Sida 221 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 07:07
av mati
Bjelke skrev:
Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott :mrgreen: :lol:
Det gör jag oavsett, typ. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 09:30
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott :mrgreen: :lol:
Det gör jag oavsett, typ. :)
Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här tråden :mrgreen: :lol:
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet? :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 10:41
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott :mrgreen: :lol:
Det gör jag oavsett, typ. :)
Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här tråden :mrgreen: :lol:
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet? :)
Nej, det är för en gångs skull inte OT alls anser jag. V2L är ju en funktion som hittills är hyfsat unik för Ioniq 5.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 14:20
av DanneLKPG
Chilla skrev:
HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
Chilla skrev:
DanneLKPG skrev:
Själv är jag sugen på att ta en tripp till Bass Brothers Norge i sommar och installera deras plug & play DSP. (går inte att beställa från Sverige...)
De kunde inte ligga i typ Oslo nej. De var tvungna att "bo" längst ut på någon kobbe i Norska havet. 13 timmar 20 min enkel resa.
Kan du köpa två...? :)
Bara 12,5 timme enkel för mig. Sjukt nära ju?! :lol:
Helectric kanske kan skicka ut ett par!
Ja, skulle ha sagt till lite tidigare, är i Sverige nu.
Såklart du är. För att citera min styvdotter, "Obror!" :)
Fett obror mannen! :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 17:47
av Skabb1
Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 18:55
av martinot
Skabb1 skrev:
Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Alltid härligt att skifta till sommarsulorna! :)

Är det AWD du har?

Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 19:13
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott :mrgreen: :lol:
Det gör jag oavsett, typ. :)
Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här tråden :mrgreen: :lol:
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet? :)
Nej, det är för en gångs skull inte OT alls anser jag. V2L är ju en funktion som hittills är hyfsat unik för Ioniq 5.
Ja precis, den jag annars kommer på är väl Hondan som väl har ett vanligt uttag i bilen, eller? :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 19:17
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott :mrgreen: :lol:
Det gör jag oavsett, typ. :)
Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här tråden :mrgreen: :lol:
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet? :)
Nej, det är för en gångs skull inte OT alls anser jag. V2L är ju en funktion som hittills är hyfsat unik för Ioniq 5.
Ja precis, den jag annars kommer på är väl Hondan som väl har ett vanligt uttag i bilen, eller? :)
Ja, som också har relativt mycket kräm i. Men jag vet inte om bilen måste vara igång för att det ska funka. Fördelen jag ser med Hyundais lösning är att det verkligen fungerar utan att bilen måste vara igång eller ens upplåst. Och såklart att man kan suga ut 16A. Det är ju mer än vad ett vanligt vägguttag klarar.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 21:47
av Skabb1
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Alltid härligt att skifta till sommarsulorna! :)

Är det AWD du har?

Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
Oj.
Det skulle jag inte våga tro.. Men HelectriC har väl en ganska bra bild!?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 apr 2022 22:36
av martinot
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Alltid härligt att skifta till sommarsulorna! :)

Är det AWD du har?

Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
Oj.
Det skulle jag inte våga tro.. Men HelectriC har väl en ganska bra bild!?
Det är verifierat av tester av NAF. Läs länken. De är seriösa, och det är faktiska data de mätt upp.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 07:07
av mati
Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 14,4 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.
Att komma ner till 14kWh/100km är fullt realistiskt. Jag antar att de inte körde fortare än 90, det är ju Norge vi pratar om. Jag ligger nånstans runt 16kWh/100km nu, och då är det ändå bara runt 5 grader ute.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 07:48
av Skabb1
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Alltid härligt att skifta till sommarsulorna! :)

Är det AWD du har?

Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
Oj.
Det skulle jag inte våga tro.. Men HelectriC har väl en ganska bra bild!?
Det är verifierat av tester av NAF. Läs länken. De är seriösa, och det är faktiska data de mätt upp.
Jag har läst och jag tvivlar inte på att det seriöst. Jag menar bara att jag inte kommer ner så långt, som jag tror.

Men tar gärna emot tips.

Hur kör du så snålt mati?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 07:55
av Walker
Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 08:05
av mati
Skabb1 skrev:
Hur kör du så snålt mati?
Kör främst landsväg 70-80-90. Det är nog huvudförklaringen. Dessutom har jag pumpat upp däcken till 3 bar, det gör mer än man tror.
Kör alltid i ECO-läge och försöker köra så lugnt som möjligt. En gammal kvarleva från min tid som e-tron ägare. Annars vet jag inte. Jag gör inget speciellt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 08:34
av Skabb1
Kör du i-pedal eller auto på regen?

Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 08:39
av DanneLKPG
Skabb1 skrev:
Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Härligt! Mina 20" monteras idag. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 08:59
av MrRun
Walker skrev:
Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Så alla de 4600 milen är också i samma temperaturer som det varit från December till nu?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 10:48
av martinot
Skabb1 skrev:
Kör du i-pedal eller auto på regen?

Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Prova att köra 80-90 hela sträckan. Hastigheten är det som har den absolut största betydelsen för förbrukningen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 11:24
av mati
Skabb1 skrev:
Kör du i-pedal eller auto på regen?

Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Alltid I-Pedal. Eller möjligen ingen regen alls om jag kör långa sträckor. Den där Auto-grejen blir jag inte kompis med. Och som Martinot säger. Hastigheten är avgörande. Det är stor skillnad om man kör 90 eller 110.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 13:02
av Walker
MrRun skrev:
Walker skrev:
Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Så alla de 4600 milen är också i samma temperaturer som det varit från December till nu?
Självklart inte. Framgick inte det så ber jag om ursäkt. Upplever ändå Ioniqen som ”törstigare” än min f d 3’a. (Kan ju också bero på att jag överlag ogillar bilen).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 13:11
av Skabb1
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
Kör du i-pedal eller auto på regen?

Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Prova att köra 80-90 hela sträckan. Hastigheten är det som har den absolut största betydelsen för förbrukningen.
Jo, är medveten om hastigheten. Men att ligga i 90 på 100-väg och bygga kö bakom känns inte rätt för mig.

Intressant för övrigt kring regen. Jag uppskattar auto ganska mycket. Bra kompromiss.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 13:13
av MrRun
Walker skrev:
MrRun skrev:
Walker skrev:
Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Så alla de 4600 milen är också i samma temperaturer som det varit från December till nu?
Självklart inte. Framgick inte det så ber jag om ursäkt. Upplever ändå Ioniqen som ”törstigare” än min f d 3’a. (Kan ju också bero på att jag överlag ogillar bilen).
Ja jag misstänkte att det var en haltande jämförelse. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 13:26
av DanneLKPG
mati skrev:
Skabb1 skrev:
Kör du i-pedal eller auto på regen?

Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Alltid I-Pedal. Eller möjligen ingen regen alls om jag kör långa sträckor. Den där Auto-grejen blir jag inte kompis med. Och som Martinot säger. Hastigheten är avgörande. Det är stor skillnad om man kör 90 eller 110.
Auto 2 är helt underbart. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 13:47
av Tessi19
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Skabb1 skrev:
Kör du i-pedal eller auto på regen?

Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Alltid I-Pedal. Eller möjligen ingen regen alls om jag kör långa sträckor. Den där Auto-grejen blir jag inte kompis med. Och som Martinot säger. Hastigheten är avgörande. Det är stor skillnad om man kör 90 eller 110.
Auto 2 är helt underbart. :D
Brukar använda auto, gillar mest i-pedal men tycker inte om att behöva selektera det varje gång jag ’startar’ bilen. Så därför auto läge som bilen kommer ihåg.
Annars har bilen ett rätt så selektivt och random minne tyvärr Bild

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 13 apr 2022 14:28
av mati
Tessi19 skrev:
Brukar använda auto, gillar mest i-pedal men tycker inte om att behöva selektera det varje gång jag ’startar’ bilen. Så därför auto läge som bilen kommer ihåg.
Annars har bilen ett rätt så selektivt och random minne tyvärr Bild
Alltså jag är kanske helt borta, men jag fattar inte vitsen med auto-läge. Det gjorde jag inte på min e-tron, och det gör jag ännu mindre nu med Ioniq. Vad gör auto egentligen? Om meningen är att bilen ska gissa vad jag vill så gissar den väldigt dåligt. Det finns ju i princip bara två scenarion, antingen så vill jag frirulla eller så vill jag att bilen motorbromsar. I auto har jag aldrig varit med om att den låter mig frirulla, och motorbromsen är aldrig tillräckligt stark så att bilen stannar helt. För mig känns det som att auto är någon form av mellanmjölk-läge. Men då kan jag ju lika gärna köra i manuell regen-nivå 2, det gör ungefär samma sak tycker jag. Eller gör jag nåt fel?