Tror nog att man kan ha olika ”effektiva/dyra” kylsystem också. Där viktigaste syftet är att förhindra att batteriet överhettas. Gäller både körning och vid laddning. Stora skillnaden är ju att vid körning har man god tillgång till luftflöde att skapa kyla. Vid stillastående så krävs det någon form av elfläkt.
Ett enklare kylning av batteri med luftfläktar och kylbafflar kostar nog inte så mycket. Då behöver man dock hantera så att inte kylbafflar och luftflöde i stället kyler ned batteriet vi kyla.
Sen olika varianter av vattenkylning. Samtidigt så behöver man ju även en rejäl ”kylare” då med elkylfläktar som kan kyla ned det uppvärmda vattnet. Dessa saker ska ju också klämmas in/rymmas på lämpligt ställe fysiskt i bilen.
Sen kanske man samtidigt vill komplettera med elektriska uppvärmningsmöjligheter av kylvattnet (=batteriet vintertid).
Slutligen vill man kanske även då kunna ha en ”värmepumpsfunktion” dör tex AC:n kör baklänges.
Sen ska allt kunna funka nere i varmare klimat också. Med sommartemperaturer på 30-40gr. Inklusive att man samtidigt vill kunna kyla kupe’n via AC vilket också kräver plats för de grejorna.
Totalt sett blir det ett ganska avancerat kylsystem.med olika reglerventiler, termostater, kylare, elpumpar osv. Där även detta ska få fysiskt plats i bilen med slangar, luftintag, luftutsläpp osv.
Dvs ett system som kräver både fysisk plats och kostar pengar att både utveckla och producera.
Lägg sen en dragkrok på det som gör att ännu mer kylning behövs...
Så jag förstår att många tillverkare ”prioriterat bort” två specifika egenskaper på mindre elbilar. För att hålla ner utvecklingskostnader, tillverkningskostnader, komplexitet och kundpris.
1 Det ena är förmågan till upprepad snabbladdning. En Leaf är nog ingen ”typisk” långfärdsbil som ofta ska snabbladdas mer än två gånger i rad. Bland oss elbilsentusiaster är det nog betydligt vanligare. Men när ”gemene man” köper en bil i den storleken så är det nog inte så.
2 Dragkrok... i många andra länder används nog sällan den här biltypen/storleken som dragbil.
Så jag tror nog det finns en hel del tankemöda, beräkningar och analyser bakom det här. Inte bara att tillverkarna ”hade tokigt när de tänkte”
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 09:34
av Henrik Torphammar
Donk skrev:
Monark1954 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Monark1954 skrev:
men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Det menar du att Nissan har eller? Har du haft en Leaf och provat om den har denna funktion?
Jag förstår vad du menar, vi har haft en 30 kWh Leaf i två år. Många felanmälningar blev det men appen fanns och Nissan hävdar att de förbättrat dataresurserna för nya Leaf.
Jag har nu haft nya Leafen i en dryg vecka och använt appen varje dag för att förvärma. Kan vara lite seg ibland att uppdatera batteristatus osv men just förvärmning har faktiskt fungerar varje gång. Upplever den som något bättre än när jag hade den tidigare 24 kWh.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ibland var appen trevlig att ha men eftersom den helt saknar återkoppling så var det alltid som att ropa ut i mörkret. Det är personligt hur man använder sin bil. För mig hade en normal schemaläggning ersatt appen helt i princip. Jag vet när jag skall till jobbet och jag vet när jag skall hem. Så att kunna ställa två tider per dygn vore inte dumt. Dessutom om nu bilen tagit hänsyn till schemat utan sladden istoppad så vore det ännu bättre. Att skapa ett behov av app bara för att schemat inte fungerar är dåligt. Hur fungerar Ioniq där tro?
Sen hade det varit trevligt att få en notis vid laddstopp. Om något händer, om någon drar ut sladden eller så. Det fungerade ett litet tag, sen slutade det fungera helt och återkom aldrig igen. Så den funktionen vill jag ha, men var något som Nissan inte heller erbjöd i praktiken. (Detta skedde förövrigt heller inte via appen utan mer e-post.)
