Sida 23 av 64

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:18
av Syntax
taliz skrev: 01 sep 2023 13:11
Tveksamt. Plåttak är ju sjukt tunna. Glas är mkt tjockare.
Tvättade min Zoe härom dagen och tryckte på taket, tänkte "är det gjort av plast?!". :lol:
Glas är hårt och därför blir det ett otrevligt studsande ljud inne i bilen. Ett tak med mjuk takhimmel dämpar och tar upp ljud bättre.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:19
av taliz
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:18
taliz skrev: 01 sep 2023 13:11
Tveksamt. Plåttak är ju sjukt tunna. Glas är mkt tjockare.
Tvättade min Zoe härom dagen och tryckte på taket, tänkte "är det gjort av plast?!". :lol:
Glas är hårt och därför blir det ett otrevligt studsande ljud inne i bilen. Ett tak med mjuk takhimmel dämpar och tar upp ljud bättre.
Mjo det är sant, innertaket gör väl en del. Bör väl gå att montera under glastaket om man tvunget vill ha det?

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:19
av Syntax
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:08
Jo. Varje del som inte hamnar på samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Det behöver inte bli så. Man skulle helt enkelt kunna göra så att bilar med svart inredning även har svart tak/stolpar och bilar med vit inredning har vit tak/stolpar. Kunden har redan gjort ett val där.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:20
av Dagfinn
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:18
taliz skrev: 01 sep 2023 13:11
Tveksamt. Plåttak är ju sjukt tunna. Glas är mkt tjockare.
Tvättade min Zoe härom dagen och tryckte på taket, tänkte "är det gjort av plast?!". :lol:
Glas är hårt och därför blir det ett otrevligt studsande ljud inne i bilen. Ett tak med mjuk takhimmel dämpar och tar upp ljud bättre.
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:21
av Dagfinn
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:19
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:08
Jo. Varje del som inte hamnar på samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Det behöver inte bli så. Man skulle helt enkelt kunna göra så att bilar med svart inredning även har svart tak/stolpar och bilar med vit inredning har vit tak/stolpar. Kunden har redan gjort ett val där.
Jasså? Jag har vita stolar men vill inte ha vitt tak. Det är dessutom inte något som sker på samma ställe på banan, så din lösning är inte lika perfekt som du kanske tror. Inte dubbelt så illa självklart, men det är ändå en logistikförändring som inte är gratis.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:23
av Syntax
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:20
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:28
av Banane
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:08
Banane skrev: 01 sep 2023 12:54
Tror inte det är så mycket dyrare för valmöjligheter har du även på billigare bilar. Däremot blir det ju svårare för Tesla att bygga rätt andel av varje kombination ju fler kombinationer det finns. Att gå tillbaka till att bygga mot beställning är nog inte aktuellt.
Jo. Varje del som inte hamnar på samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Klart att det blir dyrare men samtidigt är det en del propaganda från Tesla inbakat i det där. Handlar som sagt mest om att Tesla inte bygger mot kundorders och att det därför blir komplext med massor av kombinationer.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:29
av Dagfinn
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:23
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:20
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:30
av Holve
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:23
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:20
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Men kan du inte välja en annan bil som inte har soltak? Eller måste du välja model 3?
Ev6 an finns ju med plåt tak. Den är ju lite slöare och den billigaste kostar 120 00kr mer än 3an.
Du borde prata med den som bestämmer att du måste ha model 3.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:31
av Dagfinn
Banane skrev: 01 sep 2023 13:28

Klart att det blir dyrare men samtidigt är det en del propaganda från Tesla inbakat i det där. Handlar som sagt mest om att Tesla inte bygger mot kundorders och att det därför blir komplext med massor av kombinationer.
Det är ju just pga kostnaden att man inte bygger med komplexa kombinationer. Det finns en anledning till att Tesla tjänar pengar på sina bilar, istället för att gå kraftigt i minus som stort sett alla andra (minus nån kinabil eller två). Att produktion kostar är ju inte propaganda.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:34
av Banane
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:31
Banane skrev: 01 sep 2023 13:28

