Sida 23 av 31
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 15:29
av fth
Swede1 skrev:Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med Teslan
/fth
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 15:39
av Legato
fth skrev:Swede1 skrev:Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med Teslan
/fth
Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 15:44
av fth
Legato skrev:Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...

Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somras
/fth
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 15:47
av Mickep
Man kan ju hoppas att andra får fart på sin utbyggnad av högre laddhastighetladdare så ägarna inte är lika låsta till SuCnätverket.
Hoppas på ccs till kommande bilar. (eller bättre adapter)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 15:53
av vigge50
Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
”Ser i appen”, ett litet problem är väll att du behöver växla mellan 5 olika appar för se vilka laddar som är lediga och som sagt, det finns ingen CCS laddare på 100 kW i Sverige söder om Kristinehamn, de kanske kommer snart men änsålänge är det ett väldigt begränsat område som det finns CCS laddare på 100+ kW.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 16:23
av Elonfanatic
Är det någon so vet när Markaryds-stationen skall byggas. kommer underlätta mina resor mycket.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 17:20
av HelectriC
fth skrev:Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Finns det någon bil idag som kan använda >50kW CCS? Det är väl bara Ioniq som kan ladda typ 70kW, och möjligen i-Pace som tydligen kommer att klara 100kW?
Sen finns det väl inte något "nätverk med 10 ggr så många laddplatser"? Det finns möjligen 10ggr så många CCS-platser, men dom ingår definitivt inte i ett gemensamt nätverk, med gemensam lösning för betalning etc. Den vanligaste kapaciteten är också 20-50kW, med några enstaka platser som erbjuder 100kW (som alltså ingen i praktiken kan utnyttja i dagsläget), och en (1) 350kW pilot-anläggning.
Det vanligaste antalet CCS-laddare per plats är också (... wait for it ...) en, säger en (1), sladd! Jag vet inte hur tanken är att det skall fungera när det börjar säljas massor av CCS-bilar, men de nuvarande stationerna kommer sannolikt att behövas kompletteras med 5-10-15 platser. Jag skulle inte ge mig ut på långresa idag om jag skulle vara tvungen att förlita mig på CCS, det är alldeles för mycket "early adopter" för min smak (och definitivt för min familj...).
Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att det byggs infrastruktur för laddning även utanför Tesla-världen, men det är som sagt långt (långt!) kvar till SuC-nivå...
/fth
Hyundai Kona EV ska väl klara 150kW?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 17:35
av Swede1
Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 18:53
av fth
Swede1 skrev:Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
Varken Kona eller Niro finns idag, vilket var vad jag skrev om.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 19:00
av Verdi
Själv hoppas jag på Ionity-nätverket. Tror det kan gå riktigt fort när de väl kommer igång.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 20:41
av Legato
Swede1 skrev: dessutom får man dem levererade innan model 3.
Detta är det väl ingen som vet? Eller har det kommit slutgiltiga leveransdatum för Kias modeller? Jag trodde osäkerheten var minst lika stor där som för Model 3.
Personligen tror jag de första treorna kommer börja levereras tidigt nästa år i Europa. Tesla har fått upp produktionstakten och så fort det amerikanska incitamentprogrammet reduceras vid årsskiftet är jag övertygad om att man kommer vilja börja få ut högmarginal-treor i Europa. För de billigaste treorna dröjer det nog något halvår längre dock.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 22:11
av HelectriC
fth skrev:Swede1 skrev:Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt. Titta här så att det blir rätt:;-)
Varken Kona eller Niro finns idag, vilket var vad jag skrev om.
Sen förstår jag inte vad den där taffliga, mycket osmakliga, och fullkomligt humorbefriade filmen har med elbilar att göra?
/fth
Finns inte Kona? Det var ju konstigt, när det går att köpa flera på finn.no med omgående leverans. Bara att betala, så har du en.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 28 aug 2018 22:34
av fth
HelectriC skrev:Finns inte Kona? Det var ju konstigt, när det går att köpa flera på finn.no med omgående leverans. Bara att betala, så har du en.
Ser man på, Norge fick tydligen leverans före resten av Europa, fel av mig
/fth
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 aug 2018 09:40
av Surfaren
Nu har jag ingen Tesla längre så jag kan inte hävda något eget behov, men Björneborg (Pori) i västra Finland som var planerad redan när jag beställde min bil sensommaren 2015 har fortfarande inte öppnat.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 aug 2018 10:33
av TiborBlomhall
Jag har blivit ombedd av flera medlemmar att ta bort den tecknade filmen Swede1 flera gånger har försökt lägga ut på vårt forum.
Då filmen inte har något att göre med varken Superchargers eller Tesla (även om ordet nämns i en bisats) har jag flyttat inlägget till kategorin övrigt.
/Moderatorn
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 aug 2018 11:12
av bjerrang
Hei
Hva er status Tøre SUC . Bør vel kommet noen søknader til kommunen nå ?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 aug 2018 12:30
av Satellite65
bjerrang skrev:Hei
Hva er status Tøre SUC . Bør vel kommet noen søknader til kommunen nå ?
Sist jag fick någon form av information så lät det faktiskt lite positivt...
Det har varit lite till och från med denna planerade SuC, den tidigare infon jag fått har varit att Tesla inte varit i kontakt med den eventuellt tilltänkta näringsidkaren sedan förra sommaren.
Jag tror dock att läget har ändrats lite, och att Töre fått lite högre prio sedan Noliamässan i Augusti där Tesla fick väldigt stor uppmärksamhet.
Vi är många i de norra delarna som väntar på denna

