Tydligen är det fast ränta enligt villkoren på MY (inte för att det gör någon skillnad i praktiken).
Se viewtopic.php?p=813791#p813791
Moderator: Redaktion
Tydligen är det fast ränta enligt villkoren på MY (inte för att det gör någon skillnad i praktiken).
Nej. Det är fast (!) ränta. Ingen ränterabatt längre.
Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Stående fasta nollprocentiga ränta samt rabatt på själva köpeskillingen är vad jag väntar på, annars får Juniper väntas in med de fördelarna det innebär. Inte pris och månadskostnad dock tyvärr.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Hade dom sagt att den är 0% rörlig hade resultatet blivit detsamma. 0% under låneperioden.
0% är svårslaget. Vad är nästa steg? Minusränta kanske? Dom sätter in en femhundring i månaden om man amorterar på en bil?
Det är ju utmaningen för tesla framåt.Newgusa skrev: ↑04 sep 2024 10:05Stående fasta nollprocentiga ränta samt rabatt på själva köpeskillingen är vad jag väntar på, annars får Juniper väntas in med de fördelarna det innebär. Inte pris och månadskostnad dock tyvärr.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Hade dom sagt att den är 0% rörlig hade resultatet blivit detsamma. 0% under låneperioden.
0% är svårslaget. Vad är nästa steg? Minusränta kanske? Dom sätter in en femhundring i månaden om man amorterar på en bil?
Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Dom har ju sänkt priser många gånger förr men jag tror också på något annat som
Jag kan tänka mig att de höjer kanske 10-20k för att en månad (runt oktober november) senare kunna sänk samma och på så vis "sänka" priset.
Haha! Jag skulle inte köpt för 2 år sen, hade ju varit bättre med denna räntan.Pizzazz skrev: ↑04 sep 2024 19:29Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Det var så jag tänkte i maj lol...att det alltid kommer mer uppdateringar.enoch85 skrev: ↑05 sep 2024 12:17Haha! Jag skulle inte köpt för 2 år sen, hade ju varit bättre med denna räntan.Pizzazz skrev: ↑04 sep 2024 19:29Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Tänk om man kunde se in i framtiden.
Inte alla som har sådan otur som honom.Pizzazz skrev: ↑05 sep 2024 18:21Det var så jag tänkte i maj lol...att det alltid kommer mer uppdateringar.enoch85 skrev: ↑05 sep 2024 12:17Haha! Jag skulle inte köpt för 2 år sen, hade ju varit bättre med denna räntan.Pizzazz skrev: ↑04 sep 2024 19:29Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Såg nån killes MYP på Fejan...massa panel gaps. Han hämtade ut för två veckor sen. Intalar mig att jag slapp det i alla fall.
Nä, precis, men nåt ska man väl säga till sig själv.Electron skrev: ↑05 sep 2024 18:27Inte alla som har sådan otur som honom.Pizzazz skrev: ↑05 sep 2024 18:21Det var så jag tänkte i maj lol...att det alltid kommer mer uppdateringar.enoch85 skrev: ↑05 sep 2024 12:17Haha! Jag skulle inte köpt för 2 år sen, hade ju varit bättre med denna räntan.Pizzazz skrev: ↑04 sep 2024 19:29Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00
Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Såg nån killes MYP på Fejan...massa panel gaps. Han hämtade ut för två veckor sen. Intalar mig att jag slapp det i alla fall.
Har du köpt den privat? Hur länge tänkte du att du skulle äga den när du köpte den? Lätt att stirra sig blind på den uppskattade månadskostnaden men säljer du din bil för 400 idag har du ju betalat 8 300/månad i enbart värdeminskning.tor skrev: ↑06 sep 2024 07:34Hmmm kliar i fingrarna att byta till en ny. Har en Y standard range som är 1,5 år gammal utan något extra (inte ens dragkrok). Undrar vad Tesla skulle ge i inbyte för den? Kan man få 400?
Säg att jag behöver lägga in 50 kkr för mellanskillnaden i kontantinsats. Får runt 500 kr lägre månadskostnad (30 k på 60 månader), nybilsgaranti 1,5 till och billigare försäkring år 1. Andrahandvärdet kommer ju vara högre än min befintliga bil också.
Men min bil är helt problemfri idag och det tar ju alltid lite tid... men en bra deal är det Tesla har nu.
Det är billigare att köpa nya stötdämpare.jonasl skrev: ↑06 sep 2024 08:33Du kommer ju få betala i flera år på den nya också, det är en ökad kostnad (som är lätt att bortse från..).
Känner inget sug alls att byta upp mig från vår MYLR 2022 faktiskt, det är väl egentligen inget nytt i bilarna sedan dess förutom att USS försvunnit och möjligen lite bättre stötdämpning, annars bara små detaljer som spelar mindre roll.
Pizzazz skrev: ↑04 sep 2024 19:29Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Lelo_85 skrev: ↑06 sep 2024 09:57Pizzazz skrev: ↑04 sep 2024 19:29Nu känner jag ju att jag skulle ha väntat i stället för att ha köpt i slutet på maj. Missade 5000 km gratis laddning och HW4.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 10:00Vad jag menar är att tesla betalar lika mycket av räntan nu som när den var 0,79% rörlig.
Missade 5000km gratis laddning ? jag beställde en tesla den 20 aug men står inget om 5000jm gratis laddning
Jo det har du rätt i men samtidigt så byter jag ju upp mig 1,5 år och 3700 mil.Carlsson skrev: ↑06 sep 2024 08:38Har du köpt den privat? Hur länge tänkte du att du skulle äga den när du köpte den? Lätt att stirra sig blind på den uppskattade månadskostnaden men säljer du din bil för 400 idag har du ju betalat 8 300/månad i enbart värdeminskning.tor skrev: ↑06 sep 2024 07:34Hmmm kliar i fingrarna att byta till en ny. Har en Y standard range som är 1,5 år gammal utan något extra (inte ens dragkrok). Undrar vad Tesla skulle ge i inbyte för den? Kan man få 400?
Säg att jag behöver lägga in 50 kkr för mellanskillnaden i kontantinsats. Får runt 500 kr lägre månadskostnad (30 k på 60 månader), nybilsgaranti 1,5 till och billigare försäkring år 1. Andrahandvärdet kommer ju vara högre än min befintliga bil också.
Men min bil är helt problemfri idag och det tar ju alltid lite tid... men en bra deal är det Tesla har nu.
Räkna på hela affären, inte bara det som dras från kontot just nu.
Som jonasl skrev så är det ju inte något egentligen du vinner på att byta. Visst att räntan är noll och därmed även att din månadsbetalning kanske minskar. Men kostnaden är ju som sagt nästan enbart värdeminskning.tor skrev: ↑06 sep 2024 07:34Hmmm kliar i fingrarna att byta till en ny. Har en Y standard range som är 1,5 år gammal utan något extra (inte ens dragkrok). Undrar vad Tesla skulle ge i inbyte för den? Kan man få 400?
Jepp. De stora kostnaderna är ränta på lånat kapital, kapitalkostnad på det man lägger in i kontanter o värdeminskning.Airlift skrev: ↑07 sep 2024 10:31Frågan som är den absolut viktigaste i det hela är;
Vad är den nuvarande modellen värd efter 3år? Är det 52% så har man sumpat kontantinsatsen och behöver börja om på ny kula. Således har en MYP kostat 120’/år i värdeminskning. Enda glädjen är att man inte betalar ränta.. men är det en bra milkostnad?