Klart att det blir dyrare men samtidigt är det en del propaganda från Tesla inbakat i det där. Handlar som sagt mest om att Tesla inte bygger mot kundorders och att det därför blir komplext med massor av kombinationer.
Det är ju just pga kostnaden att man inte bygger med komplexa kombinationer. Det finns en anledning till att Tesla tjänar pengar på sina bilar, istället för att gå kraftigt i minus som stort sett alla andra (minus nån kinabil eller två). Att produktion kostar är ju inte propaganda.
Nej det är för att man bygger mot lager och vill kunna matcha mot beställningar utan att det blir onödigt komplext.

Finns bilar som är mycket billigare än en Tesla där du kan välja ganska mycket. Så väldigt dyrt är väl inte batteriet längre? Skillnaden är att då bygger de på din beställning och får matchningen gratis.

ps. Vet du hur det går för de andra tillverkarnas elbilar? I så fall får du gärna redovisa källa.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:35
av Syntax
Holve skrev: 01 sep 2023 13:30
Men kan du inte välja en annan bil som inte har soltak? Eller måste du välja model 3?
Ev6 an finns ju med plåt tak. Den är ju lite slöare och den billigaste kostar 120 00kr mer än 3an.
Du borde prata med den som bestämmer att du måste ha model 3.
Hehe, konstigt inlägg? :) Jag gillar Model 3 och är inte särskilt intresserad av någon annan bil, allra minst en KIA. Men för det måste man väl få kunna framföra idéer om sådant som hade gjort den ännu mer tilltalande? :idea: Eller är det Stalincencur här, allt som inte hyllar the-Tesla-way ska städas bort? :?: Glastaket är ingen deal breaker. Inte färgen på takstolpar och tak heller.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:43
av Niklas Z
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:29
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Fast jag ser knappt något av himlen ovanför glastaket när jag kör min Model 3. Skulle jag sitta i baksätet vore det mer glädjande med glastak, men baksätet är nästan alltid tomt i min bil.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:51
av mikebike
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:29
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:23
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:20
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Länk?

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:55
av Dagfinn
Banane skrev: 01 sep 2023 13:34

Nej det är för att man bygger mot lager och vill kunna matcha mot beställningar utan att det blir onödigt komplext.

Finns bilar som är mycket billigare än en Tesla där du kan välja ganska mycket. Så väldigt dyrt är väl inte batteriet längre? Skillnaden är att då bygger de på din beställning och får matchningen gratis.

ps. Vet du hur det går för de andra tillverkarnas elbilar? I så fall får du gärna redovisa källa.
Att bygga "mot beställning" är ju inte mindre komplext än att bygga "mot lager", nästan tvärt om ifall man bygger i beställningsordning. Att ha 40 olika delar stående vid samma station istället för en enda variant är en enorm skillnad för att sätta det på spetsen. Jag förstår faktiskt inte vad du inte förstår.

Vad gäller andra tillverkares kassa marginaler är inte det någon nyhet direkt, här är några i en snabb googlesökning:

https://finance.yahoo.com/news/electric ... 3ABwUAsCay

https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-01-19/

https://www.businessinsider.com/ev-elec ... ?r=US&IR=T

Google is your friend.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:55
av Dagfinn
mikebike skrev: 01 sep 2023 13:51
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:29
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:23
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:20
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Länk?
Måste jag googla solskydd för dig?

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 13:58
av Fiskk
uraza skrev: 01 sep 2023 13:15
Vad svårt det blev nu😅. Har en Model Y som jag ska hämta upp nästa vecka men vet ej om jag borde beställa nya 3:an istället.
precis beställt och är sjukt sugen på att byta till en model 3 lr.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 14:06
av Banane
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:55
Banane skrev: 01 sep 2023 13:34

Nej det är för att man bygger mot lager och vill kunna matcha mot beställningar utan att det blir onödigt komplext.

