Sida 23 av 30
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 10:47
av roffe_s
manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:29
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns i nuläget inga problem att sälja i vart fall Polestar och Volvo XC40 till handlare och få vettigt betalt för dem trots att de rullat lite längre (har 3 st som sålt XC40 inför köp av nya bilar av annat fabrikat och en som precis sålde av en Polestar 2). Värdeminskningen i f t nypris ungefär som vanligt när det gäller tidigare fossilbilar med 3 år och ca 10k mil på mätaren.
Däremot vet jag en annan som just nu gärna hade sålt av sin model 3 med samma milantal, men förlusten blir så pass kännbar att den får vara kvar ytterligare en tid.
Situationen var ju helt annorlunda för några år sedan, tyvärr är kanske detta en konsekvens av att Tesla sålt så bra under de senaste åren och att de bilarna nu börjar träffa en ljum och lite sval andrahandsmarknad i sådant antal att potentiella köpare inte riktigt finns?
Tyvärr betraktar nog fortfarande många andrahandsköpare elbilar med lite skepsis och bedömer riskpremien lite hög.
Där har de bilar jag nämnde en liten fördel, de har inte sålts i lika stort antal och att köpa Volvo/Polestar hos en lokal märkeshandlare uppfattar nog en hel del spekulanter som något tryggare.
Mina 2p, det finns säker andra med avvikande erfarenheter.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 10:57
av manneson
roffe_s skrev: ↑28 mar 2025 10:47
manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:29
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns i nuläget inga problem att sälja i vart fall Polestar och Volvo XC40 till handlare och få vettigt betalt för dem trots att de rullat lite längre (har 3 st som sålt XC40 inför köp av nya bilar av annat fabrikat och en som precis sålde av en Polestar 2). Värdeminskningen i f t nypris ungefär som vanligt när det gäller tidigare fossilbilar med 3 år och ca 10k mil på mätaren.
Däremot vet jag en annan som just nu gärna hade sålt av sin model 3 med samma milantal, men förlusten blir så pass kännbar att den får vara kvar ytterligare en tid.
Situationen var ju helt annorlunda för några år sedan, tyvärr är kanske detta en konsekvens av att Tesla sålt så bra under de senaste åren och att de bilarna nu börjar träffa en ljum och lite sval andrahandsmarknad i sådant antal att potentiella köpare inte riktigt finns?
Tyvärr betraktar nog fortfarande många andrahandsköpare elbilar med lite skepsis och bedömer riskpremien lite hög.
Där har de bilar jag nämnde en liten fördel, de har inte sålts i lika stort antal och att köpa Volvo/Polestar hos en lokal märkeshandlare uppfattar nog en hel del spekulanter som något tryggare.
Mina 2p, det finns säker andra med avvikande erfarenheter.
Ja XC40 kan man nog räkna till PS2 då liknande förutsättningar gäller.
En bil som väljs av konservativa och försiktiga köpare, trots att den är så usel.
Men det är ju Sverige och en kinabil med svensk flagga i sätet säljer.
För samma pris som handlare begär för en skruttig XC40 kan man få en etron som kostade mer än det dubbla ny.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 10:59
av roffe_s
manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:57
roffe_s skrev: ↑28 mar 2025 10:47
manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:29
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns i nuläget inga problem att sälja i vart fall Polestar och Volvo XC40 till handlare och få vettigt betalt för dem trots att de rullat lite längre (har 3 st som sålt XC40 inför köp av nya bilar av annat fabrikat och en som precis sålde av en Polestar 2). Värdeminskningen i f t nypris ungefär som vanligt när det gäller tidigare fossilbilar med 3 år och ca 10k mil på mätaren.
Däremot vet jag en annan som just nu gärna hade sålt av sin model 3 med samma milantal, men förlusten blir så pass kännbar att den får vara kvar ytterligare en tid.
Situationen var ju helt annorlunda för några år sedan, tyvärr är kanske detta en konsekvens av att Tesla sålt så bra under de senaste åren och att de bilarna nu börjar träffa en ljum och lite sval andrahandsmarknad i sådant antal att potentiella köpare inte riktigt finns?
Tyvärr betraktar nog fortfarande många andrahandsköpare elbilar med lite skepsis och bedömer riskpremien lite hög.
