Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Mickep skrev: 14 nov 2023 16:33
ChrilleM skrev: 13 nov 2023 20:39
Väldigt intressant gällande bilderna att får bara Northvolt igång sin fulla produktion tar de fem placeringar direkt på topplistan på bilden ovan. Många av de kinesiska tillverkarna kommer slå ut varandra vilket gynnar företagen i väst. Lägg till Northvolt större fabriker på listan, Göteborg, Heide och Kanada så kommer man ligga topp 10. Fantastiskt utveckling!

En negativs sak gällande Northvolt Ett är att de anställda har ägande i företaget. Förmodligen kommer Northvolt vara en raket på börsen vid eventuell IPO, finns stor risk att många medarbetare kommer göra REJÄLA SLANTAR vilket kan leda till tapp av folk!

Rikedom och välfärd väntar!
Var dem kommunism där arbetarna ägde produktionsmedlem?
Vad är felet med väldigt generösa avtal?
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:46
Väldigt spännande, man får dock komma ihåg att det finns bokstavligen hundratals tidigare liknande genombrott inom batteriteknik som basunerats ut men som aldrig resulterat i några faktiska levererade produkter.

Det är mycket möjligt att Northvolt lyckas med detta, men jag skulle inte korka upp champagnen redan ;) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 21 nov 2023 10:51
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:46
Väldigt spännande, man får dock komma ihåg att det finns bokstavligen hundratals tidigare liknande genombrott inom batteriteknik som basunerats ut men som aldrig resulterat i några faktiska levererade produkter.

Det är mycket möjligt att Northvolt lyckas med detta, men jag skulle inte korka upp champagnen redan ;) :D

/fth
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:52
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
Ok, kul med optimism, men Northvolt har som sagt i princip allt att bevisa ännu.

Det vore förstås mycket roligt om dom lyckas i alla sina ambitioner, särskilt som det är ett svenskt företag, men jag tror att det är många hinder och svårigheter på vägen att övervinna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 21 nov 2023 11:02
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:52
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
Ok, kul med optimism, men Northvolt har som sagt i princip allt att bevisa ännu.

Det vore förstås mycket roligt om dom lyckas i alla sina ambitioner, särskilt som det är ett svenskt företag, men jag tror att det är många hinder och svårigheter på vägen att övervinna.

/fth
De har lyckats med allt de åtagit sig. De är västvärldens största tillverkare idag av batterier, se tillverkar de grönaste batterierna i världen. Kontrakt med VW, BMW, Volvo, Scania och Epiroc till ett värde av 500 miljarder. Över 100 olika nationaliteter arbetar på företaget. De leder utvecklingen i batteriåtervinning. De bygger eller byggt klart fabriker i Skellefteå, Quebec, Hedi, Göteborg, Gdansk, Västerås och Borlänge!

Utvecklingen går i en spikrak takt. Sen givetvis uppstår vissa problem på vägen, men de har inte misslyckat med någonting de åtagit sig.

De kommer lyckas även här!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:52
fth skrev: 21 nov 2023 10:51
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:46
Väldigt spännande, man får dock komma ihåg att det finns bokstavligen hundratals tidigare liknande genombrott inom batteriteknik som basunerats ut men som aldrig resulterat i några faktiska levererade produkter.

Det är mycket möjligt att Northvolt lyckas med detta, men jag skulle inte korka upp champagnen redan ;) :D

/fth
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
Jag tror att LG kommer vara en stor icke-kinesisk konkurrent till NV. De bygger ut kraftigt, och satsar även på batteritillverkning i Europa precis som BYD. Bla. så kommer LG att sätta upp en enormt stor batterifabrik i Polen som skall leverera batterier till främst den europeiska bilindustrins elbilstillverkning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 21 nov 2023 12:44
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:52
fth skrev: 21 nov 2023 10:51
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:46
Väldigt spännande, man får dock komma ihåg att det finns bokstavligen hundratals tidigare liknande genombrott inom batteriteknik som basunerats ut men som aldrig resulterat i några faktiska levererade produkter.

