Re: Model 3 Highland
Postat: 01 sep 2023 13:18
Glas är hårt och därför blir det ett otrevligt studsande ljud inne i bilen. Ett tak med mjuk takhimmel dämpar och tar upp ljud bättre.
Glas är hårt och därför blir det ett otrevligt studsande ljud inne i bilen. Ett tak med mjuk takhimmel dämpar och tar upp ljud bättre.
Det behöver inte bli så. Man skulle helt enkelt kunna göra så att bilar med svart inredning även har svart tak/stolpar och bilar med vit inredning har vit tak/stolpar. Kunden har redan gjort ett val där.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:08Jo. Varje del som inte hamnar på samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Lätt fixat, det finns solskydd som täcker hela innertaket. Man kan även lägga extra tyg mellan solskyddet och glaset för extra dämpning och blocka ljuset helt dessutom. Lättare det än att försöka göra plåten genomskinlig
Jasså? Jag har vita stolar men vill inte ha vitt tak. Det är dessutom inte något som sker på samma ställe på banan, så din lösning är inte lika perfekt som du kanske tror. Inte dubbelt så illa självklart, men det är ändå en logistikförändring som inte är gratis.Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:19Det behöver inte bli så. Man skulle helt enkelt kunna göra så att bilar med svart inredning även har svart tak/stolpar och bilar med vit inredning har vit tak/stolpar. Kunden har redan gjort ett val där.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:08Jo. Varje del som inte hamnar på samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Klart att det blir dyrare men samtidigt är det en del propaganda från Tesla inbakat i det där. Handlar som sagt mest om att Tesla inte bygger mot kundorders och att det därför blir komplext med massor av kombinationer.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:08Jo. Varje del som inte hamnar på samtliga bilar gör produktionen dyrare, trögare och mer komplex. Ta en titt på hur det går till på produktionslinjer hos tex Volvo så fattar du grejen. JIT-logistik med variabla delar är mycket värre än man skulle tro. Även om det kan byggas i batchar, ska tilläggas, som ju är bättre än allt blandat. Varje valmöjlighet dubblar ju antalet totala kombinationer, det blir fort sjukt mycket.
Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:23Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Men kan du inte välja en annan bil som inte har soltak? Eller måste du välja model 3?Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:23Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Det är ju just pga kostnaden att man inte bygger med komplexa kombinationer. Det finns en anledning till att Tesla tjänar pengar på sina bilar, istället för att gå kraftigt i minus som stort sett alla andra (minus nån kinabil eller två). Att produktion kostar är ju inte propaganda.
Nej det är för att man bygger mot lager och vill kunna matcha mot beställningar utan att det blir onödigt komplext.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:31Det är ju just pga kostnaden att man inte bygger med komplexa kombinationer. Det finns en anledning till att Tesla tjänar pengar på sina bilar, istället för att gå kraftigt i minus som stort sett alla andra (minus nån kinabil eller två). Att produktion kostar är ju inte propaganda.
Hehe, konstigt inlägg?
Fast jag ser knappt något av himlen ovanför glastaket när jag kör min Model 3. Skulle jag sitta i baksätet vore det mer glädjande med glastak, men baksätet är nästan alltid tomt i min bil.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:29Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.
Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Länk?Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:29Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:23Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Att bygga "mot beställning" är ju inte mindre komplext än att bygga "mot lager", nästan tvärt om ifall man bygger i beställningsordning. Att ha 40 olika delar stående vid samma station istället för en enda variant är en enorm skillnad för att sätta det på spetsen. Jag förstår faktiskt inte vad du inte förstår.Banane skrev: ↑01 sep 2023 13:34
Nej det är för att man bygger mot lager och vill kunna matcha mot beställningar utan att det blir onödigt komplext.
Finns bilar som är mycket billigare än en Tesla där du kan välja ganska mycket. Så väldigt dyrt är väl inte batteriet längre? Skillnaden är att då bygger de på din beställning och får matchningen gratis.
ps. Vet du hur det går för de andra tillverkarnas elbilar? I så fall får du gärna redovisa källa.