Där har de bilar jag nämnde en liten fördel, de har inte sålts i lika stort antal och att köpa Volvo/Polestar hos en lokal märkeshandlare uppfattar nog en hel del spekulanter som något tryggare.
Mina 2p, det finns säker andra med avvikande erfarenheter.
Ja XC40 kan man nog räkna till PS2 då liknande förutsättningar gäller.
En bil som väljs av konservativa och försiktiga köpare, trots att den är så usel.
Men det är ju Sverige och en kinabil med svensk flagga i sätet säljer.
För samma pris som handlare begär för en skruttig XC40 kan man få en etron som kostade mer än det dubbla ny.
Hmm, det var ju en faktabaserad och nyanserad kommentar

Men tolkar jag Dig rätt är vi eniga om att just de två bilarna jag nämnde försvarar sitt värde hyfsat bra?
I rest my case, trevlig helg.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 11:04
av dstr
Maw skrev: ↑28 mar 2025 10:27
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Hur mycket jämfört med motsvarande modeller hos Tesla?
Jag har svårt att mappa BMW/Porsche mot Teslamodeller, det blir liksom fel.
Taycan och Model 3 Performance?
i7 och Model S?
Taycan 4 tappar 50% på två år
i7 M60 tappar 50-60% på 1-2 år
...baserat på de två "bättre begagnade" jag nyss skaffat.

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 11:13
av MY_piraya
den potentiella (risk)kostnaden med att köpa en begagnad elbil är betydligt större än en ICE bil i samma prisklass. ett nytt HV batteri är upp till 50-75% av värdet av elbilen, vilket måste avspeglas i priset av bilen.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 11:15
av Maw
dstr skrev: ↑28 mar 2025 11:04
Maw skrev: ↑28 mar 2025 10:27
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Hur mycket jämfört med motsvarande modeller hos Tesla?
Jag har svårt att mappa BMW/Porsche mot Teslamodeller, det blir liksom fel.
Taycan och Model 3 Performance?
i7 och Model S?
Taycan 4 tappar 50% på två år
i7 M60 tappar 50-60% på 1-2 år
...baserat på de två "bättre begagnade" jag nyss skaffat.
Taycan bör nog snarare jämföras med Model S plaid om man ser till kundgrupp men matchar väl inte jättebra. Bmw ix jämförs lämpligast med Model X, i5 mot Model S. Bmw i4 mot motsvarande model 3, ix3 mot Model Y.
Hur ser värdeminskningen ut i den jämförelsen? Givetvis med motsvarande utrustningsnivå.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 28 mar 2025 12:35
av mussla
Min uppfattning är att andrahandsvärdet på många elbilar har sjunkit rätt mycket det senaste året. När jag började kika efter elbil för 1,5 år sedan så fick man knappt en Leaf för 250 kkr. Nu kan man köpa en liknande för 130-150 kkr. Även ID3, ID4, MG, Zoe, E-Niro, E-golf, MX-30, Opel Corsa-e, Ioniq går betydligt billigare nu än då. De är inte jämförbara med Model Y men det är lite bilar som jag har lite hum om vad de kostade för 1,5 år sedan.
Ett exempel: en ID.3 Pro Performance -22 med 7000 mil hos handlare för 209 000. Varit ute sedan februari.
https://www.blocket.se/annons/1002364312
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 29 mar 2025 12:01
av Arn
manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:57
roffe_s skrev: ↑28 mar 2025 10:47
manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:29
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns i nuläget inga problem att sälja i vart fall Polestar och Volvo XC40 till handlare och få vettigt betalt för dem trots att de rullat lite längre (har 3 st som sålt XC40 inför köp av nya bilar av annat fabrikat och en som precis sålde av en Polestar 2). Värdeminskningen i f t nypris ungefär som vanligt när det gäller tidigare fossilbilar med 3 år och ca 10k mil på mätaren.
Däremot vet jag en annan som just nu gärna hade sålt av sin model 3 med samma milantal, men förlusten blir så pass kännbar att den får vara kvar ytterligare en tid.
Situationen var ju helt annorlunda för några år sedan, tyvärr är kanske detta en konsekvens av att Tesla sålt så bra under de senaste åren och att de bilarna nu börjar träffa en ljum och lite sval andrahandsmarknad i sådant antal att potentiella köpare inte riktigt finns?