Så länge appen inte är 100% i realtid så tycker jag det kan kvitta faktiskt.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 09:57
av LarsL
De skulle kunna ta systemet direkt från e-NV200. Var blåser det kylsystemet luften? Någon som sett en strippad e-NV200? Det kanske till och med går att få in det systemet med en DIY lösning?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 10:13
av LarsL
LarsL skrev:
De skulle kunna ta systemet direkt från e-NV200. Var blåser det kylsystemet luften? Någon som sett en strippad e-NV200? Det kanske till och med går att få in det systemet med en DIY lösning?
Tack för att du frågar Lars, men du kanske skulle googlat först? Eller DuckDuckGo-at kanske...
Nissan har alltså länge haft en lösning på problemet bara det att de inte ”orkat” sätta in den i Leafen. För mig känns detta som ett helt obegripligt beslut.
men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Det menar du att Nissan har eller? Har du haft en Leaf och provat om den har denna funktion?
Jag förstår vad du menar, vi har haft en 30 kWh Leaf i två år. Många felanmälningar blev det men appen fanns och Nissan hävdar att de förbättrat dataresurserna för nya Leaf.
Jag har nu haft nya Leafen i en dryg vecka och använt appen varje dag för att förvärma. Kan vara lite seg ibland att uppdatera batteristatus osv men just förvärmning har faktiskt fungerar varje gång. Upplever den som något bättre än när jag hade den tidigare 24 kWh.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ibland var appen trevlig att ha men eftersom den helt saknar återkoppling så var det alltid som att ropa ut i mörkret. Det är personligt hur man använder sin bil. För mig hade en normal schemaläggning ersatt appen helt i princip. Jag vet när jag skall till jobbet och jag vet när jag skall hem. Så att kunna ställa två tider per dygn vore inte dumt. Dessutom om nu bilen tagit hänsyn till schemat utan sladden istoppad så vore det ännu bättre. Att skapa ett behov av app bara för att schemat inte fungerar är dåligt. Hur fungerar Ioniq där tro?
Sen hade det varit trevligt att få en notis vid laddstopp. Om något händer, om någon drar ut sladden eller så. Det fungerade ett litet tag, sen slutade det fungera helt och återkom aldrig igen. Så den funktionen vill jag ha, men var något som Nissan inte heller erbjöd i praktiken. (Detta skedde förövrigt heller inte via appen utan mer e-post.)
Så länge appen inte är 100% i realtid så tycker jag det kan kvitta faktiskt.
Håller med om att appen och funktionaliteten lämnar en del att önska men för min egen del funkar det rätt så bra. Har timern aktiverad så bilen är varm varje vardag kl 8 på morgonen och en annan tid på helgerna. Hade dock också gärna sett att inte laddsladden behövt vara inkopplad. Hem åker jag alltid på olika tider så då använder jag appen för att förvärma. Har alltid funkat hittills.
Även om funktionaliteten som sagt inte är optimal så hade jag verkligen inte velat vara utan appen. För egen del så skulle jag nog tom dra det så långt att jag inte kan tänka mig att köpa en bil (åtminstone en elbil) utan appstyrning, som tex en Ioniq.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 10:39
av Henrik Torphammar
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 11:19
av Jerker
Leo skrev:
Inte bara att tillverkarna ”hade tokigt när de tänkte”
Eller "otur"?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 11:35
av Leo
Ha ha, JAG hade nog otur när jag skrev tokigt
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 11:41
av Leo
Man kanske kan tänka att konstruktörerna till e-V200 tänkte att den kommer att åka omkring med mer last/vikt, har sämre luftmotstånd och kanske dessutom släpvagn bakom?
Därav att den i så fall har kylning av batteriet? Vilket kanske alltså främst är gör att förhindra överhettning vid körning.
Där man prioriterat annorlunda för Leaf.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 11:44
av LarsL
Leo skrev:
Man kanske kan tänka att konstruktörerna till e-V200 tänkte att den kommer att åka omkring med mer last/vikt, har sämre luftmotstånd och kanske dessutom släpvagn bakom?
Därav att den i så fall har kylning av batteriet? Vilket kanske alltså främst är gör att förhindra överhettning vid körning.
Där man prioriterat annorlunda för Leaf.