Dock så är det väldigt viktigt hur denna SuC placeras då den lätt kan hamna fel och då kommer den vara ICEad större delen av tiden tyvär.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 29 aug 2018 15:31
av danni
fth skrev:Legato skrev:Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...

Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somras
/fth
Vi körde Kroatien och tillbaks i somras och hamnade på Burger King en enda gång under hela resan. Men då var det inte dags för mat, så vi tog bara en glass.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 08 sep 2018 20:54
av Stig-Arne
Satellite65 skrev:Stig-Arne skrev:Hei
Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige.

Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Det finns trefasuttag 11kw i Abisko mellan Bjerkvik og Kiruna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 484696b1a0
Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
Takk for svar.
Rart at ikke denne 11 kW kontakten er registrert på Plugshare.
Får ta meg en tur å se etter

Men selv 11 kW er i minste laget når man skal trekke husvagn.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 08 sep 2018 23:13
av Henrik Torphammar
HelectriC skrev:Hyundai Kona EV ska väl klara 150kW?
Swede1 skrev:Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
Tittar man på de tester som gjorts men Kona/Niro så får man strax under 70kW upp till ca 55% laddstatus, sedan kring 40kW till 75%.
Kanske i framtiden med modernare celler, men inte idag. Där emot är förbrukningen ganska låg så relativt sett så laddar den ju okej om man jämför mot S och i synnerhet X.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 09 sep 2018 09:02
av Mickep
Egentligen är topphastigheten inte så viktig, utan självtycker jag hur länge det kan laddas med hög effekt. Här är kona, Kia Niro väldigt bra. Och model3 helt suverän.
Mycket beroende om det finns en buffert i batteriet som inte visas för användaren. Det har en annanfördel att regen fingerar fast man laddat till "100%".
Skulle egentligen vilja se hur lång till det tar att ladda 10-80% när man jämför.
Men är vi egentligen i rätt tråd då denna för att argumentera om suc tappat fart?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 10 sep 2018 21:18
av AKarlsson
Stig-Arne skrev:Satellite65 skrev:Stig-Arne skrev:Hei
Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige.

Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Det finns trefasuttag 11kw i Abisko mellan Bjerkvik og Kiruna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 484696b1a0
Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
Takk for svar.
Rart at ikke denne 11 kW kontakten er registrert på Plugshare.
Får ta meg en tur å se etter

Men selv 11 kW er i minste laget når man skal trekke husvagn.
Jag upplever att uppladdning.nu har några fler platser än plugshare. Tyvärr ingen app
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 11 sep 2018 14:57
av clecab
uppladdnings.nu deras app för android heter "charger finder".
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 11 sep 2018 15:05
av Verdi
Inget nytt på SuC-fronten? Markaryd, Norrköping, Hudiksvall, Sveg... ?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 11 sep 2018 15:11
av Jerker
clecab skrev:uppladdnings.nu deras app för android heter "charger finder".
Men den finns inte att ladda ner. De håller på att bygga om den.