Tyvärr betraktar nog fortfarande många andrahandsköpare elbilar med lite skepsis och bedömer riskpremien lite hög.
Där har de bilar jag nämnde en liten fördel, de har inte sålts i lika stort antal och att köpa Volvo/Polestar hos en lokal märkeshandlare uppfattar nog en hel del spekulanter som något tryggare.
Mina 2p, det finns säker andra med avvikande erfarenheter.
Ja XC40 kan man nog räkna till PS2 då liknande förutsättningar gäller.
En bil som väljs av konservativa och försiktiga köpare, trots att den är så usel.
Men det är ju Sverige och en kinabil med svensk flagga i sätet säljer.
För samma pris som handlare begär för en skruttig XC40 kan man få en etron som kostade mer än det dubbla ny.
Haha, Volvo XC40 är ett tryggt val för försiktiga kunder i oroliga tider.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 31 mar 2025 18:44
av Arn
Stor nybilsförsäljning fram till december 2024 därefter så avtog försäljningen.
Kan man då tänka sig att om man behåller bilen till 2028 så börjar utbudet på treåriga bilar som kommer ut till försäljning att minska och gynsammare för begagnat värdet? Långt bort förvisso. Förhoppningsvis får vi se andra faktorer stabilisera priserna innan dess.
En liten fundering jag har haft det är om den minskade nybilsförsäljningen nu kan resultera i bättre begagnat marknad framöver?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 31 mar 2025 21:41
av jonasl
Model 3 sålde ju i de volymer den gjorde trots att det är en sedan mycket för att den var så överlägsen i princip allt annat på marknaden just då.
Jag körde t.ex. Model 3 fast jag aldrig valt en bil av den karrosstypen annars (och den är faktiskt mycket rymligare än man kan tro i både kupe och bagage, men luckan är liten hur man än vrider och vänder på det).
Gissar att det drar ner andrahandsvärdet rätt rejält eftersom det finns så mycket annat att välja på numera. Precis som att en Volvo S70 är klart svalare som begagnad än en V70.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 01 apr 2025 19:55
av pejvic
Hoppet ej ute för er som skall sälja.
Första Y som gick över reserv på länge klubbades nyss på KvD.
Högt bud för denna.
Köparen får hosta upp nästan 340k inkl slagavgift
https://www.kvd.se/auktioner/249296
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 01 apr 2025 20:10
av TeslaLeo
pejvic skrev: ↑01 apr 2025 19:55
Hoppet ej ute för er som skall sälja.
Första Y som gick över reserv på länge klubbades nyss på KvD.
Högt bud för denna.
Köparen får hosta upp nästan 340k inkl slagavgift
https://www.kvd.se/auktioner/249296
Inget konstigt alls. Normalpris oavsett bilmärke. Värdetapp ca 50% på 3 år.
Denna har dessutom rullat längre än medelbilen gör på 2,5-3 år, vilket gör priset något högt skulle jag säga.
Jag är inte orolig för andrahandsvärdet. Köpte i somras och tänker behålla länge. Jag älskar bilen, det är en bra bil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 02 apr 2025 19:59
av pejvic
Exakt. Det var för högt.
Vilket köparen fattade och vägrade ta emot den.
Den avslutades redan idag igen på 296.000.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-249331
En LR 2023 avslutades också under 300k.
Carla har stopp framåt på inköp. De är störst på beg elbilar så det lär påverka en hel del.
Kronan har också stärkts vilket gör det mindre värt för danskarna tex att plocka våra Teslor.
Många har rullat dit innan.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 02 apr 2025 20:31
av Dafro
pejvic skrev: ↑02 apr 2025 19:59
Exakt. Det var för högt.
Vilket köparen fattade och vägrade ta emot den.
Den avslutades redan idag igen på 296.000.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-249331
En LR 2023 avslutades också under 300k.
Carla har stopp framåt på inköp. De är störst på beg elbilar så det lär påverka en hel del.
Kronan har också stärkts vilket gör det mindre värt för danskarna tex att plocka våra Teslor.
Många har rullat dit innan.
Inte för att vara sådan men det är ju olika bilar, om du avsåg den som avsågs i inlägget innan men visst nästan lika många mil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 04 apr 2025 09:23
av Arn
Det är olika registreringsnummer på bilarna den som gick för 340 är markerad som såld.