Det är mycket möjligt att Northvolt lyckas med detta, men jag skulle inte korka upp champagnen redan ;) :D

/fth
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
Jag tror att LG kommer vara en stor icke-kinesisk konkurrent till NV. De bygger ut kraftigt, och satsar även på batteritillverkning i Europa precis som BYD. Bla. så kommer LG att sätta upp en enormt stor batterifabrik i Polen som skall leverera batterier till främst den europeiska bilindustrins elbilstillverkning.
LG är väl trots allt en ganska liten spelare, tror nog de kommer få det väldigt svårt mot Northvolt. Men visst, man ska inte underskatta de asiatiska konkurrenterna. Men LG är väl knappast kända för kvalité, producerar mycket billigt skräp som förmodligen kommer ligga i fatet medan Northvolt andas nordisk kvalité!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 21 nov 2023 15:05
LG är väl trots allt en ganska liten spelare, tror nog de kommer få det väldigt svårt mot Northvolt. Men visst, man ska inte underskatta de asiatiska konkurrenterna. Men LG är väl knappast kända för kvalité, producerar mycket billigt skräp som förmodligen kommer ligga i fatet medan Northvolt andas nordisk kvalité!
Eh... LG är två eller trea i världen beroende på vilken period man tittar på, ungefär lika stora som BYD, ingen "liten spelare" alltså hur man än ser på det. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 21 nov 2023 16:34
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 15:05
LG är väl trots allt en ganska liten spelare, tror nog de kommer få det väldigt svårt mot Northvolt. Men visst, man ska inte underskatta de asiatiska konkurrenterna. Men LG är väl knappast kända för kvalité, producerar mycket billigt skräp som förmodligen kommer ligga i fatet medan Northvolt andas nordisk kvalité!
Eh... LG är två eller trea i världen beroende på vilken period man tittar på, ungefär lika stora som BYD, ingen "liten spelare" alltså hur man än ser på det. :?

/fth
Uttryckte mig klantigt. LG är en stor spelare idag, men tror de kommer få det tufft framöver. Gammal teknik, saknar ambitioner som CATL, BYD och framförallt Northvolt har. Om 10 år kommer LG batterier vara sällsynta medans miljoner batterier kommer finnas från de tre största!
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Northvolt batteriportfölj breddas med natriumjonbatteriet utvecklat tillsammans med Altris. Lägg till 150 000 km batteriet tillsammans med Scania och de vanliga gröna NMC batterier. En fjäder i hatten är Cuberg/Northvolt Solid State batteri för flygplansindustrin.

De har nu batterier som täcker ett brett spektrum. CATL får verkligen en utmanare i och med de nya superbatterierna!
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Northvolt

Inlägg av Dexter »

ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Dexter skrev: 26 nov 2023 16:45
Sensationsjournalistik när den är som bäst. VW har investerat extremt mycket i företaget då det är västvärldens största producent av batterier samt det största hoppet mot Kina. Northvolt är även uppbackade av giganter som BMW, ABB, Siemens, Blackrock och Goldman Sachs.

Northvolt består idag av människor från 120 olika länder. Kineser, sydkoreaner, japaner, tyskar, fransmän, engelsmän, ukrainare, belgare, amerikaner, kanadensare, spanjorer, portugiser, brasilianare, sydafrikaner, finnar går till arbetet varje dag på fabriken i Skellefteå som innan 2030 kommer bestå av runt 8k personer. Då kommer den vara Europas största batterifabrik. Ett grönt svenskt Silicon Valley kommer bildas i norra Norrland tillsammans med systerföretaget H2 Green Steel och Hybrit. En hub för världens gröna energi kommer ligga där något som kommer skapa tiotusentals nya arbeten. 100k nya människor behövs bara till i norra Norrland. Skellefteå är idag Sveriges i särklass rikaste kommun och den som växer snabbast efter de tre största.

Framtiden ser oerhört ljus ut!
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Skellefteå växte med 1541 personer de första tre kvartalen i år vilket betyder Skellefteå kommer växa med en bra bit över 2000 personer i år. Det behöver byggas minst 1000 nya bostäder per år för att hinna med i den takt som behövs, troligen mer. Befolkningsökningen verkar redan spräcka de mest optimistiska prognoserna.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...rtal-1-3-2023/

Otroligt glädjande när många branscher går tungt så driver Northvolt utvecklingen framåt!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

Hur ser byggplanerna ut där förresten? Med tanke på hur trögt det är i delar
av byggbranschen så borde det finnas gott om kapacitet för bostadsbyggandet iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:52
fth skrev: 21 nov 2023 10:51
Det är mycket möjligt att Northvolt lyckas med detta, men jag skulle inte korka upp champagnen redan ;) :D
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 16:40
Uttryckte mig klantigt. LG är en stor spelare idag, men tror de kommer få det tufft framöver. Gammal teknik, saknar ambitioner som CATL, BYD och framförallt Northvolt har.

Enligt dessa data och analyser så tror man det är CATL och LG som blir störst, och därefter Panasonic samt BYD, före NV.