Måste jag googla solskydd för dig?mikebike skrev: ↑01 sep 2023 13:51Länk?Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:29Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:23Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:55Att bygga "mot beställning" är ju inte mindre komplext än att bygga "mot lager", nästan tvärt om ifall man bygger i beställningsordning. Att ha 40 olika delar stående vid samma station istället för en enda variant är en enorm skillnad för att sätta det på spetsen. Jag förstår faktiskt inte vad du inte förstår.Banane skrev: ↑01 sep 2023 13:34
Nej det är för att man bygger mot lager och vill kunna matcha mot beställningar utan att det blir onödigt komplext.
Finns bilar som är mycket billigare än en Tesla där du kan välja ganska mycket. Så väldigt dyrt är väl inte batteriet längre? Skillnaden är att då bygger de på din beställning och får matchningen gratis.
ps. Vet du hur det går för de andra tillverkarnas elbilar? I så fall får du gärna redovisa källa.
Ja, om du har sett ett IRL som ser bra ut, jag har inte sett något som kan sitta permanent, bara sådana som är till för camping.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:55Måste jag googla solskydd för dig?mikebike skrev: ↑01 sep 2023 13:51Länk?Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:29Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:23Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
19" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)BjornS skrev: ↑01 sep 2023 15:08Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.
Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
Tror han menar Teslas eget som finns(?) i "SHOP" på deras hemsida... Vet dock inte om det även passat till Highland.mikebike skrev: ↑01 sep 2023 14:42Ja, om du har sett ett IRL som ser bra ut, jag har inte sett något som kan sitta permanent, bara sådana som är till för camping.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:55Måste jag googla solskydd för dig?mikebike skrev: ↑01 sep 2023 13:51Länk?Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 13:29Alla är vi olika. Alla som har kört i mina bilar har pratat mycket varmt om just hur mycket mer man ser av omgivningen, och hur trevligt det är med glastak. På fjällresor och i stadskörning är det grymt.Syntax skrev: ↑01 sep 2023 13:23
Jag förstår inte varför plåten ska vara genomskinlig. Glastak eller panorama som det också kallas tillför inget positivt för mig. Hade gärna tagit en helt svart takhimmel under ett plåttak. Men nu vill inte Tesla ha det så av någon anledning (vilket annars hade gett bilen en mycket sportigare framtoning) så kanske kan en tjock solfilm dämpa det studsande ljudet något...
Kan inte påstå att det studsar så värst mycket mer ljud i dom än vad det gjorde i mina bilar med plåttak heller egentligen, men som sagt, om ljudet stör kan du ha tygskydd i taket (det ser inte lika b ut som man skulle kunna tro heller).
Fast har Tesla levererat bilar med Hankooks Ion Evo? Det däcket är nytt för i år har jag för mig.taliz skrev: ↑01 sep 2023 15:1519" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)BjornS skrev: ↑01 sep 2023 15:08Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.
Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
Dvs inga förändringar av tillverkare, "bara" ny däckmodell.
Finns väl PS5 nu så borde vara det på 18".
Ny modell som sagt, men Hankook var det alltså även tidigare på 19".Niklas Z skrev: ↑01 sep 2023 15:28Fast har Tesla levererat bilar med Hankooks Ion Evo? Det däcket är nytt för i år har jag för mig.taliz skrev: ↑01 sep 2023 15:1519" har varit hankook även tidigare(är också det på Y)BjornS skrev: ↑01 sep 2023 15:08Jag reagerade också på däckbytet. Att gå ifrån Michelin PS4 till ett komfortdäck tyder på en insikt att köparna av non-performance-modellerna kanske inte främst är intresserade av sportprestanda.
Dock har 18-tumsdäcket i Carwow-videon fortfarande Michelin-däck, så vi får väl se hur det faktiskt är med den saken.
Dvs inga förändringar av tillverkare, "bara" ny däckmodell.
Finns väl PS5 nu så borde vara det på 18".