Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med Teslan
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med Teslan
/fth
Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...
Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...
Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somras
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Man kan ju hoppas att andra får fart på sin utbyggnad av högre laddhastighetladdare så ägarna inte är lika låsta till SuCnätverket.
Hoppas på ccs till kommande bilar. (eller bättre adapter)
Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
”Ser i appen”, ett litet problem är väll att du behöver växla mellan 5 olika appar för se vilka laddar som är lediga och som sagt, det finns ingen CCS laddare på 100 kW i Sverige söder om Kristinehamn, de kanske kommer snart men änsålänge är det ett väldigt begränsat område som det finns CCS laddare på 100+ kW.
Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Finns det någon bil idag som kan använda >50kW CCS? Det är väl bara Ioniq som kan ladda typ 70kW, och möjligen i-Pace som tydligen kommer att klara 100kW?
Sen finns det väl inte något "nätverk med 10 ggr så många laddplatser"? Det finns möjligen 10ggr så många CCS-platser, men dom ingår definitivt inte i ett gemensamt nätverk, med gemensam lösning för betalning etc. Den vanligaste kapaciteten är också 20-50kW, med några enstaka platser som erbjuder 100kW (som alltså ingen i praktiken kan utnyttja i dagsläget), och en (1) 350kW pilot-anläggning.
Det vanligaste antalet CCS-laddare per plats är också (... wait for it ...) en, säger en (1), sladd! Jag vet inte hur tanken är att det skall fungera när det börjar säljas massor av CCS-bilar, men de nuvarande stationerna kommer sannolikt att behövas kompletteras med 5-10-15 platser. Jag skulle inte ge mig ut på långresa idag om jag skulle vara tvungen att förlita mig på CCS, det är alldeles för mycket "early adopter" för min smak (och definitivt för min familj...).
Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att det byggs infrastruktur för laddning även utanför Tesla-världen, men det är som sagt långt (långt!) kvar till SuC-nivå...
/fth
Hyundai Kona EV ska väl klara 150kW?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Detta är det väl ingen som vet? Eller har det kommit slutgiltiga leveransdatum för Kias modeller? Jag trodde osäkerheten var minst lika stor där som för Model 3.
Personligen tror jag de första treorna kommer börja levereras tidigt nästa år i Europa. Tesla har fått upp produktionstakten och så fort det amerikanska incitamentprogrammet reduceras vid årsskiftet är jag övertygad om att man kommer vilja börja få ut högmarginal-treor i Europa. För de billigaste treorna dröjer det nog något halvår längre dock.
Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt. Titta här så att det blir rätt:;-)
Varken Kona eller Niro finns idag, vilket var vad jag skrev om.
Sen förstår jag inte vad den där taffliga, mycket osmakliga, och fullkomligt humorbefriade filmen har med elbilar att göra?
/fth
Finns inte Kona? Det var ju konstigt, när det går att köpa flera på finn.no med omgående leverans. Bara att betala, så har du en.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu har jag ingen Tesla längre så jag kan inte hävda något eget behov, men Björneborg (Pori) i västra Finland som var planerad redan när jag beställde min bil sensommaren 2015 har fortfarande inte öppnat.
Jag har blivit ombedd av flera medlemmar att ta bort den tecknade filmen Swede1 flera gånger har försökt lägga ut på vårt forum.
Då filmen inte har något att göre med varken Superchargers eller Tesla (även om ordet nämns i en bisats) har jag flyttat inlägget till kategorin övrigt.
/Moderatorn
Hva er status Tøre SUC . Bør vel kommet noen søknader til kommunen nå ?
Sist jag fick någon form av information så lät det faktiskt lite positivt...
Det har varit lite till och från med denna planerade SuC, den tidigare infon jag fått har varit att Tesla inte varit i kontakt med den eventuellt tilltänkta näringsidkaren sedan förra sommaren.
Jag tror dock att läget har ändrats lite, och att Töre fått lite högre prio sedan Noliamässan i Augusti där Tesla fick väldigt stor uppmärksamhet.
Vi är många i de norra delarna som väntar på denna
Dock så är det väldigt viktigt hur denna SuC placeras då den lätt kan hamna fel och då kommer den vara ICEad större delen av tiden tyvär.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...
Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somras
/fth
Vi körde Kroatien och tillbaks i somras och hamnade på Burger King en enda gång under hela resan. Men då var det inte dags för mat, så vi tog bara en glass.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige.
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
Takk for svar.
Rart at ikke denne 11 kW kontakten er registrert på Plugshare.
Får ta meg en tur å se etter
Men selv 11 kW er i minste laget når man skal trekke husvagn.
Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
Tittar man på de tester som gjorts men Kona/Niro så får man strax under 70kW upp till ca 55% laddstatus, sedan kring 40kW till 75%.
Kanske i framtiden med modernare celler, men inte idag. Där emot är förbrukningen ganska låg så relativt sett så laddar den ju okej om man jämför mot S och i synnerhet X.
Egentligen är topphastigheten inte så viktig, utan självtycker jag hur länge det kan laddas med hög effekt. Här är kona, Kia Niro väldigt bra. Och model3 helt suverän.
Mycket beroende om det finns en buffert i batteriet som inte visas för användaren. Det har en annanfördel att regen fingerar fast man laddat till "100%".
Skulle egentligen vilja se hur lång till det tar att ladda 10-80% när man jämför.
Men är vi egentligen i rätt tråd då denna för att argumentera om suc tappat fart?
Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige.
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
Takk for svar.
Rart at ikke denne 11 kW kontakten er registrert på Plugshare.
Får ta meg en tur å se etter
Men selv 11 kW er i minste laget når man skal trekke husvagn.
Jag upplever att uppladdning.nu har några fler platser än plugshare. Tyvärr ingen app