Bild
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 4 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

ChrilleM skrev: 26 nov 2023 19:14
Dexter skrev: 26 nov 2023 16:45
Sensationsjournalistik när den är som bäst. VW har investerat extremt mycket i företaget då det är västvärldens största producent av batterier samt det största hoppet mot Kina. Northvolt är även uppbackade av giganter som BMW, ABB, Siemens, Blackrock och Goldman Sachs.
Enligt källor till artikeln så har VW, BMW och Goldman Sachs snarare minskat sina investeringar i NV under 2023.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 28 nov 2023 22:53
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 10:52
fth skrev: 21 nov 2023 10:51
Det är mycket möjligt att Northvolt lyckas med detta, men jag skulle inte korka upp champagnen redan ;) :D
Om 5 år kommer det enbart vara BYD, CATL och Northvolt som slåss om de stora kontrakten ute i världen!

Massproduktion 2026!
ChrilleM skrev: 21 nov 2023 16:40
Uttryckte mig klantigt. LG är en stor spelare idag, men tror de kommer få det tufft framöver. Gammal teknik, saknar ambitioner som CATL, BYD och framförallt Northvolt har.

Enligt dessa data och analyser så tror man det är CATL och LG som blir störst, och därefter Panasonic samt BYD, före NV.

Bild
Gotion har stoppats från att bygga i Michigan, USA. Northvolt med sin fabrik i Kanada kommer kunna ta över en hel del där. Många kinesiska tillverkare kommer gå konkurs likaså några europeiska som varit för sena på bollen. Kvar kommer CATL, LG, BYD, Samsung och Northvolt vara. Sedan kommer säkert några mindre spelare finnas som får äta smulorna som blir kvar.
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

martinot skrev: 28 nov 2023 22:55
ChrilleM skrev: 26 nov 2023 19:14
Dexter skrev: 26 nov 2023 16:45
Sensationsjournalistik när den är som bäst. VW har investerat extremt mycket i företaget då det är västvärldens största producent av batterier samt det största hoppet mot Kina. Northvolt är även uppbackade av giganter som BMW, ABB, Siemens, Blackrock och Goldman Sachs.
Enligt källor till artikeln så har VW, BMW och Goldman Sachs snarare minskat sina investeringar i NV under 2023.
Många slåss om att få finansiera i bolaget. Nu senast har vi sett Siemens som är väldigt angelägna att hoppa på bollen. Glöm inte bort Volvo som gått all in i samt Scania.

Northvolts nya solid state kommer garanterat locka till sig jättar inom flygplansindustrin.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Northvolt

Inlägg av fth »

ChrilleM skrev: 28 nov 2023 23:35
Många slåss om att få finansiera i bolaget. Nu senast har vi sett Siemens som är väldigt angelägna att hoppa på bollen. Glöm inte bort Volvo som gått all in i samt Scania.

Northvolts nya solid state kommer garanterat locka till sig jättar inom flygplansindustrin.
Det är som sagt jättekul med optimism, inte minst när det är ett svenskt bolag inom grön teknik, men det blir lite väckelsemötevarning för mig... ;)

Northvolt står inför massiva utmaningar, med formidabla konkurrenter, och det är fortfarande rent objektivt ett högriskprojekt, dom har ju rent krasst fortfarande inte visat att dom faktiskt kan skala upp produktionen med lönsamhet.

Jag hoppas du inte satsat hela familjeförmögenheten på att alla profetior slår in, nya batteritekniker har ju t.ex. som bekant en tendens att rinna ut i sanden, det har vi ju dussintals exempel på dom senaste åren, inte minst solid state, och inom "vanlig" batteriproduktion är som sagt konkurrensen knivskarp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Northvolt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag vet inte riktigt varför, men jag kommer att tänka på propagandaminister Goebbels när jag läser en viss persons inlägg i denna tråd. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

fth skrev: 29 nov 2023 09:27
ChrilleM skrev: 28 nov 2023 23:35
Många slåss om att få finansiera i bolaget. Nu senast har vi sett Siemens som är väldigt angelägna att hoppa på bollen. Glöm inte bort Volvo som gått all in i samt Scania.

Northvolts nya solid state kommer garanterat locka till sig jättar inom flygplansindustrin.
Det är som sagt jättekul med optimism, inte minst när det är ett svenskt bolag inom grön teknik, men det blir lite väckelsemötevarning för mig... ;)

Northvolt står inför massiva utmaningar, med formidabla konkurrenter, och det är fortfarande rent objektivt ett högriskprojekt, dom har ju rent krasst fortfarande inte visat att dom faktiskt kan skala upp produktionen med lönsamhet.

