Ska ja ha en sån bil måste jag tyvärr skrapa fram 3 st klöver i 4:an


Moderator: Redaktion
4dy skrev:Boka kan man väl alltid göra? Tänker att den måste bli klart billigare än en Taycan?Martin E-tron skrev:Var nära på att anmäla/boka en.
Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än![]()
Räknar med ett spann på 800kkr till 1200kkr.Vid förbokning tas ingen kostnad ut. Förbokningen är inte bindande vilket inte innebär skyldighet att beställa en bil vid orderöppnande.
dd88 skrev:4dy skrev:Boka kan man väl alltid göra? Tänker att den måste bli klart billigare än en Taycan?Martin E-tron skrev:Var nära på att anmäla/boka en.
Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än
Räknar med ett spann på 800kkr till 1200kkr.Vid förbokning tas ingen kostnad ut. Förbokningen är inte bindande vilket inte innebär skyldighet att beställa en bil vid orderöppnande.
RS lär hamna på 1.6+ enligt ryktesmaskinen.macky skrev:Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf.
Låter mer ”rimligt”. Om man skulle klämma in en basvariant så hade jag behövt vänta på en kombi. Hoppas att det kommer.dd88 skrev:RS lär hamna på 1.6+ enligt ryktesmaskinen.macky skrev:Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf.
martinot skrev:Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.
Skillnaden är desto större efter rabatt, Porsche ger inte många procent medan Audi kan närma sig 30%.4dy skrev:martinot skrev:Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.
Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Lyckades få bra rabatt på Cayenne och Panamera hybriderna men på Taycan gav de inget.dd88 skrev:Skillnaden är desto större efter rabatt, Porsche ger inte många procent medan Audi kan närma sig 30%.4dy skrev:martinot skrev:Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.
Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Återstår dock att se hur rabatterna är på E-Tron GT, kan tänka mig att dom kommer försöka hålla uppe priserna.
Personligen så är en E-Tron GT motsvarande Taycan 4s inte värd mer än miljonen. Dvs runt samma pris som en RS5.
Vad då är du intresserad av att boka en?taliz skrev:Blir det samma hemska infotainment i GT som i övriga Audis?
Liten skärm långt ner med grådaskiga ikoner kändes deprimerande i vanliga etron IMO. Vad jag förstått är det samma i A6/7/8 Q7/8 osv.
Carwow mätte 2.88 till 60mph så den verkar vara i paritet med turbo. Finns ju inte officiella prestandasiffror än. Under 3.5s 0-100 säger audi. Vi får väl se men 3s verkar ju vara närmre sanningen.taliz skrev:GT RS är ju långt efter Taycan Turbo S prestandamässigt, tom efter vanliga Turbo.
Blir inte mkt rabatt på att välja Audi istf Porsche.
Kollade priset att köpa den nya reseladdaren lös hos Audi. Med väggfäste blev det 26 000:- inklusive moms.Off Grid Byggaren skrev:Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.Robertrimmevik skrev:20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.
Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
e-tron laddningssystem connect.
7.5 på en E-Tron? Låter ju sjukt bra.Martin E-tron skrev:Jag har 7.5 kr ink moms per extramil i mitt avtal, dock privatavtal
Jag körde ca 800 mil/år tidigare. Med Teslan blev det över 3000 mil år.Martin E-tron skrev:Skall tilläggas att det bara är 1000 mil/år som ingår men visst, ja tycker 7.5 kr per extramil e bra
Kör cirka 1200-1500 mil per år, då är 1 fjällen resa med i beräkningen.
Då det fanns behov för en laddbox före årskiftet, och plötslig dök det upp ett laddningssystem connect lätt begagnad, och till bra pris, så slog jag till direkt.Off Grid Byggaren skrev:Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.Robertrimmevik skrev:20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.
Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Stöd finns just nu för Hager och SMA:
https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... 1930_W.pdf
https://www.hager-me.com/solutions/e-mo ... /56531.htm
e-tron laddningssystem connect
7 800 SEK (i samband med köp av ny bil).
Lägg till i konfigurationen
Ersätter e-tron laddenhet comfort som är standard.
e-tron laddningssystem connect är ett mobilt Mode2-laddningssystem som innehåller en styrenhet, en fordonsanslutningskabel (2,5 m standard eller 7,5 m tillval) och två strömkontakter (hushålls- och industrikontakt) . Den stöder en laddningseffekt på upp till 22 kW (trefas). Kontrollenheten är utrustad med en 5-tums pekskärm. Dessutom erbjuder styrenheten intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).
Anslutningen av e-tron-laddningssystemet kan användas både med industrikontakt CEE 16 A, 400 V (upp till 11 kW) och med industrikontakt CEE 32 A, 400 V (upp till 22 kW).
e-tron laddningssystem connect stöder följande intelligenta laddningsfunktioner:
Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i myAudi-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i myAudi eller via ett kompatibelt HEMS.
Integrerad laddningsenergiinspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i myAudi och få den skickad via e-post därifrån.
Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi e-tron. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i myAudi-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).
Blackout-skydd:
e-tron-laddningssystemanslutningen kommunicerar med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar alltid ditt fordon med den maximala elektriska effekten som finns i husinfrastrukturen. Om andra elektriska konsumenter slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten. Så snart de andra konsumenterna är avstängda ökar e-tron-laddningssystemanslutningen laddningseffekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av strömanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).
PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.
Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är din e-tron-laddningssystemanslutning alltid uppdaterad.
Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare (KB4) samt att anslutning sker med industrikontakten CEE 32 A, 400 V till en 32 A strömanslutning som godkänts av en auktoriserad elektriker.