Den som länkades till sist kommer antagligen sluta lite högre vid nästa auktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 10 apr 2025 17:43
av krabbanidag
Nån som har tankar om prisras på Model Y Performance?
Vi vet att många, uppemot en tredjedel, säljer bilen när treårskontraktet löpt ut. Första MYP rullade ut på svenska vägar maj 2022.
Sen kom det nästan 2000 st till riket maj-aug 2022.
Just nu är utbudet på Blocket 80-90 st bilar men om bara 1/4 av dessa leasingbilar kommer ut ska ju ca 500 bilar ut på marknaden i sommar. Det i kombination med att sommar också är lågsäsong skapar pristryck ner.
Tror väldigt många MY LR också kom mars-sept 2022 så även där kommer Blocket översvämmas av dessa.
Tankar om priskorrigeringen i sommar?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 10 apr 2025 18:48
av Mrtn
Är inte maj den stora månaden då 2000 MY kom?
Är 156 MY 2022 på Blocket just nu.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 10 apr 2025 21:55
av pejvic
krabbanidag skrev: ↑10 apr 2025 17:43
Nån som har tankar om prisras på Model Y Performance?
Vi vet att många, uppemot en tredjedel, säljer bilen när treårskontraktet löpt ut. Första MYP rullade ut på svenska vägar maj 2022.
Sen kom det nästan 2000 st till riket maj-aug 2022.
Just nu är utbudet på Blocket 80-90 st bilar men om bara 1/4 av dessa leasingbilar kommer ut ska ju ca 500 bilar ut på marknaden i sommar. Det i kombination med att sommar också är lågsäsong skapar pristryck ner.
Tror väldigt många MY LR också kom mars-sept 2022 så även där kommer Blocket översvämmas av dessa.
Tankar om priskorrigeringen i sommar?
De går nu för 350-400. Gick en på Blocket för 360 för ett tag sen. Idag avslutades denna för 343. Dock ej uppnådd reserve.
https://www.kvd.se/auktioner/250495
Priskorrigering bör inte avta exakt just nu i april utan den fortsätter nog på dessa med runt 8-10.000/ månaden i fall.
Varken mer eller mindre än förut.
Skulle det mot förmodan accelerera prisfallet ja, då får man ju bilarna helt gratis snart.
Det ser jag som mer eller mindre helt osannolikt.
Bilarna är ju toppen och billigare att äga. Det enda som kostar är ju försäkring och värdetapp.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 10 apr 2025 21:57
av Arctic Drifter
Mrtn skrev: ↑10 apr 2025 18:48
Är inte maj den stora månaden då 2000 MY kom?
Är 156 MY 2022 på Blocket just nu.
Njae, jag säger snarare juni. Kolla på car.info här:
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... mulative=0
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 10 apr 2025 22:47
av Ladrene
krabbanidag skrev: ↑10 apr 2025 17:43
Nån som har tankar om prisras på Model Y Performance?
Vi vet att många, uppemot en tredjedel, säljer bilen när treårskontraktet löpt ut. Första MYP rullade ut på svenska vägar maj 2022.
Sen kom det nästan 2000 st till riket maj-aug 2022.
Just nu är utbudet på Blocket 80-90 st bilar men om bara 1/4 av dessa leasingbilar kommer ut ska ju ca 500 bilar ut på marknaden i sommar. Det i kombination med att sommar också är lågsäsong skapar pristryck ner.
Tror väldigt många MY LR också kom mars-sept 2022 så även där kommer Blocket översvämmas av dessa.
Tankar om priskorrigeringen i sommar?
”Raset” är väl redan ett faktum om man vill se det så.
Men, som många konstaterat tidigare: en bil med nypris på 700k som efter 3 år kostar ~400 är väl inte orimligt?
Att de skulle komma ner ytterligare under sommaren när utbudet ökar (och efterfrågan möjligen minskar?) kanske kan få ner dom ytterligare, jag vet inte.
Jag står själv i långt gångna tankar på att köpa en 22:a.
Beställde en redan då men avsade mig den när räntor och andra utgifter sköt i höjden.
Har dock trånat efter en sedan dess.
Det jag funderar mest över är hur ”raset” ska se ut framgent?
