Med last (64 ton) så har Volvos motsvarigheter fått en förbrukning i verkligheten på ca 10 kWh/mil. Med 500 kWh batterier klarar den alltså ca 50 mil.
Med tanke på körtidsregler osv så är det därmed inga större problem att köra ens fjärrtrafik, förutsatt att det finns tillgång till hyfsat snabba laddare längs vägarna.
Men det här är en Mercedes som tydligen kommer 30mil olastad. Det spelar ju kanske mindre roll om det är en distributionsbil? Men varför då fokusera på räckvidd på landsväg?
Det kan ju även vara någon ny batteriteknik. Mercedes har väl solid state batterier som möjligt val till sina elbussar.
Och de laddar med lite lägre effekt, men ska klara 12000 fulla cykler vill jag minnas.
Ok, jag trodde iofs att hela poängen med solid state var betydligt snabbare laddning, inte långsammare?
/fth
När det gäller elbussar ska enorma mängder energi in och ut ur batteriet. Det brukar mätas i megawatt.
På sikt kommer nog laddhastigheten öka, just nu verkar antalet cykler och lägre vikt vara det mest intressanta för bussarna.
Volvos nuvarande elbussar har också en mycket blygsam laddhastighet. Min Ioniq 5 laddar nog snabbare. Men man kan utgå ifrån att detta är en högst tillfällig lösning. Det kommer bättre grejer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!
Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.
Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!
(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna )
Södertälje har nu fått ytterligare 2 laddstolpar installerade, totalt 6 laddplatser nu!
Stannar där ibland då jag jobbar precis i närheten, och min erfarenhet är att det ofta stått 4 bilar och laddat med 0-2 i kö när jag varit där, så det här minskar förhoppningsvis sannolikheten att behöva köa ordentligt.
Verkar som de flesta Ionitystationer nu har 6 laddare per station i Sverige, så ett litet fall framåt åtminstone!
(Ja, jag vet att det fortfarande är dagisnivå jämfört med superchargerstationerna )
Bra! SKall till Stockholm nu i helgen ( med Teslan ) så får komma ihåg e-tron kortet och förbereda mig på hatiska blickar
6 st är ju helt klart bättre än 4 men dom behöver dubbla antalet till 12 för att det ska vara vettigt, och hellre 12 där man delar på 350 kW än 6 med 350 kW, ör inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
... inte många bilar som laddar med 350 kW någon längre tid. Finns garanterat fler ID3 och 4 än Porsche Taycan som köar där….
Det är nog ganska så exakt noll bilar som laddar med 350kW, inte ens Taycan klarar det. Än mindre kommer det vara flera bilar samtidigt som drar så mycket effekt var och en.
Som någon skrev längre upp, Ionity är som att ge barnen hela sin årslön i kontanter när de ska gå och köpa sig en glass. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Klagomålen på IONITYs val av effekt fortsätter.
Skönt med något i denna värld som är konstant.
Anyway
Spekeröd och Malmö har nu 6 laddare.
Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.
Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.
Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Fast om det nu skulle komma många elbilar med 350 kW laddeffekt så skulle det bli bra genomströmning av bilarna på Ionity.
Exakt. Så är det.
Därav att det egentligen (även om det är svårt kund/marknadsmässigt) hade varit mer korrekt med minutpris istället för kWh-pris.
Detta tror jag även kommer försämra SuC när det öppnas på två sett; 1. Dels genom att det blir massor av fler bilar som laddar, men även 2. Det blir en massa fler bilar som laddar med lägre effekt i snitt, och som kanske inte alltid heller har förvärmning av batterierna på vettigt sett.
Det kan leda till både fler bilar, men även potentiellt risken att snitttiden för laddning går upp (vilket ytterligare försämrar tillgängligheten).
Anyway
Det är ju ineffektivt. Bättre med 10 st som delar på 2100 kW än 6 st som har 350 kW dedikerat.
Även om det står 10 bilar som toppar på 350 kW så skulle det i praktiken inte märkas och jag törs garantera att 10 laddare med delad effekt ger högre genomströmning än 6 laddare med dedikerad effekt.
Det här är ett ganska basic matematiskt problem givet att man känner till laddningskurvor, genomströmning osv. Måste vara tacksamt att modellera en virtuell laddstation och köra lite olika scenarion.
Du har en mycket bra poäng.
Även om vissa få bilar kommer, under bästa förhållanden, kunna ladda 350 kW i framtiden (ingen normal personbil som gör det i dag) så är det statistiskt väldigt osannolikt att de kommer peaka exakt samtidigt allihopa (även om allihopa var endast dessa högeffektsladdande bilar).
