt samtidigt allihopa (även om allihopa var endast dessa högeffektsladdande bilar).
Jag tycker man borde kunna överboka kapasitet en på samma sätt som man gör med bandbredd på sin internt anslutning. Bara för de 10 husen i grannskapet har 100 Mbit anslutning så betyder inte de att de matar området med 1000 Mbit.
Ja kanske inte helt jämförbart men jag tänker ändå man kan använda samma princip.
Men ja vi är helt överens om att Ionity behöver fler laddare oavsett om de kan ge 350 kW eller 200kW som max.

Det är exakt samma sak skulle jag säga.
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.

Anyway

Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.

Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.

Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.

Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Du har en mycket bra poäng.

Även om vissa få bilar kommer, under bästa förhållanden, kunna ladda 350 kW i framtiden (ingen normal personbil som gör det i dag) så är det statistiskt väldigt osannolikt att de kommer peaka exakt samtidigt allihopa (även om allihopa var endast dessa högeffektsladdande bilar).
Jag tycker man borde kunna överboka kapasitet en på samma sätt som man gör med bandbredd på sin internt anslutning. Bara för de 10 husen i grannskapet har 100 Mbit anslutning så betyder inte de att de matar området med 1000 Mbit.
Ja kanske inte helt jämförbart men jag tänker ändå man kan använda samma princip.
Men ja vi är helt överens om att Ionity behöver fler laddare oavsett om de kan ge 350 kW eller 200kW som max.

Det är exakt samma sak skulle jag säga.
Exakt samma är kanske en underdrift.
Om jag och mina grannar får för er att använda era 100Mbit samtidigt börjar Netflix buffra vilket iuf är ett brott mot mänskligheten.

Om jag och mina grannar väljer att använda 10x mer ström än vad nätägaren dimensionerat nätet för blir det i bästa fall strömavbrott.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av simin »

Kanske ett litet sidospår från trådens huvudämne, men VW har nu uppdaterat sina WeCharge-avtal så att man inte bara har fast pris på Ionity utan även fast pris på DC-laddning på andra nätverk. Även kunder med befintliga abonnemang kan få den nya taxan, men man behöver ringa supporten och få dem att göra det åt en. För Ionity betalar jag nu med WeCharge plus 3,15 kr/kWh och på övriga anslutna nätverk 3,90 kr/kWh. Tidigare gav WeCharge plus 3,40 kr/kWh på Ionity och allt från 5-9 kr/kWh för DC-laddning på övriga nätverk.

Helt plötsligt blev det med andra ord inte lika noga för mig att välja just Ionity på resa, utan kan även ladda billigt på Eon, Recharge, Allego etc. Så förhoppningsvis kan trycket på Ionity minska lite i framtiden om fler VW-ägare uppdaterar sitt avtal, och att andra tillverkare kan skapa liknande lösningar för sina kunder. VW må ha sina brister, men det här löste de bra tycker jag! Månadsavgiften på 129 kr för WeCharge plus räknar jag hem ganska snabbt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

simin skrev:
Kanske ett litet sidospår från trådens huvudämne, men VW har nu uppdaterat sina WeCharge-avtal så att man inte bara har fast pris på Ionity utan även fast pris på DC-laddning på andra nätverk. Även kunder med befintliga abonnemang kan få den nya taxan, men man behöver ringa supporten och få dem att göra det åt en. För Ionity betalar jag nu med WeCharge plus 3,15 kr/kWh och på övriga anslutna nätverk 3,90 kr/kWh. Tidigare gav WeCharge plus 3,40 kr/kWh på Ionity och allt från 5-9 kr/kWh för DC-laddning på övriga nätverk.

Helt plötsligt blev det med andra ord inte lika noga för mig att välja just Ionity på resa, utan kan även ladda billigt på Eon, Recharge, Allego etc. Så förhoppningsvis kan trycket på Ionity minska lite i framtiden om fler VW-ägare uppdaterar sitt avtal, och att andra tillverkare kan skapa liknande lösningar för sina kunder. VW må ha sina brister, men det här löste de bra tycker jag! Månadsavgiften på 129 kr för WeCharge plus räknar jag hem ganska snabbt.
Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna.. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Maw skrev:

Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna.. :)
Håller med att det var bra av VW!

Däremot så tror jag att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

simin skrev:
Kanske ett litet sidospår från trådens huvudämne, men VW har nu uppdaterat sina WeCharge-avtal så att man inte bara har fast pris på Ionity utan även fast pris på DC-laddning på andra nätverk. Även kunder med befintliga abonnemang kan få den nya taxan, men man behöver ringa supporten och få dem att göra det åt en. För Ionity betalar jag nu med WeCharge plus 3,15 kr/kWh och på övriga anslutna nätverk 3,90 kr/kWh. Tidigare gav WeCharge plus 3,40 kr/kWh på Ionity och allt från 5-9 kr/kWh för DC-laddning på övriga nätverk.

Helt plötsligt blev det med andra ord inte lika noga för mig att välja just Ionity på resa, utan kan även ladda billigt på Eon, Recharge, Allego etc. Så förhoppningsvis kan trycket på Ionity minska lite i framtiden om fler VW-ägare uppdaterar sitt avtal, och att andra tillverkare kan skapa liknande lösningar för sina kunder. VW må ha sina brister, men det här löste de bra tycker jag! Månadsavgiften på 129 kr för WeCharge plus räknar jag hem ganska snabbt.
Är det samma abonnemang man får för 99:-/ månad första året gällande iD-bilarna?

Eller är detta ett helt nytt abonnemang?

Om jag inte ännu haft något We charge abonnemang alls på VIN-numret är det bara att teckna ett nytt då?

Går det att välja startdatumet själv?

Tänkte avsluta e-tron chargin service och använda frugans We Charge istället.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lacho »

martinot skrev:
Maw skrev:

Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna.. :)
Håller med att det var bra av VW!

Däremot så tror jag att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.
Det är väl lite väl? Enkel resa till fjällen skulle gå på ca 1,5-2k då...
Skriv svar