Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Som medlem i en förening som äger hälften av en av de större drivmedelskedjorna (OK ekonomisk förening äger halva OKQ8), tänkte jag ta och skriva en motion till årsstämman om att satsa på laddning vid stationerna. Andra som är medlemmar i denna eller annan OK-förening kan ju fundera på detsamma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Vattenfall planerar att inskaffa 3500 elbilar de kommande åren, av dessa 1700 i Sverige. Då de marknadsför elbilsladdare så vill de nu själva framstå med gott exempel både mot kunder men även mot andra företag.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 500-bilar/
Iaf ett steg i rätt riktning :)
Redan 2050 ska dom vara klimatneutrala fniss...
Alltså... Hur kan det ta TRETTIO ÅR att göra en omställning?!?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Teslaspolen skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Vattenfall planerar att inskaffa 3500 elbilar de kommande åren, av dessa 1700 i Sverige. Då de marknadsför elbilsladdare så vill de nu själva framstå med gott exempel både mot kunder men även mot andra företag.

är väl ungefär den tid det tar att rensa ut alla stofiler ur ledningarna + göra jobbet... 25år + 5 år
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
http://www.va.se/nyheter/2017/02/06/fin ... a-affarer/

Ja vad säger man.... Tror jag skrattar lite, eller nåt...
Vad fick han siffran 20.000 euro ifrån och på vilket sätt går dessa skattepengar till Tesla?
Det är väl hur mycket det är subventionerat i Norge?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Som medlem i en förening som äger hälften av en av de större drivmedelskedjorna (OK ekonomisk förening äger halva OKQ8), tänkte jag ta och skriva en motion till årsstämman om att satsa på laddning vid stationerna. Andra som är medlemmar i denna eller annan OK-förening kan ju fundera på detsamma.
Mkt bra idé! :) jag är ju med i samma förening så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Teslaspolen skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:

är väl ungefär den tid det tar att rensa ut alla stofiler ur ledningarna + göra jobbet... 25år + 5 år
Är det det här som kallas för snabba puckar? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:

Vad fick han siffran 20.000 euro ifrån och på vilket sätt går dessa skattepengar till Tesla?
Alltså den killen är inte bara bra snurrig utan även ute på hal is i egenskap av högsta ledare för en så pass stor organisation lixom.... Att uttala sig offentligt med sånt där kan ju inte vara speciellt smart, om han nu vill förstöra för elbilar och allt
så borde han göra det genom andra (typ som dom alla gör för fullt redan eg)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:

När någon köper en så dyr bil i Norge så slipper de betala moms motsvarande 20000 euro och det är på sätt och vis skattelättnader eller minskade inkomster för staten som blir en fördel för Tesla när bilarna blir billigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:

Elbilar suvenstioneras inte i Norge, som de gör i tex Sverige. I Norge är elbilarna bara skatt- och momsbefriade men de får inga bidrag från staten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
bullen skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:

Alltså den killen är inte bara bra snurrig utan även ute på hal is i egenskap av högsta ledare för en så pass stor organisation lixom.... Att uttala sig offentligt med sånt där kan ju inte vara speciellt smart, om han nu vill förstöra för elbilar och allt
så borde han göra det genom andra (typ som dom alla gör för fullt redan eg)...
Han verkar ju bara förvirrad. Tesla är så bra att hans VD kör en men de är så dåliga att de ska gå i konkurs? Dags att byta VD då? Om han har så dåligt omdöme.

Sen verkar det ju snarare dumt att sälja bensin och diesel som tankas på några minuter när de istället kan sälja korv och bröd till laddningen.

Jag tror han är felsiterad helt enkelt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
bullen skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:

Elbilar suvenstioneras inte i Norge, som de gör i tex Sverige. I Norge är elbilarna bara skatt- och momsbefriade men de får inga bidrag från staten.
Alla stadsbor som inte köper bil är subventionerade av staten, staten får ju ingen skattinkomst ifrån bilköp då!! :?
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Ja ja vi får väl se vem som får rätt i slutänden. Varför skulle han vara nån slags guru?
X100 lev.14/8-18.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
bullen skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:

Kan en momslättnad inte ses som en subvention då?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
bullen skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:

Att inte betala skatt kan knappast ses som en subvention, i så fall subventioneras ju alla som inte köper bil också. Hade det varit ett skatteavdrag på inkomsten som i USA så hade det också kunnat falla under subventioner. Det är ju snarare så att fossilbilarna straffas med skatter i Norge.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Att inte betala skatt kan knappast ses som en subvention, i så fall subventioneras ju alla som inte köper bil också. Hade det varit ett skatteavdrag på inkomsten som i USA så hade det också kunnat falla under subventioner. Det är ju snarare så att fossilbilarna straffas med skatter i Norge.
Skulle det räknas som en subvention så skulle även all mat och bäcker t.ex. vara subventionerade. Momsen är ju 25% men bland annat mat och böcker kör på reducerad moms.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Skulle det räknas som en subvention så skulle även all mat och bäcker t.ex. vara subventionerade. Momsen är ju 25% men bland annat mat och böcker kör på reducerad moms.
Vi har diskuterat detta förr, och kommer nog inte till enighet denna gång heller. Man kan prata om direkta subventioner, d v s ge någon en påse pengar för att göra något, eller indirekta subventioner, d v s avstå från att begära så mycket pengar för något som man annars skulle gjort för något. Den praktiska effekten är liknande.