Anyway
Även om vissa få bilar kommer, under bästa förhållanden, kunna ladda 350 kW i framtiden (ingen normal personbil som gör det i dag) så är det statistiskt väldigt osannolikt att de kommer peaka exakt samtidigt allihopa (även om allihopa var endast dessa högeffektsladdande bilar).
Jag tycker man borde kunna överboka kapasitet en på samma sätt som man gör med bandbredd på sin internt anslutning. Bara för de 10 husen i grannskapet har 100 Mbit anslutning så betyder inte de att de matar området med 1000 Mbit.
Ja kanske inte helt jämförbart men jag tänker ändå man kan använda samma princip.
Men ja vi är helt överens om att Ionity behöver fler laddare oavsett om de kan ge 350 kW eller 200kW som max.
Anyway
Jag tycker man borde kunna överboka kapasitet en på samma sätt som man gör med bandbredd på sin internt anslutning. Bara för de 10 husen i grannskapet har 100 Mbit anslutning så betyder inte de att de matar området med 1000 Mbit.
Ja kanske inte helt jämförbart men jag tänker ändå man kan använda samma princip.
Men ja vi är helt överens om att Ionity behöver fler laddare oavsett om de kan ge 350 kW eller 200kW som max.
Anyway
Det är exakt samma sak skulle jag säga.
Exakt samma är kanske en underdrift.
Om jag och mina grannar får för er att använda era 100Mbit samtidigt börjar Netflix buffra vilket iuf är ett brott mot mänskligheten.
Om jag och mina grannar väljer att använda 10x mer ström än vad nätägaren dimensionerat nätet för blir det i bästa fall strömavbrott.
Kanske ett litet sidospår från trådens huvudämne, men VW har nu uppdaterat sina WeCharge-avtal så att man inte bara har fast pris på Ionity utan även fast pris på DC-laddning på andra nätverk. Även kunder med befintliga abonnemang kan få den nya taxan, men man behöver ringa supporten och få dem att göra det åt en. För Ionity betalar jag nu med WeCharge plus 3,15 kr/kWh och på övriga anslutna nätverk 3,90 kr/kWh. Tidigare gav WeCharge plus 3,40 kr/kWh på Ionity och allt från 5-9 kr/kWh för DC-laddning på övriga nätverk.
Helt plötsligt blev det med andra ord inte lika noga för mig att välja just Ionity på resa, utan kan även ladda billigt på Eon, Recharge, Allego etc. Så förhoppningsvis kan trycket på Ionity minska lite i framtiden om fler VW-ägare uppdaterar sitt avtal, och att andra tillverkare kan skapa liknande lösningar för sina kunder. VW må ha sina brister, men det här löste de bra tycker jag! Månadsavgiften på 129 kr för WeCharge plus räknar jag hem ganska snabbt.
Kanske ett litet sidospår från trådens huvudämne, men VW har nu uppdaterat sina WeCharge-avtal så att man inte bara har fast pris på Ionity utan även fast pris på DC-laddning på andra nätverk. Även kunder med befintliga abonnemang kan få den nya taxan, men man behöver ringa supporten och få dem att göra det åt en. För Ionity betalar jag nu med WeCharge plus 3,15 kr/kWh och på övriga anslutna nätverk 3,90 kr/kWh. Tidigare gav WeCharge plus 3,40 kr/kWh på Ionity och allt från 5-9 kr/kWh för DC-laddning på övriga nätverk.
Helt plötsligt blev det med andra ord inte lika noga för mig att välja just Ionity på resa, utan kan även ladda billigt på Eon, Recharge, Allego etc. Så förhoppningsvis kan trycket på Ionity minska lite i framtiden om fler VW-ägare uppdaterar sitt avtal, och att andra tillverkare kan skapa liknande lösningar för sina kunder. VW må ha sina brister, men det här löste de bra tycker jag! Månadsavgiften på 129 kr för WeCharge plus räknar jag hem ganska snabbt.
Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Snyggt och smart av VW som därmed får ett säljargument genom billig, enkel och lätttillgänglig snabbladdning. Förhoppningsvis kan det få Tesla att hålla igen på prisökningarna..
Håller med att det var bra av VW!
Däremot så tror jag att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.
Är det samma abonnemang man får för 99:-/ månad första året gällande iD-bilarna?
Eller är detta ett helt nytt abonnemang?
Om jag inte ännu haft något We charge abonnemang alls på VIN-numret är det bara att teckna ett nytt då?
Går det att välja startdatumet själv?
Tänkte avsluta e-tron chargin service och använda frugans We Charge istället.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Håller med att det var bra av VW!
Däremot så tror jag att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.
Det är väl lite väl? Enkel resa till fjällen skulle gå på ca 1,5-2k då...