Som privat tänkte jag putta in 20-30% i kontantinsats med upplägg på restvärde om 50-55% om 36 månader. Frågan är om de då (maj 2028) kommer vara värda mindre än 200K med ca 11-12K mil på mätaren..?
Det brukar ju flacka ut.. eller hur?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 11 apr 2025 08:17
av jonasl
Tar du över en med finansiering så får du antagligen en förmånlig deal men då får du anpassa dig lite till hur finansieringen ser ut.
Skulle du t.ex. köpa vår bil (den är inte till salu för tydlighets skull) så skulle du få ge mig 150-200k kontant och sen betala 4000 kr / mån till 2029 helt utan restskuld, det är inte 0% ränta på vår finansiering dock men över 2% rabatt på DnBs listränta.
DnB-finansieringen är superenkel att ta över, behövs bara att båda parter loggar in med bankid.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 11 apr 2025 09:55
av Maw
Ladrene skrev: ↑10 apr 2025 22:47
krabbanidag skrev: ↑10 apr 2025 17:43
Nån som har tankar om prisras på Model Y Performance?
Vi vet att många, uppemot en tredjedel, säljer bilen när treårskontraktet löpt ut. Första MYP rullade ut på svenska vägar maj 2022.
Sen kom det nästan 2000 st till riket maj-aug 2022.
Just nu är utbudet på Blocket 80-90 st bilar men om bara 1/4 av dessa leasingbilar kommer ut ska ju ca 500 bilar ut på marknaden i sommar. Det i kombination med att sommar också är lågsäsong skapar pristryck ner.
Tror väldigt många MY LR också kom mars-sept 2022 så även där kommer Blocket översvämmas av dessa.
Tankar om priskorrigeringen i sommar?
”Raset” är väl redan ett faktum om man vill se det så.
Men, som många konstaterat tidigare: en bil med nypris på 700k som efter 3 år kostar ~400 är väl inte orimligt?
Att de skulle komma ner ytterligare under sommaren när utbudet ökar (och efterfrågan möjligen minskar?) kanske kan få ner dom ytterligare, jag vet inte.
Nypriset låg väl på en bit över 800k om det är MYP du tänker på så en bit över 400k i värdeminskning på 3 år.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 11 apr 2025 10:18
av Arctic Drifter
Maw skrev: ↑11 apr 2025 09:55
Nypriset låg väl på en bit över 800k om det är MYP du tänker på så en bit över 400k i värdeminskning på 3 år.
Jag la ordern i mars -22 och då såg det ut så här:
På den tiden ingick ju inte dragkrok så typ 15 000 kr till och sen vinterhjulen såklart.
Så härligt tapp i kr, men jag tröstar mig med att "valet" vit bil med svart klädsel gav mig leverans innan deadline för klimatbonusen.
Finns de som fick leverans under hösten, så utan klimatbonus och dessutom kanske ett betalat tillägg för lack och/eller vit klädsel...
Fyller 3 år i juni, kan jag få 320' då? Tapp på 430' mot nypris och "restvärde" på 39 %.
En ny P (ej Juniper) kostar idag 604 080 kr. Så jämfört med den är 320' motsvarande 53 % i restvärde. Gäller att jämföra med rätt jämförelsetal så att man blir nöjd

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 11 apr 2025 12:45
av Tellus
Jag köpte också en MYP när dom kom, 779 minus 70 i bonus, dvs 709 tusen.
Såld efter knappt ett år för 736
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 12 apr 2025 16:15
av Arn
När tror ni prisnedgången kommer att upphöra? Idag kan man köpa 2023a med runt 4k mil för omkring 400k på firma, om man utgår från att 3-årskalkylen med 50% av restvärdet på 3-årsdagen håller så betyder det ju att fallhöjden måste vara begränsad. Sedan vad som avses med 50% av nypris är ju en fråga i sig, ska man räkna in färgtillval och vinterdäck i nypris eller är det hälften av en grundutrustad bil utan vinterdäck, dvs runt 320k på 3 års dagen för en LR?
Jag köpte en 2023a LR i dec på KVD med 5400 mil för 430k inkl avgifter. Idag skulle handlare erbjuda gissningsvis runt 350-360k och privat 380-400k ( har quicksilver färg med vit Interiör om det nu har någon positiv betydelse för andrahandsvärdet).
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?