Finns bilar som är mycket billigare än en Tesla där du kan välja ganska mycket. Så väldigt dyrt är väl inte batteriet längre? Skillnaden är att då bygger de på din beställning och får matchningen gratis.

ps. Vet du hur det går för de andra tillverkarnas elbilar? I så fall får du gärna redovisa källa.
Att bygga "mot beställning" är ju inte mindre komplext än att bygga "mot lager", nästan tvärt om ifall man bygger i beställningsordning. Att ha 40 olika delar stående vid samma station istället för en enda variant är en enorm skillnad för att sätta det på spetsen. Jag förstår faktiskt inte vad du inte förstår.

Uppenbarligen förstår du inte vad jag menade. Jag tar det igen. Om du bygger mot lager så blir matchningen mot beställningar väldigt komplex om du tillåter många olika kombinationer. Därför menar jag att Tesla håller igen på antalet valmöjligheter, och alltså inte för att själva byggandet skulle bli så mycket dyrare.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 14:42
av mikebike
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:55
mikebike skrev: 01 sep 2023 13:51
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:29
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:23
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:20
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig :)
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Länk?
Måste jag googla solskydd för dig?
Ja, om du har sett ett IRL som ser bra ut, jag har inte sett något som kan sitta permanent, bara sådana som är till för camping.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 14:52
av Niklas Z
Här går Mat Watson igenom ändringar:



Klippat har det länkats till i tidigare inlägg, men det är det som kommer efter 2:40 är mest intressant i mitt tycke, eftersom det handlar om ljudnivå och chassiförbättringar. Hoppas hans beskrivning är korrekt. Jag noterade dock att bilen var skodd med Hankook Ion Evo däck. Det är ett däck som jag är mycket nöjd med, inte minst i fråga om ljudkomfort. Om Tesla lyckats förbättra ljudnivån genom att byta till ett däck som är tystare så är ju det en förbättring som kan göras även på befintliga bilar.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:08
av BjornS
Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.

Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:15
av taliz
BjornS skrev: 01 sep 2023 15:08
Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.

Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
19" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)
Dvs inga förändringar av tillverkare, "bara" ny däckmodell.
Finns väl PS5 nu så borde vara det på 18".

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:22
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 01 sep 2023 14:42
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:55
mikebike skrev: 01 sep 2023 13:51
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 13:29
Syntax skrev: 01 sep 2023 13:23


Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.

Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Länk?
Måste jag googla solskydd för dig?
Ja, om du har sett ett IRL som ser bra ut, jag har inte sett något som kan sitta permanent, bara sådana som är till för camping.
Tror han menar Teslas eget som finns(?) i "SHOP" på deras hemsida... Vet dock inte om det även passat till Highland.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:28
av Niklas Z
taliz skrev: 01 sep 2023 15:15
BjornS skrev: 01 sep 2023 15:08
Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.

Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
19" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)
Dvs inga förändringar av tillverkare, "bara" ny däckmodell.
Finns väl PS5 nu så borde vara det på 18".
Fast har Tesla levererat bilar med Hankooks Ion Evo? Det däcket är nytt för i år har jag för mig.

Re: Model 3 Highland

Postat: 01 sep 2023 15:29
av taliz
Niklas Z skrev: 01 sep 2023 15:28
taliz skrev: 01 sep 2023 15:15
BjornS skrev: 01 sep 2023 15:08
Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.

Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
19" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)
Dvs inga förändringar av tillverkare, "bara" ny däckmodell.
Finns väl PS5 nu så borde vara det på 18".
Fast har Tesla levererat bilar med Hankooks Ion Evo? Det däcket är nytt för i år har jag för mig.
Ny modell som sagt, men Hankook var det alltså även tidigare på 19".