Jag hoppas du inte satsat hela familjeförmögenheten på att alla profetior slår in, nya batteritekniker har ju t.ex. som bekant en tendens att rinna ut i sanden, det har vi ju dussintals exempel på dom senaste åren, inte minst solid state, och inom "vanlig" batteriproduktion är som sagt konkurrensen knivskarp.

/fth
Ingen har förnekat att Northvolt står in för tuffa utmaningar men med rätt stöd kommer Sverige och Europa vara en stark spelare i batterikriget mot Kina och Asien. Northvolt har unika förutsättningar med ren energi till Skellefteåfabriken att tillverka gröna batterier. Lägg till den kanske avgörande pusselbiten där Northvolt sitter med esset i rockärmen och det är Revolt. Återvinning av gamla batterier kommer vara avgörande i den fortsatta kampen. Northvolt leder denna utveckling tillsammans med Redwood medan de kinesiska tillverkarna saknar vilja, kompetens och förståelse hur oerhört viktig denna gren är. Den mest avgörande komponenten. EU och biltillverkare idag vill ha en grön stämpel på sina batterier och då vågar jag påstå att de ledande biltillverkarna sneglar mot Northvolt 2030-2035.

Kollar vi längre fram i tiden kommer Northvolts gröna saltbatteri samt andra gröna lösningar göra Northvolt oberoende av Kina. Jag tror uppriktigt Kina kollar med storögda ögon om vad som sker i norra Sverige. Att idag leda utvecklingen på batterier i världen kan ändras snabbt, vi vet hur det gick för Nokia när de vägrade se in i framtiden!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Den mest avgörande komponenten. EU och biltillverkare idag vill ha en grön stämpel på sina batterier och då vågar jag påstå att de ledande biltillverkarna sneglar mot Northvolt 2030-2035.
Om det finns några "ledande biltillverkare" kvar i EU då... Största fördelen för NV så vitt jag vet är att EU-köpare slipper framtida strafftullar och det ger billigare frakt. Det är ju jättekul med nya fabrikssatsningar i Norr och så men jag tror inte NV har några direkta USP:ar.
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Kollar vi längre fram i tiden kommer Northvolts gröna saltbatteri samt andra gröna lösningar göra Northvolt oberoende av Kina. Jag tror uppriktigt Kina kollar med storögda ögon om vad som sker i norra Sverige. Att idag leda utvecklingen på batterier i världen kan ändras snabbt, vi vet hur det gick för Nokia när de vägrade se in i framtiden!
Är sodium-ion-batterier något som Northvolt har en edge i menar du jfr CATL, BYD, Panasonic et.c.
ChrilleM
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

spacecoin skrev: 29 nov 2023 10:33
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Den mest avgörande komponenten. EU och biltillverkare idag vill ha en grön stämpel på sina batterier och då vågar jag påstå att de ledande biltillverkarna sneglar mot Northvolt 2030-2035.
Om det finns några "ledande biltillverkare" kvar i EU då... Största fördelen för NV så vitt jag vet är att EU-köpare slipper framtida strafftullar och det ger billigare frakt. Det är ju jättekul med nya fabrikssatsningar i Norr och så men jag tror inte NV har några direkta USP:ar.
Lyckas bara Northvolt skala upp sin produktion kommer många att få se upp. USPen är gröna batterier samt Revolt! Låg frakt är bara grädde på moset!
ChrilleM skrev: 29 nov 2023 10:11
Kollar vi längre fram i tiden kommer Northvolts gröna saltbatteri samt andra gröna lösningar göra Northvolt oberoende av Kina. Jag tror uppriktigt Kina kollar med storögda ögon om vad som sker i norra Sverige. Att idag leda utvecklingen på batterier i världen kan ändras snabbt, vi vet hur det gick för Nokia när de vägrade se in i framtiden!
Är sodium-ion-batterier något som Northvolt har en edge i menar du jfr CATL, BYD, Panasonic et.c.
De är först sitt slag med järn och salt i princip. En helt ny teknik signerat Northvolt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Northvolt

Inlägg av RagWal »

Ang Natriumjon-batterier. Har någon mer info?
Känns annars lite som NV plankat CATLs pressrelease från 2021.

CATL pressrelease 2021:
https://www.catl.com/en/news/665.html

NV pressrelease 2023:
https://northvolt.com/articles/northvolt-sodium-ion/
Skriv svar