Jo, men normalt testar man ju en produkt innan release och då borde de ganska enkelt upptäckt problemet med överhettning. Självklart borde de då slängt in det där 2000kr lösningen från e-NV200 och allt hade varit frid och fröjd.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 11:51
av Teslaspolen
Tar mig tillbaka till vad Tibor skrev om Zoe när den fick det stora batteriet, fast fick strypt AC laddning. Nya Zoe har ju bara 22 kW laddare i norden, med andra ord precis samma hastighet som Leaf 2018 efter ett par rundor CHAdeMO.
Tar mig tillbaka till vad Tibor skrev om Zoe när den fick det stora batteriet, fast fick strypt AC laddning. Nya Zoe har ju bara 22 kW laddare i norden, med andra ord precis samma hastighet som Leaf 2018 efter ett par rundor CHAdeMO.
Fast de ströp laddhastigheten när de började använda en egentillverkad motor (som används som laddare) till skillnad från den de köpt tidigare från Continental, och då var det fortfarande 22 kWh-batteriet. När det nya batteriet kom så visade det sig att de tillverkar två motoralternativ där den ena klarar 43 kW-laddning men det alternativet säljs inte i Sverige. Anledningen till detta sägs vara att den motorn har sämre effektivitet och har sämre räckvidd på vintern vilket man inte vill ha problem med i Sverige. (Nu rör det sig inte om många procents skillnad, men det är det man skyller på.) Så 43 kWh-batteriet med 43 kW-laddning finns att köpa t.ex. i Frankrike.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 31 mar 2018 13:57
av Monark1954
LarsL skrev:
Leo skrev:
Man kanske kan tänka att konstruktörerna till e-V200 tänkte att den kommer att åka omkring med mer last/vikt, har sämre luftmotstånd och kanske dessutom släpvagn bakom?
Därav att den i så fall har kylning av batteriet? Vilket kanske alltså främst är gör att förhindra överhettning vid körning.
Där man prioriterat annorlunda för Leaf.
Jo, men normalt testar man ju en produkt innan release och då borde de ganska enkelt upptäckt problemet med överhettning. Självklart borde de då slängt in det där 2000kr lösningen från e-NV200 och allt hade varit frid och fröjd.
Om man tittar på Leafens batterilåda så är det nog svårt att få plats med en fläkt. Med kylning ryker bagageutrymme och batteripaketet passar inte i äldre Leaf.
e-NV200 kylningen ser grymt enkel ut. En radiafläkt och ett värmepaket för uppvärmning. Men då blir det måttmässigt en annan batterilåda.
Ioniq tog bort bakaxeln, eller satte dit en enklare jämför med sina syskon, och staplade allt på höjden så de fick plats med en fläkt och värmepaket.
Fick lust att göra jämförelse Leaf 24 och 40kW, e-Golf och Ioniq på deras lösning på batteripaket.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 apr 2018 18:35
av Laban
Rapidgate är tydligen enligt design. Dvs, skydd för batteriet. Det kan man tycka att Nissan hade kunnat säga på en gång.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 apr 2018 20:00
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Rapidgate är tydligen enligt design. Dvs, skydd för batteriet. Det kan man tycka att Nissan hade kunnat säga på en gång.
Bilen har alltså inte snabbladdning, den kan jämställas med Zoe 40 mao. Så mycket för "Leaf2"
De som köpt bilen är alltså lurade på både snabbladdning och supermiljöbilspremien som det ser ut nu!!
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 apr 2018 21:48
av Teslaspolen
Laban skrev:
Rapidgate är tydligen enligt design. Dvs, skydd för batteriet. Det kan man tycka att Nissan hade kunnat säga på en gång.
Ja det var väl rätt självklart. Att dom envisas med att "titta på det" när dom redan vet att det är en del av designen...
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 04 apr 2018 22:06
av LarsL
Men det är ju otroligt inkompetent att konstruera en bil med en sådan uppenbar brist! Självklart borde de satt in någon form av aktiv kylning typ den de har i e-NV200. De borde ju insett att det problem de hade med 30kWh skulle bli änvärre i 40kWh... kan man tycka. Och nej att ta bort snabbladdningen är inte en bra lösning.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 00:46
av Wilson
Henrik Torphammar skrev:
De som köpt bilen är alltså lurade på både snabbladdning och supermiljöbilspremien som det ser ut nu!!
Vänta. Vad har jag missat nu? Vad har hänt med premien?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 01:55
av joel80
Undrar också vad du menar med premien?
Och snabbladdning har den ju... I allafall 2 gånger... Sen är batteriet för varmt.
Kör man längre än ca 30-40 mil blir det jobbigt.
På sommaren kanske man bara klarar en snabbladdning, men då kommer man längre per laddning och klarar troligen 30-40mil med ett stopp.
Ingen bil jag skulle vilja ha som förstabil. Men för många funkar det kanske ändå.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 06:35
av Bjelke
Jag kan inte låta bli att undra om inte Nissan håller på att sänka sitt eget skepp nu, jag har varit sjukt nöjd med min Leaf då den har funkar fullständigt utan fel
under mina år med den och har helt klart funderat på en till med större batteri, men även om den isf "bara" skulle gå som andrabil så tycker iaf jag att Nissan har skött det hela utomordentligt
uselt med "utvecklingen" (för det är snudd på motsatsen nu) och nu tycker jag bara att det känns totalt fel att köpa en ny Leaf, och har vi redan nu problem med laddningen med det LILLA
batteriet så fattar jag inte hur man tänker med att envisas med den där jä....la enfas-skiten.
Så tills vidare går den fetbort!
Får se hur det blir med den riktiga generation 2-modellen... (tror inte den hinner komma förrns det är "försent" och även då känns det som att även den kommer att bli feldesignad på flera viktiga punkter)
Just nu räknar jag på en Tesla till istället och den gamla skorven (Teslan alltså) får bli andrabil istället
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 07:10
av Henrik Torphammar
Wilson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
De som köpt bilen är alltså lurade på både snabbladdning och supermiljöbilspremien som det ser ut nu!!
Vänta. Vad har jag missat nu? Vad har hänt med premien?
Kanske kommer mer uppdateringar löpande. Personen som skriver där har varit super mega pro Leaf2 fram tills han fick bilen ungefär. Det är som han skriver antagligen en miss men nu är det tydligen stopp.
De som köpt bilen är alltså lurade på både snabbladdning och supermiljöbilspremien som det ser ut nu!!
Vänta. Vad har jag missat nu? Vad har hänt med premien?
Kanske kommer mer uppdateringar löpande. Personen som skriver där har varit super mega pro Leaf2 fram tills han fick bilen ungefär. Det är som han skriver antagligen en miss men nu är det tydligen stopp.
Det verkar som att Nissan registrerat Leafarna som E-NV 200. Trodde iofs inte att E-NV 200 var berättigad till premien. Eller jo, minibussvarianten är nog det, men inte skåpbilen.
Enligt BIL Sweden har endast 5 st Leaf registrerats i år.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 13:01
av Henrik Torphammar
Wilson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Wilson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
De som köpt bilen är alltså lurade på både snabbladdning och supermiljöbilspremien som det ser ut nu!!
Vänta. Vad har jag missat nu? Vad har hänt med premien?
Kanske kommer mer uppdateringar löpande. Personen som skriver där har varit super mega pro Leaf2 fram tills han fick bilen ungefär. Det är som han skriver antagligen en miss men nu är det tydligen stopp.
Det verkar som att Nissan registrerat Leafarna som E-NV 200. Trodde iofs inte att E-NV 200 var berättigad till premien. Eller jo, minibussvarianten är nog det, men inte skåpbilen.
Enligt BIL Sweden har endast 5 st Leaf registrerats i år.
Vi får väl anta att de fixar till detta, att följa de som har bilen i fråga är nog säkraste sättet.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 13:27
av LarsL
Wilson skrev:
Det verkar som att Nissan registrerat Leafarna som E-NV 200. Trodde iofs inte att E-NV 200 var berättigad till premien. Eller jo, minibussvarianten är nog det, men inte skåpbilen.
Enligt BIL Sweden har endast 5 st Leaf registrerats i år.
Ah, ett desperat försök att få till batterikylning?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 apr 2018 14:15
av Bjelke
LarsL skrev:
Wilson skrev:
Det verkar som att Nissan registrerat Leafarna som E-NV 200. Trodde iofs inte att E-NV 200 var berättigad till premien. Eller jo, minibussvarianten är nog det, men inte skåpbilen.
Enligt BIL Sweden har endast 5 st Leaf registrerats i år.
Ah, ett desperat försök att få till batterikylning?