Nu kommer några skrika DDR-kommunist, och fråga om jag anser att alla pengar per definition är statens, och fråga om jag menar att staten subventionerar mig med 60 % när den bara tar 40 % inkomstskatt. Och jag kommer att tycka att man gör sig dummare än man är då...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
De gör de väll ändå inte, de köper ju inte en bil och därför ska de inte behöva betala moms för produkten. Det är ju som att säga att de som inte tjänar så mycket blir subventionerade eftersom de betalar mindre skatt än en som tjänar mycket.
En Tesla Model S kostar 879300 kr och av detta så är 176500 moms, enligt dig så skulle det anses som en subvention om regeringen sa att de betalar 20% av priset men inte om du inte behöver betala momsen, vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
De gör de väll ändå inte, de köper ju inte en bil och därför ska de inte behöva betala moms för produkten. Det är ju som att säga att de som inte tjänar så mycket blir subventionerade eftersom de betalar mindre skatt än en som tjänar mycket.
Har inte tänk på det innan men det är ju sant de som jobbar mindre och har lägre utbildning är subventionerade i och med att de betalar mindre skatt... i procent. .... eller nej de är de ju inte NÄ, för det var ju precis det jag menade. Bara för att inte någon betalar en skatt tex marginalskatt så betyder inte det att de är subventionerade, precis som med elbilsköpare i Norge.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Vi har diskuterat detta förr, och kommer nog inte till enighet denna gång heller. Man kan prata om direkta subventioner, d v s ge någon en påse pengar för att göra något, eller indirekta subventioner, d v s avstå från att begära så mycket pengar för något som man annars skulle gjort för något. Den praktiska effekten är liknande.
Så elbilar i Norge är indirekt subventionerade precis som mat i Sverige är indirekt subventionerad. Standardmomsen i Norge och Sverige är 25%. Elbilar i Norge behöver dock inte betala någon moms, momsen reducerad till 0% och för mat i Sverige är den reducerade momsen 6%. Mat i Sverige är bara inte lika mycket indirekt subventionerad som elbilar i Norge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Jämför ALLTID med Schweiz när ni pratar skatter och demokrati.

År 1970 tjänade en svensk mer än en schweizare, idag har vi en inkomst på ca 60-70 % och ännu lägre köpkraft, trots att Schweiz är något dyrare att leva i.

Katastrofal utveckling för Sverige i jämförelse från 1970.

Mycket tryggt land också. Vad kan vi lära?
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Swede1 skrev:

År 1970 tjänade en svensk mer än en schweizare, idag har vi en inkomst på ca 60-70 % och ännu lägre köpkraft, trots att Schweiz är något dyrare att leva i.

Att Schweiz måste ligga i topp på alla mätningar? Att det måste vara ett drömland att bo i? Att man kan få fram statistik som stödjer vad som helst? Sveriges BNP har ökat med 155% sedan 1970, reallönerna i Sverige är 13 gånger högre än 1970 och vad säger det? (Det är bara siffror jag fick fram efter 1 minuts googlande, men säger ju inget om något). Sverige ligger i topp på en mängd punkter och listor, men Schweiz kan säkert ligga i topp på andra, vad säger det oss?
https://www.weforum.org/agenda/2017/01/ ... verything/
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:

Han har tre huvudspår här:
1. Tesla kommer inte kunna leverera till kund.

Han har ju en poäng. Tesla har en historia av att knappt klara deadlines och att glida på sanningen. Kanske de i slutändan har bitit av för mycket? Jag tror han har fel men jag är knappast objektiv.

2. Elbilar framställs som mer miljövänliga än de är.

Sant. Fast de är ändå bättre än fossiler.

3. St1 kommer att klara omställningen bra.

Förmodligen. De flesta tappar idag tjänar ganska mycket på kringservice och kommer fortsätta göra det. St1 har en tydlig miljöprofil, så de lär satsa rätt.

Många raka åsikter, men knappast skrattretande.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

FredrikR skrev:
Swede1 skrev:

Att Schweiz måste ligga i topp på alla mätningar? Att det måste vara ett drömland att bo i? Att man kan få fram statistik som stödjer vad som helst? Sveriges BNP har ökat med 155% sedan 1970, reallönerna i Sverige är 13 gånger högre än 1970 och vad säger det? (Det är bara siffror jag fick fram efter 1 minuts googlande, men säger ju inget om något). Sverige ligger i topp på en mängd punkter och listor, men Schweiz kan säkert ligga i topp på andra, vad säger det oss?
https://www.weforum.org/agenda/2017/01/ ... verything/
Fram till ca 1990 fick inte kvinnor rösta i alla kantoner, demokratiskt? ;)
Och så gillar jag att de har extra breda parkeringsplatser för "frauen unt elter" lite roligt.
Men de har lite kvar på jämnsteldhhets pungten, hela deras skatte system bygger ju på att en är hemma och tar hand om barnen.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Swede1 skrev:

Hmmm, de blir altid så OT när du drar upp schweiz, ja kan ju inte låta bli att komentera. ;)

Får jag föreslå att du öpnar en ny tråd under övrigt som heter "därför är schweiz alltid bettre" så kan du reffa dit direckt i din komentar så kan komentarer för och i mot hamna där i stället för att OTa andra trådar?

(Hoppas ja inte va för elak nu, vill bara retas lite ;))
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kalle skrev:
Men de har lite kvar på jämnsteldhhets pungten, hela deras skatte system bygger ju på att en är hemma och tar hand om barnen.
De flesta länder har det så. Sverige är ganska unikt på den punkten tror jag. Min morfar som bor i Tyskland frågar mig hela tiden när jag och min sambo ska gifta oss, så att hon kan sluta jobba och vi slipper betala så mycket skatt. :lol: Det är ett av skälen varför Tyskland har så låg arbetslöshet. Typ halva befolkningen är hemmafruar. Själva tycker de att de är världsbäst på jämställdhet. Det beror ju på hur man ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar